Aanschaf nieuwe caravan; max (trek) gewicht S60 140PK
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 107
- Lid geworden op: 16.04.2013 - 09:20
- Locatie: Venray
@Oceanracer, Nou ik kan je gerust stellen, ik had veel eerder naar mijn partner moeten luisteren dat had ons veel geld gescheeld (haha) maar ik ben volledig over hoor er komt niks anders meer bij ons in de garage! Wat is het verschil dan tussen een 2.4T en een 2.4LPT?
Laatst gewijzigd door Kleinejongen op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Haha, zeg ik verder niks...
En een 2.4T ís een LPT, een T5 is daarentegen een HPT.

En een 2.4T ís een LPT, een T5 is daarentegen een HPT.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 107
- Lid geworden op: 16.04.2013 - 09:20
- Locatie: Venray
Oke thanks, weer wat geleerd ik heb dus een HPT:)
- Walter
- Geartronic member
- Berichten: 24664
- Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
- Locatie: Randstad
- Contacteer:
en een LPT lijkt me een betere caravantrekker; het max koppel komt bij een veel lager toerental vrij en is over een veel breder toerenbereik vol aanspreekbaar. PK's zeggen niet alles als je een hut mee wilt slepen
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937
Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
- RoyvW
- 3rd Gear member
- Berichten: 330
- Lid geworden op: 15.07.2011 - 14:01
- Locatie: Brunssum
Dat een 2.4T, D5, een T5 of zelfs een R een caravan beter zal trekken dat begrijp ik 100%, maar helaas heb ik "maar" een 140PK variant, waar ik overigens héél blij en zuinig mee ben, daar zal ik het dan ook mee moeten doen. En juist met die auto wil ik weten of ik een caravan van 1500 kilo verantwoord over de Alpen krijg getrokken. Als ik de reacties zo lees dan is het een beetje een grens geval, de één zegt het is geen probleem, volgt prima en trekt als een beest en de ander verkoopt me bijna een nieuwe auto, maar dan een D5 of 2.4T
Volgens mij is het maar net wat je gewend bent. Als ik namelijk terug in de tijd denk dan zie ik mijn vader nog met een Opel Kadett en zware caravan op vakantie gaan naar Italïe over de Alpen.
Het gaat natuurlijk niet om het eerste boven zijn, maar het is wel fijn te weten dat je toch een beetje vermogen over hebt met een caravan tot een bepaald gewicht. Dat ik aankom op bestemming geloof ik wel, maar is die 1500 kilo nou nét te veel om een leuke marge over te houden.
Kon je maar ergens caravan testrijden.

Volgens mij is het maar net wat je gewend bent. Als ik namelijk terug in de tijd denk dan zie ik mijn vader nog met een Opel Kadett en zware caravan op vakantie gaan naar Italïe over de Alpen.

Het gaat natuurlijk niet om het eerste boven zijn, maar het is wel fijn te weten dat je toch een beetje vermogen over hebt met een caravan tot een bepaald gewicht. Dat ik aankom op bestemming geloof ik wel, maar is die 1500 kilo nou nét te veel om een leuke marge over te houden.
Kon je maar ergens caravan testrijden.

Volvo XC90 T8 AWD Inscription PE LV MY2016
Volvo EX30 Core Vapour Grey 2024
Volvo XC90 2.5T Ocean Race 2005
Volvo V70 XC 2.5T AUT 1998
Volvo V40 2.0T AUT 2002
Volvo V70 2.5D AUT 2000
Volvo S60 2.4i 140PK LPG 2001
Volvo EX30 Core Vapour Grey 2024
Volvo XC90 2.5T Ocean Race 2005
Volvo V70 XC 2.5T AUT 1998
Volvo V40 2.0T AUT 2002
Volvo V70 2.5D AUT 2000
Volvo S60 2.4i 140PK LPG 2001
- Walter
- Geartronic member
- Berichten: 24664
- Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
- Locatie: Randstad
- Contacteer:
degene met een 2.4 zeggen dat het geen probleem is, degene met een sterkere motor zeggen dat het onverantwoord is. Het is maar net wat je referentie is blijkbaar. Ik heb jaren vol plezier met een 850 2.0 gereden. Volgens velen een onverantwoorde, te kleine motor. Terwijl 99% van die groep zeikers nog nooit een meter met een 2.0 gereden had... Waar baseer je je oordeel dan op. Overigens heb ik met die auto vol bepakt heel wat Alpenstrassen bedwongen en met autoambulances gereden.
Volgens mij is een aardige conclusie; met de 140 pk kun je prima een 1500kg zware caravan trekken en met een 2.5T/T5/R etc heb je meer vermogen over.
