automaat probleem V70 D5

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
laro4x4
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 10.08.2013 - 21:30

Goedemorgen allemaal, dit is mijn eerste technische vraag/probleem die ik op dit forum stel over mijn V70 D5 163 pk met geartronic, ik heb problemen met die geartronic….ik heb de bak een paar weken geleden laten spoelen en heb er nu ca. 1000 km mee gereden en het eerste vreemde verschijnsel is dat ie in een versnelling bleef hangen, volgens mij in de 3 of 4, dit was bij fors accelereren, met een harde bonk schakelde hij over, het was zo’n harde bonk, ik dacht dat de bak uit elkaar klapte! Gisteren zijn we met het gezin er even uit geweest en nadat ik een kwartiertje kalm had gereden haalde ik een auto in, ook een harde bonk vanuit de bak. Ik schrok er zo van dat ik niet meer weet in welke versnelling hij stond en of dat ie overschakelde, waarschijnlijk wel een kickdown. Ik zat met het zweet in m’n handen in de auto. Iedereen was er effe stil van.
Weten jullie misschien wat er loos is? De km-stand is ca 249.000, schakelde ervóór prima, heb de flush preventief laten doen. Ik ga over 1,5 week naar Oostenrijk…….
Graag een tip,

Groetjes, Bart van Dessel
Meijel
V70 D5 2004 black sapphire
Gebruikersavatar
laro4x4
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 10.08.2013 - 21:30

Ik zat wat te Googlen en las over een B4 cover die bij een flush vervangen wordt? Iemand daarvan op de hoogte? Was bij mij in ieder geval niet gedaan.

Gr, Bart
Gebruikersavatar
Kwartel
3rd Gear member
Berichten: 328
Lid geworden op: 25.06.2012 - 16:19
Locatie: Bemmel

Is die flush door een betrouwbare partij uitgevoerd?
Hoe dan ook zou ik sowieso even langs gaan; wie weet zijn ze servicegericht en pakken ze het probleem direct op. Ik zou in ieder geval niet te lang wachten met vragen.
V70 T5 285pk (volvotune) - 2001
V70 D5 185pk 2007
V70 D3 2016
Gebruikersavatar
laro4x4
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 10.08.2013 - 21:30

Varioclean, dus een heel gerenommeerd adres. Ik heb al met Arthur gesproken, hij heeft me gebeld. Waarschijnlijk is het kleppenblok versleten en binnenkort plaatst hij een nieuwe/gereviseerde voor mij. Dan ben ik klaar voor ca. € 1000,- ipv een complete bakrevisie, dat is mijn auto helaas niet meer waard.

Gr, Bart
V70 D5 aut. Black Sapphire edition.
Gebruikersavatar
Edwin
5th Gear member
Berichten: 1938
Lid geworden op: 09.02.2005 - 08:16
Locatie: Gelderland

Balen man! Hopelijk kan het misschien toch goedkoper of simpeler opgelost worden!!

Weet niet of ik de enige ben, maar ik vind het wel heel vreemd.
Bak schakelt goed, voer je een preventieve flush uit en ineens is de, blijkbaar al aanwezige, slijtage in het kleppenblok zodanig van aard, dat ie vervangen moet worden.
Is dat preventief flushen dan wel goed vraag ik me af? Kan me herinneren dat er van de zomer ook al zo'n zelfde geval was, van problemen na de flush.

