Vanmorgen met mijn D5 uit 2007 getankt bij een tankstation waar ik regelmatig tank. Een tiental km later valt het me op dat er van het vermogen nog maar een fractie over is. Stationair draait die prima maar bij gas geven wil die nauwelijks vooruit.
Op de terugweg vanmiddag nog steeds nauwelijks vermogen. De 80 km/u wordt wel bereikt maar dit duurt lang.
Thuis de errorcodes uitgelezen maar die lijken er geen verband mee te hebben. Een error van Climate control.
Hierna de codes gereset maar geen verschil.
De massa pool 15 seconden losgemaakt en weer verbonden maar ook geen verschil.
Het lijkt alsof die te weinig diesel krijgt. Brandstoffilter vol?
Bij de dealer is een paar duizend km geleden de 360k km beurt uitgevoerd inclusief distributiewissel.
Iemand een idee wat het kan zijn?
D5 plotseling weinig vermogen (opgelost!)
- Laguna-S60
- 7th Gear member
- Berichten: 5798
- Lid geworden op: 06.05.2011 - 20:07
- Locatie: Zuid West Friesland
- Contacteer:
Hoor je de turbo nog wel opspoelen? (lees: Fluiten)
Meest complete Volvo V40 D2 Rebel Blue
- fluz
- 3rd Gear member
- Berichten: 340
- Lid geworden op: 05.11.2004 - 10:58
- Locatie: Utrecht
Ik heb zoiets ook bij mijn 2007 gehad.
Boven de moter zit een geluidswerend deksel. Dit erafhalen. Iets aan de linkerzijde voor aan de motor, zit een kunststof stangetje. Dit is bij mij een aantal keren losgeschoten.
Hierdoor komt de auto in een soort noodloop met beperkt vermogen.
Het asje bedient een reinigingsmechanisme in de motor, waardoor die weer een tikkie schoner is.
Zo ja, dan heb ik nog wel een aantal tips.
Dit ging bij mij ook gepaard met een mededeling op het display.
Boven de moter zit een geluidswerend deksel. Dit erafhalen. Iets aan de linkerzijde voor aan de motor, zit een kunststof stangetje. Dit is bij mij een aantal keren losgeschoten.
Hierdoor komt de auto in een soort noodloop met beperkt vermogen.
Het asje bedient een reinigingsmechanisme in de motor, waardoor die weer een tikkie schoner is.
Zo ja, dan heb ik nog wel een aantal tips.
Dit ging bij mij ook gepaard met een mededeling op het display.
2001: S60 D5 (163pk)
2007: S60 D5 (185pk)
2010: S60 D3 (163pk)
2013: V60 D6
2007: S60 D5 (185pk)
2010: S60 D3 (163pk)
2013: V60 D6
- Obbetuning
- 2nd Gear member
- Berichten: 249
- Lid geworden op: 21.12.2012 - 13:14
- Locatie: Elst (Gld)- werkplaats
- Contacteer:
Apart dat je geen dtc's krijgt (diagnostic trouble code's)...
Als de brandstof filter vol zit en niet genoeg doorstroming heeft , moet de rail pressure sensor een storing geven.
Als er een inlaad slang niet goed afdicht, (buiten dat je dat kan horen) krijg je emissie vereist in het display.
Bij een kapotte wervelstang krijg je ook een melding , in het display en ook in vida.
Interessante case dus,
Een diesel loopt op lucht en brandstof deze worden gemonitord tot het laatste hardware deel, (injector,LMM,turbo)
Wij kennen wel de versie van de kapotte ecm zekering, dat doet aan jou verhaal denken, maar ook daar een dtc zichtbaar in Vida.
Wij volgen deze draad en de oplossing, mocht je er niet uitkomen, dan kan je bij ons langskomen voor een (gratis) diagnose.
mvgr Obbe (&Dennis van volvoservice.eu)
Als de brandstof filter vol zit en niet genoeg doorstroming heeft , moet de rail pressure sensor een storing geven.
Als er een inlaad slang niet goed afdicht, (buiten dat je dat kan horen) krijg je emissie vereist in het display.
Bij een kapotte wervelstang krijg je ook een melding , in het display en ook in vida.
Interessante case dus,
Een diesel loopt op lucht en brandstof deze worden gemonitord tot het laatste hardware deel, (injector,LMM,turbo)
Wij kennen wel de versie van de kapotte ecm zekering, dat doet aan jou verhaal denken, maar ook daar een dtc zichtbaar in Vida.
