Dillema 2.4d geartronic

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Gebruikersavatar
kowo
1st Gear member
Berichten: 36
Lid geworden op: 02.03.2012 - 07:07
Locatie: wildervank

Hallo,

Vandaag een V70 2.4d geartronic bekeken uit 2004 met slechts 237 dkm.
Auto was in bijzonder mooie staat, keurig dealer onderhouden geen deuken en krassen. Ik ben niet bewust opzoek naar een andere V70 maar kwam deze tegen en juist door de km kwam de belangstelling.
Mijn eigen V70 D5 uit 2002 heeft ondertussen 340 dkm gelopen en dan is 237 dkm een hele mooi km.
Vanmiddag een test rit gemaakt, auto rijdt prima schakelt mooi. Wel viel me het vermogen een beetje tegen.
Mijn eigen V70 is Rica getuned 200 Pk en dan 130 pk toch een contrast.
Heeft iemand ervaring met de 2,4d met 130 pk, is dit voldoende? En wat is jullie ervaring met het verbruik, en dan specifiek de combinatie geartronic en de 2,4d. Het gaat trouwens nog over het fase 1 model dus tot en met 2004. Een ander puntje is dat er geen standkachel opzit, die van mij deze zomer weer klaargemaakt en ik moet zeggen dat is toch een genot, elke ochtend in een warme auto stappen.

Alvast bedankt voor jullie reactie.

Groet,

Koos
Volvo V60 T3 R-design 2013
Volvo V70 D5 2002 (2011-2021)
div. Citroen, Peugeot, Ford
volvo 440 1.7 glt 1992
Gebruikersavatar
rsnhakan
8th Gear member
Berichten: 15305
Lid geworden op: 13.04.2008 - 12:18
Locatie: Thuis
Contacteer:

Als ik het zo lees ben je nog prima tevreden over je eigen auto. Ik zou er lekker in doorrijden, mits er geen problemen zijn en je niet hebt bespaard op onderhoud.
Laatst gewijzigd door rsnhakan op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16549
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

Heeft iemand ervaring met de 2,4d met 130 pk, is dit voldoende? En wat is jullie ervaring met het verbruik,
Jazeker: IKKE!
En met leedwezen dien ik mede te delen dat mijn zo geliefde 130 PK-tje het veld heeft moeten ruimen voor een ietwat sterker beest :( . Maar dat terzijde. De 130 pk is een V70 die, qua prestaties wel te vergelijken is met de 240 met een B23 blok. Hi doet wat je vraagt, soms ook nog eens verrassend snel, en dat is het. Het is de gedowntunede 163 Pk en aldus draait alles ruim binnen de marges. Feietelijk, mits fatsoenlijk bereden, gaat deze configuratie niet kapot. Verbruik bij mij, met handbak en de rijstijl die bij mijn leeftijd hoort, ergens tussen de 1 op 18,5 en 1 op 20 op de lange afstand. Dat dan wel met de verbuikmeter aan en gebruikmakende van de CC.

Ik versleepte in de vakantie 1600 kg caravan naar Zuid-Frankrijk en had dusdanig voldoende Nm onder de kap dat in elk geval één andere forummer hier kan bevestigen dat je bultje op en 110 km/h op het klokje menigeen met verbazing voorbij komt pompen. Verbruik trouwens een keurige 1 op 12 met de airco vol aan. O-)

Maar ga je deze aan de stekker hangen en klooien in de software, dan is bovenstaande ervaring dus niet van toepassing. Dit is slechts van toepassing op de originele uitvoering/software.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Gebruikersavatar
Gerardf
6th Gear member
Berichten: 2532
Lid geworden op: 30.12.2010 - 21:40
Locatie: Gooi

Ik heb ook een 130 PK met geartronic. Ik rijd wel veel snelweg kilometers maar kom dan tussen de 1 op 16 a 17 uit. Zomers met caravan en 5 personen op reis is geen probleem, je zal op hellingen wel op tijd moeten terug schakelen maar ik behoor zeker niet tot de langzaamste deelnemers.
Ik vind hem best prettig rijden met de 130 pk en heb hem daarom ook niet laten tunen. Verder is het , mijns inziens, ook beter voor de automaat. Door het rustige rijgedrag haal je ook minder bonnen op, wat uiteindelijk ook weer geld spaart.
Succes met je keuze!
Volvo V60 D6 PHEV 2013
Volvo V70 2.4 D Edition II 2005
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16549
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

En we hebber er hier nog eentje met een 130 PK: RippieV70 kom er eens in!

