Kwa kosten zal het voor mij haast niks schelen.
Welke zouden jullie mij aanraden? Ik rij 50km heen en terug elke werkdag.
Diesel + punten
Minder vaak tanken
320NM aan koppel
Benzine + punten
5 cillinder
220NM aan koppel
Langer doortrekken
Is het verschil in koppel te voelen of zijn het alleen cijfers?
S40 2.0D 136pk VS 2.4I 140pk
- Longone
- 5th Gear member
- Berichten: 1088
- Lid geworden op: 10.08.2006 - 12:02
Op vakantie in de bergen ga je het verschil in koppel wel voelen, maar qua gewoon rijden is de 5 cilinder wel weer iets gladder natuurlijk.
Qua kosten bij een "normale" rijstijl:
Diesel ca. 8 cent per kilometer en ca. 115 Euro wegenbelasting.
Benzine ca. 15 cent per kilometer en ca. 45 Euro wegenbelasting.
Breekpunt qua kosten is dus ca. 1000 km per maand.
Qua kosten bij een "normale" rijstijl:
Diesel ca. 8 cent per kilometer en ca. 115 Euro wegenbelasting.
Benzine ca. 15 cent per kilometer en ca. 45 Euro wegenbelasting.
Breekpunt qua kosten is dus ca. 1000 km per maand.
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27120
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Koppel van de diesel merk je hier in Nederland ook al en op de snelweg loopt deze iets rustiger dan de 2.4.
Toch zou ik voor de 2.4 benzine gaan als ik tussen deze 2 motoren moest kiezen jouw aantal kilometers.
De 5 cilinder is een heerlijke motor om mee te rijden, wel wat dorstiger dan de diesel maar ook betrouwbaarder.
Hier thuis hebben mijn ouders een S60 met dit blok gehad en ik een V50 met de 2.0D en ik heb met die laatste flink meer storingen en ellende gehad dan mijn ouders in 6,5 jaar tijd met hun S60 hadden.
En dan bedoel ik storingen op motorisch gebied.
Verder klinkt de 5 cilinder gewoon heerlijk en is het voor een benzineblok echt heerlijk rijden.
Wel een tikkeltje dorstig, maar met wat stukken snelweg is 1 op 11 toch wel minimaal haalbaar
Toch zou ik voor de 2.4 benzine gaan als ik tussen deze 2 motoren moest kiezen jouw aantal kilometers.
De 5 cilinder is een heerlijke motor om mee te rijden, wel wat dorstiger dan de diesel maar ook betrouwbaarder.
Hier thuis hebben mijn ouders een S60 met dit blok gehad en ik een V50 met de 2.0D en ik heb met die laatste flink meer storingen en ellende gehad dan mijn ouders in 6,5 jaar tijd met hun S60 hadden.
En dan bedoel ik storingen op motorisch gebied.
Verder klinkt de 5 cilinder gewoon heerlijk en is het voor een benzineblok echt heerlijk rijden.
Wel een tikkeltje dorstig, maar met wat stukken snelweg is 1 op 11 toch wel minimaal haalbaar
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
-
- Starter
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 15.12.2013 - 02:34
- Locatie: Nederland
Nou dat is mooi. Want ik zat te twijfelen of ik mijn 2.4 moest ruilen voor een diesel variant. Maar zo te lezen zal ik deze gewoon lekker houden.
Ps: iemand ervaring met "Little Exhaust Performance"? Ik wil hier graag mijn volvo van 2 uitlaat eindstukken laten voorzien. Nu heb ik maar 1 uitlaat uiteinde.
Ps: iemand ervaring met "Little Exhaust Performance"? Ik wil hier graag mijn volvo van 2 uitlaat eindstukken laten voorzien. Nu heb ik maar 1 uitlaat uiteinde.