Ik ben ook nog steeds (ja ik weer het, al 1,5 jaar O-) ) in dubio, to flush or not to flush. Staat nu 175.000 op de teller en de olie op het peilstokje ziet er niet pikzwart of verbrand uit en ruikt ook niet verbrand
Bak schakelt nog zijdezacht en nagenoeg onvoelbaar, alleen koud iets ruwer. Zowel chef werkplaats van lokale Volvo dealer alsmede chef werkplaats van plaatselijke Bosch car service, die ook powerflush doet met zo'n "flessen aparaat" zeggen allebei nooit flushen zolang bak nog goed schakelt.
Persoonlijk zou ik ook denken dat het nooit kwaad kan olie te verversen, net als de motor- of remolie, maar wellicht ligt dat bij een meer verfijnd stuk techniek als een automaatbak, met al z'n kanaaltjes en fijnere mechaniek dan een motorblok, toch wat genuanceerder... Persoonlijk neig iknu toch steeds meer naar voorlopig maar doorrijden. Preventieve vervanging, van wat dan ook, kost je n.m.m. in ieder geval altijd geld zonder de garantie verschoond te blijven van de beoogde besparing van nóg hogere kosten....

@ laro4x4: sterkte met de reparatie en laat s.v.p. nog even weten wat er nu was en waarom , que pasa, etc.

Gr. Edwin.
Laatst gewijzigd door Edwin op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
V70 T6 AWD Summum Polestar+
C70 T5 Summum


Volvo 66 DL 1.1
Volvo 340 GL 1.7
Volvo 460 1.8 Luxury-line
Volvo 854 10V
Volvo 855 T-5
Volvo V40 2.0
Volvo V70 T5
Volvo V70 T6 AWD Summum Polestar+
Volvo C70 T5 Summum Dynaudio + 2x woofer Crisp & LOUD!
Gebruikersavatar
David Oudshoorn
1st Gear member
Berichten: 19
Lid geworden op: 29.10.2013 - 21:28
Locatie: Montfoort
Contacteer:

Onderhoud aan een automaatbak is hoe dan ook belangrijk.
Voor een juiste kwaliteit van de olie en juiste smering wat het slijtage proces tegen gaat.
Hier hebben we tal van voorbeelden bij verschillende merken automaatbakken binnen ons bedrijf gehad.

Wanneer er gespoeld wordt en er komen klachten is er inderdaad iets aan de hand. De slijtage kan daardoor beter zichtbaar zijn.
Belangrijk is dat er van te voren voordat het flushen/spoelen gedaan wordt er goed naar eventuele klachten wordt gekeken zodat de klant goed wordt ingelicht.
Gebruikersavatar
laro4x4
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 10.08.2013 - 21:30

De mijne heeft 250 dkm gedaan zonder onderhoud, olie was gitzwart. Volgens Varioclean waren er zonder te spoelen ook binnen korte tijd problemen gekomen, dat is na de spoeling waarschijnlijk versneld. Maandag wordt het kleppenblok vervangen.

Gr Bart
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 14864
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Tja bij zo een technische vraag zou ik eens second opinie halen bij GS Powerflush van Gery Slot. Gespecialiseerd in de bakken van Volvo en Gery heeft het powerflushen in de Benelux ge introduceert. ER zijn verschillende methoden cq visies hoe bakken schoon te maken en hoe men aankijkt tegen reparaties.
Good luck ermee.
BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019

Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

Waarom van de een naar de ander ,Varioclean weet echt wel waar hij het over heeft.weer naar een ander gaan voor een second opinion schept alleen maar verwarring denk ik.
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
Gebruikersavatar
laro4x4
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 10.08.2013 - 21:30

Ik blijf inderdaad bij Varioclean, vooral omdat het probleem is ontstaan na de spoeling die zij uitgevoerd hebben. Je kunt Arthur (eigenaar) daar niet op aansprakelijk stellen maar ze zullen je in ieder geval goed begeleiden tot een oplossing. Ik had misschien beter in eerste instantie naar GS kunnen gaan, niet omdat ie beter is maar omdat het stukken dichterbij is. Ik moet 160 km rijden enkele reis, toch 1,5 uur rijden. Ik ben naar Varioclean gegaan vanwege superpositieve reacties/reviews over hun en dat ze Volvo kenner zijn. En het blijkt nu maar weer dat ze me heel netjes behandelen nadat het niet helemaal goed is gelopen. Ik had ene mailtje gestuurd en Arthur pakte vrijwel direct de telefoon.

