Cilinderkop B5244GS <--> B5244S

De grotere Volvo's
Plaats reactie
MBM
1st Gear member

Mijn S60 B5244G in de 170pk uitvoering heeft er nu 310.000 km opzitten op LPG.

Distributieriem zit eraan te komen.

Nu leek het mij een goed idee als ik goedkoop een cilinderkop kan vinden deze te reviseren en als de distributie er toch al af ligt gelijk een 'verse' kop erop te zetten. Kop vlakken, klepsteelrubbers, kleppen stellen en inslijpen en klaar voor de volgende 310.000 ;)

Nu word mij een Bi Fuel kop, dus een B5244GS aangeboden.
De GS is normaal een 140 pk uitvoering, maar dat verschil zit vooral in het motormanagement, niet in de 'hardware' van de kop.

Wat vind mijn B5244S blok van deze kop ? Zitten er nog verschillen die roet in het eten gooien of kan deze kop 1 op 1 overgezet worden ?
MarioC70
6th Gear member

Waarom zou je dat doen als hij verder goed loopt?
Kun je net zo goed je eigen cilinderkop reviseren,maar als hij goed oopt en de klepspeling is in orde,wat is het voordeel?
Het kan ook nadelig gaan werken bij een motor met hoge km stand.
En verschil in koppen tussen een GS en een S is er niet..
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
MBM
1st Gear member

Waarom... tja, na 310.000 vanaf het begin op LPG kun je toch verwachten dat de klepspeling verlopen zal zijn. Anders over 50 of 100.00 wel.
Ik rij tegen de 80.000 per jaar ;)

Klepspeling meten en stellen, aardige klus. En t moet ook gelijk allemaal in 1 dag gebeuren, ik heb de auto elke dag nodig. En dan moet toch distributie los.

Andere kop 'op de kop tikken' en rustig helemaal netjes maken en weten dat je er dan weer 150.000 geen omkijken meer naar hebt, dat zou de reden zijn :)

Ik heb me laten vertellen dat de klepstoters aan de uitlaatzijde anders zouden zijn ? ( lees ik oa ook hier http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php ... real710421 al heb ik de oorsprong van de opmerking nog niet kunnen vinden )
Nu zitten uiteraard de nokkenassen erbij, maar vraag me dan af wat t verder met t motormanagement zou doen ?
Laatst gewijzigd door MBM op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
MBM
1st Gear member

MarioC70 schreef:
Het kan ook nadelig gaan werken bij een motor met hoge km stand.

Kun je daar wat meer over vertellen ?
MarioC70
6th Gear member

De in en uitlaat stoters zijn precies hetzelfde,daar zit geen verschil in,
Klepspeling controleren is ongeveer een half uur werk en het stellen ongeveer 4 uur werk.
Een nieuwe distributieriem monteren is ongeveer anderhalf uur werk.
Nieuwe kleppen monteren is een dure reparatie,dan zit je al snel aan de 1000 euro onderdelen met nieuwe klepstoters erbij.
De compressie wordt in de meeste gevallen iets hoger,waardoor er schade aan het lagerwek kan ontstaan vanwege de al vrij hoge km stand.
Het motormanagement is verder hetzelfde als een benzine versie,er is alleen electronica voor LPG gebruik aan toegevoegd.
Laatst gewijzigd door MarioC70 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
MBM
1st Gear member

MarioC70 schreef: De in en uitlaat stoters zijn precies hetzelfde,daar zit geen verschil in,
Klepspeling controleren is ongeveer een half uur werk en het stellen ongeveer 4 uur werk.
Een nieuwe distributieriem monteren is ongeveer anderhalf uur werk.
Nieuwe kleppen monteren is een dure reparatie,dan zit je al snel aan de 1000 euro onderdelen met nieuwe klepstoters erbij.
De compressie wordt in de meeste gevallen iets hoger,waardoor er schade aan het lagerwek kan ontstaan vanwege de al vrij hoge km stand.
Het motormanagement is verder hetzelfde als een benzine versie,er is alleen electronica voor LPG gebruik aan toegevoegd.
Klinkt alsof je verstand van zaken hebt.
(dat is het nadeel van internet, je moet gebruikers leren kennen voor je weet wat je eraan hebt, sommigen kunnen de grootste onzin dusdanig overuigend brengen dat het LIJKT alsof ze verstand van zaken hebben...anders hebben het gewoon ;) )

Ik zal eerst s klepspeling gaan controleren, dan verder denken.
Laatst gewijzigd door MBM op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie

Terug naar “De 60 - 70 - 80 en 90 series”