Mazda 2.0 sport, Golf 5 TDI 1.9, Volvo S40 2.4
-
- 5th Gear member
- Berichten: 2123
- Lid geworden op: 02.07.2009 - 21:02
5 cylinder, geen turbo, geen injectoren die veel geld kosten als ze kapot gaan, geen diesel stank, geen roetfilter die vol kan gaan zitten, geen EGR die rotzooi kan geven....
We rijden zelf een 2.0D (en een T5) en het motortje is echt prima, maar als ik zou moeten kiezen (rationeel en emotioneel) zou ik lekker de onverwoestbare 2.4 nemen, veel minder complex en retesterk. En laat de 170 pk ook niet staan, die trekt nog even wat fijner door.
We rijden zelf een 2.0D (en een T5) en het motortje is echt prima, maar als ik zou moeten kiezen (rationeel en emotioneel) zou ik lekker de onverwoestbare 2.4 nemen, veel minder complex en retesterk. En laat de 170 pk ook niet staan, die trekt nog even wat fijner door.
[2006] Volvo XC90 V8 Executive MY2007
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
-
- Starter
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 15.12.2013 - 02:34
- Locatie: Nederland
Beschikt een 2.4 niet over een turbo?t5power schreef:5 cylinder, geen turbo, geen injectoren die veel geld kosten als ze kapot gaan, geen diesel stank, geen roetfilter die vol kan gaan zitten, geen EGR die rotzooi kan geven....
We rijden zelf een 2.0D (en een T5) en het motortje is echt prima, maar als ik zou moeten kiezen (rationeel en emotioneel) zou ik lekker de onverwoestbare 2.4 nemen, veel minder complex en retesterk. En laat de 170 pk ook niet staan, die trekt nog even wat fijner door.
Op verschillende sites zie ik dat deze wel beschikt over een turbo.
Is het verschil in de 140 en de 170pk variant softwarematig of ook mechanisch? Indien het hier een softwarematig verschil betreft, is de 140pk dan ook te unlocken tot 170?
Mazda 2.0 sport, Golf 5 TDI 1.9, Volvo S40 2.4
-
- 5th Gear member
- Berichten: 2123
- Lid geworden op: 02.07.2009 - 21:02
Zonder turbo heeft de 5 cylinder 140/170 pk. De 140 pk is software matig afgeknepen maar heeft wel andere versnellingsbakverhoudingen waardoor hij onderin wat meer power heeft. Er zijn mensen die bij de 140 pk zweren i.c. met een caravan vanwege deze eigenschap. Maar een 140 pk versie is makkelijk om te zetten naar 170 pk. Echter, deze 30 pks komen pas hoog in de toeren (>4000) los, dus je zult er onder alledaagse omstandigheden niet veel van merken.Garra432 schreef:Beschikt een 2.4 niet over een turbo?t5power schreef:5 cylinder, geen turbo, geen injectoren die veel geld kosten als ze kapot gaan, geen diesel stank, geen roetfilter die vol kan gaan zitten, geen EGR die rotzooi kan geven....
We rijden zelf een 2.0D (en een T5) en het motortje is echt prima, maar als ik zou moeten kiezen (rationeel en emotioneel) zou ik lekker de onverwoestbare 2.4 nemen, veel minder complex en retesterk. En laat de 170 pk ook niet staan, die trekt nog even wat fijner door.
Op verschillende sites zie ik dat deze wel beschikt over een turbo.
Is het verschil in de 140 en de 170pk variant softwarematig of ook mechanisch? Indien het hier een softwarematig verschil betreft, is de 140pk dan ook te unlocken tot 170?
Ter info, de 2.4T (dus met turbo) heeft 200 pk, de 2.5T (is iets nieuwer) heeft 210 pk, de T5 (ook met turbo maar hoge druk) heeft 250 pk, de T5 (nieuwere variant heeft 260 pk).
De s40/v50 is er ook in T5 variant (ook soms met AWD) alleen heeft die T5 variant een low pressure turbo en 210 pk.
