Ik wil binnenkort de stuurbekrachtigings olie gaan verversen omdat deze bruinachtig is en ik het sturen een beetje vaag vind.
In het boekje staat: ATF olie. Maar op andere fora vind ik dat je moet bijvullen met stuurbekrachtigings olie van Volvo.
Kan iemand mij uitsluitsel geven?
Ik ben van plan de retour los te halen, en door het draaien aan het stuur de oude olie eruit halen. Is dat de juiste manier of heb ik kans dat de pomp droog draait?
Ik kan ook ook telkens vullen met nieuwe olie, maar dan gaat alles mengen met elkaar.
Tips?
Het gaat om een V40 2.0 uit 2004
stuurbekrachtigings olie
- lint
- Geartronic member
- Berichten: 28490
- Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
- Locatie: Ridderkerk
Als het instructieboekje ATF olie aangeeft moet die olie er ook weer in.
Bij het verversen inderdaad de retourslang in een bak hangen en dan verse olie blijven toevoegen totdat er schone olie uit de retourslang komt.
Bij het verversen inderdaad de retourslang in een bak hangen en dan verse olie blijven toevoegen totdat er schone olie uit de retourslang komt.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1868
- Lid geworden op: 15.05.2007 - 07:26
Omschrijf vaag eens? Heb jij ook als je ineens een scherpe stuurbeweging maakt, het lijkt alsof de pomp het niet bijhoud (lees; schokt)
- Musicus
- 4th Gear member
- Berichten: 786
- Lid geworden op: 06.01.2008 - 15:47
- Locatie: Ulvenhout
Nee dat komt me niet echt bekend voor, al moet ik zeggen dat we de auto pas hebben en dat ik er niet veel in heb gereden.
Wat mij opviel is dat het sturen veel zwaarder gaat dan in mijn S60. Dit, in combinatie met een bruinachtige stuurbekrachtigings olie was voor mij de reden om eens te zoeken hoe een oliewissel te doen.
Wbt de ATF olie: nu lees ik op het X40 forum dat de V40 phase 2 geen ATF gebruikt maar de groene variant en dat het verkeerd staat in het boekje....
Iemand?
Wat mij opviel is dat het sturen veel zwaarder gaat dan in mijn S60. Dit, in combinatie met een bruinachtige stuurbekrachtigings olie was voor mij de reden om eens te zoeken hoe een oliewissel te doen.
Wbt de ATF olie: nu lees ik op het X40 forum dat de V40 phase 2 geen ATF gebruikt maar de groene variant en dat het verkeerd staat in het boekje....
Iemand?
S60 D5 2002, 842.000km
S60 2.4 2009, 282.000km
V40 2.0 2004, 264.000km
S60 2.4 2009, 282.000km
V40 2.0 2004, 264.000km
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1868
- Lid geworden op: 15.05.2007 - 07:26
Ja dat ervaar ik ook. Zwaar sturen. Ben benieuwd naar jou bevindingen.
Ps. als ik mijn kenteken hier invoer; http://www.kroon-oil.com/nl/producten/productadvies/
(SP Fluid 3013)
Deze is inderdaad groen.
Ben benieuwd wat jou kenteken opleverd. Kroon is prima olie.
Gefeliciteerd btw
Ps. als ik mijn kenteken hier invoer; http://www.kroon-oil.com/nl/producten/productadvies/
(SP Fluid 3013)
Deze is inderdaad groen.
Ben benieuwd wat jou kenteken opleverd. Kroon is prima olie.
Gefeliciteerd btw

- Musicus
- 4th Gear member
- Berichten: 786
- Lid geworden op: 06.01.2008 - 15:47
- Locatie: Ulvenhout
SP fluid 3013 komt er bij mij ook uit.
Toch vertrouw ik die sites niet altijd.
Ik zal het binnenkort wel eens vragen bij de garage. In het nieuwe jaar doe ik een onderhoudsbeurt en zal ik de stuurbekrachtigings olie ook vervangen. Ik zal laten weten of het geholpen heeft.
