Preconditioning

Het board om te praten over zaken die exclusief voor de Plug In Hybrid Volvo's van toepassing zijn
Plaats reactie
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3971
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

100mb schreef: De voorstoelen dan waarschijnlijk alleen bij het activeren met de linkerhandel? Bij activeren op afstand wordt bij mij de stoel niet verwarmd.
Klopt. Alleen (ingeprogrammeerd) via VOC of de linkerhandel. Bij activering via de AB blijft de stoel koud.
100mb schreef: Wat is trouwens jullie ervaring met de geluidsproductie van de standkachel? Bij elektrisch rijden vindt ik hem aardig "loeien". Zeker als je staat te wachten voor een stoplicht.
Ik hoor hem niet zo in de auto. Buiten de auto hoor je het blazen (en tikken bij de brandstoftank) wel.
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
vaudi
5th Gear member
Berichten: 1032
Lid geworden op: 26.12.2013 - 20:33

bij mij ook veel te veel kachel geluid. Het is toch niet normaal dat de radio gewoon vals klinkt door de tonen van de standkachel?
De auto is verder erg stil en dan valt dit letterlijk en figuurlijk zwaar uit de toon.
100mb
2nd Gear member
Berichten: 125
Lid geworden op: 14.12.2006 - 11:39

Montalbano schreef: Loeien zeker niet, hij maakt een zacht geluid maar dat zachte geluid is niet constant. Hij zwelt even aan en zwakt dan weer af. Zou fijner zijn als het constant was.

Domme vraag misschien, maar heb je wel de stand "automatische verwarming" aanstaan? Anders is het niet de standkachel maar de dieselmotor die voor de verwarming zorgt.
Automatische verwarming staat aan. Ik bedoel inderdaad dat "aanzwellen en afzwakken".
Had het bericht van Poni al eens gelezen betreffende het terugtoeren van de ventilator. Vandaag besproken met de dealer, was niets van bekend. Ook betreffende het aanpassen van de stoelverwarming, op standje 1 komt er namelijk al stoom uit mijn oren.

(Off topic)
Heb trouwens, buiten het feit dat de radio tijdens het telefoneren weer aan gaat bij het in achteruit schakelen van de versnelling, nog iets vreemds;
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=61777

(On topic)
Volgende week een afspraak om e.e.a. op te lossen. Heb helaas niet zulke goede ervaringen met Volvo en het oplossen van kleine probleempjes en kinderziektes middels updates e.d.

We wachten het eerst maar even af.
2024 Volvo XC90 T8
2021Volvo XC40 P8
2016 Volvo XC90 T8
2014 Volvo V60 PIH
2012 Volvo V60 D2
2007 Volvo V50 2.0D Edition II
2000 Volvo V40 1.9D Europa Phase I Dark Blue
100mb
2nd Gear member
Berichten: 125
Lid geworden op: 14.12.2006 - 11:39

RoaldH schreef: Klopt. Alleen (ingeprogrammeerd) via VOC of de linkerhandel. Bij activering via de AB blijft de stoel koud.
In het menu heb ik ingesteld dat verwarming bestuurdersstoel dient te worden ingeschakeld bij preconditioning.
Bij activeren middels VOC gaat de stoelverwarming echter ook niet aan. Bij jou wel?
2024 Volvo XC90 T8
2021Volvo XC40 P8
2016 Volvo XC90 T8
2014 Volvo V60 PIH
2012 Volvo V60 D2
2007 Volvo V50 2.0D Edition II
2000 Volvo V40 1.9D Europa Phase I Dark Blue
Gebruikersavatar
DJL
1st Gear member
Berichten: 46
Lid geworden op: 26.06.2013 - 22:56

Ik heb ook al enkele keren koud gehad.

Wat ik wel pas heb aangepast, is dat ik uitgesteld laden heb ingesteld.
Echter kan hij dan stroom pakken tot 07:00 in de ochtend.
Terwijl ik preconditioning instel op 06:30

Ik ga nog maar is een paar dagen testen met en zonder uitgesteld laden en kijken of ik verschil merk.

