Goedemiddag,
Inmiddels rijd ik tot volle tevredenheid al weer 3 jaar met een S80 2.4 uit 2000 met inmiddels 140.000 km. Een fijne degelijke auto, die gezien zijn afmetingen nog redelijk economisch is.
Nu, na 3 jaar, begint het echter te kriebelen voor wat anders. Omdat ik eigenlijk geen afscheid van mijn Volvo wil nemen (en dit gezien de marktwaarde van de auto ook niet erg interessant is) heb ik het plan opgevat om de wegligging op een ander, attractiever, niveau te krijgen.
Niet dat er merkbaar iets mis is (geen deinen o.i.d.), maar het kan volgens mij strakker.
Dit wil ik doen door de standaard schokdempers te vervangen door Bilstein B6 rondom. Tegelijkertijd vervang ik dan de bovenste veerschotels aan de voorzijde, de veerpootlagers en de schokdemper steunen achter. Ik ga de auto niet verlagen.
Zoals ik gelezen heb zijn er mensen op dit forum actief die hun S80 ook van Bilstein B6 schokdempers voorzien hebben.
Wat zijn jullie ervaringen hiermee? Is het de moeite en het geld waard geweest? Of is een S80 in de basis dermate comfortabel dat alleen het uitwisselen van schokdempers niet zo veel brengt?
En heeft iemand hier ervaring met de poly-urethaan bussen in de subframe rubbers aan de voorzijde?
Alvast bedankt voor jullie moeite.
Groet,
Martijn
Ervaring met Bilstein B6
- Rene2322
- 2nd Gear member
Super. Ik heb ze ook. In combinatie met 235/35 R18 heeft hij (behalve op klinkerwegen) nog redelijk comfort.
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php ... t=bilstein
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php ... t=bilstein
Waarom ook niet...
Volkswagen Golf 1.8 (1991)
Opel Astra 2.0 Dti-16v GL (2000)
Ford Focus 1.8 TDCi Collection (2004)
-->Volvo S80 2.4 170pk (2001) + Vialle LPi<--
- DrRossi
- 4th Gear member
[quote="Rene2322"]Super. Ik heb ze ook. In combinatie met 235/35 R18 heeft hij (behalve op klinkerwegen) nog redelijk comfort.
Je hebt alleen de verkeerde maat banden.
Had 40 serie moeten zijn.
Ik ben super happy met de B6, ik heb ze in combinatie met de veren en dat is best stug.
Kwaliteit is echt geweldig.
Wat je merkt met deze demper dat die direct dempt en geen vrije slag heeft.
Dat houd dus wel in dat het comfort minder is.
Ik zou goed na gaan welk traject je vaak rijd.
Is het veel snelweg dan is dit de juiste demper.
Is het veel slecht wegdek en drempels zou ik voor origineel of Monroe Reflex gaan
Je hebt alleen de verkeerde maat banden.
Had 40 serie moeten zijn.
Ik ben super happy met de B6, ik heb ze in combinatie met de veren en dat is best stug.
Kwaliteit is echt geweldig.
Wat je merkt met deze demper dat die direct dempt en geen vrije slag heeft.
Dat houd dus wel in dat het comfort minder is.
Ik zou goed na gaan welk traject je vaak rijd.
Is het veel snelweg dan is dit de juiste demper.
Is het veel slecht wegdek en drempels zou ik voor origineel of Monroe Reflex gaan
Volvo-Forum leden, zet jezelf op de kaart.
http://goo.gl/maps/i7C8l
If it's not blown, it sucks....
S80 T6
http://goo.gl/maps/i7C8l
If it's not blown, it sucks....
S80 T6
- Rene2322
- 2nd Gear member
Kuch. Laat ik die 235/40 R18 nu toch net hebben...
Slip op de pen... twice :roll:
Slip op de pen... twice :roll:
Waarom ook niet...
- Mabi_S80
- 1st Gear member
Bedankt voor het delen van jullie ervaringen.
Ik rijd voornamelijk secundair met mijn auto en regelmatig over een behoorlijk lang stuk klinkerweg.
Daarnaast heb ik een overzicht van de kosten gemaakt inclusief delen die mee vervangen zouden moeten worden (veerschotels, veerpootlagers, enz..).
Deze twee zaken bij elkaar maken dat ik mijn voornemen toch nog maar ff heroverweeg.
