WOT acceleratie>inhouden>noodloop>motor management spoed

Er werden er vanaf 2000 meer dan 500.000 van gebouwd in het Belgische Gent.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
roadrage
2nd Gear member
Berichten: 244
Lid geworden op: 12.07.2011 - 09:50

Hoi allemaal,

Het is weer eens mijn beurt.

Sinds een aantal dagen krijg ik als ik vol op het gas ga een stotter in motorvermogen om vervolgens motor management service spoed melding op BE krijg :o
niet tof als je even stevig wilt inhalen of aan het sporten bent.
Na opnieuw starten volvo is er niets aan het handje en gaat die weer als de brandweer.

het lijkt alsof die zich verslikt zegmaar, of luchttoevoer niet goed gaat I dont know.

met een simpele bleutooth odbII dongle (ELM) krijg ik geen foutmelding uitgelezen.
ik ben pas volgende week in de gelegenheid de wagen bij een dealer te laten uitlezen.

Misschien dat iemand mij de juiste richting in kan sturen, of ik wellicht zelf het e.a. kan nakijken
alvast bedankt
coming up S60 D5 - Geartronic - Driver Edition II
MY06 S60 2.4D - 6 bak - Summum - HU-650 - RTI - Active Xenon - PDC - chipped 185PK 400nm - 17" Amalthea's
MY04 S60 D5 - Geartronic - Driver Edition - HU-803 Premium - Vol Creme Leder - stoel verw. - PDC - RTI - dakraam - 17" velgen
MY04 S60 D5 - Geartronic - Driver Edition - HU-803 Premium - Half leder - Stoel verw. - PDC - 18"; Team Dynamics

-- Fuck the Yellow, I Slam the Gas and Catch the Red --
Gebruikersavatar
evert65
6th Gear member
Berichten: 2825
Lid geworden op: 01.03.2012 - 23:03
Locatie: Gelderse Vallei

al naar de luchttoevoer gekeken?
keep calm!, your randomizer is running
Gebruikersavatar
kuupertie
4th Gear member
Berichten: 782
Lid geworden op: 16.06.2010 - 10:50
Locatie: Ommen

Wervelklep asje ?
Ford Mustang 1965 289ci V8
Volvo V70 D5 AWD 2009
Peugeot Partner
Honda VTR SP1
Honda XL700 Transalp
TM250
Gebruikersavatar
roadrage
2nd Gear member
Berichten: 244
Lid geworden op: 12.07.2011 - 09:50

evert65 schreef: al naar de luchttoevoer gekeken?
je bedoeld de luchtfiler ?

kuupertie schreef: Wervelklep asje ?
ik heb als goed is geen wervelklep (MY04-pre facelift)
coming up S60 D5 - Geartronic - Driver Edition II
MY06 S60 2.4D - 6 bak - Summum - HU-650 - RTI - Active Xenon - PDC - chipped 185PK 400nm - 17" Amalthea's
MY04 S60 D5 - Geartronic - Driver Edition - HU-803 Premium - Vol Creme Leder - stoel verw. - PDC - RTI - dakraam - 17" velgen
MY04 S60 D5 - Geartronic - Driver Edition - HU-803 Premium - Half leder - Stoel verw. - PDC - 18"; Team Dynamics

-- Fuck the Yellow, I Slam the Gas and Catch the Red --
Gebruikersavatar
Rippie V70
5th Gear member
Berichten: 1376
Lid geworden op: 26.08.2009 - 19:17
Locatie: Oost Nederland

lekkage vacuum motorsteunen?
V70 D3 Kinetic MY2013 = 484 seashell metallic = 17" Pandora
V70 2.4D Kinetic MY2005 = Cedar Green pearl =Musca+winter =Sirius+Zomer= park assist =
Gebruikersavatar
roadrage
2nd Gear member
Berichten: 244
Lid geworden op: 12.07.2011 - 09:50

Rippie V70 schreef: lekkage vacuum motorsteunen?
hoe kijk ik dit na ?

ik keek vanmiddag wel toev met kap open naar zeg maar de odnerkant motor.
volgens mij de onderste voor motorsteun zie ik een rubber slangetje inlopen, is het niet zo dat deze met lopende motor hoort te "bibberen" ?
want dat deed die namelijk niet
coming up S60 D5 - Geartronic - Driver Edition II
MY06 S60 2.4D - 6 bak - Summum - HU-650 - RTI - Active Xenon - PDC - chipped 185PK 400nm - 17" Amalthea's
MY04 S60 D5 - Geartronic - Driver Edition - HU-803 Premium - Vol Creme Leder - stoel verw. - PDC - RTI - dakraam - 17" velgen
MY04 S60 D5 - Geartronic - Driver Edition - HU-803 Premium - Half leder - Stoel verw. - PDC - 18"; Team Dynamics

