Na bijna 3 jaar trouwe dienst begin januari mijn V60 D3 ingeleverd voor een V60 D4.
Wat een geweldig auto is dat, de D3 beviel uitermate goed dus was misschien een beetje bang dat het tegen zou vallen. Beter kon haast niet, maar niks is minder waar. De auto voelt veel steviger aan, geen idee waarom maar is wel zo (misschien omdat ie nog nieuw is?). De auto is stil, niet een beetje stil, maar héél erg stil. Bij snelheden tot 140 km/u is de motor niet of nauwelijks hoorbaar. Eigenlijk het enige wat je hoort is windgeruis rond de spiegel en A-stijl, en omdat de auto nu op sneeuwbanden staat hoor je die ook afhankelijk van type en staat van het asfalt. Maar ook dat is ver op de achtergrond.
De auto is ook snel, de eerste 1000 km wat rustig aan gedaan, maar lijkt nu steeds sneller te worden. En omdat de auto zo stil is rij je snel een flink stuk te hard. Ik denk dat de D3 wat "explosiever" was, de D4 bouwt veel rustiger op. De D3 ging er bij 1500 tpm als een raket vandoor. Dat gaat nu veel soepeler.
Verbruik valt me ook helemaal niet tegen, zonder erg mijn best te doen en met gebruik van de standkachel (2x per dag) zit ik nu op gemiddeld 1:18/18,2 l/km (gemeten aan de pomp, getankte liters/gereden km's)
O ja, het is een D4 kinetic, caspian blue, 17"pandora (nu dus op 16"oden), business pack connect, scandinavian line.
Is er dan niks te zeuren? Jawel, maar een deel daarvan zal eraan liggen dat ik nog moet uitvinden hoe ik er mee om moet gaan:
1: Met instrumenten ingesteld op "performance" dacht ik de ideale stand gevonden te hebben voor als de caravan er straks achter hangt. Toerenteller/snelheidsmeter, met dan rechts het gebruikte en beschikbare vermogen en links de koelwater temperatuur meter (die is dus weer terug). Helaas, zodra de cruise controle ingeschakeld wordt maakt de koelwater temp. meter plaats voor een soort 2-de snelheidsmeter met de ingestelde snelheid. Ik hoop dat dat ergens te veranderen is. Waarom niet gewoon ergens een tekst met ingestelde snelheid (zoals in de D3 was) De CC gebruik ik eigenlijk altijd, neem 'm wel eens over maar zodra het weer kan gaat de CC er weer op.
2: Ik heb muziek gezet op de HDD en had die van te voren netjes gescheiden in 2 mappen. 1 voor wat de rest van de familie ook weet te waarderen en 2 met wat ik vooral leuk vind. In iedere map bevinden zich sub mappen per artiest. Helaas kan je per map wel kiezen voor shuffle, maar alleen voor de nummers in die map, niet voor een complete map. Wel voor alle beschikbare nummers, maar dan krijg je weer alles. Of heb ik nog niet gevonden hoe dat wel voor elkaar te krijgen.
3: Is het mogelijk het sensus systeem te resetten d.m.v. een knop ergens. Had vorige week de auto geparkeerd en moest hem kort daarna een stukje verplaatsen. Auto gestart en welkomst scherm verschijnt (blauw/grijs met Volvo logo) en dat was dat. Het systeem ging niet verder. Na uitzetten van de auto en deur openen, bleef scherm ook gewoon aan. Het leek of je de harde schijf kon horen draaien (zit er wel een draaiende schijf in?). Pas na een tijdje prutsen en meerdere keren de uit knop van de radio ingedrukt te hebben ging het scherm uit. Na een uur auto weer gestart en alles werkte weer. Maar goed, wat als het niet uitgaat. Is er, net als op een PC, een reset knop ergens?
Wat een geweldige auto!
-
- 2nd Gear member
Dank je,Ab S schreef: Veel mooie en veilige kms gewenst!
Heb je handbak of (GT8) automaat?
Ik heb een handbak. Automaat is nog best kostbaar, en de spaarpot is een keer leeg.
Bovendien heb ik nog altijd het idee dat met een aanhanger/caravan rijden beter/handiger is met een handbak. Zal tegenwoordig niet meer zo zijn overigens, maar blijft het financiële deel toch nog over.
V60 D4 Kinetic
-
- Starter
Ik kan het alleen maar onderschrijven, het is een geweldige auto die nieuwe V60 D4. Sinds 6-1 rijd ik er ook mee rond (ook met handbak) en heb er nu zo'n 4600 KM mee gereden. De motor is uitstekend en samen met het strakke onderstel (ik heb een r-design) is het een lekker sturende auto.
