C30 kopen

De opvolger van P1800 en 480
Plaats reactie
volvofan90
1st Gear member
Berichten: 40
Lid geworden op: 18.01.2014 - 19:50

Hallo

Ik ben bijna afgestudeerd, laatste paar maandjes, en ben nu op zoek naar een auto. Ik ben gewend met de auto van mijn ouders te rijden , een s60 uit 2004. Prachtige auto om mee te rijden. Dus ik wil graag bij Volvo blijven. Nu wat zijn zo de puntjes (minpunten) waar je bij moet opletten bij het aankopen van een occasie C30? Welk generatie is het best, de eersten of de facelift? Welk motortype etc. Alle informatie is welkom.
Ah ja, en ik ben een voorstander van een diesel. Ook al zou ik maar 10 000 km doen per jaar.
Grtn
Bob
Laatst gewijzigd door volvofan90 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29483
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Als je een diesel wilt is de D2 uitvoering een hele goede keus.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
Rutger
4th Gear member
Berichten: 928
Lid geworden op: 10.01.2010 - 13:12
Locatie: Het mooie Limburg
Contacteer:

Klopt, D2 of de iets eerdere 1.6D is een fijne motor voor de C30.
Volvo V50 |Business Pack| S&S | 2010
|Volvo C30 NL & Be op Facebook |
Gebruikersavatar
Richo
4th Gear member
Berichten: 526
Lid geworden op: 04.10.2010 - 06:54
Locatie: Limburg

De c30 heeft geen echte zwakke punten behalve dat de pre-facelift de condensors nog weleens snel kapot gingen door steenslag. Dit is dan wel weer zo opgelost met een paar tientjes d.m.v. racegaas/rooster te plaatsten in de voorbumper net voor de condensor.
Denk dat prijs de grootste rol speelt hier gezien dat de c30 goedkoopste c30 diesels beginnen rond de €6000,- en makkelijk boven de 10 kunnen kosten.
pre facelift 1.6 Kinetic is uiteraard de goedkoopste, alles extra zie je terug in de prijs.
wat zijn je eisen voor de auto?
verbruik belangrijk of heb je liever wat meer vermogen onder de kap?
uitvoering (kinetic, momentum en summum)? bekijk eens de brochures van de Volvo C30
Wil je een standaard of toch R-design?

de 1.6D word tot de facelift niet geleverd met 6 versnellingen, de 2.0 daarentegen wel al en dat zal je toch in verbruik goed merken na de facelift. de 1.6 heeft 110pk, 2.0 heeft 140pk en de D5 180 pk, lees wel het verbruik loopt aardig op nagenoeg je een leukere motor pakt ;).
De R-Design ben ik zelf niet zo kapot van maar dat is een kwestie van smaak.
Uiteindelijk kom je uit wat je wilt betalen.
Mazda 3 2010 131.549
Volvo C30 Momentum 2.0 2007 211.000 km
Volvo 264 GLE 2.7 V6 1978 167.506 km
volvofan90
1st Gear member
Berichten: 40
Lid geworden op: 18.01.2014 - 19:50

Merci Richo, nuttige info wel.
Dus de facelift heeft 6 vitessen voor de 1.6. Maar de vitessen liggen dan dichter bij elkaar zeker? of rij je echt in zesde vitesse bij 120km/h aan 2000 toeren?
Wel de 1.6 is in België wel voordelig op vlak van taksen en zeker ook voor de BIV dat nu ook op basis van C02 uitstoot is. Als het kan zou ik wel graag een r-design willen, vind dat bij alle modellen mooi die zilveren zijspiegels. Ook de wit/ grijze lederen stoelen vind ik mooi (wel alleen nog maar gezien op foto's). Het enige wat ik jammer vind zijn dat de velgen niet special zijn. De huidige r-designvelgen van de volvomodellen zijn gewoon 100 keer mooier. Kan je misschien na de aankoop ruilen in de garage met eventeel beperkte meerprijs?
Van uitvoering dan liefst een momentum. Summon kost nieuw 2000 meer, maar wat heb je dan meer eigenlijk?
Gebruikersavatar
Richo
4th Gear member
Berichten: 526
Lid geworden op: 04.10.2010 - 06:54
Locatie: Limburg