-- Fuck the Yellow, I Slam the Gas and Catch the Red --
Gebruikersavatar
evert65
6th Gear member
Berichten: 2825
Lid geworden op: 01.03.2012 - 23:03
Locatie: Gelderse Vallei

Luchtfilter ja , in die lange doos vooraan de auto
die begint bij de voorruit ( ja , waar het stuur zit)
en houdt op bij de witte lampen vooraan
links onderaan naast je voeten zit een handeltje daar trek je aan en dan gaat de deksel van de doos open

luchtfilter luchtfilterbak en luchtfilterslangen even nalopen
keep calm!, your randomizer is running
Gebruikersavatar
Rippie V70
5th Gear member
Berichten: 1376
Lid geworden op: 26.08.2009 - 19:17
Locatie: Oost Nederland

Je slangetjes naar je motorsteunen voor en achter gaan naar een regelklep (Solenoid) die aan je luchtfilter is geklikt.

Een heel simpele lektest is door het slangetje dat naar de steunen gaat van de regelklep (Zwart blokje van 3x3x5cm) te trekken en er even met je mond aan te zuigen.
Als je slang niet aan je tong blijft hangen heb je vacuumlek. Je moet dan je motorsteunen vervangen. Laat het anders bij je dealer checken.
V70 D3 Kinetic MY2013 = 484 seashell metallic = 17" Pandora
V70 2.4D Kinetic MY2005 = Cedar Green pearl =Musca+winter =Sirius+Zomer= park assist =
Gebruikersavatar
jaapburg
4th Gear member
Berichten: 565
Lid geworden op: 05.08.2012 - 12:35
Locatie: Alkmaar

Of je slangetjes zelf, of de plastic t-stukjes.....uitsluiten dmv trail-error lijkt me het handigst voordat je een dure steun vervangt. Heb zelf laatst een vacuümlek gehad en dat was zo'n t-stukje.
Volvo V50 2.5 T5 Awd MY2006, Black Sapphire
Volvo XC90 D5 Awd Exclusive MY2004
Gebruikersavatar
roadrage
2nd Gear member
Berichten: 244
Lid geworden op: 12.07.2011 - 09:50

nou gistermiddag was ik in de gelegenheid langs volvo middelie te rijden (goede gasten daar)

ik dacht nog van laat me die foutcode weer eens "reproduceren" dus ging al laagvliegend van werk (amsterdam>middelie)
hoe ik ook op het gas ging. geen foutcode/noodloop te bekennen, zal je altijd zien <_<

De monteur riep al direct toen ik aangaf wat de symptomen waren dat het hoogstwaarschijnlijk de turbo zou zijn.
iets met schoepen,roet,aankoeken..deze zou er dan af moeten en gereinigd worden.. en anders de motorsteun zoals ook eerder aangegeven in dit draadje

enfin, aan Vida gehangen met tot mn verbazing bijna geen meldingen.
en tot zijn verbazing niets mbt de turbo.
wel de melding 1.brandstof druk te laag en 2. brandstofdruk te hoog

volgens monteur is 1. hoogstwaarschijnlijk de brandstof filter en 2. zou duiden op de raildruksensor die issues heeft.

dus ik heb direct een filter bij brezan gehaald en zal ik er vanmiddag onder schroeven. deze heb ik iets van 6mnd geleden vervangen
en doe tegenwoordig iets van 3k km p/m maarja ik moet toch ergens beginnen.

en daarna eventueel een raildruksensor op de sloop halen ipv direct een nieuwe te halen. (quanta costa ? paar 10tjes of paar 100tjes?)


mocht ik de focus op de raildruksensor moeten leggen. is deze dan te demonteren en schoon te maken ofzo of zal dat geen klap uitmaken op de werking ervan?
Laatst gewijzigd door roadrage op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
coming up S60 D5 - Geartronic - Driver Edition II
MY06 S60 2.4D - 6 bak - Summum - HU-650 - RTI - Active Xenon - PDC - chipped 185PK 400nm - 17" Amalthea's
MY04 S60 D5 - Geartronic - Driver Edition - HU-803 Premium - Vol Creme Leder - stoel verw. - PDC - RTI - dakraam - 17" velgen
MY04 S60 D5 - Geartronic - Driver Edition - HU-803 Premium - Half leder - Stoel verw. - PDC - 18"; Team Dynamics

-- Fuck the Yellow, I Slam the Gas and Catch the Red --
Gebruikersavatar
Chrizzle D5
2nd Gear member
Berichten: 209
Lid geworden op: 10.10.2008 - 13:30

Hoi, even de berichten gelezen en toch behoefte om kort te reageren.