Maar met 140/170 pk in een S40/V50 zit je wel aardig ok mbt pk/kg verhouding, zelfde motor zit ook in S80/S60/V70 waar hij veel meer kilo's moet voortduwen.
[2006] Volvo XC90 V8 Executive MY2007
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 303
- Lid geworden op: 21.02.2012 - 15:33
rationeel; 2.0 D is beterkoop
emotioneel; 2.4i, lekker doortrekken.
Rij nu met een 2.0D; niks verkeerd mee, maar veel te veel koppel, nu rij ik met winterbanden, vertrek in tweede, en nog slippen de banden als gek door. gevolg; altijd rustig vertrekken. Ga ik dan van eerste naar tweede en duw het knopje in, hopla weer spinnen, op droog dek. Mijn eerste ste banden na 27K km op, mijn tweede set , weer exact 27k km op, alhoewel ik veel hardere had genoemen, nu rij ik braafjes en haal makkelijk het dubbele, maar where is the fun?
Mijn volgende wordt terug een benzine, ik doe maar 17 K km per jaar, maar in Belgie betekent dat dat een diesel of benzine ongeveer hetzelfde kosten op jaarbasis.
emotioneel; 2.4i, lekker doortrekken.
Rij nu met een 2.0D; niks verkeerd mee, maar veel te veel koppel, nu rij ik met winterbanden, vertrek in tweede, en nog slippen de banden als gek door. gevolg; altijd rustig vertrekken. Ga ik dan van eerste naar tweede en duw het knopje in, hopla weer spinnen, op droog dek. Mijn eerste ste banden na 27K km op, mijn tweede set , weer exact 27k km op, alhoewel ik veel hardere had genoemen, nu rij ik braafjes en haal makkelijk het dubbele, maar where is the fun?
Mijn volgende wordt terug een benzine, ik doe maar 17 K km per jaar, maar in Belgie betekent dat dat een diesel of benzine ongeveer hetzelfde kosten op jaarbasis.
- Fons099
- 3rd Gear member
- Berichten: 352
- Lid geworden op: 19.10.2012 - 16:42
- Locatie: Venray
Als ik alle dieselperikelen hier op dit forum lees, ben ik blij met mijn 2.4 benzine.
1993 Volvo 940 2.3 GLE, Bruin leer van binnen, ruim 360.000 op de klok, hobby auto
2005 V50 2.4 automaat. Mooi licht leer maar helaas zonder stoelverwarming...
1983 340 dl met jarretelaandrijving
1981 245 station (was op Curacao)
2003 V40 1.8 prestige volleder (in het mooie terra grey metallic)
2000 V70 2.4 aut.5 volleder
2005 V50 2.4 automaat. Mooi licht leer maar helaas zonder stoelverwarming...
1983 340 dl met jarretelaandrijving
1981 245 station (was op Curacao)
2003 V40 1.8 prestige volleder (in het mooie terra grey metallic)
2000 V70 2.4 aut.5 volleder
-
- 5th Gear member
- Berichten: 2123
- Lid geworden op: 02.07.2009 - 21:02
Mmm wij rijden ook een 2.0D maar ik zou juist zeggen dat een rationele koop de 2.4i is. Veel minder potentiële problemen, dus minder kans op gedoe.BG_Volvoforum schreef:rationeel; 2.0 D is beterkoop
emotioneel; 2.4i, lekker doortrekken.
Rij nu met een 2.0D; niks verkeerd mee, maar veel te veel koppel, nu rij ik met winterbanden, vertrek in tweede, en nog slippen de banden als gek door. gevolg; altijd rustig vertrekken. Ga ik dan van eerste naar tweede en duw het knopje in, hopla weer spinnen, op droog dek. Mijn eerste ste banden na 27K km op, mijn tweede set , weer exact 27k km op, alhoewel ik veel hardere had genoemen, nu rij ik braafjes en haal makkelijk het dubbele, maar where is the fun?