Toch vertrouw ik die sites niet altijd.
Ik zal het binnenkort wel eens vragen bij de garage. In het nieuwe jaar doe ik een onderhoudsbeurt en zal ik de stuurbekrachtigings olie ook vervangen. Ik zal laten weten of het geholpen heeft.
S60 D5 2002, 842.000km
S60 2.4 2009, 282.000km
V40 2.0 2004, 264.000km
S60 2.4 2009, 282.000km
V40 2.0 2004, 264.000km
- volvo-s40
- 4th Gear member
- Berichten: 829
- Lid geworden op: 03.12.2012 - 15:32
- Musicus
- 4th Gear member
- Berichten: 786
- Lid geworden op: 06.01.2008 - 15:47
- Locatie: Ulvenhout
Dus toch!volvo-s40 schreef:Phase I (1996 / 2000)
Gewone ATF olie.
Rood van kleur.
1 liter totaal.
Phase II (III) (2001 / 2004)
Stuurbekrachtigings olie
Groen van kleur.
1 liter totaal
Wel jammer dat het verkeerd in het instructieboekje staat.......
S60 D5 2002, 842.000km
S60 2.4 2009, 282.000km
V40 2.0 2004, 264.000km
S60 2.4 2009, 282.000km
V40 2.0 2004, 264.000km
- lint
- Geartronic member
- Berichten: 28490
- Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
- Locatie: Ridderkerk
Heb je wel het goede boekje bij je auto?Musicus schreef:Dus toch!volvo-s40 schreef:Phase I (1996 / 2000)
Gewone ATF olie.
Rood van kleur.
1 liter totaal.
Phase II (III) (2001 / 2004)
Stuurbekrachtigings olie
Groen van kleur.
1 liter totaal
Wel jammer dat het verkeerd in het instructieboekje staat.......
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1868
- Lid geworden op: 15.05.2007 - 07:26
Wat is eigenlijk het verschil behalve de kleur, tussen deze 2 olieen?
- Musicus
- 4th Gear member
- Berichten: 786
- Lid geworden op: 06.01.2008 - 15:47
- Locatie: Ulvenhout
Update:
Ik moest net naar de dealer voor 3 lampjes voor achter het airco paneel (€17,25!!!!!) en vroeg daar welke stuurbekrachtigingsolie ik moest gebruiken. Antwoord: ATF!
Als er geen groene rubber ring onder de dop zit is het ATF. Dit is wat zij zelf ook altijd gebruiken voor een V40….
Als ik de pijlstok afveeg aan keukenpapier ziet de olie er rood/bruin achtig uit. Dat kan groene olie zijn die heel erg slecht is, of het is wel gewoon ATF.
Ik wil de bovengenoemde adviezen van leden niet in twijfel trekken, maar hopelijk snappen jullie dat ik niet goed weet wat ik nu moet….
Iemand?
Ik moest net naar de dealer voor 3 lampjes voor achter het airco paneel (€17,25!!!!!) en vroeg daar welke stuurbekrachtigingsolie ik moest gebruiken. Antwoord: ATF!
Als er geen groene rubber ring onder de dop zit is het ATF. Dit is wat zij zelf ook altijd gebruiken voor een V40….
Als ik de pijlstok afveeg aan keukenpapier ziet de olie er rood/bruin achtig uit. Dat kan groene olie zijn die heel erg slecht is, of het is wel gewoon ATF.
Ik wil de bovengenoemde adviezen van leden niet in twijfel trekken, maar hopelijk snappen jullie dat ik niet goed weet wat ik nu moet….
Iemand?
S60 D5 2002, 842.000km
S60 2.4 2009, 282.000km
V40 2.0 2004, 264.000km
S60 2.4 2009, 282.000km
V40 2.0 2004, 264.000km
- DrRossi
- 4th Gear member
- Berichten: 643
- Lid geworden op: 11.02.2006 - 06:46
Als er Rood in zit en er Groen wordt bijgevuld dan wordt dit bruin.
