Vraagje 5-traps automaat S60 2001

Er werden er vanaf 2000 meer dan 500.000 van gebouwd in het Belgische Gent.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
RoyvW
3rd Gear member
Berichten: 330
Lid geworden op: 15.07.2011 - 14:01
Locatie: Brunssum

Van het weekend hebben we de "nieuwe" S60 van mijn vader opgehaald. Het betreft een S60 van het bouwjaar 2001 met een standaard 5-traps automaat en 288k aan ervaring.

De motor loopt soepel, de automaat bonkt niet en schakelt boterzacht. Nu merk ik wel dat de automaat af en toe "slipt". Je zie soms bij het rustig acceleren dat de toerenteller een tijdje stilstaat op 2000 toeren en de auto toch blijft acceleren. Ik ben nogal gevoelig voor geluiden en ik hoor ook af en toe een zacht gierend geluid te horen is en volgens mij is het de automaat. Nu is het geluid niet vervelend maar ik vraag me af of het normaal is. Aan de auto zelf merk je niks, het schakelen gaat allemaal erg soepel.

Voor mij zijn de Volvo automaten relatief onbekend, vandaar mijn vraag. Nu heb ik wel gelezen dat het normaal is dat de automaat af en toe slipt en na een tijdje in een "lock stand" staat waarna het slippen stopt.

Kan iemand dit bevestigen en/of heeft iemand ervaring met bovenenstaande symptomen?
Laatst gewijzigd door RoyvW op 01.01.1970 - 01:00, 4 keer totaal gewijzigd.
Volvo XC90 T8 AWD Inscription PE LV MY2016
Volvo EX30 Core Vapour Grey 2024


Volvo XC90 2.5T Ocean Race 2005
Volvo V70 XC 2.5T AUT 1998
Volvo V40 2.0T AUT 2002
Volvo V70 2.5D AUT 2000
Volvo S60 2.4i 140PK LPG 2001
Gebruikersavatar
Laguna-S60
7th Gear member
Berichten: 5798
Lid geworden op: 06.05.2011 - 20:07
Locatie: Zuid West Friesland
Contacteer:

Bij die KM stand kan t nooit eens verkeerd zijn op de Bak olie te vervangen, dit kan best al eens verbetering brengen :)
Meest complete Volvo V40 D2 Rebel Blue
Toysoldier
2nd Gear member
Berichten: 110
Lid geworden op: 24.07.2007 - 18:53
Locatie: Heerlen, Zuid Limburg

Hier ook een S60 automaat van 2002, wel met D5 motor, maar ik voel hetzelfde.
Schakelt geruisloos, maar inderdaad het komt wel eens voor dat het toerental gelijk blijft bij accelereren.
Ik denk dat het zo hoort.
Het gebeurd bij mij zodra ik bijna de snelheid bereikt heb, die bij de stand van het gaspedaal hoort. De laatste 2 versnellingen houd ie het toerental laag en gelijk.
Volvo 340
Volvo 960 2.5 24v 1995 LP-NX-77 289.000 - 336.000 RIP
Volvo 960 2.5 24v 1994 JP-RV-09 286.000 - 293.000 RIP
Volvo S60 2.4 D5 2002 30-JF-VL 287.000 - 291.000 SOLD
Volvo V40 1.9 T4 1999 08-HH-TJ 328.000 - 329.000 SOLD
Volvo S70 2.5T 1997 RD-TX-74 187.000 - 189.000 SOLD
Volvo V70 2.5 TDI 1998 TN-TZ-21 529.000 - 575.000 RIP
Volvo 940 2.3 IC 1997 RH-TX-11 531423 -
Gebruikersavatar
Doeke Dobma
5th Gear member
Berichten: 1289
Lid geworden op: 07.10.2009 - 22:14
Locatie: Leeuwarden

