Op het moment zijn we in het bezit van een Chateau Cantara met een max beladen gewicht van 1250 kilo. Deze caravan wordt goed getrokken door de Volvo, geen enkel probleem. Maar we zijn nu langzaam opzoek naar een nieuwe caravan en we willen graag een grotere caravan, ergens rond de 7 meter en een maximaal beladen gewocht van 1500 kilo. Dit omdat je de caravan dan nog met een B-rijbewijs mag trekken omdat het maximum beladen gewicht van de auto 1980 kilo is + het maximum beladen gewicht van de caravan 1500 kilo. Als je dat dan optelt kom je op 3480 kilo uit, wat dus onder de 3500 kilo valt en je dus met een B-rijbewijs mag trekken.
De Volvo aan de andere kant mag op papier maximaal 1600 kilo trekken, wat mij teveel van het goede lijkt als je richting Italië gaat rijden.
1500 kilo is ook al een flink gewicht aan de haak voor een 2.4 met 140pk. Graag zou ik willen weten of er mensen zijn die ook een caravan hebben rond dit gewicht en wat de ervaringen zijn met het rijden door de bergen? Is het te doen, kan de Volvo met 140PK het aan of is het af te raden?
Mijn huidige ervaring is erg goed, de Volvo "dieselt" lekker en is tot nu toe de beste caravantrekker die ik heb gehad, maar is 1500 kilo teveel van het goede?
Aanschaf nieuwe caravan; max (trek) gewicht S60 140PK
- RoyvW
- 3rd Gear member
- Berichten: 330
- Lid geworden op: 15.07.2011 - 14:01
- Locatie: Brunssum
Laatst gewijzigd door RoyvW op 01.01.1970 - 01:00, 3 keer totaal gewijzigd.
Volvo XC90 T8 AWD Inscription PE LV MY2016
Volvo EX30 Core Vapour Grey 2024
Volvo XC90 2.5T Ocean Race 2005
Volvo V70 XC 2.5T AUT 1998
Volvo V40 2.0T AUT 2002
Volvo V70 2.5D AUT 2000
Volvo S60 2.4i 140PK LPG 2001
Volvo EX30 Core Vapour Grey 2024
Volvo XC90 2.5T Ocean Race 2005
Volvo V70 XC 2.5T AUT 1998
Volvo V40 2.0T AUT 2002
Volvo V70 2.5D AUT 2000
Volvo S60 2.4i 140PK LPG 2001
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Gewoon op benzine overschakelen en gaan! En niet te benauwd om dan ook wat toeren te maken natuurlijk.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- lint
- Geartronic member
- Berichten: 29902
- Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
- Locatie: Ridderkerk
Moet kunnen een caravan van 1500 kg, wel is het zo dat de reserves afnemen als je dicht bij het maximum trekgewicht komt. Merk je vooral bij rijden met hogere snelheden en in bergachtig terrein.
In bestelling: XC60 T6 PIH Ultra Thema dark
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Als je dan toch nog aan het rondkijken bent, let dan gelijk op de stroomlijn van de Caravan. Die is belangrijker dan een paar kilo meer of minder namelijk.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- Walter
- Geartronic member
- Berichten: 24664
- Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
- Locatie: Randstad
- Contacteer:
mijn schoonouders hebben een Tabbert Vivaldi 560 en die zit qua gewicht ook in die buurt. Hij reed toen nog met een Mondeo 1.8 is zowaar 1800 kg mocht slepen en hij is met die combi diverse bergachtige streken door getrokken. Nu heeft hij de Focus met 'T3' en merkt hij het verschil. Maar met de 1.8 was het werken maar hij kwam overal. Tel daar dan ook de souplesse van de vijfpitter bij op en ik zou me geen zorgen maken
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937
Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
- RoyvW
- 3rd Gear member
- Berichten: 330
- Lid geworden op: 15.07.2011 - 14:01
- Locatie: Brunssum
Precies en dat is ook waar ik een beetje bang voor ben, ik zie vaak auto's met een (te grote) caravan letterlijk de berg opkruipen en dan kon ik zelf nog met een grote smile er makkelijk voorbij, maar ik weet dus niet of ditzelfde lot voor de Volvo is weggelegd als ik van 1250 kilo naar 1500 kilo gaan. Mijn vrouw gaat in ieder geval geen extra paar schoenen thuis laten omdat de caravan zwaarder is..lint schreef: Moet kunnen een caravan van 1500 kg, wel is het zo dat de reserves afnemen als je dicht bij het maximum trekgewicht komt. Merk je vooral bij rijden met hogere snelheden en in bergachtig terrein.