Ik heb ook wel van deze foutmeldingen gehad. Vooral bij vol acceleren in hogere versnellingen, helling op helemaal. Nu is mijn ervaring dat als ik hem een paar keer flink op de staart trap, dat ik een paar rookwolken achter me krijg. En daarna lijkt hij "schoongebrand" en heb ik een hele tijd geen last meer. Ik vermoed dat het bij komt omdat ik vaak als een ouwe vrouw rijd (veel cruise control op 100 km/u, vroeg opschakelen etc) en dat er daardoor wat intern vuil ontstaat.

Maar goed, dit is mijn ervaring. Kan zijn dat hier heel wat anders aan de orde is.
----
Volvo 480 turbo 1989
(opel corsa 1.2 2001)
Volvo S60 D5 2001 - 476.000 km
Volvo V70N D5 sport 2007 - 600.000 km
Volvo XC70NN D5 summum 2014 - 310.000 km
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

Filter dicht in de meeste gevallen.
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
Gebruikersavatar
roadrage
2nd Gear member
Berichten: 244
Lid geworden op: 12.07.2011 - 09:50

omdat ik er zelf een hekel aan heb als posters niets laten horen nadat hun probleem is opgelost.
en ik mijn auto eindelijk terugheb na een grooote beurt (heldere koplampen,heldere achterlichten,APK,aandrijfas,shocks rondom en meer)
dacht ik ik vul dit topic even aan..

ik heb dus de brandstoffilter vervangen maar nog steeds bij volgas boven de 100 de motorservice melding
vervolgens bij auto Rima een raildruksensor gehaald te hebben is het opgelost!!
net naar huis komen laagvliegen zonder enige melding of vermogensverlies..
heeeerlijk zo's volvo :)

slotje?
coming up S60 D5 - Geartronic - Driver Edition II
MY06 S60 2.4D - 6 bak - Summum - HU-650 - RTI - Active Xenon - PDC - chipped 185PK 400nm - 17" Amalthea's
MY04 S60 D5 - Geartronic - Driver Edition - HU-803 Premium - Vol Creme Leder - stoel verw. - PDC - RTI - dakraam - 17" velgen
MY04 S60 D5 - Geartronic - Driver Edition - HU-803 Premium - Half leder - Stoel verw. - PDC - 18"; Team Dynamics

-- Fuck the Yellow, I Slam the Gas and Catch the Red --
Gebruikersavatar
Jurijn
2nd Gear member
Berichten: 149
Lid geworden op: 12.08.2013 - 23:57

Misschien als het nog voorkomt eens de Turbo regelklep vervangen. Dat is een blokje waar 2 vacuumbuisjes toekomen en 1tje vertrekt naar de Turbo.
Volvo S60 2.4D 2002 Heico||
Volvo 240 Turbo 1984 ||
Volvo 850 T5 ||
Gebruikersavatar
roadrage
2nd Gear member
Berichten: 244
Lid geworden op: 12.07.2011 - 09:50

hmm nou probleem doet zich weer/nog steeds voor. :-/ zo niet tof om te moeten "lossen" wanneer je een 520d een lesje aan het leren bent :ninja:

Bij rijden op CC geen vuiltje aan de lucht
Als ik zelf goed gas geef of WOT dan voel ik hem haperen om dan in de noodloop te belanden
ook tijdens WOT als de automaat wil schakelen van verzet hapert die even voordat volgende versnelling word gepakt, dit alleen bij WOT en boven de pakweg 3000 toeren.

Nog geen kans gehad bij dealer uit te lezen, met mijn simpele odb2 krijg ik de volgende meldingen
- Mass or Volume Air Flow Cirquit Low Input
- Intake Air Temp. Cirquit Low Input

waar te zoeken ?
en waar bevind deze MAF/LMM zich in het motorruim ??

@ Jurijn: dat is dat blokje tegen het luchtfiler huis met die 2 slangetjes eraan ? enige manier om te testen of het dit blokje de boosdoener is ?
Laatst gewijzigd door roadrage op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
coming up S60 D5 - Geartronic - Driver Edition II
MY06 S60 2.4D - 6 bak - Summum - HU-650 - RTI - Active Xenon - PDC - chipped 185PK 400nm - 17" Amalthea's
MY04 S60 D5 - Geartronic - Driver Edition - HU-803 Premium - Vol Creme Leder - stoel verw. - PDC - RTI - dakraam - 17" velgen
MY04 S60 D5 - Geartronic - Driver Edition - HU-803 Premium - Half leder - Stoel verw. - PDC - 18"; Team Dynamics

-- Fuck the Yellow, I Slam the Gas and Catch the Red --
Plaats reactie

Terug naar “S60 my 2000 t/m 2009”