Misschien dat de bak blij wordt van een powerflush? Gebruik de zoekfunctie maar eens, er is al veel over geschreven.
Volvo V70 T5 MY05 Fullutrustad
Gebruikersavatar
roadrage
2nd Gear member
Berichten: 244
Lid geworden op: 12.07.2011 - 09:50

hoort zo
coming up S60 D5 - Geartronic - Driver Edition II
MY06 S60 2.4D - 6 bak - Summum - HU-650 - RTI - Active Xenon - PDC - chipped 185PK 400nm - 17" Amalthea's
MY04 S60 D5 - Geartronic - Driver Edition - HU-803 Premium - Vol Creme Leder - stoel verw. - PDC - RTI - dakraam - 17" velgen
MY04 S60 D5 - Geartronic - Driver Edition - HU-803 Premium - Half leder - Stoel verw. - PDC - 18"; Team Dynamics

-- Fuck the Yellow, I Slam the Gas and Catch the Red --
Gebruikersavatar
RoyvW
3rd Gear member
Berichten: 330
Lid geworden op: 15.07.2011 - 14:01
Locatie: Brunssum

Bedankt voor de reacties, powerflush is inderdaad wel een goed idee om eens te laten doen, aan de andere kant zijn er op dit moment geen problemen met de bak. Ik heb namelijk ook wel eens van problemen gehoord na het flushen van de versnellingsbak. In ieder blij dat het "slippen" bij het karakter van de automaat hoort.
Volvo XC90 T8 AWD Inscription PE LV MY2016
Volvo EX30 Core Vapour Grey 2024


Volvo XC90 2.5T Ocean Race 2005
Volvo V70 XC 2.5T AUT 1998
Volvo V40 2.0T AUT 2002
Volvo V70 2.5D AUT 2000
Volvo S60 2.4i 140PK LPG 2001
Gebruikersavatar
David Oudshoorn
1st Gear member
Berichten: 19
Lid geworden op: 29.10.2013 - 21:28
Locatie: Montfoort
Contacteer:

Flushen van een automaatbak is goed zolang het als preventief onderhoud wordt gedaan.
Maar wanneer er al slijtage aanwezig is repareert flushen niet.
Daarom belangrijk om te kijken of dat flushen helpt dit kan een bakken specialist doen of een specialist in het flushen.
Slippen hoort niet als karakter bij een automaatbak natuurlijk zit er altijd wel wat slip in maar zodra we de toerenteller echt zien bewegen met overschakelen is het handig om er naar te laten kijken.
Dit vanwege het feit dat wanneer de olie al is ingedikt of er slijtage aanwezig is het slijtage proces alleen maar sneller zal gaan.
Toysoldier
2nd Gear member
Berichten: 110
Lid geworden op: 24.07.2007 - 18:53
Locatie: Heerlen, Zuid Limburg

De toerenteller blijft alleen staan op een zelfde niveau, terwijl de snelheid wel oploopt.
Vooral in de "laatste" versnellingen gebeurd dit.
Dus zodra je bijna de gewenste snelheid bereikt hebt.
Ik ken deze auto en bak pas een week en weet zeker dat dit geen slippen is, maar gewoon zo hoort.
Volvo 340
Volvo 960 2.5 24v 1995 LP-NX-77 289.000 - 336.000 RIP
Volvo 960 2.5 24v 1994 JP-RV-09 286.000 - 293.000 RIP
Volvo S60 2.4 D5 2002 30-JF-VL 287.000 - 291.000 SOLD
Volvo V40 1.9 T4 1999 08-HH-TJ 328.000 - 329.000 SOLD
Volvo S70 2.5T 1997 RD-TX-74 187.000 - 189.000 SOLD
Volvo V70 2.5 TDI 1998 TN-TZ-21 529.000 - 575.000 RIP
Volvo 940 2.3 IC 1997 RH-TX-11 531423 -
Gebruikersavatar
roadrage
2nd Gear member
Berichten: 244
Lid geworden op: 12.07.2011 - 09:50

als er in principe geen echte klachten zijn en de bak voor de rest prima zn werk doet
zou ik het nog even aankijken alvorens naar powerflush te gaan kijken.

iets met "dont change a winning team"

zo ook veel gelezen en gehoord dat na de powerflush het initiele probleem zich toch weer voordoet
en of meer ellende aan het licht komt.