volvofan90 schreef: Merci Richo, nuttige info wel.
Dus de facelift heeft 6 vitessen voor de 1.6. Maar de vitessen liggen dan dichter bij elkaar zeker? of rij je echt in zesde vitesse bij 120km/h aan 2000 toeren?
Wel de 1.6 is in België wel voordelig op vlak van taksen en zeker ook voor de BIV dat nu ook op basis van C02 uitstoot is. Als het kan zou ik wel graag een r-design willen, vind dat bij alle modellen mooi die zilveren zijspiegels. Ook de wit/ grijze lederen stoelen vind ik mooi (wel alleen nog maar gezien op foto's). Het enige wat ik jammer vind zijn dat de velgen niet special zijn. De huidige r-designvelgen van de volvomodellen zijn gewoon 100 keer mooier. Kan je misschien na de aankoop ruilen in de garage met eventeel beperkte meerprijs?
Van uitvoering dan liefst een momentum. Summon kost nieuw 2000 meer, maar wat heb je dan meer eigenlijk?
velgen zijn ook smaak gevoelig, heb nu zelf mestra's eronder en voor de zomer Atreus velgen. De wit grijs interieur combinatie is geen leer, dat is een speciale stoffen interieur.
de uitvoeringen verschillen heel erg, heb laatst van mijn verzekering gehoord dat er van mijn volvo c30 2.0 Momentum alleen al +/-42 verschillende uitvoeringen waren op basis van de opties. in de brochure staan de opties beschreven en uiteindelijk zal je toch altijd een compromie moeten sluiten met je wensen en eisen, anders gewoon een nieuwe kopen :P .
heb laats een nieuwe V40 D2 gereden en zat inderdaad rond de 2000 toeren toen ik 120-130 km/h, met een gemiddeld verbruik van 1/20-25 km/l als je jezelf kan inhouden qua rechtervoet. De D2 was onderin de toeren lkkr pittig maar zodra hoger in de toeren komt krijgt hij toch wat meer moeite en zal je de turbo gaan merken.
Mazda 3 2010 131.549
Volvo C30 Momentum 2.0 2007 211.000 km
Volvo 264 GLE 2.7 V6 1978 167.506 km
Gebruikersavatar
freke1213
2nd Gear member
Berichten: 73
Lid geworden op: 02.12.2013 - 20:58

Ga niet voor de oude 1.6D of 2.0D. Dat zijn namelijk psa motoren. Op zich geen slechte motoren maar ze hebben veel aandacht nodig.
Een authentieke volvo-motor is bij mijn weten nog steeds degelijker gefabriceerd dan zo'n psa.
Ik geef maar als voorbeeld; Ik rij momenteel met een C30 2007 1.6D (PSA). Heb last gehad van lekkende injecteurs op 130k. Ook het verbruik klopt niet met wat er voorgeschreven wordt.
Het laagste dat ik gemiddeld al heb kunnen halen is 5,8L/100km, bij sportief rijgedrag zit ik rap op 7L. (Een 2.0D verbruikt bijna hetzelfde)
Ook vervang ik mijn olie om de 10k ipv 20k. Hoe langer je de olie er in laat zitten, hoe meer smurrie er ontstaat op de bodem van je carter. Bij de C30 hebben ze de productiefout gemaakt om het aflaatschroefje niet op het laagste punt van het carter te maken zodat er altijd nog een beetje vuile olie achter blijft.(Is wel op te lossen door het carter leeg te zuigen!) Ook zit er in het begin van de smeerleiding voor je turbo waar het vertrekt uit het carter een zeefje, als je dus te lang wacht met olie te verversen en/of er komt smurrie vast te zitten in dat zeefje gaat je turbo eraan geloven. Het internet staat vol over verhalen van kapotte turbo's en wanneer ze vervangen geweest zijn, 2 maanden later hetzelfde verhaal. Haal het zeefje uit die leiding en probleem opgelost maar dat weet niet iedereen bij volvo precies :D
Ben onlangs te weten gekomen van een vriend die bij een citroën garage werkt, dat ze een Berlingo 1.6HDI (zelfde motor als de mijne) hadden binnengekregen waar de distributieriem van gebroken was op 120 000km. Ik denk dat je zelf wel weet wat er allemaal stuk gaat in zo'n geval.
Ik geloof dat volvo zegt pas vervangen op 200 000km. Zo zie je maar, en naar garantie kan je wel fluiten :D