Volgens mij is een aardige conclusie; met de 140 pk kun je prima een 1500kg zware caravan trekken en met een 2.5T/T5/R etc heb je meer vermogen over.
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937
Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
- RoyvW
- 3rd Gear member
- Berichten: 330
- Lid geworden op: 15.07.2011 - 14:01
- Locatie: Brunssum
Helemaal mee eens!Walter schreef: degene met een 2.4 zeggen dat het geen probleem is, degene met een sterkere motor zeggen dat het onverantwoord is. Het is maar net wat je referentie is blijkbaar. Ik heb jaren vol plezier met een 850 2.0 gereden. Volgens velen een onverantwoorde, te kleine motor. Terwijl 99% van die groep zeikers nog nooit een meter met een 2.0 gereden had... Waar baseer je je oordeel dan op. Overigens heb ik met die auto vol bepakt heel wat Alpenstrassen bedwongen en met autoambulances gereden.
Volgens mij is een aardige conclusie; met de 140 pk kun je prima een 1500kg zware caravan trekken en met een 2.5T/T5/R etc heb je meer vermogen over.
Volvo XC90 T8 AWD Inscription PE LV MY2016
Volvo EX30 Core Vapour Grey 2024
Volvo XC90 2.5T Ocean Race 2005
Volvo V70 XC 2.5T AUT 1998
Volvo V40 2.0T AUT 2002
Volvo V70 2.5D AUT 2000
Volvo S60 2.4i 140PK LPG 2001
Volvo EX30 Core Vapour Grey 2024
Volvo XC90 2.5T Ocean Race 2005
Volvo V70 XC 2.5T AUT 1998
Volvo V40 2.0T AUT 2002
Volvo V70 2.5D AUT 2000
Volvo S60 2.4i 140PK LPG 2001
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 107
- Lid geworden op: 16.04.2013 - 09:20
- Locatie: Venray
Beste Roy,
Kom maar een keer deze kant op gaan we een dagje "rijden" met onze caravan dan kun je zelf uitvogelen wat jij fijn vind
Kom maar een keer deze kant op gaan we een dagje "rijden" met onze caravan dan kun je zelf uitvogelen wat jij fijn vind

- Walter
- Geartronic member
- Berichten: 24664
- Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
- Locatie: Randstad
- Contacteer:
volgens mij zit achter de opmerking "Kon je maar ergens caravan testrijden." de vraag 'stel dat we een zwaardere caravan kopen, kan de huidige S60 dat aan?' Rijden met de T5 van jouw ouders voegt dus niets toe Kleinejongen
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937
Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 107
- Lid geworden op: 16.04.2013 - 09:20
- Locatie: Venray
Beste Walter, ik denk dat je het niet helemaal begrijpt de T5 is van mij en niet van mijn ouders evenals de caravan is ook van mij en niet van mijn ouders!! en dan voor de duidelijkheid mijn voorstel is dat ie naar mij komt en dan mag ie mijn caravan achter zijn S60 hangen en dan kan hij zelf oordelen wat ie er van vind!!
- Walter
- Geartronic member
- Berichten: 24664
- Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
- Locatie: Randstad
- Contacteer:
zo dan een beetje rustiger mag ook wel hoor....
Excuus, heb verkeerd begrepen dat jouw eigen materiaal betreft. Zoals je het nu verduidelijkt, vind ik het een subliem voorstel!
Excuus, heb verkeerd begrepen dat jouw eigen materiaal betreft. Zoals je het nu verduidelijkt, vind ik het een subliem voorstel!
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937
Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 298
- Lid geworden op: 27.05.2013 - 14:40
Waar begin je aan ? 1500kg (en de rest want die gewichten zijn altijd veel te optimistisch) achter een 140pk. Ik heb ervaring met een Dethleffs New Line 460 (inderdaad, zeer beroerde stroomlijn) achter een 140pk V70 en ik kan je vertellen dat het niet over houdt, helemaal niet zelfs. Zolang het vlak is gaat het prima maar de berg op is het niks. En dan heb ik het echt niet over serieuze bergen, de A41 bij Annecy bijvoorbeeld, daar moet je echt terug naar de 3e versnelling. Voor even is dat leuk maar een na een half uur ben je daar ook zat van. Verbruik: ik heb in Frankrijk trajecten 1:5.5 gereden.