Zeker omdat dat ik een ander 'probleem' heb ik dat ik eerst opgelost wil hebben.
Bij fors accelereren of remmen voel ik in mijn stuur dat iets in de auto zich 'zet'. Vaak in de vorm van een 'tik', net of er ergens ijzer op ijzer contact optreedt.
Al lezende op dit forum en andere fora kom ik tot een aantal mogelijke oorzaken, maar ik kan niet goed bepalen wat de meest voor de hand liggende is en hoe ik dit vast kan stellen.
En misschien vergeet ik er nog wel een of meer.
De mogelijk oorzaken die ik zie:
* Speling op het subframe. Zou zich zowel bij accelereren als remmen kunnen laten merken. Merk tijdens acceleratie en remmen echter niet dat de auto zoekerig is.
* Speling op de aandrijfassen (splines). Zou zich tijdens remmen niet moeten laten merken omdat er dan nagenoeg geen koppel op komt.
* Speling op de wieldraagarmen. Wanneer ik met de auto op de grond en de handrem erop aan de voorwielen draai merk ik helemaal niet van beweging. Mijn ervaring met een BMW met versleten draagarmrubbers is dat dat wel degelijk zichtbaar is.
* Speling op motorrubbers. Zowel de bovenste als de onderste motorrubber heb ik vervangen. De dwarsverbinding tussen de veerpoten heb ik star gemaakt.
Kent iemand het verschijnsel wat ik beschrijf?
En wat is de meest waarschijnlijke oorzaak?
Nogmaals dank voor het meedenken.
Groet, Martijn
Ik rijd voornamelijk secundair met mijn auto en regelmatig over een behoorlijk lang stuk klinkerweg.
Daarnaast heb ik een overzicht van de kosten gemaakt inclusief delen die mee vervangen zouden moeten worden (veerschotels, veerpootlagers, enz..).
Deze twee zaken bij elkaar maken dat ik mijn voornemen toch nog maar ff heroverweeg.
Zeker omdat dat ik een ander 'probleem' heb ik dat ik eerst opgelost wil hebben.
Bij fors accelereren of remmen voel ik in mijn stuur dat iets in de auto zich 'zet'. Vaak in de vorm van een 'tik', net of er ergens ijzer op ijzer contact optreedt.
Al lezende op dit forum en andere fora kom ik tot een aantal mogelijke oorzaken, maar ik kan niet goed bepalen wat de meest voor de hand liggende is en hoe ik dit vast kan stellen.
En misschien vergeet ik er nog wel een of meer.
De mogelijk oorzaken die ik zie:
* Speling op het subframe. Zou zich zowel bij accelereren als remmen kunnen laten merken. Merk tijdens acceleratie en remmen echter niet dat de auto zoekerig is.
* Speling op de aandrijfassen (splines). Zou zich tijdens remmen niet moeten laten merken omdat er dan nagenoeg geen koppel op komt.
* Speling op de wieldraagarmen. Wanneer ik met de auto op de grond en de handrem erop aan de voorwielen draai merk ik helemaal niet van beweging. Mijn ervaring met een BMW met versleten draagarmrubbers is dat dat wel degelijk zichtbaar is.
* Speling op motorrubbers. Zowel de bovenste als de onderste motorrubber heb ik vervangen. De dwarsverbinding tussen de veerpoten heb ik star gemaakt.
Kent iemand het verschijnsel wat ik beschrijf?
En wat is de meest waarschijnlijke oorzaak?
Nogmaals dank voor het meedenken.
Groet, Martijn
S80 Comfort 2.4 (103 kW) - 147.000 km - Bj. 2000 - Grijs - HU1205 - Bilstein B6
- Mabi_S80
- 1st Gear member
Bedankt voor je suggestie. Dat is sowieso iets om na te kijken.
Heb zelf het gevoel dat het effect sterker voelbaar is naarmate ik het stuur dichter naar me toe haal (en dus de stuurkolom verder uitschuif).
Sowieso is het zo dat alle trillingen e.d. vanuit het voorste subframe aan de stuurkolom doorgegeven worden aangezien het stuurhuis op het subframe gemonteerd is en het stuur/de stuurkolom aan de carrosserie.
Vervolg ik de zoektocht.
Heb zelf het gevoel dat het effect sterker voelbaar is naarmate ik het stuur dichter naar me toe haal (en dus de stuurkolom verder uitschuif).