In mijn oude S80 zit rode ATF, bij een Check Up bij de dealer in Veldhoven wilde de oudste monteur het met groene bijvullen.
Ik zei ho wat doe je, Het peil is wat laag en er moet groene in.
Ik zeg afblijven, het peil is exact goed anders gaat ie enkel zweten via de dop en ook in lange bochten nooit problemen gehad met lucht happen.
Hoe zo zou je dit dan niet mogen mengen als de dealer dat wel deed ?
In mijn oude S80 zit rode ATF, bij een Check Up bij de dealer in Veldhoven wilde de oudste monteur het met groene bijvullen.
Ik zei ho wat doe je, Het peil is wat laag en er moet groene in.
Ik zeg afblijven, het peil is exact goed anders gaat ie enkel zweten via de dop en ook in lange bochten nooit problemen gehad met lucht happen.
Hoe zo zou je dit dan niet mogen mengen als de dealer dat wel deed ?
Volvo-Forum leden, zet jezelf op de kaart.
http://goo.gl/maps/i7C8l
If it's not blown, it sucks....
S80 T6
http://goo.gl/maps/i7C8l
If it's not blown, it sucks....
S80 T6
- lint
- Geartronic member
- Berichten: 28490
- Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
- Locatie: Ridderkerk
Ik heb vorige week bij de dealer een bus servo-olie gekocht voor de S80, was volgens de medewerker de aanbevolen groene olie voor de stuurbekrachtiging.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
- DrRossi
- 4th Gear member
- Berichten: 643
- Lid geworden op: 11.02.2006 - 06:46
Maar jij heb zo'n dikke nieuwe bak !lint schreef: Ik heb vorige week bij de dealer een bus servo-olie gekocht voor de S80, was volgens de medewerker de aanbevolen groene olie voor de stuurbekrachtiging.

Die is af fabriek met dat groene goedje voorzien

Volvo-Forum leden, zet jezelf op de kaart.
http://goo.gl/maps/i7C8l
If it's not blown, it sucks....
S80 T6
http://goo.gl/maps/i7C8l
If it's not blown, it sucks....
S80 T6
- volvo-s40
- 4th Gear member
- Berichten: 829
- Lid geworden op: 03.12.2012 - 15:32
Wat ze in de S80 gooien.... moeten hun wetenMusicus schreef:Ik moest net naar de dealer voor 3 lampjes voor achter het airco paneel (€17,25!!!!!) en vroeg daar welke stuurbekrachtigingsolie ik moest gebruiken. Antwoord: ATF!
Als er geen groene rubber ring onder de dop zit is het ATF. Dit is wat zij zelf ook altijd gebruiken voor een V40….
Ik wil de bovengenoemde adviezen van leden niet in twijfel trekken, maar hopelijk snappen jullie dat ik niet goed weet wat ik nu moet….
Iemand?

Pleur er in wat de dealer voorschrijft.
Het kan wel zijn dat er verschil zit tussen Phase I en Phase II(I)
Dus Phase I rode en Phase II(I) groene.
Succes.
Laatst gewijzigd door volvo-s40 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
! WARNING ! DO NOT F*ck with my VOLVO. Serious Injury of Death May Occur.
- Musicus
- 4th Gear member
- Berichten: 786
- Lid geworden op: 06.01.2008 - 15:47
- Locatie: Ulvenhout
Maakt het nog uit welke ATF? Dexron 2 of 3? of ATF-F?MarioC70 schreef: In een V40 oud model zit rode ATF.
Of is alle rode ATF goed?
S60 D5 2002, 842.000km
S60 2.4 2009, 282.000km
V40 2.0 2004, 264.000km
S60 2.4 2009, 282.000km
V40 2.0 2004, 264.000km