Aanschaf gouden 850

Voor kenners: de "Roffel"
Plaats reactie
R_Z_B
1st Gear member

Beste allemaal,

Voorstellen zal ik mezelf nog zodra ik de volvo heb (rijd nu nog in een frans blikkie), en ben nog niet zo thuis in het forum-ding ;)

Na jaren kijken-kijken-niet-kopen wil ik nu toch echt graag aan de Volvo :)

Nu ben ik vandaag gaan kijken bij de Automediair in Overveen (ontzettend leuke ontvangst en zeer vriendelijk tewoord gestaan) in eerste instantie naar een S70. Het bekeken exemplaar viel mij enigszins tegen, maar ik werd wel geattendeerd op een mooie goudkleurige 850 2.5 GLE.
De automaat schakelde goed, en op een wat smoezelig beige interieur na geeft de auto mij een goed gevoel

Een paar dingen vielen mij op

- vocht in de kofferbak ( kwestie van een rubber, of ernstiger?)
- de motor was op bedrijfstemperatuur. Na een blik onder de kap constateerde ik een klein pluimpje condensachtige rook wat ontsnapte via de peilstok. Ook bij het verwijderen van de olievuldop leek er condens op te stijgen. Er was echter geen sprake van white sludge, de auto kwam goed vlot op bedrijfstemperatuur en bleef ook mooi zo, terwijl de auto toch een behoorlijke tijd heeft gelopen.
- de beige bekleding is redelijk vervuild geraakt. Is dit gemakkelijk met een stoomcleaner te reingen?
- hoe kan ik de werking van de airco het best testen met deze temperaturen? Condens was niet aanwezig in de auto, daar kon ik de werking niet mee controleren.

De auto heeft ongeveer 320.000 gedraaid. Zijn er rond deze kmstand specifieke zaken om op te letten?

Alvast hartelijk dank voor het meedenken!

Vriendelijke groet, Richard
Plein69
4th Gear member

Hoi Richard,

Als de auto al een tijd stil staat of alleen kort gereden heeft zal er iets condens / vocht in het blok zitten.
Na een lange rit zal de olie vochtvrij zijn en moet het dampen weg zijn.
Maar wat je kan kijken is of de carterventilatie niet verstopt is. Motor draaiend en dan de dop los draaien. Gaat de dop dansen of wordt hij er af gegooid is de carterventitaltie verstopt en kan het blok niet ventileren. Kijk in het resevoir van de koelvloeistof of die mooi helder is of geen olie residu bevat.
Kan duiden op lekke kop pakking / vocht in het blok.

Betreft het interieur. Met stoom of bekleding reiniger.
Of een lederen interieur op de kop tikken. Voor de 850 heb je dit voor rond de 250 euro.

Met een dergelijke stand is belangrijk om te weten wat de onderhouds geschiedenis is.
Wanneer is de distributie gedaan en hoe lang geleden.
Wat is staat van rubbers en keeringen.

Voor rond de 90 euro kan je bij de Dealer een aankoop keuring laten doen.
Dan wordt de auto goed onderzocht.

Richard
2.4 T5 Rica getuned 300HP.
V70 3.0T6
R_Z_B
1st Gear member

Beste Richard, dank voor je antwoord!

De onderhoudshistorie van de laatste 100.000 km was onbekend, dat samen met de enigszins groezelige staat van de auto en een daadwerkelijk dansende olievuldop heeft me doen besluiten de auto te laten staan.

Ondertussen een hele frisse S40 aangeschaft, de functionele hollander in mij heeft het gewonnen van de emotie ;)

Gr, Richard
Plaats reactie

Terug naar “De 850 - S70 - C70 - V70 en V70XC Classic”