Vandaar dat ik graag hoor of er mensen zijn met een caravan met een soortgelijk gewicht en wat hun ervaringen zijn. Ik heb natuurlijk al op caravantrekker.nl gekeken maar dat is veel theoretisch en korte reviews waar ik niet zo heel veel informatie uit haal dat op mij slaat.
@Oceanracer: Dat sowieso, beide tanken tot de nok vol en dan flink kilometers maken. Op vlakke wegen rij ik dan op LPG en wanneer de motor moet werken schakel ik over naar benzine. Wat dat betreft ben ik puntje precies, mijn vrouw laat ik ook niet rijden, die heeft helaas geen gevoel voor techniek en wordt het voor mij een stress reis. Maar laat het haar maar niet horen want dan is de bok vet!

Laatst gewijzigd door RoyvW op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo XC90 T8 AWD Inscription PE LV MY2016
Volvo EX30 Core Vapour Grey 2024
Volvo XC90 2.5T Ocean Race 2005
Volvo V70 XC 2.5T AUT 1998
Volvo V40 2.0T AUT 2002
Volvo V70 2.5D AUT 2000
Volvo S60 2.4i 140PK LPG 2001
Volvo EX30 Core Vapour Grey 2024
Volvo XC90 2.5T Ocean Race 2005
Volvo V70 XC 2.5T AUT 1998
Volvo V40 2.0T AUT 2002
Volvo V70 2.5D AUT 2000
Volvo S60 2.4i 140PK LPG 2001
- RoyvW
- 3rd Gear member
- Berichten: 330
- Lid geworden op: 15.07.2011 - 14:01
- Locatie: Brunssum
Juist daar heb ik erg veel vertrouwen in, het koppel is wat dat betreft heerlijk maar ik ben dan inderdaad bang dat ik er daar teveel aan vasthoud, ook die 5 pitter heeft een limiet en het laatste wat ik wil is achter die Renault scenics met 1.6 aankruipen de berg op.Walter schreef: mijn schoonouders hebben een Tabbert Vivaldi 560 en die zit qua gewicht ook in die buurt. Hij reed toen nog met een Mondeo 1.8 is zowaar 1800 kg mocht slepen en hij is met die combi diverse bergachtige streken door getrokken. Nu heeft hij de Focus met 'T3' en merkt hij het verschil. Maar met de 1.8 was het werken maar hij kwam overal. Tel daar dan ook de souplesse van de vijfpitter bij op en ik zou me geen zorgen maken
Tabbert is een mooie caravan, we zijn zelf weg van de Eriba caravans en dan vooral de Nova uitvoeringen. Het is bijna geen caravan meer als je ziet wat deze caravans allemaal te bieden hebben.

Volvo XC90 T8 AWD Inscription PE LV MY2016
Volvo EX30 Core Vapour Grey 2024
Volvo XC90 2.5T Ocean Race 2005
Volvo V70 XC 2.5T AUT 1998
Volvo V40 2.0T AUT 2002
Volvo V70 2.5D AUT 2000
Volvo S60 2.4i 140PK LPG 2001
Volvo EX30 Core Vapour Grey 2024
Volvo XC90 2.5T Ocean Race 2005
Volvo V70 XC 2.5T AUT 1998
Volvo V40 2.0T AUT 2002
Volvo V70 2.5D AUT 2000
Volvo S60 2.4i 140PK LPG 2001
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Haha, ohw dat meen je...RoyvW schreef:Wat dat betreft ben ik puntje precies, mijn vrouw laat ik ook niet rijden, die heeft helaas geen gevoel voor techniek en wordt het voor mij een stress reis. Maar laat het haar maar niet horen want dan is de bok vet!![]()
Gewoon zo'n groter/zwaarder ding kopen en er achter knopen, dan maar niet als eerste boven, toch? Het is immers vakantie...

Volgens mij mag ik met mijn V70 1800 kg trekken (heb ook E-achter-B) maar m'n huidige caravan (Kip, 6,65 meter en beladen rond de 1400 kg) sleep ik moeiteloos naar boven. En ja, daarbij word ik ook nog wel eens ingehaald, maar dat is meestal door een dieselende leaserijder die de brandstofkosten niet zelf hoeft te dokken.

Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- RoyvW
- 3rd Gear member
- Berichten: 330
- Lid geworden op: 15.07.2011 - 14:01
- Locatie: Brunssum
Er is net een nieuwe koppeling in de auto gemonteerd en alle schijven en blokken rondom zijn ook vervangen, maar ik ruik de koppeling en de verbranden remblokken nu al als ik eraan denk dat zij met de caravan gaat rijden.Oceanracer schreef:Haha, ohw dat meen je...RoyvW schreef:Wat dat betreft ben ik puntje precies, mijn vrouw laat ik ook niet rijden, die heeft helaas geen gevoel voor techniek en wordt het voor mij een stress reis. Maar laat het haar maar niet horen want dan is de bok vet!![]()
Gewoon zo'n groter/zwaarder ding kopen en er achter knopen, dan maar niet als eerste boven, toch? Het is immers vakantie...![]()
Volgens mij mag ik met mijn V70 1800 kg trekken (heb ook E-achter-B) maar m'n huidige caravan (Kip, 6,65 meter en beladen rond de 1400 kg) sleep ik moeiteloos naar boven. En ja, daarbij word ik ook nog wel eens ingehaald, maar dat is meestal door een dieselende leaserijder die de brandstofkosten niet zelf hoeft te dokken.![]()

Je hoeft inderdaad niet als eerste boven te zijn, maar ik vind het ook niks om de auto af te beulen met een té zware caravan. Ik heb er genoeg met een kokende motor of gescheurde koppakking zien staan lang de kant van de weg.
Ik zou alleen graag hulpveren of nivomats willen monteren, volle benzine- en LPGtank + belading zorgt namelijk bij drempels weleens voor problemen.
De V70 mag inderdaad 1800 kilo op kenteken trekken, dat zegt natuurlijk ook wel wat over de trekkracht van de motor. Dat de S60 maar 1600 kilo mag trekken zal dan ook met het gewicht van de auto te maken hebben lijkt me.
Laatst gewijzigd door RoyvW op 01.01.1970 - 01:00, 3 keer totaal gewijzigd.
Volvo XC90 T8 AWD Inscription PE LV MY2016
Volvo EX30 Core Vapour Grey 2024
Volvo XC90 2.5T Ocean Race 2005
Volvo V70 XC 2.5T AUT 1998
Volvo V40 2.0T AUT 2002
Volvo V70 2.5D AUT 2000
Volvo S60 2.4i 140PK LPG 2001
Volvo EX30 Core Vapour Grey 2024
Volvo XC90 2.5T Ocean Race 2005
Volvo V70 XC 2.5T AUT 1998
Volvo V40 2.0T AUT 2002
Volvo V70 2.5D AUT 2000
Volvo S60 2.4i 140PK LPG 2001
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Nivomat zit er bij mij standaard onder, inderdaad erg handig. Maar duur grapje als het kapot gaat.
Laatst gewijzigd door Oceanracer op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27526
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Betwijfel een beetje of het door het gewicht van de S60 komt.RoyvW schreef: De V70 mag inderdaad 1800 kilo op kenteken trekken, dat zegt natuurlijk ook wel wat over de trekkracht van de motor. Dat de S60 maar 1600 kilo mag trekken zal dan ook met het gewicht van de auto te maken hebben lijkt me.
Kwam er een tijdje terug achter dat een S60 in Duitsland ook gewoon 1800 kilo mag trekken net als de V70, alleen in Nederland is de boel teruggekeurd naar 1600 kilo
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
- Volvovirus
- 2nd Gear member
