Van de 240 naar de V70??

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Plaats reactie
Hommel
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 26.01.2014 - 11:11

Hallo Volvo kenners!

Korte volvo introductie.
Begonnen met 740 aut. bijna 30 jaar geleden(van mijn ouders)
Opeltje (tussendoortje)
Toen 240 6-cilinder diesel (echt werkpaard)
Daarna 240 GLE benzine en 240 GL
Van de 240- gers bijna 25 jaar genoten !


Nu intresse in een ("moderne") V70 bv. 2.4 140 Pk summum 2006-2007
Iemand ervaring met deze V70?


Groetjes,
Thijs.
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29601
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Een V70 uit die jaren is een goede keus, de 2.4 motor is erg goed.
Blijf je ook een 240 aanhouden om het 240 gevoel niet te verliezen?
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 13780
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Kijk naar een Edition Classic of Edition Sport
Gebruikersavatar
MU
5th Gear member
Berichten: 1038
Lid geworden op: 25.11.2012 - 23:06
Locatie: Zuid-Holland

Leuk! succes met de zoektocht, houd ons op de hoogte.

Er zijn veel topics te vinden, deze bijv die de zoektocht incl allerlei tips en adviezen uitgebreid heeft beschreven: http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=53457
Volvo V70 2.5T Momentum 2008 Afbeelding
Volvo 940 Estate 2.3 LPT 1997
Gebruikersavatar
JosW
5th Gear member
Berichten: 2341
Lid geworden op: 19.04.2006 - 20:44
Locatie: Hengelo

Heb nog steeds heimwee naar m'n 240 Polar. Maar qua comfort ben ik er met m'n V70 behoorlijk op vooruit gegaan. Oriënteer je goed bij de aanschaf. Er zijn geen slechte V70's maar het verschil zit 'm in het genoten onderhoud e.d.. Kijk ook naar slijtagegevoelige aspecten (automaat e.d.). Succes met de zoektocht.
ex 240 sedan, ex 240 station Polar, ex V70 classic, ex V70 D Fasttech, ex V70 2.4D Volvotune, nu 2.0 T4 Polar+, Automaat. 2016.
Hommel
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 26.01.2014 - 11:11

De 240 wordt nog gebruikt als "trekpaard" voor de paardentrailer en natuurlijk voor het "echte" volvo gevoel te behouden
De V70 zal nog moeten bewijzen dat de paardentrailer geen enkel probleem voor hem zal zijn.
Gebruikersavatar
1-wiel
4th Gear member
Berichten: 643
Lid geworden op: 15.04.2012 - 21:19

Bij die bouwjaren (2005-2007) komt een lekkend druklager in de handmatige versnellingsbak nog al eens voor.
V70-d5-2007-6 bak- alle Standkachel start en stop opties......Xc90 remmen rondom… Billstein B6 schokbrekers met Eibach veren …VDD-X3 dongle....S60 koplampsproeiers…Oem Subwoofer....BT Phm module volvocesky. .......ABL-Xenon-koplamp retrofit werkend als af-fabriek...Blis retrofit en nog veel meer...
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16549
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

Hommel schreef: De 240 wordt nog gebruikt als "trekpaard" voor de paardentrailer en natuurlijk voor het "echte" volvo gevoel te behouden
De V70 zal nog moeten bewijzen dat de paardentrailer geen enkel probleem voor hem zal zijn.
Neem van mij aan, als het moet trek ik, zonder tuning, het cassis onder zo'n knollenbak vandaan met die massa paarden onder de knap die daar dan weer meer van voldoende Nm voor produceren :devil:
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27415
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Dat zou ik wel eens willen zien als je weet hoe zo'n ding in elkaar zit :D

TS heeft het alleen over de 2.4 140 pk benzine, zelf de nodige kilometers met dat blok gereden, maar mocht de trailer er toch met enige regelmaat achter hangen zou ik toch wel een van de turbo varianten aanbevelen.
Die doen dat klusje met wat groter gemak.

Rijd zelf met enige regelmaat met een paardentrailer achter mijn S60, maar zou die tijdens zulke ritten niet willen ruilen voor de 140 pk benzine.
Laatst gewijzigd door Fredhead op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Hommel
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 26.01.2014 - 11:11

140 pk te weinig voor een paardentrailer?
V70 mag 1800 Kg. trekken, dan lijkt me dat toch voldoende?
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

met paard tegen de Mont Blanc op zou je aan de V70 2.4 tekort kunnen komen.... anders echt niet
Volvo for life
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27415
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Zeg niet dat hij het niet kan, maar naar mijn idee houd het niet echt over.
Trailer is een hoop lomp gewicht dat ook nog eens amper stroomlijn heeft
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
mees
6th Gear member
Berichten: 3986
Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

In 1995 met een (huur)855 met slechts een 2 liter motor, met 1600kg caravan door Schotland getrokken.
En ja, er zaten soms steile, slechte keien-weggetjes bij. De combi trok altijd weg en reed voortreffelijk.
De dealer (waar wij toen bij waren) had ons een paarse 170pk beloofd (demo-auto) maar deze werd net voor onze huurperiode verkocht.
Begrijpelijk dat we die wagen niet meekregen en toch nog fijn dat we een andere kregen waar we heel veel plezier mee beleefden: op 1 ding na: hij lag zo laag op de weg (geen nivomats uitvoering) dat elke drempel een ramp voor de caravan was (veiligheidsbeugel bij neuswiel raakte de drempels).