Mijn volgende wordt terug een benzine, ik doe maar 17 K km per jaar, maar in Belgie betekent dat dat een diesel of benzine ongeveer hetzelfde kosten op jaarbasis.
Ik snap trouwens niet dat je altijd slippende banden hebt

[2006] Volvo XC90 V8 Executive MY2007
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
- 360Degreez
- 5th Gear member
- Berichten: 1524
- Lid geworden op: 20.10.2004 - 19:02
- Locatie: Poortugaal
Hahaha!!, sorry hoor, dan moet je echt eens naar je eigen rijstijl kijken met adviespunt je toerenteller..BG_Volvoforum schreef:rationeel; 2.0 D is beterkoop
emotioneel; 2.4i, lekker doortrekken.
Rij nu met een 2.0D; niks verkeerd mee, maar veel te veel koppel, nu rij ik met winterbanden, vertrek in tweede, en nog slippen de banden als gek door. gevolg; altijd rustig vertrekken. Ga ik dan van eerste naar tweede en duw het knopje in, hopla weer spinnen, op droog dek. Mijn eerste ste banden na 27K km op, mijn tweede set , weer exact 27k km op, alhoewel ik veel hardere had genoemen, nu rij ik braafjes en haal makkelijk het dubbele, maar where is the fun?
Mijn volgende wordt terug een benzine, ik doe maar 17 K km per jaar, maar in Belgie betekent dat dat een diesel of benzine ongeveer hetzelfde kosten op jaarbasis.
Onder de 1700 toeren is de 2.0D echt een luie donder. Sterker nog, bij het optrekken moet je zelfs de koppeling iets laten slippen omdat het vliegwiel te licht is en er te weinig koppel is om fatsoenlijk weg te trekken.
Ga je volgas en laat je je koppeling schieten, ja dan trek je zo het loopvlak van je banden.
Na 5 jaar 2.0D vind ik de Franse PSA een prima blok om mee te rijden, maar zoals alle Franse motoren vrij storingsgevoelig. De EGR is naar mijn mening de grootste boosdoener.
Als ik precies op het omslagpunt zou zitten zou ik lekker voor de 5pitter gaan, mooier geluid en de optie om hem relatief eenvoudig naar de 170PK te trekken, de 2.0D ver achter zich latend.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 195
- Lid geworden op: 27.12.2011 - 11:00
- Locatie: Overijssel
Haha niet als de 2.0D GOED getuned is...360Degreez schreef:
Hahaha!!, sorry hoor, dan moet je echt eens naar je eigen rijstijl kijken met adviespunt je toerenteller..
Onder de 1700 toeren is de 2.0D echt een luie donder. Sterker nog, bij het optrekken moet je zelfs de koppeling iets laten slippen omdat het vliegwiel te licht is en er te weinig koppel is om fatsoenlijk weg te trekken.
Ga je volgas en laat je je koppeling schieten, ja dan trek je zo het loopvlak van je banden.
Na 5 jaar 2.0D vind ik de Franse PSA een prima blok om mee te rijden, maar zoals alle Franse motoren vrij storingsgevoelig. De EGR is naar mijn mening de grootste boosdoener.
Als ik precies op het omslagpunt zou zitten zou ik lekker voor de 5pitter gaan, mooier geluid en de optie om hem relatief eenvoudig naar de 170PK te trekken, de 2.0D ver achter zich latend.
