Aandachtspunten aanschaf V70 2.5T AWD 2005

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Plaats reactie
Rudyanto
1st Gear member

Beste mensen,

Ik heb een zeer mooie hand geschakelde V70 2.5t AWD Summum uit 2005 op het oog en ook al proef gereden. Nu vielen me aantal zaken op tijdens deze proefrit, te weten;
- de koppelingspedaal trapt heel soepel in en pakt hoog op (Is dit ok?)
- bij scherpe bochten voelde ik in de voorwielen af en toe een lichte trilling (Komt dit door het AWD systeem?) Mijn huidige auto is een S60 zonder AWD.

Voor de rest heeft hij 177.000 km gelopen, distributieriem is vervangen bij 160.000 km en heeft alle onderhoudsbeurten gehad. Daarnaast is de volledige historie aanwezig/bekend.

Op dit moment heb ik onder mijn S60 uit 2001 winterbanden. Passen deze ook onder de V70 uit 2005? Heeft de V70 dezelfde "steek" als de S60?

Zijn er nog andere zaken waar ik op moet letten?

Alvast bedankt voor jullie tijd en reacties.

Gr.

Rudy
V70/2.4D/2003
8th Gear member

AWD systeem is een "let op", is/gaat dat kapot, dan loopt dat in de papieren.

In zijn algemeenheid: laat door een dealer een aankoopkeuring doen, niks meer en niks minder. Daar hebben ze er finaal verstand van en voor die paar centen bespaar je jezelf mogelijk een bak (financiële) ellende.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Erik V70
3rd Gear member

En je winterbanden passen gewoon behalve als je nu 15" hebt. De V70 waar je het over hebt, heeft minimaal 16" nodig ivm formaat remschijven.
MarcoHollaar
3rd Gear member

Volgens mij is de steek van de velgen wel gelijk, maar is de bandenmaat niet hetzelfde. De omtrek van de XC70 is groter.
Monteer je dezelfde wielen/banden dan is de omtrek te klein en krijg je behoorlijke tellerafwijking.
Daarnaast kun je wat lager bij de grond.
Koppeling die hoog pakt kan wat slijtage zijn.
AWD inderdaad even checken, veel AWD's rijden met afgekoppelde achteraandrijving ivm defect. Kan kostbaar zijn.
Die lichte trilling in de bochten kan ook de stuuruitslagbegrenzer zijn ivm grotere velgen. Even laten nazien.

Succes met de overpeinzingen
Toyota Corolla (3x)
Toyota Carina II (2x)
Nissan Primera (4x)
Opel Astra 2.0 DTL (2000)(1x)
Mazda 6 2.3SVT (2003) (1x)
Nissan X-trail (2006) (1x)
Nissan Qashqai (2007) (1x)
Volvo V70N 2.4 (170pk) Ocean Race (2002)
Volvo XC90 2.9 t6 (272pk) Summum GT-4 (2005)
Volvo V70 2.0 D4 (163pk) R-Edition (2013)
Jers3n
5th Gear member

TS heeft het over een V70 AWD, niet een XC70 (waar inderdaad een andere maat band op hoort), dus zouden de winterwielen, indien het een losse set 16" (of groter) velgen met winterbanden betreft, m.i. moeten passen. Losse banden hangt natuurlijk af van de velgmaten op beide auto's.

Een AWD uit 2005 heeft een HALDEX-systeem waarbij, in tegenstelling tot het voorgaande Visco-systeem loskoppelen moeilijker is, zoniet onmogelijk. Zekering verwijderen kan wellicht wel, maar wat wel eens voorkomt is dat de vertanding van de mof (aan binnenkant getande bus) op aandrijfas naar de achterwielen versleten is en er geen achterwiel aandrijving is. Laat dat dus controleren en daar is ook genoeg over te vinden op het forum.

Ik heb, welliswaar met een XC70, in bepaalde omstandigheden bij scherpe bochten ook last van 'trillingen' van/bij de voorwielen. Dan bedoel ik metname op natte ruwere betonnen ondegrond in parkeergarages. De voorwielophanging is hierom al vaker gecontroleerd maar altijd oké bevonden. Het komt waarschijnlijk door een te grote afwijking in de straal die beide voorwielen afleggen bij (bijna) volledige stuuruitslag waardoor het buitenste wiel, mede door de achterwiel aandrijving die ingrijpt zodra een wiel (bijna) slipt, naar buiten geduwd wordt/wegspringt. In gladde droge ondergrond (zoals in de meeste parkeergarages) zorgt dat ervoor dat de voorbanden bij stapvoetse scherpe bochten steevast piepen, en indien nat en ruw dus voor trillen.

En zoals al gemeld, aankoopkeuring bij een Volvo-dealer is aan te bevelen, wellicht met de het verzoek om extra op de 'verdachte' punten, zoals de AWD, te letten.
V90 Cross Country B5 PRO MY21 Denim Blue Metalic
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”