Sowieso is het zo dat alle trillingen e.d. vanuit het voorste subframe aan de stuurkolom doorgegeven worden aangezien het stuurhuis op het subframe gemonteerd is en het stuur/de stuurkolom aan de carrosserie.
Vervolg ik de zoektocht.
- Mabi_S80
- 1st Gear member
Op basis van mijn klachten heb ik het advies gekregen om zowel de voorste draagarmen als de bovenste veerschotels te vervangen. Omdat het rommelen van de voortrein toch wel erg irritant wordt overweeg ik sterk om dit advies op te volgen. Als ik dan toch bezig ben vervang ik direct ook de koppelstangen van de stabilisator en de fuseekogels.
Is het verstandig om meteen ook de schokdempers mee te vervangen?
De auto voelt niet zompig of deinerig aan, maar heeft inmiddels al wel 140.000 km ervaring.
Wat is grofweg de gemiddelde levensduur van deze standaard schokdempers?
En een andere vraag die ik heb gaat over de stermoer waarmee de veerpoot in elkaar zit. Kan deze ook zonder speciaal gereedschap op een fatsoenlijke manier ge(de)monteerd worden? En indien niet, heeft iemand een maatschets van het gereedschap zoals deze in het Haynes manual staat?
Alvast bedankt voor eventuele suggesties.
Martijn
Is het verstandig om meteen ook de schokdempers mee te vervangen?
De auto voelt niet zompig of deinerig aan, maar heeft inmiddels al wel 140.000 km ervaring.
Wat is grofweg de gemiddelde levensduur van deze standaard schokdempers?
En een andere vraag die ik heb gaat over de stermoer waarmee de veerpoot in elkaar zit. Kan deze ook zonder speciaal gereedschap op een fatsoenlijke manier ge(de)monteerd worden? En indien niet, heeft iemand een maatschets van het gereedschap zoals deze in het Haynes manual staat?
Alvast bedankt voor eventuele suggesties.
Martijn
- Mabi_S80
- 1st Gear member
Na enige tijd van stilte is het tijd voor een korte update.
Inmiddels zijn alle spullen besteld om de voorwielophanging een make-over te geven.
Draagarmen, fuseekogels, stabilisatorverbindingsstangetjes, veerschotels en veerpootlagers.
Om geen concessie aan kwaliteit te doen heb ik alles van Lemförder gekozen behalve de veerschotels, die heb ik origineel Volvo genomen.
Gezien de kilometerstand van de auto en het werk dat ik moet doen om alles te monteren heb ik ook besloten om de schokdempers voor en achter te vervangen.
Ik heb lang getwijfeld tussen de Sachs Super Touring (= standaard) en de Bilstein B6. Op basis van de vrijwel unanieme positieve ervaringen op internet heb ik besloten om voor de Bilsteins te gaan.
Het is een behoorlijke investering kostenpost maar aangezien ik nog lang plezier van de auto wil hebben hopelijk de kosten meer dan waard.
Ik verwacht in ieder geval een compleet nieuwe rijervaring.
Zodra ik tijd gevonden heb om alles te monteren zal ik mijn ervaringen met jullie delen.
Inmiddels zijn alle spullen besteld om de voorwielophanging een make-over te geven.
Draagarmen, fuseekogels, stabilisatorverbindingsstangetjes, veerschotels en veerpootlagers.
Om geen concessie aan kwaliteit te doen heb ik alles van Lemförder gekozen behalve de veerschotels, die heb ik origineel Volvo genomen.
Gezien de kilometerstand van de auto en het werk dat ik moet doen om alles te monteren heb ik ook besloten om de schokdempers voor en achter te vervangen.
Ik heb lang getwijfeld tussen de Sachs Super Touring (= standaard) en de Bilstein B6. Op basis van de vrijwel unanieme positieve ervaringen op internet heb ik besloten om voor de Bilsteins te gaan.
Het is een behoorlijke investering kostenpost maar aangezien ik nog lang plezier van de auto wil hebben hopelijk de kosten meer dan waard.
Ik verwacht in ieder geval een compleet nieuwe rijervaring.
Zodra ik tijd gevonden heb om alles te monteren zal ik mijn ervaringen met jullie delen.
- Mabi_S80
- 1st Gear member
Alle onderdelen zijn inmiddels binnen.
Vanmiddag de tijd gevonden om de achterschokdempers te vervangen.