Volvo V60 T4 Business Sport Geartronic (Obbe Tune), 06-2018, 707 Crystal White,18" Ixion III, ACC, Intellissafe pro -, Luxury - en Scandinavian line
Volvo V60 D4 Summum Geartronic, MY12, 614 Ice White, 18” Argus, BLIS, ACC 11-12-2023 total loss na kettingbotsing
Volvo V50 D5 Edition II Geartronic, MY08, 019 Black Stone, 18” Medusa. Sold
Volvo S40 2.0D Momentum, MY05, 452 Black Sapphire metallic, 17'' Sagitta. Sold
Volvo 480 2.0S, Automaat, MY93, Super White, 15” Taurus. Sold
Volvo V60 D4 Summum Geartronic, MY12, 614 Ice White, 18” Argus, BLIS, ACC 11-12-2023 total loss na kettingbotsing
Volvo V50 D5 Edition II Geartronic, MY08, 019 Black Stone, 18” Medusa. Sold
Volvo S40 2.0D Momentum, MY05, 452 Black Sapphire metallic, 17'' Sagitta. Sold
Volvo 480 2.0S, Automaat, MY93, Super White, 15” Taurus. Sold
- rsnhakan
- 8th Gear member
- Berichten: 15305
- Lid geworden op: 13.04.2008 - 12:18
- Locatie: Thuis
- Contacteer:
Met onze 2.0D veel problemen gehad met het roetfilter. Zo te lezen rij je ook niet veel, dan is de benzine een betere keus denk ik.. (betrouwbaarder!)
-
- Starter
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 29.05.2011 - 21:33
- Locatie: Kerkrade
2.4 is 140 pk
2.4i is 170pk
Het verschil is alleen software matig.
Je kan wel via RICA de 2.4 naar 170pk laten tunen.
Dit is niet mogelijk bij de 2.4i 170pk uitvoering om deze te laten tunen.
2.4i is 170pk
Het verschil is alleen software matig.
Je kan wel via RICA de 2.4 naar 170pk laten tunen.
Dit is niet mogelijk bij de 2.4i 170pk uitvoering om deze te laten tunen.
Laatst gewijzigd door drlow op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
- Chris 56
- 2nd Gear member
- Berichten: 245
- Lid geworden op: 17.02.2011 - 19:54
- Locatie: Hillegom
Ik heb een 140 pk die door Rica getuned is naar 170 pk.
Heerlijke auto, heerlijke tuning.
Motor pakt nog lekkerder op, heeft meer souplesse en verbruikt iets minder.
De verhouding van de versnellingsbak heeft met caravan trekken het voordeel van de 140 pk versie, en toch dus 170 trappelende paarden aan boord.
Succes met je beslissing
Chris
Heerlijke auto, heerlijke tuning.
Motor pakt nog lekkerder op, heeft meer souplesse en verbruikt iets minder.
De verhouding van de versnellingsbak heeft met caravan trekken het voordeel van de 140 pk versie, en toch dus 170 trappelende paarden aan boord.
Succes met je beslissing
Chris
V70 2.5T Summum met Driver support line, 260Pk, 380Nm GT6 Caspian Blue Pearl MY 2010
S40 2.4 Momentum sport ed. 170 Pk, 240 Nm. MY 2005
Mitsubishi Galant GLS2.0 175Pk 1999
Mitsubishi Galant GTI 2.0 190Pk 1993
Mitsubishi Galant EXE 2.0 150Pk 1987
Mitsubishi Galant GL 2.0 110PKk1983
Mitsubishi Galant Sigma 2.0 90Pk 1979
Datsun Bluebird 1800 BJ ??
Datsun Cherry 1200 GL BJ ??
Datsun Cherry A100 GL BJ ??
Simca 1000 Rally 1 BJ1970 (Wrecked)
S40 2.4 Momentum sport ed. 170 Pk, 240 Nm. MY 2005
Mitsubishi Galant GLS2.0 175Pk 1999
Mitsubishi Galant GTI 2.0 190Pk 1993
Mitsubishi Galant EXE 2.0 150Pk 1987
Mitsubishi Galant GL 2.0 110PKk1983
Mitsubishi Galant Sigma 2.0 90Pk 1979
Datsun Bluebird 1800 BJ ??
Datsun Cherry 1200 GL BJ ??
Datsun Cherry A100 GL BJ ??
Simca 1000 Rally 1 BJ1970 (Wrecked)