Ben voor de rest wel tevreden over afwerking, enkel één minpuntje zijn de R-design leren zetels. Ik heb zwart met witte inleg. Behandel ze van in het begin goed want jeansbroeken geven af aan die zetels.
De vorige eigenaar had dit niet gedaan en nu zit ik dus met een blauwe schijn op mijn zetel :(

Tot zover mijn mening/ervaring.
Volvo c30 R-design 2007 To-do list: blinderen
Gebruikersavatar
Phacoid
3rd Gear member
Berichten: 364
Lid geworden op: 19.08.2011 - 15:18

@Freke: de oude 1.6D en 2.0D zijn niet de enige PSA-motoren. De recentere 1.6D (D2) is nog steeds diezelfde doorontwikkelde PSA-motor. Ook de recentere versies hebben nog steeds aandacht nodig. Vroeg of laat zul je met deze motoren tegen kosten aanlopen. Dat is niet anders met een vijfpitter van Volvo, maar wel frequenter.

@Volvofan: Waar je best op let als je toch een 1.6D aankoopt (van gelijk welk jaar) is dat de turbo het goed doet, er geen olieverbruik is en het onderhoud tijdig (om de 10 000 km met deze motoren!) werd verricht. Nog zwakke punten zijn zoals aangehaald de condensator, dus check of de airco het doet. Ook de dynamo durft snel de geest te geven en brandstoffilter is soms ook een zwak punt. Bij de motoren waar de roetfilter vervangen moet worden is dat iedere 120 000 km, dus zorg ervoor dat je bij aankoop controleert of dit al uitgevoerd werd. Net als distributieketting, controleer om de hoeveel jaar of km ze moet vervangen worden.

Kortom: zorg voor een complete onderhoudshistorie. De 1.6D is voor de C30 een voldoende goede motor qua prestaties. Al het echter even kan, dan zou ik toch nog uitkijken naar voor een echte vijfpitter (als je hiervan de verzekering, taks en biv kan betalen). Er is er net eentje te koop geplaatst op het Belgische autoforum.be; http://www.autoforum.be/showthread.php? ... -D5-Summum . Zeer complete auto met een motor waar je nog jaren mee kan doen.
Gebruikersavatar
Paul
Geartronic member
Berichten: 33123
Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38

PSA motoren zijn top hoor!
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
isomo
2nd Gear member
Berichten: 157
Lid geworden op: 19.12.2010 - 09:21

Mits maniacaal gebruik en vooral intensief onderhoud!
Volvo S60 D3 GT, MY 2011
Gebruikersavatar
BlackcurrantV70
7th Gear member
Berichten: 8499
Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
Locatie: Tussen EBBR en EBAW

Vrienden van me gaan hun C30 verkopen wegens kindje onderweg, ik dacht dat het een Orinoco Blue was.

Zal wat meer info vragen, mocht je interesse hebben
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
volvofan90
1st Gear member
Berichten: 40
Lid geworden op: 18.01.2014 - 19:50

ah oké, laat maar horen. Als het een mooie configuratie is, ben ik zeker geïnteresseerd.
Gebruikersavatar
Rutger
4th Gear member
Berichten: 928
Lid geworden op: 10.01.2010 - 13:12
Locatie: Het mooie Limburg
Contacteer:

Horror verhalen zijn werkelijk over elke auto wel naar boven te halen. Hoe meer blokken van een bepaald type in omloop zijn, hoe meer verhalen. Dus let op de aangegeven punten, onderhoudshistorie en evt een aankoopkeuring.
Volvo V50 |Business Pack| S&S | 2010
|Volvo C30 NL & Be op Facebook |
Plaats reactie

Terug naar “C30”