Dit is een relatief eenvoudig klusje. Als de voorkant net zo goed gaat dan ben ik dik tevreden.
Helaas heb ik nog geen tijd gehad om uitgebreid met de auto te rijden, maar bij het inrijden van het parkeervak (over een klein drempeltje) kreeg ik al de indruk dat de Bilsteins 'wat' steviger zijn. Ben benieuwd wat er rijdend aan verschil te merken is.
Het ziet er in ieder geval 'mooi' uit onder de auto
.
De oude dempers zijn gevoelsmatig nog niet helemaal op. Hoewel de Bilsteins handmatig al veel steviger aanvoelen (logischerwijze) zijn het zeker geen fietspompen en ze lekken ook niet. Als ik hier iemand nog blij mee kan maken dan hoor ik het graag.
De volgende klus is de voorwielophanging. Hierop ben ik me voorzichtig aan het voorbereiden en dit heeft een vraag opgeworpen.
Omdat de Bilsteins ingebouwde bumpstops zouden hebben moeten de originele bumpstops (pos 7) niet teruggeplaatst worden.
Moet de ring bovenop de bumpstop (pos 8 ) dan ook niet teruggeplaatst worden of toch wel?
Alvast bedankt voor de hulp en ik meld me wanneer de voorkant klaar is.

Vanmiddag de tijd gevonden om de achterschokdempers te vervangen.
Dit is een relatief eenvoudig klusje. Als de voorkant net zo goed gaat dan ben ik dik tevreden.
Helaas heb ik nog geen tijd gehad om uitgebreid met de auto te rijden, maar bij het inrijden van het parkeervak (over een klein drempeltje) kreeg ik al de indruk dat de Bilsteins 'wat' steviger zijn. Ben benieuwd wat er rijdend aan verschil te merken is.
Het ziet er in ieder geval 'mooi' uit onder de auto

De oude dempers zijn gevoelsmatig nog niet helemaal op. Hoewel de Bilsteins handmatig al veel steviger aanvoelen (logischerwijze) zijn het zeker geen fietspompen en ze lekken ook niet. Als ik hier iemand nog blij mee kan maken dan hoor ik het graag.
De volgende klus is de voorwielophanging. Hierop ben ik me voorzichtig aan het voorbereiden en dit heeft een vraag opgeworpen.
Omdat de Bilsteins ingebouwde bumpstops zouden hebben moeten de originele bumpstops (pos 7) niet teruggeplaatst worden.
Moet de ring bovenop de bumpstop (pos 8 ) dan ook niet teruggeplaatst worden of toch wel?
Alvast bedankt voor de hulp en ik meld me wanneer de voorkant klaar is.

- Mabi_S80
- 1st Gear member
J.l. vrijdag heb ik eindelijk de tijd gevonden om de voorwielophanging aan te pakken.
Hoewel het af en toe een beetje passen en meten is om de meest handige manier van (de)montage te vinden is het met goed gereedschap en een brug goed zelf te doen.
Ondanks de klachten die de aanleiding vormden om de voorwielophanging aan te pakken viel de schade mij mee.
De schade na een kleine 150.000 km:
Het 'gerommel' dat vanuit de voorwielophanging te horen was is helemaal verdwenen. Het enige dat nog hoorbaar is, is bandengeluid. Dit moet zijn zoals Volvo deze auto bedoeld heeft.
Ook het effect van de nieuwe schokdempers is geweldig. Waar de schokdempers eerst veel oneffenheden in de weg gladstreken, met als neveneffect een log en zompig gevoel, daar voelt de auto nu veel strakker aan. Ik voel nu echt wat er onder de wielen gebeurt zonder dat de auto stoterig is geworden. De neus duikt veel minder tot niet meer bij het afrijden van drempels. Ook dit draagt bij aan het strakkere gevoel dat de auto geeft.
Alles bij elkaar heb ik het gevoel dat ik een nieuwe auto heb!
Voor wie soortgelijke plannen heeft een echte aanrader!!!
Groet,
Martijn
Hoewel het af en toe een beetje passen en meten is om de meest handige manier van (de)montage te vinden is het met goed gereedschap en een brug goed zelf te doen.
Ondanks de klachten die de aanleiding vormden om de voorwielophanging aan te pakken viel de schade mij mee.
