Gestrand, 3e cilinder geen compressie, Update: motor overleden

Gebruikersavatar
jaapburg
4th Gear member
Berichten: 565
Lid geworden op: 05.08.2012 - 12:35
Locatie: Alkmaar

Beste forummers,

Helaas ben ik vorige week gestrand op weg naar de wintersport, op de autobahn viel ineens het motorvermogen weg en ging de auto in noodloop. Er verscheen ook de melding motor service vereist in het display.

Auto is afgesleept maar een Duitse dealer welke de conclusie trok dat het misschien aan de verstuivers lag, deze zijn elektronisch doorgemeten en 2 van de 5 hadden verkeerde waarden. Daarnaast bleek dat de egr klep vast zat en deze moest vervangen worden. Het advies was eerst de egr klep te vervangen om daarna verder te kijken wat er mis was.

Uiteindelijk blijkt de 3e cilinder weinig of geen compressie te hebben en nu wordt de auto naar Nederland getransporteerd.

Mijn vraag is (ter voorbereiding op.....) wat er kan mis kan zijn?

De vakantie is toch nog goed gekomen, zaterdag weer naar huis met een huursloep...
Laatst gewijzigd door jaapburg op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Volvo V50 2.5 T5 Awd MY2006, Black Sapphire
Volvo XC90 D5 Awd Exclusive MY2004
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

Wellicht een tuimelaar afgebroken of iets anders mis met het klepmechanisme,dat komt vaker voor ..
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
Gebruikersavatar
jaapburg
4th Gear member
Berichten: 565
Lid geworden op: 05.08.2012 - 12:35
Locatie: Alkmaar

Hij liep ook op de parkeerplaats (die we gelukkig haalden) erg slecht stationair.... Tuimelaar afgebroken moet daarvoor de kop eraf?
Volvo V50 2.5 T5 Awd MY2006, Black Sapphire
Volvo XC90 D5 Awd Exclusive MY2004
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

Eerst een goeie diagnose stellen lijkt me de eerste vereiste.
Bij een afgebroken tuimelaar is er meestal veel schade aan de motor..
Alkmaar is te ver,anders kon ik even kijken hoe en wat..
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
Gebruikersavatar
Walter
Geartronic member
Berichten: 24696
Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
Locatie: Randstad
Contacteer:

even met mijn boerenverstand; als een tuimelaar breekt, zorgt de klepveer er dan niet voor dat de klep stijfdicht blijft? Hoe kom je dan aan compressieverlies?
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

Als de kleppen niet open gaan heb je dus ook geen compressie omdat er geen lucht wordt aangezogen en brandstof.
Als hij breekt terwijl de klep open staat,is de klep waarschijnlijk krom en dan heb je ook geen compressie..
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
Gebruikersavatar
jaapburg
4th Gear member
Berichten: 565
Lid geworden op: 05.08.2012 - 12:35
Locatie: Alkmaar

Dat er een goede diagnose gesteld gaat worden is 100% zeker. Het spul zal wel opengemaakt moeten worden.... Hoop alleen al een idee te krijgen wat er mis zou kunnen zijn, hoe vervelend ook!
Volvo V50 2.5 T5 Awd MY2006, Black Sapphire
Volvo XC90 D5 Awd Exclusive MY2004
Gebruikersavatar
Walter
Geartronic member
Berichten: 24696
Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
Locatie: Randstad
Contacteer:

MarioC70 schreef: Als de kleppen niet open gaan heb je dus ook geen compressie omdat er geen lucht wordt aangezogen en brandstof.
Als hij breekt terwijl de klep open staat,is de klep waarschijnlijk krom en dan heb je ook geen compressie..
Compressietest doe je bij een diesel toch via de injector? En de compressie wordt opgebouwd door de zuiger, niet door de lucht die al dan niet door de kleppen in de cilinder komt? Een open klep zorgt inderdaad voor compressieverlies. Tuimelaar drukt de klep tegen de veerdruk in open, gebroken tuimelaar haalt die kracht weg en de veerdruk sluit de klep weer, voordat de zuiger 'm kan raken. Dus een kromme klep lijkt me uitgesloten. Anders bij bv een gebroken riem, dan blijft de tuimelaar drukken.
Zou er niet een stuk van de klep afgebroken kunnen zijn?
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