@ Ferard: Die van jou loopt trouwens mooier dan dat de mijne liep. Zal door de GT komen want ik had het sterke vermoeden dat het vliegwiel er aan zat te komen. Stationair klonk mijn oude soms als een tractor.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Diesel70
3rd Gear member
Berichten: 397
Lid geworden op: 17.06.2007 - 00:05
Locatie: Noord Nederland

Ik vraag het me af of het de moeite is je auto in te ruilen. Als ik het zo lees ga je er twee jaar en 100.000 km op voorruit.
Echter geen tuning meer, geen standkachel en waarschijnlijk wel een paar duizend euro mogen bijleggen.

Als de oude het nog goed doet, zou ik liever het geld in mijn zak houden en eventueel besteden aan wat extra onderhoud.

Persoonlijk vindt ik het verschil tussen je oude en de "nieuwe" te klein.
Volvo XC60 My17
Gebruikersavatar
kowo
1st Gear member
Berichten: 36
Lid geworden op: 02.03.2012 - 07:07
Locatie: wildervank

bedankt voor de reactie's

Vanochtend gebeld met de dealer waar de volvo in onderhoud is geweest, en inderdaad auto keurig onderhouden.
De voor en tegens gewogen en besloten om weer contact met de verkoper te hebben over de uiteindelijke prijs.
Helaas... auto verkocht vanochtend.
Door deze topic is een medeforum lezer ( info van de verkoper) ook geintresseerd geraakt, en deze persoon heeft de auto vanochtend gekocht.

Jammer voor mij, maar koper heeft een mooie auto gekocht.
Een troost is dat ik nog geen nieuwe ijskrabber hoef te kopen en gewoon om 6:30 in een verwarmde auto kan stappen.

Groet

Koos
Volvo V60 T3 R-design 2013
Volvo V70 D5 2002 (2011-2021)
div. Citroen, Peugeot, Ford
volvo 440 1.7 glt 1992
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27415
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Mocht je op zoek gaan naar een nieuwe V70 zou ik persoonlijk kijken voor minimaal een modeljaar 2005 (facelift model)
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
Coach-H
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 27.01.2014 - 20:02

Beste Koos (en anderen natuurlijk),

Wat een toeval was dit! Ik had al een afspraak voor de zondag gemaakt voor de proefrit tot de verkoper mij belde dat er een andere gegadigde zaterdag kwam.
Aangezien ik voor het eerst Volvo ga rijden was ik mij uitgebreid aan het informeren en inlezen over de Volvo V70 en vooral over de Geartronic. Aangezien ik een dwarslaesie heb moet ik een auto met automaat hebben en (op eigen kosten) laten aanpassen met handgas, handrem en moeten de pedalen opgeklapt worden gemaakt.

Door eerdere ervaringen met Audi (rij nu een A6 en heb hiervoor 2x Audi 80 gereden) weet ik dat de Volkswagen/Audi automaatbakken toch wel om de 200k vervangen moeten worden, vandaar mijn zoektocht naar meer informatie. Wat een toeval dat ik jouw post hier zag! De combinatie proefrit op zaterdag en 237.000km moest wel dezelfde auto zijn!

Vandaag heb ik de auto gehaald en ik hoop dat ik er, net als zovelen met een Volvo, vele probleemloze kilometers ga draaien. Als het goed is is de auto donderdag aangepast. Als er belangstelling voor is zal ik met alle plezier foto's van de aanpassingen plaatsen. Kan bijna niet wachten er zelf in te rijden, heb tot nog toe alleen als passagier mogen genieten.