Preconditioning op me werk zonder laadpaal gaat wel altijd goed via de timer.
Laatst gewijzigd door DJL op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Volvo V60 PIH MY2014, Geleverd 28-12-2013 :-)
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3971
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

100mb schreef:
RoaldH schreef: Klopt. Alleen (ingeprogrammeerd) via VOC of de linkerhandel. Bij activering via de AB blijft de stoel koud.
In het menu heb ik ingesteld dat verwarming bestuurdersstoel dient te worden ingeschakeld bij preconditioning.
Bij activeren middels VOC gaat de stoelverwarming echter ook niet aan. Bij jou wel?
Ja, bij mij gaat de stoelverwarming gewoon aan (iig als de auto aan de stekker ligt). Het maakt niet uit of de auto op "binnen" of "buiten" staat.

De stoelverwarming is in mijn MY2013 rustiger dan in jouw exemplaar. Na een paar minuten zwakt standje 3 wat af en kun je alles gewoon de hele rit laten aanstaan.
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3971
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

DJL schreef: Ik heb ook al enkele keren koud gehad.

Wat ik wel pas heb aangepast, is dat ik uitgesteld laden heb ingesteld.
Echter kan hij dan stroom pakken tot 07:00 in de ochtend.
Terwijl ik preconditioning instel op 06:30

Ik ga nog maar is een paar dagen testen met en zonder uitgesteld laden en kijken of ik verschil merk.

Preconditioning op me werk zonder laadpaal gaat wel altijd goed via de timer.
Klopt. Valt de preconditioning niet binnen het timeframe van uitgesteld laden dan heb je op de "binnen" stand een koude auto. Misschien dat "buiten" wel werkt, al zal de stoelverwarming dan niet functioneren.
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
Gebruikersavatar
DJL
1st Gear member
Berichten: 46
Lid geworden op: 26.06.2013 - 22:56

RoaldH schreef:
DJL schreef: Ik heb ook al enkele keren koud gehad.

Wat ik wel pas heb aangepast, is dat ik uitgesteld laden heb ingesteld.
Echter kan hij dan stroom pakken tot 07:00 in de ochtend.
Terwijl ik preconditioning instel op 06:30

Ik ga nog maar is een paar dagen testen met en zonder uitgesteld laden en kijken of ik verschil merk.

Preconditioning op me werk zonder laadpaal gaat wel altijd goed via de timer.
Klopt. Valt de preconditioning niet binnen het timeframe van uitgesteld laden dan heb je op de "binnen" stand een koude auto. Misschien dat "buiten" wel werkt, al zal de stoelverwarming dan niet functioneren.
Nee, hij stond ook op buiten, en hij viel dus wel binnen het time window dat er stroom aanwezig was.
Maar toch een koude auto gehad. Dit is echter niet voorgekomen toen ik nog geen uitgesteld laden deed.
Ik hoopte dat andere dit mogelijk ook ervaren, ik ga dus zelf nog maar is goed uit proberen om te kijken of er verbanden zijn.
Volvo V60 PIH MY2014, Geleverd 28-12-2013 :-)
IV39
4th Gear member
Berichten: 809
Lid geworden op: 30.11.2012 - 13:46

Poni schreef: Hmm, mijn kachel maakte teveel lawaai. Ook nog eens heel onregelmatig qua toerental.
Begin januari is er een nieuwe kachel ingekomen. Deze maakte nog meer lawaai dan de eerste, maar wel een constant geluid.
Ben er mee teruggewenst. Bleek dat het toerental van de aanjager (in de kachel) te hoog was. Het toerental moet op 44% afgeregeld zijn. Bij mijn stond deze op 66%.
Hij is teruggeregeld naar de juiste waarde, maar hij maakt nog steeds teveel lawaai.
Bij elektrisch rijden tot 100 km/u hoor ik hem boven de rijgeluiden uit. Pas bij 100 km/u of meer wordt hij overstemd door het rijgeluid.
De demo die ik een paar dagen heb gereden, was compleet stil. Geen kachel te horen.
Moet nog wat aan gedaan worden.
Dan lijkt het erop dat het nog niet goed is bij je. Bij mij is tijdens het rijden de standkachel niet te horen. Alleen als je buiten naast de auto staat. Wat ik binnen hoor is alleen het blazen van de warme lucht maar niet de kachel zelf.
Volvo V70R AWD Rica 1998
Audi A4 2.0 TDI S-Edition Abt 2010
Volvo V60 D6 Pih
Gebruikersavatar
fluz
3rd Gear member
Berichten: 340
Lid geworden op: 05.11.2004 - 10:58
Locatie: Utrecht

