inderdaad checken
Omdat je het vooral in je stoel voelt, kijk goed naar de achterwielen, sporing. en hoe is het met je banden? Platte kanten eraan? (Pirelli?)
TS is wel erg stil....
V70 (2005) trilt snelheidsonafhankelijk - draagarmen of schokbrekers?
- Rippie V70
- 5th Gear member
V70 D3 Kinetic MY2013 = 484 seashell metallic = 17" Pandora
V70 2.4D Kinetic MY2005 = Cedar Green pearl =Musca+winter =Sirius+Zomer= park assist =
V70 2.4D Kinetic MY2005 = Cedar Green pearl =Musca+winter =Sirius+Zomer= park assist =
- mad
- 6th Gear member
Is naar de neuroloog vanwege Parkinson denk ik...Rippie V70 schreef: inderdaad checken
Omdat je het vooral in je stoel voelt, kijk goed naar de achterwielen, sporing. en hoe is het met je banden? Platte kanten eraan? (Pirelli?)
TS is wel erg stil....

XC70 D5 2009 Ocean Race
-
- 1st Gear member
Kijk, nu komen we ergens. Van dit lijstje kan je door logisch nadenken al een aantal wegstrepen:MarioC70 schreef: Als je gelijk wilt hebben,mijn zege heb je...
Schokbrekers
Schokbrekerrubbers
Veren
Draagarmrubbers
Fuseekogels
Stuurkogels
Stuurhuis
Stabilisatorstang plus verbindingsstangetjes
Veerschotels
enz enz..
Veren veroorzaken geen getril;
Schokbrekerrubbers ben ik niet tegengekomen onder mijn auto, of je moet hier al de Veerschotels mee bedoelen en deze staat al in de lijst;
Stuurkogels en stuurhuis zijn het niet omdat de trillingen niet in het stuur waarneembaar zijn maar in de stoel;
Stabi verbindingsstangen en veer isolatoren veroorzaken alleen pijn aan de oren maar geen getril in de stoel;
Blijft over:
Draagarmrubbers
Schokbrekers
Veerschotelrubbers en misschien lagers
Fuseekogels
Suggestie van RippieV70 lijkt me ook zinvol, trillingen in stoel wijst vaak naar achteras. Achteras kent toch weinig gebreken, enkel lagers en schokbrekers?
Overzichtelijk lijstje, nietwaar? Gelukkig geen tientallen!
Gaat mij er niet om gelijk te hebben of meningen te accepteren. Deze mogen verschillen. Daar gaat dit topic niet over, al zeiken we een eind weg...
Het produceren van zo'n overzichtelijk lijstje, graag met de input van ervaren monteurs daarbij, is waar het om draait. Hier komen we verder mee!
- Rippie V70
- 5th Gear member
Als hij ook de 12e naar de neuro moet, kom ik hem misschien wel tegen. Zal ik het hem meteen vragen....
Is naar de neuroloog vanwege Parkinson denk ik...![]()

- mad
- 6th Gear member
+1MarioC70 schreef: Als je al niet weet dat er schokbrekerrubbers onder een auto zitten,waar hebben we het dan nog over...![]()
en meneer Joppe heeft vanaf 25 februari al niet meer gereageerd, dus waar maken we ons druk over?
XC70 D5 2009 Ocean Race
-
- 6th Gear member
mad schreef:+1MarioC70 schreef: Als je al niet weet dat er schokbrekerrubbers onder een auto zitten,waar hebben we het dan nog over...![]()
en meneer Joppe heeft vanaf 25 februari al niet meer gereageerd, dus waar maken we ons druk over?
Inderdaad ,afkappen dit topic maar,lijkt me beter..
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
- Rippie V70
- 5th Gear member
Parkeren tot een TS reactie dan maar.
-
- 6th Gear member
evert65 schreef: jawel, maar gaat het om jouw wagen of ben je de "monteur" van TS?
je moet zuinig zijn op mensen met kennis van zaken zoals marioC70
Hi Mario,
Maar even off-line, je antwoorden beginnen wat neerbuigend en vervelend te worden. Veel van je vermeende kennis heb ik in dit topic niet voorbij zien komen.
Ik wordt nu toch wel heel nieuwsgierig. Graag ff uitleg wat je met 'schokbrekerrubbers' bedoelt. Zitten niet onder mijn auto, staan ook niet in VIDA.
Veerschotelrubbers ken ik, isolatoren ook, maar schokbrekerrubbers....
Ik kan me ook niet voorstellen dat je het over die lullige eindstops of hoesjes hebt, het ging immers over trillingen???
Mekstra..
Zo werkt het dus op het forum,via een PM iemand de grond in boren,maar hij doet zijn best maar...
MIjn antwoorden zijn neerbuigend en vervelend lees ik nu....
