Welke V70 Classic kiezen?

Voor kenners: de "Roffel"
Plaats reactie
Bisschop
Starter

Beste experts,

Mijn eerste post hier en ik hoop vooral op nuttige exper-tips en 'inside information' voor de geplande aankoop van een V70 Classic.

Ik ben 41 jaar en woon in Utrecht. Van huis uit ben ik zo ongeveer opgegroeid in Volvo's: toen ik werd geboren hadden mijn ouders een Amazone, daarna een 144, verschillende 242's, 244's , 264, en ik weet niet meer hoeveel 245's. Daarna uiteraard een stel 740's, 760, 940, 960... Toen ik mijn rijbewijs haalde wist ik zeker dat ik zelf nóóit een Volvo zou willen; te gezapig, te traag, te lomp, te rationeel,te degelijk, te saai. En ik kon het weten want ik heb (op de achterbank weliswaar) meer km's in Volvo's afgelegd dan misschien wel de meesten op dit forum.

De afgelopen jaren reed ik dan ook alles wat het tegenovergestelde was van een Volvo; Mini Seven, Mini Cooper S en de laatste 7 jaar Alfa Romeo's. Kortom: sportief, dynamisch, strak, direct sturend, hoogtoerig, snel... auto's van het gevoel, de emotie en de 'rijderservsaring'. In mijn ogen ver weg van de gezapige snelwegcruisers uit Zweden.

En u leest het natuurlijk al: er zit een 'maar' aan te komen. En die is er ook. Want sinds ik afgelopen jaar mijn eigen bedrijf ben gestart, ben ik van plan om gebruik te maken van de 15-jaar regel voor zakelijke bijtelling: koop een auto op de zaak van minimaal 15 jaar oud en je betaalt geen bijtelling over de nieuwwaarde maar over de dagwaarde. Voordeel: aanschaf is aftrekbaar, alle kosten voor onderhoud, wegenbelasting en brandstof ook. En bijtelling is laag, want wordt berekend over dagwaarde van een paarduizend euro. Kortom: op zoek naar een auto van 15 jaar, waarmee je nog steeds goed voor de dag kunt komen en die deze leeftijd (en bijbehorende kilometers) kwalitatief goed kan hebben. Japanners en Duitsers vallen voor mij standaard af, Fransen ook. Ik houd van Italianen en Britten, maar met het leeftijdsvereiste van 15 jaar vallen ook die nu even af.

En zo kwam ik, na het afvinken van alle mogelijke merken en modellen, toch weer uit bij die verdomde Volvo stationwagons die ik vroeger altijd zo verfoeide.. in dit geval de V70 classic, want voor de 15-jaar-regel mag de auto nu niet jonger zijn dan 1999. Uit opstandigheid en ontkenningsgedrag ben ik toen eerst een paar keer gaan rijden in een auto van dat andere Zweedse merk. De Turbo reed als en trein, sportief ook nog wel en ze hebben iets eigenzinnigs 'raars' en daar houd ik van. Het was alleen niet mijn soort 'raar' en ik voelde me niet thuis in de cockpit. Dus nu moet ik er echt aan geloven en bereid ik me voor de de aanschaf van een Volvo... nooit gedacht.

Om een lang verhaal niet nog veel langer te maken: ik vraag me dus af welk type V70 Classic het meeste 'rijdersauto' is. Mijn broer heeft (jawel) een 2003 V70 2.5 (170pk) en daar heb ik pas een eindje in gereden. Prima auto, voelt degelijk, rijdt (zolang je rechtuit gaat) best snel, de kwaliteit straalt er vanaf maar de ervaring riep geen enkele emotie bij me op. De auto doet wat ie moet doen en juist dat 'van A naar B brengen' staat me niet aan.
Na enig onderzoek ontdekte ik de 2.5T (evt met AWD), de T5 en de R. Van de 2.5T verwacht ik dat hij hetzelfde doet als de auto van mijn broer, maar misschien iets sneller (correct me if i'm wrong). De T5 klinkt al wat 'wilder' en de R schijnt dan de 'M5' van Volvo te zijn. En ook die is er dan weer met voorwiel- of AWD-aandrijving. Dat laatste doet me denken aan Quatro's en klinkt goed i.c.m. de 250 pk. Maar what to do??! Tot overmaat van ramp zag ik ook nog een 2.5T AWD XC staan die ik op zich wel stoer vond.. maar gaat die wel rond een bocht? En dan zijn er 2.3, 2.4 en 2.5 motoren.. Keuzes, keuzes...

Ik heb de laatste dagen een shortlist gemaakt van bovenstaande types die nu te koop staan op internet. Maar voordat ik het hele land ga doorkruisen om ze allemaal te bekijken en proberen, kunnen jullie me misschien op weg helpen met advies. Welk type blok (2.3, 2.4, 2.5)? En dan de T, T5 of R? Wat zijn de verschillen in rij-ervaring? Zit er ook nog verschil in ophanging en onderstel (wegligging)?

Concreet: welke V70 Classic geeft het meeste rijbeleving en gevoel?
Ik ben benieuwd!
niva
1st Gear member

Ik rijd zelf sinds enkele maanden een V70 2.4 bi-fuel op gas. Best fijne auto. Je had het zelf al over die andere Zweden. Persoonlijk vind ik die veel fijner. Die cockpit is inderdaad wennen, maar alles zit op een fijne plek.
Laatst gewijzigd door niva op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Cyclofrene
1st Gear member

Ik heb een awd R 2.3t ik weet niet waar je vandaan komt. Maar je mag gerust een keer een rondje doen hier op circuitpark Almelo.
Laatst gewijzigd door Cyclofrene op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
1999 V70 AWD R (532.000km)
Bisschop
Starter

Beste Cyclofrene,
Dank voor je reactie. Ik woon in Utrecht; niet bepaald om de hoek.. Maar circuitpark klinkt al een stuk minder 'Verstandig-Volvo'. I like ;)
StephanXC
1st Gear member

Hallo,

Wat mij betreft is de 2.5T een heerlijke motor. Ik heb zelf een V70XC classic met slechts 203.000 km op de klok en dat merk je. Deze heb ik te koop ivm het groot aantal kilometers dat ik rij. Het is een handgeschakelde auto die super rijdt. Als je interesse hebt mag je het laten weten. De kleurstelling is uniek te noemen: turqoise pearl. Alles zit erop, zelfs originele rti-navigatie (behalve trekhaak). De auto is van december 1997 en volgens mij de enige XC in deze kleurstelling.

Groeten,

Stephan
Plaats reactie

Terug naar “De 850 - S70 - C70 - V70 en V70XC Classic”