Als er geen lucht wordt aangezogen,kan hij ook geen druk opbouwen, dus geen compressie hebben als de kleppen niet meer goed sluiten.
Meestal breekt de klepgeleider af,ik heb er hier eentje staan met hetzelfde probleem..
Te veel brandstof in de olie,waardoor het klepmechaniek is stuk gelopen,drie tuimelaars gebroken plus de klepgeleiders en stuk uit de zuiger.
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
Gebruikersavatar
Walter
Geartronic member
Berichten: 24696
Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
Locatie: Randstad
Contacteer:

ik heb het over een compressietest.... En compressie wordt opgebouwd door de zuiger, niet door de lucht die gecomprimeerd wordt

Jaapverburg, is er al duidelijk wat ze gaan doen? Cilinderkopdemontage lijkt me de start.
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

Als er geen lucht is,kan er ook geen compressie zijn,dat ben je toch met me eens..de lucht die naar binnen wordt gezogen als de zuiger naar beneden gaat is er dan niet,dus dan heb je ook een minimale compressie,,
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
Gebruikersavatar
Walter
Geartronic member
Berichten: 24696
Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
Locatie: Randstad
Contacteer:

als je een compressietest doet, moet je toch op eea manier die tester op de cilinder aansluiten, bij een benzine door het bougiegat. Dan komt er toch lucht in? Ben je toch met me eens?
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
Gebruikersavatar
jaapburg
4th Gear member
Berichten: 565
Lid geworden op: 05.08.2012 - 12:35
Locatie: Alkmaar

Auto moet eerst naar Nederland. Dan gaat Volvo dealer verder kijken, dat heeft voor mij geen zin om in Duitsland te laten doen. Dan maar met de dealer om te tafel om het plan van aanpak te maken.

Brandstof in olie heb je alleen met regeneratiefilters toch? Ik heb een euro3 dus heb daar geen last van? Olie is 8000km geleden ververst bij een beurt.
Volvo V50 2.5 T5 Awd MY2006, Black Sapphire
Volvo XC90 D5 Awd Exclusive MY2004
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

Walter schreef: als je een compressietest doet, moet je toch op eea manier die tester op de cilinder aansluiten, bij een benzine door het bougiegat. Dan komt er toch lucht in? Ben je toch met me eens?
Ja klopt,maar met de tester sluit je het aanzuig gat van de injector of gloeibougie,,ligt aan hoe je de meting doet,,af.
Via de compressiemeter zuigt hij geen lucht aan.
Je moet eerst lucht hebben wil je het comprimeren,zijn de kleppen gesloten,dan kan hij dus niets aanzuigen.
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
Gebruikersavatar
jaapburg
4th Gear member
Berichten: 565
Lid geworden op: 05.08.2012 - 12:35
Locatie: Alkmaar

Update: de auto is inmiddels in Nederland bij de dealer aangekomen. Snelle diagnose was dat 2 verstuivers afwijkende waardes hadden. 1 zat op 4 en een ander op -4. Ze gaan nu een lektest uitvoeren. De kleppendekselpakking lekt ook olie, omdat ze met de verstuivers toch al onderweg zijn gaan ze die gelijk vervangen, dan kan ook eventuele schade aan tuimelaars e.d. bekeken worden... Fingers crossed!!!
Volvo V50 2.5 T5 Awd MY2006, Black Sapphire
Volvo XC90 D5 Awd Exclusive MY2004
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 31405
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Nu maar hopen dat het meevalt, sterkte!
Laatst gewijzigd door lint op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
XC60 T6 PIH Ultra Thema dark 2025
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
jaapburg
4th Gear member
Berichten: 565
Lid geworden op: 05.08.2012 - 12:35
Locatie: Alkmaar

De kop kan eraf... Net weer gebeld. Ze hebben het vermoeden dat het dieper ligt. Nu nog harder duimen.
Volvo V50 2.5 T5 Awd MY2006, Black Sapphire
Volvo XC90 D5 Awd Exclusive MY2004
Gebruikersavatar
JeroenSpock
7th Gear member
Berichten: 9537
Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
Locatie: Veendam

Nou lekker, zo lang heb je die auto nog niet toch?
Is dat zo'n euro 4 D5?
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
Gebruikersavatar
jaapburg
4th Gear member
Berichten: 565
Lid geworden op: 05.08.2012 - 12:35
Locatie: Alkmaar

Nee heb hem bijna 2 jaar... Diagnose is gesteld, de brokken zijn van de zuigers af geslagen, waarschijnlijk ook richting turbo.

Ik ben nu aan het kijken voor een ruilblok bij de verschillende demontagebedrijven, iemand nog tips??
Volvo V50 2.5 T5 Awd MY2006, Black Sapphire
Volvo XC90 D5 Awd Exclusive MY2004
Plaats reactie

Terug naar “XC90 Classic t/m MY 2014”