Laatst gewijzigd door MarioC70 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
- mad
- 6th Gear member
Laat gaan Mario... Mekstra is de monteur van TS, en somt de totale inhoud op van alles wat hij weet. Is nu alleen maar nieuwsgierig naar wat er méér is dan dat. Lekker laten mekkeren.MarioC70 schreef:evert65 schreef: jawel, maar gaat het om jouw wagen of ben je de "monteur" van TS?
je moet zuinig zijn op mensen met kennis van zaken zoals marioC70
Hi Mario,
Maar even off-line, je antwoorden beginnen wat neerbuigend en vervelend te worden. Veel van je vermeende kennis heb ik in dit topic niet voorbij zien komen.
Ik wordt nu toch wel heel nieuwsgierig. Graag ff uitleg wat je met 'schokbrekerrubbers' bedoelt. Zitten niet onder mijn auto, staan ook niet in VIDA.
Veerschotelrubbers ken ik, isolatoren ook, maar schokbrekerrubbers....
Ik kan me ook niet voorstellen dat je het over die lullige eindstops of hoesjes hebt, het ging immers over trillingen???
Mekstra..
Zo werkt het dus op het forum,via een PM iemand de grond in boren,maar hij doet zijn best maar...
MIjn antwoorden zijn neerbuigend en vervelend lees ik nu....
XC70 D5 2009 Ocean Race
- Joppe68
- 1st Gear member
Tsjonge...wat een hoop reacties en wat een hoop geneuzel naar aanleiding van de in mijn ogen juist wél constructieve opmerkingen van Mekstra. Dat geneuzel hield me gewoon tegen om te reageren.
Afijn, toch maar gedaan dus al was het alleen maar om Mekstra te bedanken voor de input. Jouw snelheids- en toerenafhankelijke tests had ik al gedaan en die waren negatief. Geen verschil met toeren/geen toeren/snelheid hoog of laag/bak in vrij....alléén maar verschil in wegdek!!
Het meest waarschijnlijke lijkt me inderdaad de draagarmrubbers i.c.m. de veerpootrubbers die bij oneffen wegdek trillingen doorgeven. Het weggedrag van mijn auto is namelijk óók nogal zweverig. Vooral bij kleine stuurbewegingen van links naar rechts en vice versa op de snelweg lijkt het wel alsof de banden te zacht zijn. De auto is dan ontzettend wollig dus bovenstaande oorzaak lijkt me erg waarschijnlijk.
Ga morgen de rubbers bekijken!!
Afijn, toch maar gedaan dus al was het alleen maar om Mekstra te bedanken voor de input. Jouw snelheids- en toerenafhankelijke tests had ik al gedaan en die waren negatief. Geen verschil met toeren/geen toeren/snelheid hoog of laag/bak in vrij....alléén maar verschil in wegdek!!
Het meest waarschijnlijke lijkt me inderdaad de draagarmrubbers i.c.m. de veerpootrubbers die bij oneffen wegdek trillingen doorgeven. Het weggedrag van mijn auto is namelijk óók nogal zweverig. Vooral bij kleine stuurbewegingen van links naar rechts en vice versa op de snelweg lijkt het wel alsof de banden te zacht zijn. De auto is dan ontzettend wollig dus bovenstaande oorzaak lijkt me erg waarschijnlijk.
-
- 6th Gear member
Heeft niets met geneuzel van doen,zo,n probleem kun je nooit oplossen via een forum,er zijn zoveel onderdelen die herrie kunnen maken aan de voorzijde.
Dus een visuele controle door iemand die er verstand van heeft brengt wellicht de oplossing.
Zo simpel is het dus..
Als je van een aantal ervaringsdeskundigen hier op het forum niets wilt aannemen,waarom stel je dan een vraag,
mensen doen hun best om te helpen,maar dat wordt niet in dank af genomen blijkbaar.
Als de betreffende persoon al stelt dat er geen schokbreker rubbers in een Volvo zitten,dan heb ik al m,n twijfels.
Veel onderdelen worden door vakmensen anders genoemd dan door een leek,zo is het nu eenmaal.
Dus een visuele controle door iemand die er verstand van heeft brengt wellicht de oplossing.
Zo simpel is het dus..
Als je van een aantal ervaringsdeskundigen hier op het forum niets wilt aannemen,waarom stel je dan een vraag,
mensen doen hun best om te helpen,maar dat wordt niet in dank af genomen blijkbaar.
Als de betreffende persoon al stelt dat er geen schokbreker rubbers in een Volvo zitten,dan heb ik al m,n twijfels.
Veel onderdelen worden door vakmensen anders genoemd dan door een leek,zo is het nu eenmaal.
Laatst gewijzigd door MarioC70 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
- mad
- 6th Gear member
En wat voor banden zitten eronder??Joppe68 schreef: Vooral bij kleine stuurbewegingen van links naar rechts en vice versa op de snelweg lijkt het wel alsof de banden te zacht zijn. De auto is dan ontzettend wollig dus bovenstaande oorzaak lijkt me erg waarschijnlijk.
XC70 D5 2009 Ocean Race
- Rippie V70
- 5th Gear member
gas, gas los, gas. (in de versnelling uiteraard) Als je dat probeert en de auto gaat "sturen" Links-rechts, dan zijn het je draagarmrubbers aan de voorkant.