Wat de vraag over de instelling van de instumenten betreft gebruik ik zelf ook de performance stand, en daar vervangt de cruise control de temp meter. Is dat bij de andere 2 standen ook het geval? Anders is dat misschien een optie?
Een hangende sensus connect heb ik nog niet meegemaakt, ik baal er alleen wel van dat mijn windows phone het gebruik van internet via blue-tooth niet ondersteunt, maar dat ligt niet aan volvo..
Wat de vraag over de instelling van de instumenten betreft gebruik ik zelf ook de performance stand, en daar vervangt de cruise control de temp meter. Is dat bij de andere 2 standen ook het geval? Anders is dat misschien een optie?
Een hangende sensus connect heb ik nog niet meegemaakt, ik baal er alleen wel van dat mijn windows phone het gebruik van internet via blue-tooth niet ondersteunt, maar dat ligt niet aan volvo..
MY14 V60 D4 133KW Handbak, R-Design Black Sapphire, Winterline, Regensensor
- Paul
- Geartronic member
Maar je kan toch gewoon hotspot maken met wifi?
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
-
- Starter
Nee, helaas heeft Volvo om een of andere reden besloten dat niet in de Sensus Connect op te nemen. Als je een Wifi mogelijkheid wil moet je het wifi-modem kopen of Volvo on-call, daar zit het ook bij. Bij de sensus connected touch was de wifi wel standaard.
Ik heb de V60D4 besteld op de eerste dag dat het kon en toen was dit soort info nog niet beschikbaar.
Ik heb de V60D4 besteld op de eerste dag dat het kon en toen was dit soort info nog niet beschikbaar.
MY14 V60 D4 133KW Handbak, R-Design Black Sapphire, Winterline, Regensensor
-
- 2nd Gear member
In de Elegance stand blijft de temperatuur meter wel zechtbaar. CC wordt dan aagegeven met streepje op de snelheids meter. Helaas vind ik dan de toerenteller, of wat daar voor door moet gaan, vrij minimaal. Bovendien leek me nu juist de vermogen meter zo handig. Je kan zien hoeveel vermogen je gebruikt en er beschikbaar is. Zo kan je voorkomen dat je lange tijd al je maximale vermogen gebruikt, al kan ik me met deze auto niet voorstellen dat dat vaak het geval zal zijn. Bij de D3 had ik altijd wel wat over (gevoelsmatig)
Wifi spot kan ik dan weer wel, want VOC, moet dan wel een sim kaart in de auto steken.
Wifi spot kan ik dan weer wel, want VOC, moet dan wel een sim kaart in de auto steken.
V60 D4 Kinetic
-
- 1st Gear member
Misschien een vreemde vraag, maar waarom zou je dat willen?JW71 schreef: Wifi spot kan ik dan weer wel, want VOC, moet dan wel een sim kaart in de auto steken.
Iedere redelijk moderne smartphone kun je ook inzetten als wifi hotspot. Zelfs de €100,- kostende Android van mijn negenjarige zoon kan de gehele omgeving van internet voorzien. Je hebt dan geen extra sim kaart nodig, en je hotspot zit niet vast aan de auto.
Nu heb ik zelf geen Sensus connected (touch), maar als ik het goed begrepen heb kan die ook gebruik maken van de internet verbinding van je telefoon. Scheelt toch weer een extra internet abonnement.
Laatst gewijzigd door JoostV60 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
V60 Plugin-Hybrid 2013
Pure Limited nr 008
XC60 T8 2020
Pure Limited nr 008

XC60 T8 2020
-
- 2nd Gear member
Klopt ook. Het kan allebij. Alleen schreef Rich63 dat zijn telefoon geen contact kon maken via de Bluetooth.Nu heb ik zelf geen Sensus connected (touch), maar als ik het goed begrepen heb kan die ook gebruik maken van de internet verbinding van je telefoon. Scheelt toch weer een extra internet abonnement.
Persoonlijk maakt het mij niet uit. Ik was niet van plan om in de auto te gaan zitten internetten, dus was zeker niet van plan om een abonnement af te sluiten voor de auto. En voor die paar keer dat ik buiten de deur iets moet opzoeken kan ik ook de telefoon gebruiken. Als het goed is kan internet via de auto alleen als die stil staat.
V60 D4 Kinetic