De schade na een kleine 150.000 km:
- Veerschotels: ingescheurd bij de gevulcaniseerde bus
- Veerpootlagers: axiale speling voelbaar
- Schokdempers: met de hand vrij gemakkelijk te comprimeren
- Fuseekogels: geen slijtage voelbaar
- Koppelstangen: stabilisator geen slijtage voelbaar
- Draagarmen: hebben haarscheurtjes in de rubber bussen en rubber bussen zijn vrij los
Het 'gerommel' dat vanuit de voorwielophanging te horen was is helemaal verdwenen. Het enige dat nog hoorbaar is, is bandengeluid. Dit moet zijn zoals Volvo deze auto bedoeld heeft.
Ook het effect van de nieuwe schokdempers is geweldig. Waar de schokdempers eerst veel oneffenheden in de weg gladstreken, met als neveneffect een log en zompig gevoel, daar voelt de auto nu veel strakker aan. Ik voel nu echt wat er onder de wielen gebeurt zonder dat de auto stoterig is geworden. De neus duikt veel minder tot niet meer bij het afrijden van drempels. Ook dit draagt bij aan het strakkere gevoel dat de auto geeft.
Alles bij elkaar heb ik het gevoel dat ik een nieuwe auto heb!
Voor wie soortgelijke plannen heeft een echte aanrader!!!
Groet,
Martijn
- jaapburg
- 4th Gear member
Kijk dat is een goed bericht. Ik ben ook van plan binnenkort wat aan de ophanging te gaan doen, daar is ook wat gerommel aanwezig. Als ik het goed begrijp: schokdempers, veerpoten, veerpootlagers en rubber schotels en je bent weer helemaal goed?
Volvo V50 2.5 T5 Awd MY2006, Black Sapphire
Volvo XC90 D5 Awd Exclusive MY2004
Volvo XC90 D5 Awd Exclusive MY2004
- Mabi_S80
- 1st Gear member
Ik heb het volgende vervangen:jaapburg schreef: Kijk dat is een goed bericht. Ik ben ook van plan binnenkort wat aan de ophanging te gaan doen, daar is ook wat gerommel aanwezig. Als ik het goed begrijp: schokdempers, veerpoten, veerpootlagers en rubber schotels en je bent weer helemaal goed?
- Veerschotels boven
- Veerpootlagers
- Schokdempers
- Fuseekogels
- Wieldraagarmen
- Koppelstangetjes stabilisator
Het is moelijk om aan te geven welke delen welke klachten veroorzaakt hebben en of het nu al nodig was om dit allemaal te vervangen.
Maar omdat ik sowieso van plan ben deze auto langer te houden en ik weinig zin heb om de voorwielophanging twee maal in korte tijd uit elkaar te halen heb ik besloten alles in een keer aan te pakken. Ook omdat de auto na deze actie opnieuw uitgelijnd moet worden wat ook niet gratis is.
Het is uiteindelijk een afweging tussen wat je wil besteden (in geld en tijd) en wat je wilt bereiken.
Voor mij was het de moeite in ieder geval meer dan waard! Morgen wordt de auto opnieuw uitgelijnd en dan is het weer helemaal goed!
- Mabi_S80
- 1st Gear member
Omdat delen van Lemförder blijkbaar vergelijkbaar of beter dan origineel zijn ben ik heel bewust daarnaar op zoek gegaan.M@rcel schreef: Voorkant staat bij mij ook al een tijdje op de planning. Veerpootlagers en veerschotels (ipd) liggen al klaar. De rest moet ik nog zoeken.
Uiteindelijk heb ik alles in Duitsland besteld. Inclusief verzendkosten nog steeds meer dan interessant.
Als je geïnteresseerd bent kan ik je de gegevens en mijn boodschappenlijstje wel via PM geven.
-
- 6th Gear member
Graag!Mabi_S80 schreef:Omdat delen van Lemförder blijkbaar vergelijkbaar of beter dan origineel zijn ben ik heel bewust daarnaar op zoek gegaan.M@rcel schreef: Voorkant staat bij mij ook al een tijdje op de planning. Veerpootlagers en veerschotels (ipd) liggen al klaar. De rest moet ik nog zoeken.
Uiteindelijk heb ik alles in Duitsland besteld. Inclusief verzendkosten nog steeds meer dan interessant.
Als je geïnteresseerd bent kan ik je de gegevens en mijn boodschappenlijstje wel via PM geven.