mocht je het toch serieus overwegen zou ik adviseren gezien je km stand de "drain&fill" methode te hanteren ipv powerflush.
coming up S60 D5 - Geartronic - Driver Edition II
MY06 S60 2.4D - 6 bak - Summum - HU-650 - RTI - Active Xenon - PDC - chipped 185PK 400nm - 17" Amalthea's
MY04 S60 D5 - Geartronic - Driver Edition - HU-803 Premium - Vol Creme Leder - stoel verw. - PDC - RTI - dakraam - 17" velgen
MY04 S60 D5 - Geartronic - Driver Edition - HU-803 Premium - Half leder - Stoel verw. - PDC - 18"; Team Dynamics

-- Fuck the Yellow, I Slam the Gas and Catch the Red --
Gebruikersavatar
Andrew82
3rd Gear member
Berichten: 377
Lid geworden op: 21.05.2012 - 20:11
Locatie: Den Haag

Hoort zo.

Trap het gas maar eens (flink) dieper, dan zul je zien dat het slippen een stuk minder wordt ;)
440 1995 1.6 Deluxe
| S60 2001 2.4 Automaat 170PK | 446 Ash Gold Pearl | Afbeelding
Gebruikersavatar
RoyvW
3rd Gear member
Berichten: 330
Lid geworden op: 15.07.2011 - 14:01
Locatie: Brunssum

Prima dan zijn we allemaal weer gerustgesteld. We hebben wel op een oud factuur van 2007 "forté automatic transmission treatment" gevonden, dit is volgens mij één of andere toevoeging voor de automaatbak. In ieder geval geen flush.
Volvo XC90 T8 AWD Inscription PE LV MY2016
Volvo EX30 Core Vapour Grey 2024


Volvo XC90 2.5T Ocean Race 2005
Volvo V70 XC 2.5T AUT 1998
Volvo V40 2.0T AUT 2002
Volvo V70 2.5D AUT 2000
Volvo S60 2.4i 140PK LPG 2001
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 14932
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

roadrage schreef: als er in principe geen echte klachten zijn en de bak voor de rest prima zn werk doet
zou ik het nog even aankijken alvorens naar powerflush te gaan kijken.

iets met "dont change a winning team"

zo ook veel gelezen en gehoord dat na de powerflush het initiele probleem zich toch weer voordoet
en of meer ellende aan het licht komt.

mocht je het toch serieus overwegen zou ik adviseren gezien je km stand de "drain&fill" methode te hanteren ipv powerflush.
==========
Ik ben regelmatig voor het onderhoud van mijn auto in Uden waar onder andere GS Powerflush gevestigd is en kan je wel vertellen dat drain en fill niet klopt mijn inziens. ( Ik weet dat meningen verschillen) Maar je moet gewoon in een keer de troep uit je bak halen anders versmeer je gewoon je verder met mogelijke schade. Dat doet alleen de methode Powerflush.
Het werkt met een sterke reiniger de die bak van binnen als en soort afbijt schoonbrand , en daarna spoelt hij de troep die losgekomen is er uit met 16L schone olie. Dan weer de gewenste olie er in.

Vandaar de naam Power (is de reiniger) en flush (is het daarna schoonspoelen van interne delen van de bak).
Ik begrijp dat als er geen geen reiniger gebruikt wordt, het niet beter maar alleen maar slechter kan worden in die bak. `Ik spreek uit ervaring. .Kunt beter goed doen en oogde dealers Volvo presenteren inmiddels Powerflush. :D

gr Bob
BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019

Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 14932
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

roadrage schreef: als er in principe geen echte klachten zijn en de bak voor de rest prima zn werk doet
zou ik het nog even aankijken alvorens naar powerflush te gaan kijken.

iets met "dont change a winning team"

zo ook veel gelezen en gehoord dat na de powerflush het initiele probleem zich toch weer voordoet
en of meer ellende aan het licht komt.

mocht je het toch serieus overwegen zou ik adviseren gezien je km stand de "drain&fill" methode te hanteren ipv powerflush.
BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019

Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
Gebruikersavatar
David Oudshoorn
1st Gear member
Berichten: 19
Lid geworden op: 29.10.2013 - 21:28
Locatie: Montfoort
Contacteer:

Het slippen hoort niet bij het karakter van de automaat.
Wanneer er na het spoelen/onderhoud aan de automaat klachten komen was deze slijtage er vooraf ook al
Onderhoud aan de automaatbak repareert natuurlijk niet de slijtage welke al aanwezig is!