Wij volgen deze draad en de oplossing, mocht je er niet uitkomen, dan kan je bij ons langskomen voor een (gratis) diagnose.
mvgr Obbe (&Dennis van volvoservice.eu)
- Henielma
- 2nd Gear member
- Berichten: 239
- Lid geworden op: 14.01.2010 - 21:58
Morgenvroeg zal ik eens onder de motorkap luisteren of me wat opvalt zoals stromende lucht en of de turbo meedoet. Hierna morgenvroeg eens langs de dealer of gebruik maken van het aanbod van Obbe. Uden is niet echt ver uit de richting.
V60 D6 2014 377.000 km
V50 D5 2007 460.000 km
V50 D5 2007 460.000 km
-
- 6th Gear member
- Berichten: 4809
- Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
- Locatie: Utrecht
Geen sterk vervuilde diesel getankt?Laatste beetje uit de pomp bij het tankstation?
Water erin wellicht?
Tap eerst een beetje diesel af om is te kijken..
Je zal niet de eerste zijn waarbij het fout gaat..
We zijn wel is uren bezig geweest met dit soort ellende.
Het kan ook een gescheurde inlaatslang zijn natuurlijk,maar dit is wel toevallig zo kort na het tanken.
Water erin wellicht?
Tap eerst een beetje diesel af om is te kijken..
Je zal niet de eerste zijn waarbij het fout gaat..
We zijn wel is uren bezig geweest met dit soort ellende.
Het kan ook een gescheurde inlaatslang zijn natuurlijk,maar dit is wel toevallig zo kort na het tanken.
Laatst gewijzigd door MarioC70 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
- Henielma
- 2nd Gear member
- Berichten: 239
- Lid geworden op: 14.01.2010 - 21:58
Het is mogelijk Mario dat er water of prut in gekomen is. Het viel me op dat het tankstation nieuwe vulnippels had. Maar Avia is een gerenommeerd merk, toch?
Waar tap ik de diesel af om te checken of er water of prut in zit? De ingaande leiding van het brandstoffilter losschroeven?

Waar tap ik de diesel af om te checken of er water of prut in zit? De ingaande leiding van het brandstoffilter losschroeven?
Laatst gewijzigd door Henielma op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
V60 D6 2014 377.000 km
V50 D5 2007 460.000 km
V50 D5 2007 460.000 km
-
- 6th Gear member
- Berichten: 4809
- Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
- Locatie: Utrecht
Het komt helaas vaker voor ,ook bij goeie pompstations.
De ondergrondse tank bijna leeg of iets dergelijks.
Zou er niet meer mee rijden, tot je weet wat er aan de hand is, om schade te voorkomen aan het commonrail systeem.
De ondergrondse tank bijna leeg of iets dergelijks.
Zou er niet meer mee rijden, tot je weet wat er aan de hand is, om schade te voorkomen aan het commonrail systeem.
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
- Henielma
- 2nd Gear member
- Berichten: 239
- Lid geworden op: 14.01.2010 - 21:58
Vanmorgen eerst zelf gekeken en geluisterd. Onder de motorkap hoor ik de turbo. Bij het gas loslaten hoor ik een wat raar geluid van schurend metaal of zo. Dit duur 1 a 2 seconden en dan is het weer weg.
Hierna naar de dealer geweest. Eerst heeft een verkoper er even in gereden en hem viel op dat die na het starten er soms geen last van heeft maar na korte tijd wel.
De monteur heeft 'm daarna aan de computer gehangen en de diagnose is gasklephuis defect.
Wordt maandag als het goed is vervolgt.
Hierna naar de dealer geweest. Eerst heeft een verkoper er even in gereden en hem viel op dat die na het starten er soms geen last van heeft maar na korte tijd wel.
De monteur heeft 'm daarna aan de computer gehangen en de diagnose is gasklephuis defect.
Wordt maandag als het goed is vervolgt.
V60 D6 2014 377.000 km
V50 D5 2007 460.000 km
V50 D5 2007 460.000 km
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
- Berichten: 16549
- Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
- Locatie: Noord-Groningen
Gelet op de km stand, slopertje er op?
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
- Henielma
- 2nd Gear member
- Berichten: 239
- Lid geworden op: 14.01.2010 - 21:58
Tsja, gasklephuis van de sloper wil de dealer waarschijnlijk niet horen. Ik wil er toch nog wel een jaar of drie (110k) mee doorrijden. Mits er geen 3000+ onkosten aankomen.
V60 D6 2014 377.000 km
V50 D5 2007 460.000 km
V50 D5 2007 460.000 km
- DrRossi
- 4th Gear member
- Berichten: 643
- Lid geworden op: 11.02.2006 - 06:46
Vraag om een prijsopgaaf !
Er blijkt nog al wat verschil tussen diverse dealers te zijn.
Er blijkt nog al wat verschil tussen diverse dealers te zijn.