- Gerald de Groot
- 4th Gear member
- Contacteer:
Zou ook de onderste anti-kraak rubbers (tussen veer en veerpoot) gelijk vervangen. Je hebt ze in 2 versies: de half open tuinslang, die ook achteraf te monteren is en de rubberen plaat, die alleen gemonteerd kan worden als de veer er uit is. Parts4swedes levert ze beiden en ze kosten bijna niets.
V70 T5 2001 geartronic - mistral green
- Mabi_S80
- 1st Gear member
Omdat ik na de hele ombouwactie toch nog wat beweging in het stuur meende te voelen heb ik besloten om ook nog de IPD subframe inserts te plaatsen. Dit in het kader van 'baat het niet dan schaadt het (waarschijnlijk) ook niet'.
De montage van de inserts viel me achteraf alles mee, hoewel ik moet zeggen dat het niet het fijnste klusje is om liggend op straat te doen. Met behulp van een potkrikje en het meegeleverde smeersel kreeg ik de voorste inserts er zonder problemen in. Het potkrikje paste niet onder de achterste inserts, maar hier heb ik ze er ingedrukt met de verbindingsplaat tussen subframe en carrosserie.
Alles bij elkaar een klusje van zo'n 1,5 uur.
Ondanks de lovende reviews op de IPD site was ik op voorhand toch wat terughoudend in mijn verwachtingen, maar het resultaat is niets minder dan verbluffend.
Waar de nieuwe schokdempers en draagarmen al een heel andere auto van mijn S80 gemaakt hebben, hebben de subframe inserts de auto echt afgemaakt.
Ik heb totaal geen last meer van een gevoel van (onbedoelde) beweging in mijn stuur. Blijkbaar bewoog het subframe toch veel meer dan ik vermoedde.
De auto voelt nu echt superstrak aan, geeft een heel responsief gevoel en voelt aan als een auto die half zo groot en zwaar is als hij werkelijk is. Voorheen voelde de auto log en looiig aan, nu compact en strak. Niet alleen in het sturen, maar ook qua motorbewegingen
Dit overigens zonder te veel aan comfort ingeboet te hebben. Oneffenheden in de weg zijn beter voelbaar, maar wel zonder dat de auto stoterig is. Wat hierin zal helpen is het feit dat ik nog met de originele veren en 15 inch banden/wielen rondrijdt.
Ik heb ook niet het idee dat er meer motorresonanties aan de carrosserie doorgegeven worden na montage van de inserts.
Wat mij betreft een geslaagd project en voor wie het zelfde nastreeft een echte aanrader!!!
De montage van de inserts viel me achteraf alles mee, hoewel ik moet zeggen dat het niet het fijnste klusje is om liggend op straat te doen. Met behulp van een potkrikje en het meegeleverde smeersel kreeg ik de voorste inserts er zonder problemen in. Het potkrikje paste niet onder de achterste inserts, maar hier heb ik ze er ingedrukt met de verbindingsplaat tussen subframe en carrosserie.
Alles bij elkaar een klusje van zo'n 1,5 uur.
Ondanks de lovende reviews op de IPD site was ik op voorhand toch wat terughoudend in mijn verwachtingen, maar het resultaat is niets minder dan verbluffend.
Waar de nieuwe schokdempers en draagarmen al een heel andere auto van mijn S80 gemaakt hebben, hebben de subframe inserts de auto echt afgemaakt.
Ik heb totaal geen last meer van een gevoel van (onbedoelde) beweging in mijn stuur. Blijkbaar bewoog het subframe toch veel meer dan ik vermoedde.
De auto voelt nu echt superstrak aan, geeft een heel responsief gevoel en voelt aan als een auto die half zo groot en zwaar is als hij werkelijk is. Voorheen voelde de auto log en looiig aan, nu compact en strak. Niet alleen in het sturen, maar ook qua motorbewegingen
Dit overigens zonder te veel aan comfort ingeboet te hebben. Oneffenheden in de weg zijn beter voelbaar, maar wel zonder dat de auto stoterig is. Wat hierin zal helpen is het feit dat ik nog met de originele veren en 15 inch banden/wielen rondrijdt.
Ik heb ook niet het idee dat er meer motorresonanties aan de carrosserie doorgegeven worden na montage van de inserts.
Wat mij betreft een geslaagd project en voor wie het zelfde nastreeft een echte aanrader!!!