Volvo 940 GLE Polar 2.0 '93
VW ID4 '23
Mazda MX5 ND '17
VW ID4 '23
Mazda MX5 ND '17
- RoyvW
- 3rd Gear member
- Berichten: 330
- Lid geworden op: 15.07.2011 - 14:01
- Locatie: Brunssum
Waar begin ik aan? Nog nergens, maar ben het aan het overwegen. Zoals al eerder vermeld hebben we momenteel een Chateau Cantara van 1250Kg volgeladen gewicht. Hier heeft de S60 geen moeite mee, ook niet in de bergen, maar natuurlijk komt het voor dat je naar de 4 of 3 terug moet schakelen, maar in mijn opzicht is dat vrij normaal, zelfs voor een 2.4T of T5. 1500 kilo is nu niet een wereld van verschil t.o.v. 1250 kilo, tenminste dat lijkt me, maar daarom heb ik dus dit topic gestart. Bij ons wordt bij een lange rit alles gewogen voordat het de caravan en/of auto in gaat, daarnaast zijn we met 2 personen (nog) zonder kinderen, dat natuurlijk ook schelen. Niet om je tegen te spreken, maar ik vind het een tikkeltje overdreven. Maar de caravan zal bij ons dan ook niet zwaarder zijn dan de 1250KG en een controle in Duitsland heeft dat ook al een keer bevestigd.prwi schreef: Waar begin je aan ? 1500kg (en de rest want die gewichten zijn altijd veel te optimistisch) achter een 140pk. Ik heb ervaring met een Dethleffs New Line 460 (inderdaad, zeer beroerde stroomlijn) achter een 140pk V70 en ik kan je vertellen dat het niet over houdt, helemaal niet zelfs. Zolang het vlak is gaat het prima maar de berg op is het niks. En dan heb ik het echt niet over serieuze bergen, de A41 bij Annecy bijvoorbeeld, daar moet je echt terug naar de 3e versnelling. Voor even is dat leuk maar een na een half uur ben je daar ook zat van. Verbruik: ik heb in Frankrijk trajecten 1:5.5 gereden.
Toch wel grappig hoever de ervaringen uit elkaar liggen, iedereen ervaart het rijden met een caravan natuurlijk anders en stelt andere eisen aan het trekkend voertuig.
Laatst gewijzigd door RoyvW op 01.01.1970 - 01:00, 5 keer totaal gewijzigd.
Volvo XC90 T8 AWD Inscription PE LV MY2016
Volvo EX30 Core Vapour Grey 2024
Volvo XC90 2.5T Ocean Race 2005
Volvo V70 XC 2.5T AUT 1998
Volvo V40 2.0T AUT 2002
Volvo V70 2.5D AUT 2000
Volvo S60 2.4i 140PK LPG 2001
Volvo EX30 Core Vapour Grey 2024
Volvo XC90 2.5T Ocean Race 2005
Volvo V70 XC 2.5T AUT 1998
Volvo V40 2.0T AUT 2002
Volvo V70 2.5D AUT 2000
Volvo S60 2.4i 140PK LPG 2001
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 298
- Lid geworden op: 27.05.2013 - 14:40
Waar ik met de 2.4 terug naar 3 moest sleurt de 2.5T de caravan onverstoorbaar omhoog. Om de bak te sparen schakel ik handmatig terug. Daarbij is het verbruik ook nog eens gunstiger. Je vroeg naar ervaringen, bij deze dus. Ik vind de 2.4 te licht om comfortabel met een caravan de Alpen over te gaan.
Volvo 940 GLE Polar 2.0 '93
VW ID4 '23
Mazda MX5 ND '17
VW ID4 '23
Mazda MX5 ND '17
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Stel je voor dat je even een tijd in z'n drie rijdt, nou nou, tjongejonge... Waar sommige mensen zich al niet druk om maken. En dan maar klagen dat de motor gaat koken. Een 2.4 motor draait liever 4000 toeren in z'n drie dan de helft in z'n vijf, maar als iemand dát al niet begrijpt, vraag ik me af wat je aan het advies van zo'n persoon hebt.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 107
- Lid geworden op: 16.04.2013 - 09:20
- Locatie: Venray
Inderdaad Oceanracer, een benzine motor presteert beter bij hoge toeren, het zal in het begin wat tegen natuurlijk voelen aangezien wij tegenwoordig het "nieuwe rijden" hanteren maar dat went wel als je richting het zuiden gaat en flink wat kilometers maakt, Feit blijft zoals ik en andere eerder aangaven 1500KG is gewoon een heel gewicht waarmee je op stap gaat, en het laatste wat je wil is stil komen te staan en ook ik met mijn T5 dien zo nu en dan terug te schakelen. overigens van Royvw nog geen reactie gehad op mijn voorstel.... Enne Walter, het is geen aanval maar soms kun je niet duidelijk genoeg zijn
en rij je zelf ook met een caravan Walter?

