Hi,
Ik heb net een xc90 uit 2005 gekocht met een mooie pro logic Dolby surround system. Bij de radiozenders werkt deze functie, maar als ik de CD wisselaar gebruik, staat er 'surround off'. Wat ik ook probeer, ik krijg t niet aan. Ik heb op Engelse forum gelezen dat de surround bij de radio niet optimaal werkt als er mindere ontvangst is. Klopt heb ik ook, speakers achter vallen dan uit. Maar bij een CD werkt het in mijn auto helemaal niet... Weet iemand hoe ik dit oplos?
Dolby pro logic II werkt niet bij CD
- mees
- 6th Gear member
- Contacteer:
Ik geef direct toe dat ik niet echt thuis ben in die Dolby technieken.....
maar wat ik erover lees en weet uit een beetje ervaring:
Dolby werkt pas goed als het geluidsignaal ook met (hetzelfde systeem van) Dolby is ge-(en)codeerd.
Net als je cassettebandje vroeger (ik draai ze nog steeds met plezier maar dat doe ik ook nog met elpees....):
je kan wel een niet-gecodeerd (opgenomen) bandje afspelen met de Dolby-knop aan,
maar het wordt dan dof en het 'pompt'. (als een overstuurde compressor)
Andersom: een Dolby opgenomen bandje, zonder Dolby afgespeeld is veel te schel/hoog.
Bovendien: elk apparaat toen met Dolby A, B, C of anders, gaf altijd een iets afwijkend patroon bij afspelen,
als dat het opgenomen was (op een ander apparaat dat de kopies maakte).
Zelfs in 1 apparaat met Dolby opnemen en Dolby weergeven gaf 'verschillen'.
Dat hele Dolby verhaal had tot doel: (band)ruisonderdrukking die hoorbaar was bij lage geluidniveau's.
Bij luidere geluidniveau's werd geen Dolby 'behandeling' toegepast.
Overigens in tegenstelling tot het DBX systeem: gehele geluidspectrum werd eerst gecomprimeerd (bij opname) en toen (bij weergave) ge-expandeerd in dezelfde 'ratio'.
Gaf een superb geluid! Nooit ruis en gepomp (mits opname en afspeel goed afgeregeld was / lees identiek maar omgekeerd evenredig)
Er zijn van die 'surround' apparaten die iets ruimtelijks toevoegen aan gewone stereo (lees 2 kanaals) signalen.
Die surround-systemen hebben niks meer met ruisonderdrukking via codering te maken.
Maar Dolby surround (denk ik) maakt met (en)codering meer dan 2 kanalen (dus 5.1 of meer) uit 2 gecodeerde kanalen.
Misschien passen ze die bij Dolby Surround Pro weet-ik-hoeveel met tig-kanalen (in de auto) ook toe.
Misschien zenden ze bij radio uitzendingen een 'pilot-tone' mee (net als de 19kHz pilot-tone om van 1 ingangs-antenne-signaal, stereo te maken)
die vervolgens van stereo een 5.1 (of weet ik hoeveel kunnen maken).
En dat de cd-speler die 'pilot-tone' niet kent omdat een gewone stereo cd gewoon slechts 2 kanalen kent.
Wie o wie weet hier meer van en/of haalt mijn verhaal onderuit ???
maar wat ik erover lees en weet uit een beetje ervaring:
Dolby werkt pas goed als het geluidsignaal ook met (hetzelfde systeem van) Dolby is ge-(en)codeerd.
Net als je cassettebandje vroeger (ik draai ze nog steeds met plezier maar dat doe ik ook nog met elpees....):
je kan wel een niet-gecodeerd (opgenomen) bandje afspelen met de Dolby-knop aan,
maar het wordt dan dof en het 'pompt'. (als een overstuurde compressor)
Andersom: een Dolby opgenomen bandje, zonder Dolby afgespeeld is veel te schel/hoog.
Bovendien: elk apparaat toen met Dolby A, B, C of anders, gaf altijd een iets afwijkend patroon bij afspelen,
als dat het opgenomen was (op een ander apparaat dat de kopies maakte).
Zelfs in 1 apparaat met Dolby opnemen en Dolby weergeven gaf 'verschillen'.
Dat hele Dolby verhaal had tot doel: (band)ruisonderdrukking die hoorbaar was bij lage geluidniveau's.
