Aankoop advies: S40 of V50

Geleverd vanaf 2003
Plaats reactie
volvofan90
1st Gear member

Hallo

Ik ben bijna afgestudeerd, laatste paar maandjes, en ben nu op zoek naar een auto. Ik ben gewend met de auto van mijn ouders te rijden , een s60 uit 2004. Prachtige auto om mee te rijden. Dus ik wil graag bij Volvo blijven. Nu wat zijn zo de puntjes (minpunten) waar je bij moet opletten bij het aankopen van een occasie S40 of V50 (wat is het beste model; ik dacht dat het twee dezelfde auto's, alle twee op een ford-chasis) ? Welk generatie (facelifts) is het bes, ? Welk motortype dan best, uit 1.6 is er keuze zat, maar ik lees dat daar vaak problemen mee zijn; over welke problemen gaat het dan precies? . Alle informatie is welkom.

Grtn
Bob
VolvoTech
7th Gear member
Contacteer:

Maak eens wat basis keuzes?

- Diesel / Benzine?
- automaat / handgeschakeld?
Creating Solutions for Volvo's!
www.volvotech.eu
www.facebook.com/volvotech

Commerciele/Technische vragen uiteluitend naar [mail=info@volvotech.eu]info@volvotech.eu[/mail] aub!
Prive zaken mogen natuurlijk per PM.
Fons099
3rd Gear member

Als je nog geen idee hebt wat je wilt, zou ik voor V50 met 2.4 benzine en automaat.
Mijn ervaring is dat het een heerlijke combinatie is.
Maar misschien verstandiger om eerst in veel varianten rond te gaan rijden.
1993 Volvo 940 2.3 GLE, Bruin leer van binnen, ruim 360.000 op de klok, hobby auto
2005 V50 2.4 automaat. Mooi licht leer maar helaas zonder stoelverwarming...
1983 340 dl met jarretelaandrijving
1981 245 station (was op Curacao)
2003 V40 1.8 prestige volleder (in het mooie terra grey metallic)
2000 V70 2.4 aut.5 volleder
volvofan90
1st Gear member

VolvoTech schreef: Maak eens wat basis keuzes?

- Diesel / Benzine?
- automaat / handgeschakeld?
Wel ik ben gewend van altijd in diesel rond te rijden, nog nooit met een benzine gereden. Nja, ik weet niet hoe het komt maar ik ben niet zo voor benzine, het verbruikt meer en het kost meer.
Dus een dieselmotor. En ja handgeschakeld natuurlijk, automaat is voor luie mensen :p het schakelen is juist het leukste van de auto ver.
Erwin-S60
2nd Gear member

" En ja handgeschakeld natuurlijk, automaat is voor luie mensen :p het schakelen is juist het leukste van de auto ver."

Sorry,vind ik onzin.Alles moet automatisch tegenwoordig maar we willen wel gewoon blijven schakelen.Het is dat de 1.8 geen automaat heeft anders had ik echt een automaat genomen.
Als je eenmaal automaat gereden hebt....zo fijn.
Althans...mijn mening.
Sjo
2nd Gear member

Je zegt dat benzine duur is, maar als je maar 10.000 km per jaar rijdt is diesel een stuk duurder.
je moet eerst eens voor jezelf bepalen hoeveel km je per jaar gaat rijden, aan de hand daarvan ga je beslissen welke brandstof je gaat rijden.
persoonlijk zou ik zeggen dat je in zoveel mogelijk variaties gaat proefrijden, dan merk je vanzelf wat je goed bevalt.
Volvo S60 2.4, 170pk, 2001
VW Golf GTD, 70pk, 1986
VW Caddy GTD, 80pk, 1984
VW Caddy D, 54pk, 1986
Peugeot 107 XS, 2011
Citroen Berlingo 1.9D, 1998
MartenS40
4th Gear member

Ik snap wel dat je het liefst zoveel mogelijk vooronderzoek wilt doen voor je daadwerkelijk bij een verkoper in de showroom staat.

Ik heb ze beide gehad en dit zijn mijn bevindingen. De S40 is iets aerodynamischer en daardoor ook een stukje zuiniger op papier. Dat is bij mij in de praktijk ook wel gebleken, maar dat wijt ik vooral ook aan het roetfilter dat had mijn S40 niet, maar mijn eerste V50 wel. De S40 vind ik mooier, de V50 is, in mijn geval met kinderen, behoorlijk praktischer. Zonder kinderen was ik absoluut weer voor een S40 gegaan. Met dezelfde motor is een S40 ook iets sneller, en ik vind hem ook iets beter op de weg liggen.

