Volvo C70 vragen (11/2000, 2.4T)

Voor kenners: de "Roffel"
Plaats reactie
Speerbeer
1st Gear member
Contacteer:

Hallo allemaal,

Zoals in mijn voorstel topic al is aangekaart was ik mogelijk van plan om de handmatige verstelbare stoelen van mijn C70 (11/2000, 2.4T coupe) te vervangen door elektrisch verstelbare exemplaren. Nu heb ik al heel wat fora afgezocht naar informatie en kom diverse (soms tegenstrijdige) zaken tegen en ik hoop dat hier iemand met ervaring wat duidelijkheid kan verschaffen!

Ten eerste de vraag of het mogelijk is (alles is mogelijk, lees eigenlijk hoe "makkelijk") om in de C70 coupe de handmatig verstelbare stoelen te vervangen door elektrisch verstelbare stoelen? Liggen alle stekkers hier al voor? moeten er kabels aangelegd worden? Ik heb iets gelezen over zekeringen plaatsen, en dan ook nog "automatische", wellicht dat hier iemand iets over weet?

Dan ben ik tegen gekomen dat er verschillen zouden zijn tussen de stoelen uit de cabrio en de stoelen uit de coupe. Zelf lijkt me dit zakelijk gezien (voor de fabrikant) erg onaantrekkelijk en verwacht ik eerder dat er mogelijk tussen verschillende jaargangen verschillen zitten tussen de stoelen. Wie kan mij vertellen waar ik op moet letten bij het selecteren van een juiste elektrisch verstelbare stoel??

Dankzij een forumlid hier die reageerde op mijn "gezocht" advertentie weet ik nu dat de bekleding eventueel ook om te zetten is. Iets waar ik niet aan had gedacht en dus naarstig op zoek was naar stoelen met gelijke bekleding als de rest van het interieur. Nu is de bekleding (zowel leder als alcantara) van de bestuurdersstoel versleten. Het leder kan denk ik netjes bijgewerkt worden, hier zitten slijtplekken op maar geen scheuren. Weet iemand een goed adres hiervoor in de omgeving Gorinchem (± 35km)?

Afbeelding

Is het alcantara deel ook mooi te maken?? Dit is door het vele in en uitstappen gaan opstropen waardoor je veel pluisjes/plekken krijgt en het materiaal niet mooi glad meer is. Als ik de bekleding over zou zetten dan zou ik dit ook netjes willen hebben. De rest van het interieur is namelijk in hele goede conditie. Mocht dit niet goed netjes te krijgen zijn dan zal ik toch op zoek moeten naar een goede vervangende stoel.

Tevens verwelkom ik uiteraard ook andere tips mbt het interieur verzorgen en de stoelen! Ik heb al erg veel geld gestopt in het onderhoud van deze auto waardoor die nu als nieuw rijdt, stuurt en remt. Voor het oog mag er ook wel wat gebeuren en die handelingen zijn nu aan de beurt :-) Overigens hou ik de auto geheel origineel, enkel de stoelen zou ik willen upgraden.

Alvast bedankt voor de hulp/tips/het meedenken!

Groeten,
Gerben
V8 Oyster
2nd Gear member

Hoi Gerben,

Voor wat betreft het mooi maken van het leer: dat is heel goed zelf te doen. Heb dat ooit op mijn v70 gedaan en net een setje besteld bij colourlock om dit voor mijn cabrio ook te doen. Heb vergelijkbare slijtage plekken als jij. Ik zal voor en na foto's posten als het spul binnen is en ik aan de slag ga. Komt neer op goed schoonmaken van het leer, licht schuren, verf aanbrengen en dan afwerken met een beschermlaag. Duidelijke instructie op http://www.mooi-leer.nl/.
Uit mijn lancia tijd weet ik dat de pluisjes af te scheren zijn en dat alcantara heel goed schoon te maken is. Maar hoe? Nooit zelf gedaan. Ik zou eens informeren bij colourlock, mogelijk hebben zij goed advies.
V90 3.0 24v MY 1997, automaat, blackberry vine pearl, oak leder, 16" mercurius
V40 D4 summum MY '15 misty blue, blond/blond vasa leder, winter 17" Mannan, zomer 18" Taranis

Voorheen:
Duett 1963
V70 T6 AWD summum MY '10 geartronic, titanium grey, sovereign hide soft beige, winter 18" Venator, zomer 18" Odysseus
C70 T5 cabriolet MY '04 (2014-2016)
XC90 V8 AWD Summum MY ‘08 (2012-2014)
S80 V8 AWD Summum MY '07 (2012-2013)
V70 D5 AWD Summum MY '05 (2010-2012) - total loss
Speerbeer
1st Gear member
Contacteer:

Hoi,

Bedankt voor je antwoord. Inmiddels is er ook iemand bij komen kijken en de plekken op deze foto alsook het alcantara zijn wel netjes te krijgen. Helaas zijn er nog een paar plekken en problemen gevonden die niet zo makkelijk zelf (of door een ander maar goedkoop) op te lossen zijn. Zo zit er aan de zijkant van de stoel een scheur net naast een naad. Deze valt uit het zicht maar word wel belast als er iemand op de stoel zit waardoor die steeds groter word. Inmiddels is de scheur al wel bijna 20cm. Het leer op deze plek van de stoel is ook erg droog/stug dus dat zal niet helpen. Ook blijkt nu dat er stiksels los beginnen te komen op het punt waar leder en alcantara op elkaar aansluiten. Alles bij elkaar betekend het eigenlijk dat het de moeite niet loont deze stoel (betreft de bestuurdersstoel die in slechte staat is, de rest is prima te redden) op te knappen.

Het idee was om gewoon elektrisch verstelbare stoelen te kopen en deze bekleding op te knappen en over te zetten. Dit maakt de zoektocht een stuk makkelijker. Helaas zal ik nu toch echt op zoek moeten naar elektrisch verstelbare stoelen met de juiste bekleding en dan ook nog is in goede (op zijn minst niet al te moeilijk redbare) staat.

Mocht iemand dus nog ergens een setje weten te staan dan hou ik me aanbevolen. De bekende Volvo demontage bedrijven hebben al een tijdje niks in deze kleurcombinatie in ieder geval.
Plaats reactie

Terug naar “De 850 - S70 - C70 - V70 en V70XC Classic”