Gr, Bart
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 14864
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Ha die Mario,

Natuurlijk heeft ieder de vrije keuze….
BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019

Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 14864
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Ik ben regelmatig voor het onderhoud van mijn auto in Uden, vandaar dat ik ook de echte werkwijze weet van Gery ( GS-Powerflush)
Hij werkt met een sterke reiniger de die bak van binnen als en soort afbijt schoonbrand , en daarna spoelt hij de troep die losgekomen is er uit met 16L schone olie.

Vandaar de naam Power (is de reiniger) en flush (is het daarna schoonspoelen van interne delen van de bak).
Ik heb gister voor dit topic nog kort contact gehad met Gery en deze is van mening dat als er geen reiniger gebruikt wordt, het niet beter maar alleen maar slechter kan worden .
Gery wil best kijken (voor alleen de materiaal kosten) of zijn methode met de reiniger uitkomst bied, mocht dit niet helpen ?...
Ook bij Gery heb je voor 1000,- ( of minder) weer een perfect schakelende bak. Maar dat is waarschijnlijk na de originele echte powerflush niet nodig

Er is al heel veel geschreven over flushen op dit forum maar er zijn ook manieren voorbij gekomen bij bedrijven met te hoge rekeningen en flauwekul methodes die de bak gewoon niet reinigen. Weet je ik ben gewoon ervaring deskundige maar in 2006 kende ik Powerflush nog niet en heb ik laten reinigen zoals jij nu mogelijk wilt laten doen. De bak heeft daarna alleen maar slechter geschakeld en uiteindelijk heb ik de volvo ingeruild. ( Maar natuurlijk gaat de kennis en techniek vooruit dit was 2006)

En voor de helderheid: Ik heb geen aandelen bij Powerflush maar vindt het forum wel een plek om goede info uit te wisselen. In Uden werken drie bedrijven samen die alles van Volvo weten, Powerflush Gery Slot 06 29 43 68 85 en Volvotune voor Obbe vd Bijlaard voor de tuning op maat en Dennis v Asperen die mechaniken "alleskunner". Ze zijn ook hoofdsponsor van dit volvo forum. Met 60.000km per jaar heb ik daar al mijn onderhoud en rijdt mijn volvo en vele anderen die hier onderhoud doen als een zonnetje. ( omdat je nieuw bent kijk topic "Onderhoud in Uden" )

Weet je Gery Slot komt o.a. uit de racery, is wars van allerlei kul verhalen, praat niet te veel en is een goede vakman die veel van automaten weet. Hij heeft mij inderdaad veel geld bespaard en heeft eerlijke oplossingen voor je probleem en is degene die de Powerflush in Nederland heeft ingevoerd bij garagebedrijven. Kortom de leraar voor de bedrijven. Lijkt me geen moeilijke keuze om je automaat probleem op te laten lossen, mocht je niet verder komen..

En natuurlijk hoop ik dat je bij Vario een oplossing vindt voor je probleem.
BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019

Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
mightyspawn
5th Gear member
Berichten: 2150
Lid geworden op: 12.08.2006 - 16:45

flushen nooit doen als je geen problemen hebt, zelfde als additieven bij je brandstof smijten. rotzooi die dan vrij komt door t blok heen kan zo massaal zijn dat je complete oliepomp aan gort draait. heb ik al weleens zien gebeuren. Is een soort laatste redmiddel.
Volvo 460 1.8 GLE 1994 (02-07)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)

Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
Jacco K.
2nd Gear member
Berichten: 118
Lid geworden op: 15.01.2010 - 15:49
Locatie: Utrechtse Heuvelrug

Zo lang een automaat goed schakeld zonder klappen of stoten deze niet gaan spoelen of iets. Bak-olie wel controleren op kleur en hoeveelheid.
Geldt hetzelfde als een motor, als deze goed loopt er niet aankomen.

Succes.

Jacco.
Laatst gewijzigd door Jacco K. op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
XC90 2.5t AWD Automaat, bwjr 2003
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”