Van HU601 naar HU801 audiosysteem

Plaats reactie
Stef_r
1st Gear member

En dan nog maar even een vraagje...

Ik heb een HU601 in mijn Volvo zitten, en nu zie ik op marktplaats en andere sites met enige regelmaat een HU801 voorbij komen. Deze heeft naast een 4-CD wisselaar ook extra Dolby Surround ten opzichte van de HU601.

Kan ik deze zonder problemen omwisselen of niet?
Ik denk haast wel dat ik nog een extra centre speaker op de kop moet zien te tikken om het surround sound goed werkend te krijgen.
Maar verder zou het denk ik toch een kwestie moeten zijn van oude eruit, nieuwe erin toch?
Er zit toch geen extra versterker of iets bij de HU801 die de HU601 mist?
Volvo S80 2.4 170PK AUTOMAAT 1999
[afbeelding volgt nog...]
I turn negative input into positive output... Trust me; I'm an Engineer!
Oceanracer
Geartronic member

De HU601 heeft zelf al een versterker, de HU801 niet. Dus je zult, behalve die centerspeaker ook een PA200 of PA300 onder je bijrijdersstoel moeten plaatsen. En je verlichting werkt na het wisselen van de unit waarschijnlijk niet meer, dus reken op zo'n € 50,00 aan kosten bij de dealer voor software en arbeidsloon.

Zelf namelijk net een upgrade van HU603 naar HU803 gedaan. :happy:
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Stef_r
1st Gear member

Oke, maar dan zit de standaard bekabeling hiervoor al wel op z'n plek?
Dan zal ik eens een rekensommetje gaan maken hiervoor :-)
Oceanracer
Geartronic member

Die voedingskabel misschien wel, de kabel voor tussen de HU en PA ligt er sowieso niet, maar zit wel weer meestal bij de PA inbegrepen.
JeroenSpock
7th Gear member
Contacteer:

Bij de S60/V70 zit de voeding op plekje 17 van de zekeringkast links van het stuur. Kijk voor de S80 even in je boekje, of het klepje van de zekeringkast. Als je op die plek 2 pootjes ziet, dan ligt de voedingskabel er. Zit er maar 1 pootje, en de andere plastic/leeg, dan moet je hem zelf leggen. Op de sloop even kijken naar een auto die de kabel wel heeft, en de connector afknippen.
Op marktplaats stond gisteren nog een PA-300 met kabel, die kabel moet je zelf van achter de radio naar de bijrijdersstoel trekken door de middenconsole. niet zo veel werk hoor.
Centerspeaker kabel ook even controleren, zit in de groene stekker van je radio. Grijs en grijs/rode kabels.

Software, 99 van de 100 keer gaat dat goed ;)
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
JeroenSpock
7th Gear member
Contacteer:

Op het kleine forum is iemand die het één en ander te koop heeft:

http://www.volvov70forum.com/topic.php? ... real111783
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Stef_r
1st Gear member

JeroenSpock schreef: Op het kleine forum is iemand die het één en ander te koop heeft:
Hee Jeroen, bedankt voor de tip!
Had inderdaad ook al wel wat rondgekeken maar deze advertenties (nog) niet gezien!
Heb 'm meteen een mailtje gestuurd, dus even afwachten maar.
JeroenSpock
7th Gear member
Contacteer:

Komt vast goed. Ik wil je wel helpen met de inbouw, maar Brabant gaat me echt wat te ver haha.
Stef_r
1st Gear member

Hebben hier anders lekkere koffie hoor! 8-)

Maar ik kan begrijpen dat de afstand iets te ver is.
Geen problem hoor, ben best wel handig zelf en werk overigens ook bij een bedrijf dat optische- en geluidssignaleringen levert en zelf inbouwd in o.a. brandweer-, ambulance- en onopvallende politievoertuigen.

Dus wie weet; heb ik straks naast een HU801 audio installatie ook nog een blauw zwaailicht en tweetoon sirene ingebouwd! :devil:

Ik heb trouwens even naar mijn huidige speakers gekeken vandaag.
Er zat af en toe een (bijna oorverdovende) kraak in de speaker van de bestuurderskant. Dus even deurpaneel losgehaald en je wilt niet weten wat ik aantrof.....
Een speaker waarvan alle bevestigingspunten af zijn gebroken (hoe ze DAT dan weer voor elkaar krijgen...) en met rubber gum en duckt-tape vastgeplakt zat!
En het gekraak was volgens mij de aansluitingen die kortsluiting maakte op het metalen frame van het portier!

Dus maar meteen even goed vastgemaakt met drie schroeven en goed afgeisoleerd. En wat denk je; radio doet het weer als een zonnetje!

Ook maar even gekeken voor de middenspeaker, maar die zat er dus helaas niet in, ook de bedrading hiervoor niet. Dus ook daar nog maar eens voor rondkijken dus...
Laatst gewijzigd door Stef_r op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Freek63
2nd Gear member

Center speaker kabeltje is verkrijgbaar bij parts4swedes.nl, maar je kunt ook zelf aan het knutselen gaan. Het is maar een kabeltje van zo'n 40 cm.
Stef_r
1st Gear member

Nou, door omstandigheden afgelopen week EINDELIJK de tijd gevonden en genomen om de radio in te bouwen.
Het was even kijken hoe alles los moest maar op zich viel het allemaal reuze mee.
Heb wel even moeten worstelen om de HU801 erin te krijgen; deze was wel wat dieper dan de 601 plus zaten er extra kabels bij die naar de versterker lopen.

Maar nu heb ik nog een vraagje.
Ik had ook los via marktplaats een los kabeltje voor de center speaker binnen gekregen.
Helaas nog geen center speaker maar die hoop ik binnekort ook nog een goede te vinden.
Maar..... Waar sluit ik dit kabeltje aan?

Als ik achterop de radio kijk, zie ik een aansluiting voor de antenne, de grote groene stekker en twee zwarte ronde stekkers waarvan er 1 gebruikt wordt voor een kabel naar de versterker.
(De andere aansluiting gok ik voor een CD-wisselaar oid)

Aan het kabeltje van de center speaker zit een tweepolige platte grijze connector aan. Maar ik heb nergens iets kunnen ontdekken waar deze nu precies in moet gaan?!

Iemand enig idee hierover?

De radio werkt verder wel goed.
Zonder extra ritje naar de Volvo dealer, werkte de radio meteen. Alle verlichting werkt goed en ook de bediening van het stuur werkt perfect.
Ook ben ik toch wel zeer te spreken over de geluidskwaliteit van de radio, met name met CD speler en dolby surround!
Oceanracer
Geartronic member

Ja, de FM is inderdaad niet alles, maar CD (of iMIV) klinkt echt super. Mooi dat bij jou gelijk alles werkte, ik had daar pech mee.

Je moet die draadjes aansluiten op het groene stekkerblok. De grijze sluit je aan direct naast de bruine massa en de grijs-met-rode sluit je daar weer naast aan.
Plaats reactie

Terug naar “S80”