bandenslijtage
- D2
- 3rd Gear member
- Berichten: 361
- Lid geworden op: 01.09.2012 - 17:58
Dat lijkt me echt redelijk bizar. Mijn vorige auto heeft naar schatting zo'n 70.000 kilometer op één set zomerbanden gereden, maar misschien zelfs meer want pas bij de tweede winter dat ik 'm had heb ik er winterbanden onder laten zetten. Die winterbanden heb ik twee seizoenen gebruikt van half november tot begin april. In totaal 152.999 km (eindstand bij inleveren bij de volvodealer) mee gereden, bij 140.000 zijn er nieuwe zomerbanden gemonteerd.CHRISITO schreef: Algemeen! Zou willen weten of de v40 in het algemeen slijtage gevoelig is. Mijn vorige wagen om dd 20000km nieuwe banden
Bij de V40 lijkt het wat harder te gaan. De winterbanden zitten er voor het tweede seizoen op en hebben nu nog ongeveer 4 mm voor en ongeveer 6 achter. Als winterband zijn ze na dit seizoen formeel niet meer geschikt (profiel hiervan moet minimaal 4 mm zijn aldus leasemij). Dan heb ik ongeveer 40.000km op de winterbanden gereden, en (Vredestein) en 20.000 op de zomerbanden (Pirelli), die zouden dus nog wel een tijdje door moeten kunnen.
Laatst gewijzigd door D2 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Auto: Opel Astra 1.6 cdti 136pk Innovation
Vorige auto's:
2012 Ford Mondeo Wagon 1.6 TDCi ECOnetic Lease Titanium (poolauto)
2012 V40 D2 Momentum, Biarritz Blue, Intro line, 17" Mannan, verwarmbare voorruit, LED DRL
2009 Honda Civic Hybrid
2006 Mini Cooper
Vorige auto's:
2012 Ford Mondeo Wagon 1.6 TDCi ECOnetic Lease Titanium (poolauto)
2012 V40 D2 Momentum, Biarritz Blue, Intro line, 17" Mannan, verwarmbare voorruit, LED DRL
2009 Honda Civic Hybrid
2006 Mini Cooper
- Get!em
- 3rd Gear member
- Berichten: 415
- Lid geworden op: 25.06.2013 - 13:30
Ik rij nu deze winter al zo'n 20.000km op de winterbanden en die zien er nog prima uit
(D2 motor) Ik zou uitgaan van ongeveer 40k per bandenset voorwielen, achter langer.
Hangt overigens volledig af van motorisering (gewicht, optrekken), en weggedrag (hard optrekken, hard door bochten, remmen of uitrollen) en route (stad/snelweg) en ook het weer (winterbanden bij warm weer slijten sneller).
Oftewel je rechtervoet bepaalt voor een groot gedeelte hoe lang je met je banden kan, want je kunt ze ook binnen 10k afraggen als je je best doet (en de motor er voor hebt..)

Hangt overigens volledig af van motorisering (gewicht, optrekken), en weggedrag (hard optrekken, hard door bochten, remmen of uitrollen) en route (stad/snelweg) en ook het weer (winterbanden bij warm weer slijten sneller).
Oftewel je rechtervoet bepaalt voor een groot gedeelte hoe lang je met je banden kan, want je kunt ze ook binnen 10k afraggen als je je best doet (en de motor er voor hebt..)
Laatst gewijzigd door Get!em op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
- HakanC
- 3rd Gear member
- Berichten: 453
- Lid geworden op: 10.09.2012 - 12:19
- Locatie: Zwolle
ik heb met mijn 18inch wielen (225 breed) 55.000 km's gemaakt op de voor banden en er zaten toen 2 mm erop. Achterbanden stonden toen op 5 mm. Toen kwamende winterbanden erop. Merk band was Michelin Pilot 3 (of zoiets dacht ik)
V40 D2 SUMMUM | Ice white solid | Vasa leder espresso blond/blond | IntroLine | Dynamicline | 18 Atreus (Glossy Black/Glossy White) | Premiumsound | Panoramadak | HEICO frontspoiler | R-Design diffuser + uitlaat | Stylingpack zij-spoilers enz enz..
- Longone
- 5th Gear member
- Berichten: 1090
- Lid geworden op: 10.08.2006 - 12:02
Het is van 3 zaken afhankelijk:
- De TW waarde van de band, ofwel de slijtvastheid
- De bandenspanning, bij te hard slijt het midden extra en bij te zacht de buitenkanten
- Je rechtervoet
Ik heb ooit een collega gehad met een Peugeot 205 GTI 1.9 en die had na 7500 km zijn voorbanden kaalgegumd.
Erg tof, turbo optrekken bij het stoplicht, maar de rekening krijg je dus vanzelf ...
- De TW waarde van de band, ofwel de slijtvastheid
- De bandenspanning, bij te hard slijt het midden extra en bij te zacht de buitenkanten
- Je rechtervoet
Ik heb ooit een collega gehad met een Peugeot 205 GTI 1.9 en die had na 7500 km zijn voorbanden kaalgegumd.
Erg tof, turbo optrekken bij het stoplicht, maar de rekening krijg je dus vanzelf ...
Laatst gewijzigd door Longone op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- 6th Gear member
- Berichten: 4809
- Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
- Locatie: Utrecht
En de ene V40 is niet de andere ,je hebt zoveel types en uitvoeringen en zelfs daar zit onderling verschil in banden slijtage,dus de vraag,wat voor V40 is niet zo verkeerd..
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.