- Berichten: 111
- Lid geworden op: 06.02.2009 - 18:20
- Locatie: Beemte Broekland
Wij hebben ook een S60, 2.4 140 pk gehad, met daarachter een Knaus FU500. Beladen kwam de Knaus op 1550 kg. Geen enkel probleem met trekken, gewoon op tijd terugschakelen en wat hoger in de toeren. Trekt als een beest. Route Napoleon geen enkel probleem. Kan je de auto als trekauto prima aanraaden. Mooie stabile combinatie als je maar zorgt dat de kogeldruk rond de 80 kg is.
S40, 1.8 1998; S70, 2.5 1998; S60, 2.4 2003; BMW 325Xi touring 2003; S60, 2.4D 2006; BMW 318d touring 2009; AUDI A3 2.0 TDI Sport Back 2012; Volvo V60 D3 Momentum 2014; V60 B3 Inscription 2022, XC40 Hybride T5 2023
- Rome
- 3rd Gear member
- Berichten: 263
- Lid geworden op: 05.03.2011 - 17:41
- Locatie: Gelderland
Op zich is het niet erg om niet als eerste boven te zijn, het is inderdaad vakantie. . . Probeer wel het toerental bij bergopwaarts wat hoger te houden, dan draait je waterpomp (koelen) ook wat sneller. Het lijkt me geen probleem met 140 pk denk ik. Wij hebben hulpveren van MAD laten monteren, ideaal !
Volvo S60 2.4D, 2005, Geartronic, Powered by Rica, Zomer Nebula 18";, Winter Thor, Schuif/kanteldak.
Eerder in bezit gehad: 360 GLT, 440 GLT, 460 GLE, V40 1.8, 850 GLT,
V40 1.8 LPG, S70 2.5 LPG, V40 1.9D, S70 2.5D.
![Afbeelding]()
Eerder in bezit gehad: 360 GLT, 440 GLT, 460 GLE, V40 1.8, 850 GLT,
V40 1.8 LPG, S70 2.5 LPG, V40 1.9D, S70 2.5D.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 162
- Lid geworden op: 09.04.2007 - 20:21
Tja, zoals ik ook al in het V70 gedeelte schreef, lijkt me met dit soort grote caravans een turbo-versie prettiger rijden. Ikzelf heb de 140pk en dat gaat maar mijn caravan is niet zwaarder dan zo'n 1000kg. En dat houdt niet over op lange steile snelweghellingen. Gaat wel natuurlijk, de motor is ook in 140pk/220nm uitvoering zeker geen stakker en net zo sterk als de vroegere 940 LPT's bijvoorbeeld, maar als je nu toch voor de keuze staat zou ik adviseren beter een schoepenwieltje erbij.
Laatst gewijzigd door JCF op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 107
- Lid geworden op: 16.04.2013 - 09:20
- Locatie: Venray
Wij hebben een S60 T5 en een Tabbert van 1500 KG en om eerlijk te zijn is dit echt een droom combi (voor ons dan ) Toen mijn partner een Volvo wilde was ik wat terug houdend en hebben we verschillende S60 bereden ook een 140PK versie het voordeel wat ik vind is het koppel onderin beter is dan bij bijv een 170PK versie. Zelf zou ik nooit meer zonder turbo willen rijden en zeker niet met een caravan van rond de 1500KG want het is toch een heel gewicht wat om hoog moet en ja het laatste wat je wil is stil komen te staan, ik zou dan ook er goed over nadenken het zou op "papier" kunnen ben ik het mee eens maar praktijk leert dat je toch ook wat reserve moet hebben ik denk dus ook dat je te veel van de motor vraagt om met zo`n voorgestelde combi op reis te gaan. Anders kom je maar een keer langs rijden we een stukje met onze caravan 