Groet,
Henk
Laatst gewijzigd door Coach-H op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
kowo
1st Gear member
Berichten: 36
Lid geworden op: 02.03.2012 - 07:07
Locatie: wildervank

Beste Henk,

Je hebt een mooie volvo gekocht, die keurig onderhouden is.
Veel rijplezier toegewenst.
Volvo V60 T3 R-design 2013
Volvo V70 D5 2002 (2011-2021)
div. Citroen, Peugeot, Ford
volvo 440 1.7 glt 1992
Gebruikersavatar
Peer
2nd Gear member
Berichten: 117
Lid geworden op: 16.01.2006 - 12:47
Locatie: Midwoud

Gefeliciteerd met je aankoop, Henk! Als ik de verhalen op dit forum mag geloven, zal je van deze auto nog een hoop plezier mogen hebben.

Vorige week heb ik mijn ouwe trouwe V40 in mogen ruilen voor een V70 D5 136pk geartronic (import België). Ik rijd al 18 jaar Volvo. Begonnen met een 340 1.7 benzine, daarna een 440 1.7 benzine, een V40 1.9d 90pk en uiteindelijk de V40 1.9d 115pk. Ik heb dus geen ervaring met Audi maar volgens mij moet je aan deze Volvo ook goed kunnen wennen. Ik vond mijn laatste V40 wel iets pittiger rijden, maar alles voelde ook wat directer aan omdat het een kleinere en lichtere auto is. Ik merk dat ik deze auto zó comfortabel vind, dat ik er automatisch wat rustiger mee rijd. Maar als ik even moet inhalen en het gaspedaal wat dieper indruk, dan accelereer je toch snel genoeg. Gewoonweg een heerlijke ruime en comfortabele auto. Ik ervaar het echt als een luxe. Toch overweeg ik nog om in de toekomst de motor te laten tunen naar de standaard 163pk. Hij kan m.i. nog zuiniger rijden (volgens de boordcomputer rijdt hij nu ruim 7 l op 100km en ik rijd echt niet sportief) en wat meer koppel onderin bij het optrekken zou ook wel fijn zijn. Iemand ervaring met het ongedaan maken van het 'terugtunen'?
Groeten,
Jan Willem
XC90 D5 185pk Ocean Race
V70 D5 130pk Geartronic Titanium Line
V40 1.9D 115pk
V40 TD 90pk
Volvo 440 1.7 benzine
Volvo 340 1.7 benzine
Gebruikersavatar
Fulaks
6th Gear member
Berichten: 4302
Lid geworden op: 31.07.2007 - 15:46
Locatie: Antwerpen

Kijk anders hier eens : http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=61601 :-)

Auto is wel handgeschakeld.
V90 D4 Inscription (2019); Mini Cooper (2012); V70 D4 (2014); V70 2.4D (2008); V70 2.4D (2002); Talbot-Toyota-Mitsubishi-Renault
Gebruikersavatar
kowo
1st Gear member
Berichten: 36
Lid geworden op: 02.03.2012 - 07:07
Locatie: wildervank

Vandaag een wintercheck laten uitvoeren bij volvo dealer Bouwsema in Veendam, deze afspraak stond al gepland voordat de 2,4d bekeken was.
En omdat deze toch al verkocht was, een extra reden om te weten hoe mijn D5 ervoor staat.
Complimenten aan Bouwsema voor de check, de monteur is bijna een uur bezig geweest en heeft na afloop de aandachtspunten aan de auto laten zien. Er blijkt niet veel mis te zijn aan de auto. Remschijven voor, speling (binnenste) stuurkogel, ruitenwisserblad achter.
Allemaal punten die ik wist, schijven liggen al een jaar in de garage en staan gepland voor mei. En advies voor de stuurkogel om nog niet te laten vervangen, kan nog wel even.
Wel weer positief verbaasd over de prijs van onderdelen bij de dealer, het achterwisserblad kost 15 euro. Ben deze (orgineel) op het internet nog niet goedkoper tegengekomen
Dus voorlopig maar doorrijden!