Belangrijk is wel dat de slijtage wordt verholpen in het begin is dit nog door middel van gerichte reparatie te verhelpen.
Wanneer je met dit probleem door blijft rijden neemt het slijtage proces in grotere stappen toe.
Preventief onderhoud is dus erg belangrijk voor een automaatbak
mightyspawn
5th Gear member
Berichten: 2150
Lid geworden op: 12.08.2006 - 16:45

Bover schreef:
roadrage schreef: als er in principe geen echte klachten zijn en de bak voor de rest prima zn werk doet
zou ik het nog even aankijken alvorens naar powerflush te gaan kijken.

iets met "dont change a winning team"

zo ook veel gelezen en gehoord dat na de powerflush het initiele probleem zich toch weer voordoet
en of meer ellende aan het licht komt.

mocht je het toch serieus overwegen zou ik adviseren gezien je km stand de "drain&fill" methode te hanteren ipv powerflush.
==========
Ik ben regelmatig voor het onderhoud van mijn auto in Uden waar onder andere GS Powerflush gevestigd is en kan je wel vertellen dat drain en fill niet klopt mijn inziens. ( Ik weet dat meningen verschillen) Maar je moet gewoon in een keer de troep uit je bak halen anders versmeer je gewoon je verder met mogelijke schade. Dat doet alleen de methode Powerflush.
Het werkt met een sterke reiniger de die bak van binnen als en soort afbijt schoonbrand , en daarna spoelt hij de troep die losgekomen is er uit met 16L schone olie. Dan weer de gewenste olie er in.

Vandaar de naam Power (is de reiniger) en flush (is het daarna schoonspoelen van interne delen van de bak).
Ik begrijp dat als er geen geen reiniger gebruikt wordt, het niet beter maar alleen maar slechter kan worden in die bak. `Ik spreek uit ervaring. .Kunt beter goed doen en oogde dealers Volvo presenteren inmiddels Powerflush. :D

gr Bob
Toch ga ik dit tegenspreken. Flushen alleen doen als je problemen hebt. Waarom een goed werkende automaat misschien wel naar de verdoemenis helpen. Kleine versleten metalendeeltjes kunnen nu op plekken gaan zitten waar ze bij normaal gebruik niet eens kunnen komen. En dat kan voor allerlei problemen zorgen, in V70 forum is nu iemand die een hik heeft na een flush. Ja slijtage was misschien al aanwezig, maar hij deed het prima. Ja misschien gaat die dan toch binnenkort wel kapot. Ja alles kan binnenkort kapot gaan. Maar flushen zonder aanwezige problemen is een no go.

Peilen en bijvullen ja.

Zo heb ik ooit eens een 740 gehad die uit het Noorden van Zweden kwam, zelf geimporteerd. Bij thuiskomst eens de olie ververst en geschrokken van de zwarte drek die ermee uit kwam. Kleppendeksel eraf en de horror werd waarheid. Alles was aangekoekt, auto heeft dus te weinig olie gehad of nooit geverst in zijn 24 jarig bestaan. Maar hij reed er niet minder door. Wilde de kleppen stellen, dus alleen de zooi daar verwijderd en de carterpan schoongemaakt. Je wilt niet weten wat er gebeurt als je dan de motor gaat reinigen met allerlei additieven. Die aangekoekte meuk komt op plekken waar je het helemaal niet wilt hebben. De motor heeft zich aangepast aan de troep in t blok. Want die troep is er niet op de ene dag gekomen, dat heeft jaren geduurd. En met een reiniging laat je die jaren aan zooi in een keer los komen. Je moet het veel rustiger aanpakken. Wat ik heb gedaan is vaker het filter en de olie verversen en langzaam aan werd die wel schoner.

Zo ook met een automaat die heeft zich ingereden en de slijtage die aanwezig is heeft die zich op aangepast en die haal je er niet uit met een flush, je kunt t wel erger maken. Je kunt het altijd een kans geven als je eenmaal problemen hebt, maar niet als die gewoon goed functioneerd. De normale manier van verversen is aan te raden in de meeste gevallen bij km standen boven de 2 ton. Gewoon zoals met de motorolie, aftappen en bijvullen. En dit wat eerder weer herhalen, tot die helemaal schoon is. Dan gebeurt t allemaal net was voorzichtiger

Heb je eens een doorsnee tekening van een automaat bekeken, och zo veel onderdeeltjes die gevoelig zijn.