Bij luidere geluidniveau's werd geen Dolby 'behandeling' toegepast.
Overigens in tegenstelling tot het DBX systeem: gehele geluidspectrum werd eerst gecomprimeerd (bij opname) en toen (bij weergave) ge-expandeerd in dezelfde 'ratio'.
Gaf een superb geluid! Nooit ruis en gepomp (mits opname en afspeel goed afgeregeld was / lees identiek maar omgekeerd evenredig)
Er zijn van die 'surround' apparaten die iets ruimtelijks toevoegen aan gewone stereo (lees 2 kanaals) signalen.
Die surround-systemen hebben niks meer met ruisonderdrukking via codering te maken.
Maar Dolby surround (denk ik) maakt met (en)codering meer dan 2 kanalen (dus 5.1 of meer) uit 2 gecodeerde kanalen.
Misschien passen ze die bij Dolby Surround Pro weet-ik-hoeveel met tig-kanalen (in de auto) ook toe.
Misschien zenden ze bij radio uitzendingen een 'pilot-tone' mee (net als de 19kHz pilot-tone om van 1 ingangs-antenne-signaal, stereo te maken)
die vervolgens van stereo een 5.1 (of weet ik hoeveel kunnen maken).
En dat de cd-speler die 'pilot-tone' niet kent omdat een gewone stereo cd gewoon slechts 2 kanalen kent.
Wie o wie weet hier meer van en/of haalt mijn verhaal onderuit ???
Draadloze XC40 '18 viewtopic.php?p=1694496#p1694496
Motorisatie- en aandrijvingskeuze: trekken van een 1580kg asdruk Doroteaanse caravan.
Motorisatie- en aandrijvingskeuze: trekken van een 1580kg asdruk Doroteaanse caravan.
- Oceanracer
- Geartronic member
Ik zou het graag wat korter houden: bij mijn net geïnstalleerde HU803 in m'n V70 werkt Dolby Pro Logic gewoon op CD. Simpelweg door het indrukken van het knopje. Zo ook 3-CH of zelf op OFF zetten.
Laatst gewijzigd door Oceanracer op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
-
- Starter
Hi Mees, dank voor je reactie! jouw verhaal klopt inderdaad als ik terugdenk aan de tijd dat ik een cassettedeck had met Dolby. Op Engelse forums heb ik gelezen dat het niet uitmaakt of je wel of geen CD draait die voorzien is van Dolby Prologic. Het systeem maakt van een 2 kanaals geluid een surround sound, tenminste zou hij moeten doen. En hi Oceaanracer. Jij ook dank voor je reactie! Het rare is, ik kan dat knopje dus niet aanzetten als er een CD in zit. Als ik de radio aan heb, en ik draai aan de knop, dan kan ik bass, fader, balance, center speaker, surround, etc selecteren en aanpassen. Speel ik een CD af, dan staat er bij center speaker en surround: off. Doet hij automatisch. Ik kan drukken en draaien wat ik wil, maar geen mogelijkheid het weer aan te zetten. Zet ik hem weer terug op radio, dan is het weer automatisch aan.
- Oceanracer
- Geartronic member
Apart...
-
- 3rd Gear member
dit kun je instellen als je dan op menu(rechts, pijltje naar boven meen ik) drukt dan naar audio instellingen daar audio cd op dolby pl zetten je kunt audio radio ook nog instellen maar dan op 3ch
volvo S70R 1998 B5234T4 M59
Volvo V60 T6 summum B6304T4 polestar
volvo V40 Carbon Edition D4204T14 polestar
volvo V70R AWD 2004 B5254T4 M66
volvo V70R 1998 B5234T4 M59
volvo C30 D5 geartronic summum 180pk
volvo V70R AWD 1998 B5234T4, M58 +/-310pk
volvo 244 turbo inter-cooler met +kit origineel +/-200pk
Volvo V60 T6 summum B6304T4 polestar
volvo V40 Carbon Edition D4204T14 polestar
volvo V70R AWD 2004 B5254T4 M66
volvo V70R 1998 B5234T4 M59
volvo C30 D5 geartronic summum 180pk
volvo V70R AWD 1998 B5234T4, M58 +/-310pk
volvo 244 turbo inter-cooler met +kit origineel +/-200pk
- Oceanracer
- Geartronic member
Ja, wat een verschil met Stereo hè?!! Geniet er van!