Bij diesel heb je wat meer kans op grote onderhoudsuitgaven als roetfilter, EGR, brandstofpomp, turbo, injectoren en vliegwiel. Bij benzine heb je eigenlijk alleen het vliegwiel wat voor (dure) problemen kan gaan zorgen. Los van het feit dat je bij beide auto's natuurlijk altijd pech kunt hebben met electronica of andere problemen.

De benzine versies hebben weinig trekkracht vergeleken met de diesels, maar de 2.4 is dan inderdaad nog het lekkerst. De 2.4 wordt ook vooral geroemd om zijn geluid. Deze heeft alleen wel om de 100dkm kleppenstellen nodig a 1000 euro, en daarbij moet je ook de distributieriem eens in de zoveel tijd vervangen. Een 2.0 is ook voor minder geld te vinden. Deze heeft die onderhoudsdingen ook niet (zelfstellend en een ketting) en hoort iets zuiniger te zijn. Je hebt niet dat geluid en iets minder trekkracht (190 vs 220), maar vergeleken met de 2.0D of de D5 is dat beide toch niet zoveel. Ik heb daarom voor de 2.0 gekozen. De 1.8 leek mij toch echt niet krachtig genoeg en verbruikt nauwelijks meer dan de 2.0. De T5 is naar mijn smaak de mooiste motor, maar is complexer met zijn Turbo, verbruikt meer, en totale vaste lasten zijn ook meer. Staat nog altijd op mijn verlanglijstje als het schip met geld binnen is.

Qua diesels gaat de discussie vooral tussen de 1.6D en 2.0D aan de ene kant, of de D5 aan de andere kant. De 1.6D valt voor mij af want die vond ik te traag, en ik heb zelf wel het idee dat deze motor voor meer problemen zorgt dan de 2.0D. (Collega heeft veel geld aan zijn 1.6D uitgegeven, ik nauwelijks aan de 2.0D). De D5 is het betrouwbaarst, maar verbruikt gemiddeld gezien wat meer, zit een wegenbelastingcatogorie hoger en is duurder in de verzekering. De D5 haalt wat makkelijker hoge km standen, maar de 2.0D is er ook niet vies van als je een beetje geluk hebt. Bij de 2.0D zijn er nogal wat 'maandag' modeltjes naar ik hoor. Mijn twee 2.0D's waren prima, behalve dan het roetfitler vanaf 2006. Zorgt voor meer verbruik en een slecht rijdende auto tijdens regenereren.

Voor en na de faselift heb ik beide gehad. Na de facelift vind ik zelf mooier, en de auto is iets beter geisoleerd tegen afrolgeluiden en wind (al is dat laatste nog steeds niet zijn sterke punt). Ook is de binnenruimte beter door meer opbergvakjes.

Succes met je zoektocht en ik hoop dat je hier wat aan hebt!
Mijn Volvo's
05-2021 MY15 Volvo V60 T3 R-design, Crystal White Pearl Foto's en ervaringen
01-2014 MY08 Volvo V50 2.0 Edition 2, Titanium Grey Foto's en Ervaringen
05-2011 MY07 Volvo V50 2.0D Edition 2, Black Sapphire Foto's
02-2009 MY04 Volvo S40 2.0D Elan, Silver Metalic
zwijntje
1st Gear member

ErwinS40 schreef: " En ja handgeschakeld natuurlijk, automaat is voor luie mensen :p het schakelen is juist het leukste van de auto ver."

Sorry,vind ik onzin.Alles moet automatisch tegenwoordig maar we willen wel gewoon blijven schakelen.Het is dat de 1.8 geen automaat heeft anders had ik echt een automaat genomen.
Als je eenmaal automaat gereden hebt....zo fijn.
Althans...mijn mening.
Niet mee eens. Ik heb in meerdere volvo modellen proefgereden, zowel schakel als geartronic en vond de automaat bij alle modellen nerveus overkomen.
Je hoeft je voet maar een beetje te laten zakken omdat je wilt versnellen en hij begint al terug te schakelen met flinke toerenverhoging en dito motorgeluid tot gevolg.
Ik heb dan veel liever een schakel. Lekker schakellui rijden.
2008 S40 D5 R-design - 6bak - 200pk 480Nm - 6,4L/100km
Longone
5th Gear member

Een D5 is de beste keuze, die zijn beresterk en kunnen makkelijk 400.000 km rijden zonder hele gekke/dure motorreparaties.

En diesel "een stuk duurder" valt wel mee. Een km op diesel kost ca. 8 cent, een km op benzine ca. 15 cent, dus bij 1000 km per maand ben je 70 Euro goedkoper aan brandstof en 70 Euro duurder aan wegenbelasting.

Voordeel van diesel is ook een veel grotere actieradius, ik rijd makkelijk 1100 km op een tank van 60 liter. Onderhoud is ook maar eens in de 30.000 km.
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”