En als ik op de website kijk wordt er beweerd dat er iedere 60.000 tot 120.000 een flush moet gedaan worden. Toch krankjorem, zou ik ieder jaar of 2 jaar een flush moeten doen. En als het echt zo noodzakelijk is dan ligt het probleem bij de fabrikanten en moeten ze de automaten maar weer zo sterk maken als ze vroeger waren.
Laatst gewijzigd door mightyspawn op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo 460 1.8 GLE 1994 (02-07)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)

Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
Gebruikersavatar
JeroenSpock
7th Gear member
Berichten: 9335
Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
Locatie: Veendam
Contacteer:

Dit viel me de eerste keren in de auto van m'n vader ook op. Ik weet inmiddels ook dat het zo hoort, maar vraag me altijd af hoe dat werkt. Iemand die dat simpel kan uitleggen? Heb eens gelezen over een koppel omvormer? Om even de automaat van een bus er bij te pakken, die doet dat alleen in de 1e versnelling. De rest zit wel 'vast'.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
Gebruikersavatar
mees
6th Gear member
Berichten: 4016
Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Hallo, Mighty Spawn bedankt voor je (PM) reactie.

Nogmaals, ik heb weinig verstand van techniek
en ja, het gaat goed, zolang het goedgaat maar.......onderhuids broedt er altijd slijtage, ellende/ziekten: het zijn net mensen, die auto's
Zend je een foto, die ik genomen heb bij GSPowerflush.
80dkm of na 4 jaar bij 'zwaarverkeer' staat er.
Ik geef toe dat bijna niemand een zware taxi heeft.
maar toevallig val ik met 10dkm per jaar 1550kg caravan door hitte en bergen in die bepaalde categorie
En, ik denk de meeste berijders met familie en stadsritten / caravans ook.

Ik respecteer je mening en je zal er beslist veel meer verstand van hebben dan ik.
Maar het lijkt mij toch echt dat onder onderhoud vooral olieverversen hoort.

En, zoals "gewoonlijk hoeft de olie niet te worden ververst" zoals het Volvo-programma laat zien, komt zeker nog uit het tijdperk dat
een auto slechts 200dkm reed......

En: toen bij mij het waarschuwingschermpje tekst gaf, was de bak overleden-voor-normaal-gebruik helaas na net de 200dkm (en 11 jaar) gepasseerd te hebben.
Obbe zag 7000 km eerder al aan de olie, dat de bak 'op was'.
Overigens na de flush door hem, reed de GT werkelijk voortreffelijk, zonder ook maar 1 bonk en vooral: zijdezacht schakelen.
Maar opeens was het na 150 km wat een 'slippende lockup' leek (motor ging 200 toeren meer draaien) in de veilige modus = 4e versnelling en nergens anders meer in. Dat was niet leuk op vakantie !

Tip van de wegenwachter via de Volvo-insurance-card: afkoelen 5 uur. Starten; auto schakelt even 'normaal' en in 1 keer door naar huis !!
Dat lukte in een stil nachterlijk zomerweekend vanaf Basel........

Groet
Mees

o ja: de ANWB buitenlandhulp gaf geen wegenwachter aan de telefoon (kennelijk niet in pakket). Alleen sleephulp naar een garage. Maar ik stopte de auto toevallig voor een garage. Vervangend vervoer? Schone woorden aan de balie bij afsluiten verzekering maar: eerst zoveel dagen afwachten, dan een 'inspecteur'......ik hou erover op met die paarse krokodil.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Draadloze XC40 '18 viewtopic.php?p=1694496#p1694496
Motorisatie- en aandrijvingskeuze: trekken van een 1580kg asdruk Doroteaanse caravan.
Gebruikersavatar
diesel01
Geartronic member
Berichten: 21227
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

mightyspawn schreef:
Bover schreef:
roadrage schreef: als er in principe geen echte klachten zijn en de bak voor de rest prima zn werk doet
zou ik het nog even aankijken alvorens naar powerflush te gaan kijken.

iets met "dont change a winning team"

zo ook veel gelezen en gehoord dat na de powerflush het initiele probleem zich toch weer voordoet
en of meer ellende aan het licht komt.