Koos
Laatst gewijzigd door kowo op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Volvo V60 T3 R-design 2013
Volvo V70 D5 2002 (2011-2021)
div. Citroen, Peugeot, Ford
volvo 440 1.7 glt 1992
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16549
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

Ik snap het wel, soms wil de mens wel eens wat anders. Maar: goedkoper dan nu kun je niet rijden en die motor is nog lang niet aan zijn levenseinde. Gooi er een kleine 1000 euro tegenaan, geef hem een goede poetsbeurt en een rondje bij de deukendokter en geniet.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Gebruikersavatar
Coach-H
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 27.01.2014 - 20:02

Gisteren de auto even helemaal laten nakijken door m'n vaste garage. Alleen de remblokken achter waren bijna op, dus die maar gelijk laten vervangen. Voor de rest is de auto in perfecte staat.
De auto rijdt fantastisch, ben alleen nog niet helemaal content met de aanpassingen, dus die moeten misschien nog gewijzigd worden.
Wat me wel direct opviel is dat mensen achterin krapper zitten dan in de Audi en er zitten aanmerkelijk minder opbergvakjes in de Volvo, maar dan kunnen we ook niet zoveel zooi meenemen :D.

Tot nog toe heel gelukkig met m'n Volvo. Zodra de aanpassingen helemaal goed en naar m'n wens zijn zal ik hier de foto's plaatsen.
Gebruikersavatar
Rome
3rd Gear member
Berichten: 263
Lid geworden op: 05.03.2011 - 17:41
Locatie: Gelderland

Gefeliciteerd, ben benieuwd naar de foto's
Volvo S60 2.4D, 2005, Geartronic, Powered by Rica, Zomer Nebula 18";, Winter Thor, Schuif/kanteldak.

Eerder in bezit gehad: 360 GLT, 440 GLT, 460 GLE, V40 1.8, 850 GLT,
V40 1.8 LPG, S70 2.5 LPG, V40 1.9D, S70 2.5D.



Afbeelding
Gebruikersavatar
JosW
5th Gear member
Berichten: 2341
Lid geworden op: 19.04.2006 - 20:44
Locatie: Hengelo

Beste Henk,

allereerst gefeliciteerd met deze mooie V70! Mag ik zo brutaal zijn om je te vragen wat dat ombouwen ongeveer gaat kosten? Een kennis van mij is nu aan het revalideren maar moet ook ooit een aangepaste auto hebben. En ja, inderdaad ook een (gedeeltelijke) dwarslaesie, helaas.
ex 240 sedan, ex 240 station Polar, ex V70 classic, ex V70 D Fasttech, ex V70 2.4D Volvotune, nu 2.0 T4 Polar+, Automaat. 2016.
Gebruikersavatar
Coach-H
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 27.01.2014 - 20:02

JosW, de kosten voor hand segmentgas, hand bedrijfsrem, opklapbaar maken van de pedalen en keuring RDW waren €1.925. Het maakt geloof ik niet uit welke auto je koopt.
Gebruikersavatar
JosW
5th Gear member
Berichten: 2341
Lid geworden op: 19.04.2006 - 20:44
Locatie: Hengelo

Ok, bedankt.
ex 240 sedan, ex 240 station Polar, ex V70 classic, ex V70 D Fasttech, ex V70 2.4D Volvotune, nu 2.0 T4 Polar+, Automaat. 2016.
Gebruikersavatar
Coach-H
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 27.01.2014 - 20:02

Hierbij de foto's van de aanpassingen. Alleen de opklapbare pedalen heb ik niet op de foto gezet.
Het halve "fietsstuur" duw ik van me af om te remmen, de beugel achter het stuur trek ik naar me toe om gas te geven.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Coach-H op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”