-
- 1st Gear member
- Berichten: 38
- Lid geworden op: 16.12.2012 - 11:01
Ik rijd met een v70 en een caravan van max beladen 1800 kg. Denk dta de 140 pk gerust die 1500 kg aan kan. Vul je combintie maar eens in op www.caravantrekker.nl. Dan kun je kijken wat de prestaties zijn en de adviezen. Goeie site voor dit te bekijken. Waar je denk ik m.n. op moet letten is de gewichtsverhouding tussen de auto en de caravan. Die is bij mij ook aan de magere kant.
- mees
- 6th Gear member
- Berichten: 4015
- Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
- Locatie: Zuid-Holland
- Contacteer:
hej Roy en andere liefhebbers van caravans.
Ik denk een beetje caravan achter-Volvo-ervaring te hebben.
Ook ik wil(de door de jaren heen) steeds sterker.......
De jaren voor 1992 zullen we maar vergeten, ik had geen Volvo's en zeker geen geschikte 'caravantrekker'.
Alleen maar benzine auto's gehad
en je snapt dat je op vakantie erg zwaar bent: auto vol mensen en spullen en caravan natuurlijk overbeladen !
Diverse Volvo's van 115 tot 200pk (met bijbehorend koppel) gereden. Caravangewicht kleine 1600kg.
Natuurlijk: hoe meer pk en vooral, hoe meer Nm bij een eerder/lager toerental, hoe soepeler en sneller het ging.
Het lukte altijd om normaal mee te kunnen en door de bergen te rijden.
Mijn advies : gewoon 140pk zonder turbo's & handgeschakeld !
Je komt er toch wel........ en er gaat minder kapot.
Succes met je keuze.
groet
Mees
Ik denk een beetje caravan achter-Volvo-ervaring te hebben.
Ook ik wil(de door de jaren heen) steeds sterker.......
De jaren voor 1992 zullen we maar vergeten, ik had geen Volvo's en zeker geen geschikte 'caravantrekker'.
Alleen maar benzine auto's gehad
en je snapt dat je op vakantie erg zwaar bent: auto vol mensen en spullen en caravan natuurlijk overbeladen !
Diverse Volvo's van 115 tot 200pk (met bijbehorend koppel) gereden. Caravangewicht kleine 1600kg.
Natuurlijk: hoe meer pk en vooral, hoe meer Nm bij een eerder/lager toerental, hoe soepeler en sneller het ging.
Het lukte altijd om normaal mee te kunnen en door de bergen te rijden.
Mijn advies : gewoon 140pk zonder turbo's & handgeschakeld !
Je komt er toch wel........ en er gaat minder kapot.
Succes met je keuze.
groet
Mees
Laatst gewijzigd door mees op 01.01.1970 - 01:00, 4 keer totaal gewijzigd.
Draadloze XC40 '18 viewtopic.php?p=1694496#p1694496
Motorisatie- en aandrijvingskeuze: trekken van een 1580kg asdruk Doroteaanse caravan.
Motorisatie- en aandrijvingskeuze: trekken van een 1580kg asdruk Doroteaanse caravan.
- Franswa
- 5th Gear member
- Berichten: 1205
- Lid geworden op: 05.01.2007 - 16:46
- Locatie: Z-Holland
Ik rij met een V50 2.0 benzine met 145pk en (hopelijk) 1350kg erachter, wat het maximum is, en dat gaat. Ik ga goed met het verkeer mee en wat hellingen betreft is de limiting factor over het algemeen toch de vrachtwagen voor je waar je op je gemak achteraan kan.
Bij hele steile hellingen kom je wel eens in je 2 uit en in haarspelden naar zijn 1.
De grootste truc blijft natuurlijk altijd het afdalen want je hebt wel iets achter je wat doorduwt! Als er snelheidslimieten zijn voor het afdalen zoals op de Franse autoroutes hou ik me daar aan.
Ik rij wel met maximale kogeldruk.
Bij hele steile hellingen kom je wel eens in je 2 uit en in haarspelden naar zijn 1.
De grootste truc blijft natuurlijk altijd het afdalen want je hebt wel iets achter je wat doorduwt! Als er snelheidslimieten zijn voor het afdalen zoals op de Franse autoroutes hou ik me daar aan.
Ik rij wel met maximale kogeldruk.
V60 Plus Dark. Fusion red.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 107
- Lid geworden op: 16.04.2013 - 09:20
- Locatie: Venray
@Mees, ik ben nog jong maar beschik toch ook over flink aantal jaar ervaring met rijden met de caravan,(ruim 9 jaar 3x per jaar gaan wij met de caravan weg) nou vind ik het niet relevant om mijn geschiedenis hier neer te zetten maar vraag me af wat jij bedoelt met (GT)?? en wat betekend LPT ?? Rijden met een caravan gaat er niet om wie het eerst boven is (mijn mening) is wel leuk maar oke
Het moet veilig zijn! en met een zware caravan en toebehoren en dan een auto die geknepen is kun je toch echt wel kracht tekort komen! Een auto met Turbo is altijd in z`n voordeel wederom (vind ik) nu moet ik zeggen dat ik tot voor onze huidige Volvo wij altijd Duits en Diesel hebben gereden wat natuurlijk een wereld van verschil is met Benzine en Volvo maar nadat wij verschillende proef ritten hebben gemaakt ook met caravan zijn wij toch echt voor de T5 gegaan 2.4 T had ook gekund maar de T5 kwam op ons pad overigens handgeschakeld. Mijn schoonouders hadden een S60 2.4T en zijn nu ivm ruimte en leeftijd overgestapt op een Nissan X-trail 2.5 Benzine 165 PK en hebben daar gemengde gevoelens over hun geven aan rijd lekker en wat een ruimte maar ow wat missen wij die Turbo!! Onze caravan weegt overigens leeg 1094KG en als wij weg gaan zitten wij meestal rond de 1450KG.
Aan een auto kan altijd wat kapot gaan met of zonder turbo schakel of automaat!

Aan een auto kan altijd wat kapot gaan met of zonder turbo schakel of automaat!
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Het is je vergeven, omdat je nog niet zo lang Volvo rijdt....
Maar een LPT is een Low Pressure Turbo en een GT is een Gear Tronic (hier op het forum ook wel Giertronic)

Maar een LPT is een Low Pressure Turbo en een GT is een Gear Tronic (hier op het forum ook wel Giertronic)
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race