mocht je het toch serieus overwegen zou ik adviseren gezien je km stand de "drain&fill" methode te hanteren ipv powerflush.
==========
Ik ben regelmatig voor het onderhoud van mijn auto in Uden waar onder andere GS Powerflush gevestigd is en kan je wel vertellen dat drain en fill niet klopt mijn inziens. ( Ik weet dat meningen verschillen) Maar je moet gewoon in een keer de troep uit je bak halen anders versmeer je gewoon je verder met mogelijke schade. Dat doet alleen de methode Powerflush.
Het werkt met een sterke reiniger de die bak van binnen als en soort afbijt schoonbrand , en daarna spoelt hij de troep die losgekomen is er uit met 16L schone olie. Dan weer de gewenste olie er in.

Vandaar de naam Power (is de reiniger) en flush (is het daarna schoonspoelen van interne delen van de bak).
Ik begrijp dat als er geen geen reiniger gebruikt wordt, het niet beter maar alleen maar slechter kan worden in die bak. `Ik spreek uit ervaring. .Kunt beter goed doen en oogde dealers Volvo presenteren inmiddels Powerflush. :D

gr Bob
En als ik op de website kijk wordt er beweerd dat er iedere 60.000 tot 120.000 een flush moet gedaan worden. Toch krankjorem, zou ik ieder jaar of 2 jaar een flush moeten doen. En als het echt zo noodzakelijk is dan ligt het probleem bij de fabrikanten en moeten ze de automaten maar weer zo sterk maken als ze vroeger waren.
Voor een auto van 24 jaar oud mss..
Ik heb mijn vorige V70 185pk diesel met GT laten reinigen en voorzien van nieuwe olie bij 150k vanwege slip in de bak.
Teller weer op nul laten zetten en de bak op nieuw laten inleren op mijn rijgedrag.
Hij is van een slippende automaat naar een strak schakelend direct koppel voor handen automaat gegaan.
Bij de huidige XC heb ik alleen olie laten flushen bij 55k en dat is even goed geweest maar heb nu weer soms slip in de bak, ook deze laat ik binnenkort reinigen waarna er weer nieuwe olie op gaat.
Gewoon onderhoud geven en zorgen dat er geen zooi in kan komen.
De laatste zin over fabrikanten helpt je als huidige consument zo weinig op dit moment.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
albertje
2nd Gear member
Berichten: 125
Lid geworden op: 26.05.2012 - 10:09
Locatie: Zwartebroek

JeroenSpock schreef: Dit viel me de eerste keren in de auto van m'n vader ook op. Ik weet inmiddels ook dat het zo hoort, maar vraag me altijd af hoe dat werkt. Iemand die dat simpel kan uitleggen? Heb eens gelezen over een koppel omvormer? Om even de automaat van een bus er bij te pakken, die doet dat alleen in de 1e versnelling. De rest zit wel 'vast'.
Hoi Jeroen en anderen,

Op het volgende youtube filmje LINK staat een geweldige uitleg over de werking van de torque converter. Het is een heel oud filmpje van het amerikaanse leger maar het legt precies uit wat je wilt weten.

De 5 traps automaat heeft een torque converter lock-up in de 3e, 4e en 5e versnelling. Dat betekent dat de torque converter "op slot" wordt gezet. Je motor hangt dan direct aan de versnellngsbak. Dat zie je bijvoorbeeld als je optrekt, een bepaalde snelheid bereikt en aanhoud, dat het toerental na een aantal seconden nog iets inzakt.
In de eerste twee versnellingen zit deze lock-up functie niet en hangt de bak altijd via torque converter aan de motor. Kijk het filmpje maar eens en je snapt gelijk waarom hij op 2000 rpm blijft staan en toch iets optrekt.
Volvo S60 - D5244T2 - 2003 - 414.000km (motor heeft 151.000km) - Zwart - VCE - DICE - HU805 met PA200 versterker en Grom USB - en helaas geen TomTom in RTI meer. :-(
Volvo V60 D6 Twin engine - D97PHEV - 2016 - 225.000km - Blauw - DICE
Plaats reactie

Terug naar “S60 my 2000 t/m 2009”