Wollig sturen werd bij mij veroorzaakt door een versleten stuurkogel.
Banden kan inderdaad ook nog. Wat doet hij als je op de zomerbanden rijdt?
Bedenk je wel dat een V70N niet echt uitblinkt in heel strak stuurwerk. Dat wollige is een beetje een produkteigenschap. Voor strak sturen moet je naar een R of een four C onderstel.
Wollig sturen werd bij mij veroorzaakt door een versleten stuurkogel.
Banden kan inderdaad ook nog. Wat doet hij als je op de zomerbanden rijdt?
Bedenk je wel dat een V70N niet echt uitblinkt in heel strak stuurwerk. Dat wollige is een beetje een produkteigenschap. Voor strak sturen moet je naar een R of een four C onderstel.
- Joppe68
- 1st Gear member
Draagarmrubbers vandaag bekeken en die zijn het absoluut niet!!! Flink heen en weer gehaald met een koevoet, tegelijkertijd zaklamp erop...en ze staan nog zo stevig als wat in hun huisje. Geen scheurtje te bekennen!
M.a.w.....ik ga nu toch echt de schokbrekers verdenken, die dempen sowieso al steeds minder het afgelopen jaar. Kan ook het "wollige" karakter verklaren, maar de banden, zoals terecht opgemerkt door meerdere forumleden, zou ook kunnen. Het zijn bijna nog nieuwe winterbanden, Conti's Wintercontact. Weliswaar "Mercedes Only", maar dat schijnt niet uit te maken.
Afijn....schokbrekers vervangen, meteen maar de isolatoren, veerpootrubbers en -lagers en als het prijstechnisch redelijk te doen is...ook maar meteen nieuwe veren. Of is dat niet nodig bij 134.000 km? De boel ligt er toch straks af en dan is alles meteen vers.....
Iemand een goede tip voor schokbrekers? Monroe, Koni, ander merk?
Alvast bedankt..
M.a.w.....ik ga nu toch echt de schokbrekers verdenken, die dempen sowieso al steeds minder het afgelopen jaar. Kan ook het "wollige" karakter verklaren, maar de banden, zoals terecht opgemerkt door meerdere forumleden, zou ook kunnen. Het zijn bijna nog nieuwe winterbanden, Conti's Wintercontact. Weliswaar "Mercedes Only", maar dat schijnt niet uit te maken.
Afijn....schokbrekers vervangen, meteen maar de isolatoren, veerpootrubbers en -lagers en als het prijstechnisch redelijk te doen is...ook maar meteen nieuwe veren. Of is dat niet nodig bij 134.000 km? De boel ligt er toch straks af en dan is alles meteen vers.....
Iemand een goede tip voor schokbrekers? Monroe, Koni, ander merk?
Alvast bedankt..
- kevinwalter
- 5th Gear member
- Contacteer:
Tja, dat "Mercedes Only" is eerder een keurmerk. Gebruik ze zelf ook.
- V60 T8 Polestar Engineered, 2020.
- S80 V8, MY2006 SUMMUM, Full options behalve; 4C, alle opties voor de achterbank
- V70R Handbak 2004, TME Uitlaat, downpipe.
- S80 V8, MY2006 SUMMUM, Full options behalve; 4C, alle opties voor de achterbank
- V70R Handbak 2004, TME Uitlaat, downpipe.
-
- 1st Gear member
Dag Joppe68,
Schokbrekers zijn origineel volgens mij van Sachs, de super touring. Er bestaan ook nog wat steviger, de Advantage. Kleine 100 euro per stuk. Andere merken ken ik niet, maar is al veel over geschreven. De achterzijde doe je ook neem ik aan, of zitten daar niveaumats onder?
Veren lees je niet vaak dat ze vervangen worden bij zulke lage km standen, heb ze zelf laten zitten.
Als je gaat vervangen: er zitten een soort metalen ringen (zitten de rubberen endstops en hoezen aan vast) tussen schokbreker stang en veerpootrubber, deze waren bij mij nogal verroest na 8 jaar en 2 ton. De isolatoren tussen de onderkant van de veer en de schokbreker zou ik inderdaad ook meenemen.
Schokbrekers zijn origineel volgens mij van Sachs, de super touring. Er bestaan ook nog wat steviger, de Advantage. Kleine 100 euro per stuk. Andere merken ken ik niet, maar is al veel over geschreven. De achterzijde doe je ook neem ik aan, of zitten daar niveaumats onder?
Veren lees je niet vaak dat ze vervangen worden bij zulke lage km standen, heb ze zelf laten zitten.
Als je gaat vervangen: er zitten een soort metalen ringen (zitten de rubberen endstops en hoezen aan vast) tussen schokbreker stang en veerpootrubber, deze waren bij mij nogal verroest na 8 jaar en 2 ton. De isolatoren tussen de onderkant van de veer en de schokbreker zou ik inderdaad ook meenemen.