Laatst gewijzigd door Kleinejongen op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Ik propageer dagelijks het nieuwe rijden en pas het met de Volvo ook altijd toe. Tótdat er een caravan achter hangt.....
En stilstaan op een (steile) helling moet je met íedere combinatie zien te verkomen, omdat dit een aanslag is voor je koppeling of koppelomvormer en vergt dus goed vooruit kijken en daarmee samenhangend ook afstand houden. Mocht je toch eens in de problemen komen, laat dan de combinatie "scharen" door scheef naar achteren te rijden. Dan kun je bij het vooruit rijden de rijdende beweging voortzetten terwijl de caravan pas wordt bewogen als de koppeling weer los is.
En stilstaan op een (steile) helling moet je met íedere combinatie zien te verkomen, omdat dit een aanslag is voor je koppeling of koppelomvormer en vergt dus goed vooruit kijken en daarmee samenhangend ook afstand houden. Mocht je toch eens in de problemen komen, laat dan de combinatie "scharen" door scheef naar achteren te rijden. Dan kun je bij het vooruit rijden de rijdende beweging voortzetten terwijl de caravan pas wordt bewogen als de koppeling weer los is.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Berichten: 21571
- Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
- Locatie: Flevoland
- Contacteer:
Tja.
Auto beladen tot 2 ton, caravan tot ongeveer 1350 kg, oliekoeler op de automaat (pook NIET in D) en gaan met die Hobby.
Vorig jaar geen problemen gehad aan de voet van de Alpen, Zwarte Woud. En voorgaande jaren met een 960 2,5 liter automaat ook niet in Denemarken.
Ga vast oefenen en bekijk eens hoe de combinatie reageert: een fijne combinatie stuurt lekker en zo ga je toch ontspannen op vakantie.
Auto beladen tot 2 ton, caravan tot ongeveer 1350 kg, oliekoeler op de automaat (pook NIET in D) en gaan met die Hobby.
Vorig jaar geen problemen gehad aan de voet van de Alpen, Zwarte Woud. En voorgaande jaren met een 960 2,5 liter automaat ook niet in Denemarken.
Ga vast oefenen en bekijk eens hoe de combinatie reageert: een fijne combinatie stuurt lekker en zo ga je toch ontspannen op vakantie.
Mark
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
- mees
- 6th Gear member
- Berichten: 4015
- Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
- Locatie: Zuid-Holland
- Contacteer:
Oliekoeler GT,
Wie heeft ervaring: voor een V70xc 2002.
De één zegt "bestaat niet", de ander zegt weer wel.
De volgende zegt "niet nodig", en weer een ander zegt weer wel!
En ja, ik snap: vlakke wegen bij 10°C niet nodig, hete Alpen etc wel
Suggesties welkom....
Wie heeft ervaring: voor een V70xc 2002.
De één zegt "bestaat niet", de ander zegt weer wel.
De volgende zegt "niet nodig", en weer een ander zegt weer wel!
En ja, ik snap: vlakke wegen bij 10°C niet nodig, hete Alpen etc wel
Suggesties welkom....
Draadloze XC40 '18 viewtopic.php?p=1694496#p1694496
Motorisatie- en aandrijvingskeuze: trekken van een 1580kg asdruk Doroteaanse caravan.
Motorisatie- en aandrijvingskeuze: trekken van een 1580kg asdruk Doroteaanse caravan.
- Sjo
- 2nd Gear member
- Berichten: 235
- Lid geworden op: 18.04.2013 - 19:42
- Locatie: zuid Limburg
Ik heb zelf een 170pk S60, hierachter hangt regelmatig een auto ambulance met daarop een bmw e30, totaal gewicht ongeveer 1500 kg. Met deze combi rijdt ik met vrij weinig moeite door de Ardennen heen.
het grote probleem bij de meeste mensen is dat ze idd geen toeren durven te maken, als je goed en op tijd schakelt kom je overall wel boven.
het grote probleem bij de meeste mensen is dat ze idd geen toeren durven te maken, als je goed en op tijd schakelt kom je overall wel boven.
Volvo S60 2.4, 170pk, 2001
VW Golf GTD, 70pk, 1986
VW Caddy GTD, 80pk, 1984
VW Caddy D, 54pk, 1986
Peugeot 107 XS, 2011
Citroen Berlingo 1.9D, 1998
VW Golf GTD, 70pk, 1986
VW Caddy GTD, 80pk, 1984
VW Caddy D, 54pk, 1986
Peugeot 107 XS, 2011
Citroen Berlingo 1.9D, 1998