Ik hoor de mijne ook janken, niet heel hard, maar bij lage snelheden duidelijk hoorbaar.
Mijn dealer (iets oudere man) hoorde nix.
Met name het varieren van de toonhoogte is echt wel irritant.
Werd door een medewerker uit de werkplaats als "normaal" omschreven.....
Laatst gewijzigd door fluz op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
2001: S60 D5 (163pk)
2007: S60 D5 (185pk)
2010: S60 D3 (163pk)
2013: V60 D6
100mb
2nd Gear member
Berichten: 125
Lid geworden op: 14.12.2006 - 11:39

RoaldH schreef: Ja, bij mij gaat de stoelverwarming gewoon aan (iig als de auto aan de stekker ligt). Het maakt niet uit of de auto op "binnen" of "buiten" staat.

De stoelverwarming is in mijn MY2013 rustiger dan in jouw exemplaar. Na een paar minuten zwakt standje 3 wat af en kun je alles gewoon de hele rit laten aanstaan.
Vannacht de auto aan de stekker laten hangen en merkte vanmorgen inderdaad enig verschil tussen de bestuurders en bijrijdersstoel. Werkt dus inderdaad alleen bij aangesloten stekker.
2024 Volvo XC90 T8
2021Volvo XC40 P8
2016 Volvo XC90 T8
2014 Volvo V60 PIH
2012 Volvo V60 D2
2007 Volvo V50 2.0D Edition II
2000 Volvo V40 1.9D Europa Phase I Dark Blue
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3971
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

100mb schreef:
RoaldH schreef: Ja, bij mij gaat de stoelverwarming gewoon aan (iig als de auto aan de stekker ligt). Het maakt niet uit of de auto op "binnen" of "buiten" staat.

De stoelverwarming is in mijn MY2013 rustiger dan in jouw exemplaar. Na een paar minuten zwakt standje 3 wat af en kun je alles gewoon de hele rit laten aanstaan.
Vannacht de auto aan de stekker laten hangen en merkte vanmorgen inderdaad enig verschil tussen de bestuurders en bijrijdersstoel. Werkt dus inderdaad alleen bij aangesloten stekker.
Voelt meer aan als standje 2 qua warmte. :)
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
Gebruikersavatar
Poni
3rd Gear member
Berichten: 336
Lid geworden op: 06.11.2013 - 00:31

Flux schreef:
Werd door een medewerker uit de werkplaats als "normaal" omschreven
Nou dat is het niet, hoor.
De kachel hoort een continu toerental te hebben. Dan hebben we het over de aanjager in de standkachel, niet de fan in het ventilatiesysteem.
Wat die medewerker zegt klopt niet.
Laat hem maar de kachel van een willekeurige andere PIH opstarten. Dat kan hij via het diagnose systeem doen als de temperatuur van het systeem maar onder de 48 graden is.
Het moet dan echt een constant geluid zijn met een constant toerental.
Poni

2013 Volvo V60 PIH MY14 Seashell Grey, Beachwood leder
2008 Volvo S40 2.0 Summum
2006 Volvo S80 V8 Summum - 2005 Volvo S80 T6 Summum - 1999 Volvo S80 T6 - 1997 Volvo V40 1.8 Europa
1992 Volvo 780 V6 Bertone - 1988 Volvo 760 GLE - 1990 Volvo 780 Bertone
1981 Volvo 262C Bertone - 1972 Volvo 1800ES - 1966 Volvo 121S
dirkjanw
2nd Gear member
Berichten: 88
Lid geworden op: 18.06.2013 - 01:00

Poni schreef: Flux schreef:
Werd door een medewerker uit de werkplaats als "normaal" omschreven
Nou dat is het niet, hoor.
De kachel hoort een continu toerental te hebben. Dan hebben we het over de aanjager in de standkachel, niet de fan in het ventilatiesysteem.
Wat die medewerker zegt klopt niet.
Laat hem maar de kachel van een willekeurige andere PIH opstarten. Dat kan hij via het diagnose systeem doen als de temperatuur van het systeem maar onder de 48 graden is.
Het moet dan echt een constant geluid zijn met een constant toerental.
Ik heb het ook, vooral als je net wegrijdt, een van toonhoogte varierend 'geloei', zo hard dat je het ook hoort als de diesel wel draait... Gemeld aan de dealer maar nog geen reactie. Wacht ook nog op de afhandeling van mijn VOC- en DAB bereik...
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3971
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