Na de verslaving van grootser rijden (hadden een 440 toen maar werd te klein met 4 kinderen) hebben we direct na de vakantie een 2 jarige 245 2,3 gekocht. Heel andere auto in alles. Ook slechts 115 pk.
Maarre: die 1e versnelling en die koppeling waren zo verschrikkelijk sterk met wegtrekken: als een tractor !!
Heel veel plezier met die auto jarenlang gehad.

Daarna een 945 LPT: reed soepeler met de caravan en schakelde boterzacht door alle versnellingen. Rijdt nog steeds superb!
maar wegtrekken in z'n 1 en die koppeling zijn stukken minder (sterk en soepel) dan die 245

De V70xc (GT, helaas): trekt en rijdt met de caravan ongelooflijk comfortabel.
Dacht dat het niet beter kon maar na wisseling van Duitse naar Zweedse caravan, viel onze mond open van verbazing. (ander onderstel)

Achter de 440 heeft ook even nog 1300kg gehangen
de 1000kg caravan ging goed over alle haarspeldbochten
maar met 1300kg ging de watertempmeter ernstig omhoog (met de 245 in warme gebieden ook)

Wanneer heb je genoeg koppel en pk?
In een goed onderhouden Volvo altijd !
Draadloze XC40 '18 viewtopic.php?p=1694496#p1694496
Motorisatie- en aandrijvingskeuze: trekken van een 1580kg asdruk Doroteaanse caravan.
prwi
3rd Gear member
Berichten: 298
Lid geworden op: 27.05.2013 - 14:40

Met 1400kg aan caravan achter mijn vorige 2.4/140pk vond ik het niet overhouden, op vals plat al terug naar de 3e versnelling. Met mijn huidige 2.5T win ik sprintjes bij de Franse tolstations :)
Volvo 940 GLE Polar 2.0 '93
VW ID4 '23
Mazda MX5 ND '17
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27415
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

De koppeling/eerste versnelling van de 2.4 is ook niet te vergelijken met die van de 240.
Blijf daarom nog altijd bij mijn eerdere mening dat een 2.4T/2.5T een betere keuze is, zeker als de trailer er regelmatig achter komt te hangen
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
igy
2nd Gear member
Berichten: 80
Lid geworden op: 07.06.2010 - 16:13

Ik heb ook eerst een 245 GLE gereden, 350000km zonder problemen en heb nog steeds spijt dat ik hem heb weg gedaan.
Heb hem toen vervangen voor een V70 classic bouwjaar 1999 140 pk met automaat.
Via een V70 D5 rijd ik nu een V70 T5 250pk bouwjaar 2001 automaat, maar moet zeggen dat de T5 zuiniger is dan de 140pk.
Met moeite reed ik 1 op 9 met de classic en met de T5 rijd ik 1 op 10 ( woon werk geen snelweg )
Als ik hem los trek lust hij natuurlijk wel een beste slok meer .

Groet, Igy
Laptom
2nd Gear member
Berichten: 191
Lid geworden op: 31.01.2006 - 16:52

Leuke wagen! Ik zou de overstap zeker maken, qua comfort, luxe, veiligheid en gemak ga je echt sprongen maken. En langzaam krijg ik bij deze Volvo ook het orginele Volvo gevoel terug (nu over de 220000km, maar de motor is nog zo soepel dat die met gemak de 5ton haalt). Af en toe rij ik nog wel in een 264, maar voor dagelijks gemak wil ik niet meer terug!

V70 met 140pk is geen probleem om een paardetrailer te trekken. Ik geloof niet dat je hiermee de Franse Alpen gaat bedwingen (kan wel, maar dan niet in een recordtijd). Het is een fijne motorblok met de 20V koppen erop, heeft overal net zoveel koppel als een 170pk (maximaal 10nm minder in het gehele toerenbereik).
Hommel
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 26.01.2014 - 11:11

Allen,

Bedankt voor jullie inbreng
Heb toch het gevoel dat iets meer PK's wenselijk is

Gaarne jullie mening:

2.4 170-200 Pk
Of
2.4T 200Pk

Automaat of Schakel?

Alvast bedankt
Thijs.
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27415
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

De 2.4 (ongeblazen) is er alleen in 140 en 170 pk. Met tuning hooguit 180 pk bij hoge toerentallen.

Mijn keuze zou de 2.4T zijn. Automaat of handgeschakeld is denk ik een persoonlijke keuze.
Heb zelf een automaat en vind dat prima gaan, schakel wel altijd zelf als er iets aan de trekhaak hangt maar dat doe ik met de auto's op het werk ook (ook automaat).
Een ander zal weer voorkeur voor handgeschakeld hebben. Wellicht handig om met beiden te gaan rijden?
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”