Volvo-Forum leden, zet jezelf op de kaart.
http://goo.gl/maps/i7C8l
If it's not blown, it sucks....
S80 T6
http://goo.gl/maps/i7C8l
If it's not blown, it sucks....
S80 T6
-
- 6th Gear member
- Berichten: 4809
- Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
- Locatie: Utrecht
Gasklephuizen voor de diesels zijn bij de dealers hetzelfde geprijsd,duur ding dat wel.DrRossi schreef: Vraag om een prijsopgaaf !
Er blijkt nog al wat verschil tussen diverse dealers te zijn.
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
- Henielma
- 2nd Gear member
- Berichten: 239
- Lid geworden op: 14.01.2010 - 21:58
Vanmorgen deed de V50 het op de eerste 400 meter na weer goed. Daarom nog even de klep niet vervangen. Maar vanmiddag was het weer mis.
Zit er aan het gasklephuis misschien een kabel waarbij er in de connector een slecht contact kan zitten? Dat wil ik vanavond even proberen te controleren.
Heeft iemand een plaatje of een foto van het gasklephuis van een D5 motor?
Zit er aan het gasklephuis misschien een kabel waarbij er in de connector een slecht contact kan zitten? Dat wil ik vanavond even proberen te controleren.
Heeft iemand een plaatje of een foto van het gasklephuis van een D5 motor?
V60 D6 2014 377.000 km
V50 D5 2007 460.000 km
V50 D5 2007 460.000 km
- Henielma
- 2nd Gear member
- Berichten: 239
- Lid geworden op: 14.01.2010 - 21:58
Bedankt Mario voor je snelle reactie. Dan zal het wel het motortje zijn. De koolborsteltjes daarvan zullen wel op zijn na zoveel malen gas geven. Dan bespaar ik me de moeite en gaat er woensdag een nieuwe in. De monteur had het zaterdag over iets van EUR 500. Komt dat bekend voor voor zo'n gasklephuis?
V60 D6 2014 377.000 km
V50 D5 2007 460.000 km
V50 D5 2007 460.000 km
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 357
- Lid geworden op: 01.02.2007 - 16:15
- Locatie: Maastricht
- Contacteer:
Vandaag mijn XC90 laten afslepen met een vergelijk euvel: noodloop zodra de motor warm is.
Afslepen mss wat overdreven maar wel het makkelijkste en kosteloos. Tevens meteen vervangend vervoer. En een XC90 zonder turbodruk is echt niet vooruit te branden.....
Ik heb nog geen idee wat het probleem is.
Maar een gasklephuis bij een diesel???? Nooit van gehoord. Een diesel heeft geen gasklephuis.
Afslepen mss wat overdreven maar wel het makkelijkste en kosteloos. Tevens meteen vervangend vervoer. En een XC90 zonder turbodruk is echt niet vooruit te branden.....
Ik heb nog geen idee wat het probleem is.
Maar een gasklephuis bij een diesel???? Nooit van gehoord. Een diesel heeft geen gasklephuis.
Volvo XC90 D5 R-design 2016
Porsche 911 Carrera Cabriolet 2002
Volvo XC90 2.4D aut. R-Design 2008
Volvo V50 2.0D aut. R-Design 2009
Saab 900 T16 Aero cabriolet 1990
Volvo XC90 D5 geartronic 2004
Volvo V70 2.5D aut. 1999
Volvo 850 Estate 2.5 20V aut. lpg 1994
Volvo 940 Estate 2.3 16V aut. lpg 1991
Volvo 164 E lpg 1973
Porsche 911 Carrera Cabriolet 2002
Volvo XC90 2.4D aut. R-Design 2008
Volvo V50 2.0D aut. R-Design 2009
Saab 900 T16 Aero cabriolet 1990
Volvo XC90 D5 geartronic 2004
Volvo V70 2.5D aut. 1999
Volvo 850 Estate 2.5 20V aut. lpg 1994
Volvo 940 Estate 2.3 16V aut. lpg 1991
Volvo 164 E lpg 1973
- Henielma
- 2nd Gear member
- Berichten: 239
- Lid geworden op: 14.01.2010 - 21:58
Veel verstand heb ik er niet van maar dit lijkt toch echt een gasklephuis te zijn voor een D5. Uit ervaring kan ik zeggen dat een D5 toch echt een dieselmotor is. In ieder geval gooi ik er al 4 jaar diesel in.pimsam schreef: Maar een gasklephuis bij een diesel???? Nooit van gehoord. Een diesel heeft geen gasklephuis.

V60 D6 2014 377.000 km
V50 D5 2007 460.000 km
V50 D5 2007 460.000 km