dirkjanw schreef:
Poni schreef: Flux schreef:
Werd door een medewerker uit de werkplaats als "normaal" omschreven
Nou dat is het niet, hoor.
De kachel hoort een continu toerental te hebben. Dan hebben we het over de aanjager in de standkachel, niet de fan in het ventilatiesysteem.
Wat die medewerker zegt klopt niet.
Laat hem maar de kachel van een willekeurige andere PIH opstarten. Dat kan hij via het diagnose systeem doen als de temperatuur van het systeem maar onder de 48 graden is.
Het moet dan echt een constant geluid zijn met een constant toerental.
Ik heb het ook, vooral als je net wegrijdt, een van toonhoogte varierend 'geloei', zo hard dat je het ook hoort als de diesel wel draait... Gemeld aan de dealer maar nog geen reactie. Wacht ook nog op de afhandeling van mijn VOC- en DAB bereik...
Zonder preconditioning hoor ik kort na wegrijden een lichte fluittoon uit de ventilatie openingen in de B stijl.
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
v60pih
4th Gear member
Berichten: 517
Lid geworden op: 29.01.2013 - 21:32

Die van mij zingt wat de eerste paar minuten. Is dit dan niet normaal?
Gebruikersavatar
Poni
3rd Gear member
Berichten: 336
Lid geworden op: 06.11.2013 - 00:31

De demo auto waarin ik reed is stil.
Zodra de fan op 1 streepje staat, wordt het kachelgeluid overstemd.
Poni

2013 Volvo V60 PIH MY14 Seashell Grey, Beachwood leder
2008 Volvo S40 2.0 Summum
2006 Volvo S80 V8 Summum - 2005 Volvo S80 T6 Summum - 1999 Volvo S80 T6 - 1997 Volvo V40 1.8 Europa
1992 Volvo 780 V6 Bertone - 1988 Volvo 760 GLE - 1990 Volvo 780 Bertone
1981 Volvo 262C Bertone - 1972 Volvo 1800ES - 1966 Volvo 121S
Gebruikersavatar
fluz
3rd Gear member
Berichten: 340
Lid geworden op: 05.11.2004 - 10:58
Locatie: Utrecht

Wordt dus toch tijd om eens in wat andere PIH's te rijden. Want dat zingen is best vaak behoorlijk irritant.
Een contante toon is dan veel minder storend.
2001: S60 D5 (163pk)
2007: S60 D5 (185pk)
2010: S60 D3 (163pk)
2013: V60 D6
Gebruikersavatar
Poni
3rd Gear member
Berichten: 336
Lid geworden op: 06.11.2013 - 00:31

Inderdaad. Dat is de beste test.
Ik zou de dealer vragen om een demo, zodat je kan vergelijken.
Poni

2013 Volvo V60 PIH MY14 Seashell Grey, Beachwood leder
2008 Volvo S40 2.0 Summum
2006 Volvo S80 V8 Summum - 2005 Volvo S80 T6 Summum - 1999 Volvo S80 T6 - 1997 Volvo V40 1.8 Europa
1992 Volvo 780 V6 Bertone - 1988 Volvo 760 GLE - 1990 Volvo 780 Bertone
1981 Volvo 262C Bertone - 1972 Volvo 1800ES - 1966 Volvo 121S
IV39
4th Gear member
Berichten: 809
Lid geworden op: 30.11.2012 - 13:46

Het lijkt er sterk op dat de preconditionering bij mij niet werkt als uitgesteld laden aan staat. Zowel via de app als via de sleutel werkt het dan niet. (auto staat op "buiten" ingesteld)
Zodra ik het uitgesteld laden uit zet kan ik de auto wel laten voorverwarmen.

Volgens mij hoort dit niet zo te werken. Ik neem aan dat de preconditionering los staat van uitgesteld laden en dus altijd zou moeten werken als daarvoor opdracht wordt gegeven (even los van de "binnen" of "buiten" keuze)

Heeft iemand anders hier een zelfde ervaring?
Volvo V70R AWD Rica 1998
Audi A4 2.0 TDI S-Edition Abt 2010
Volvo V60 D6 Pih
Plaats reactie

Terug naar “Plug In Hybrid Volvo's”