Vervangen cruise control bediening in het stuur

Dit is de rubriek voor de 30, 40 en 50 series vanaf bouwjaar 2004.
Plaats reactie
DvB69
1st Gear member

Het bedieningspaneel van de cruise control is nogal lelijk weggesleten op de +. Tijd voor een face-lift dacht ik..

Inmiddels heb ik een vervangend paneeltje ontvangen per post. Nu is de vraag hoe krijg ik de oude er uit en de nieuwe er in? En dan het liefst zonder dat de airbag ontploft..

Ik veronderstel dat die bedieningspanelen uitwisselbaar zijn, toch? Ik weet nl. niet uit welke V50 de "nieuwe" unit komt. De mijne is een V50 2.0D.

Ik vermoed dat ik de unit er zo uit moet kunnen wippen maar wat tips zijn welkom om te voorkomen dat ik iets beschadig.

Thx!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Herko_ter_Horst
2nd Gear member

Je weet dat de auto ook harder gaat als je het gaspedaal indrukt hè? ;)

Zonder gein, als je een accessoirenummer weet (aangenomen dat de cruise control er een heeft), dan zou je de installatiehandleiding hier moeten kunnen vinden: http://accessories.volvocars.com/Access ... mberSearch
Mazda MX-5 SKYACTIV-G 160 GT-M + Sports Pack - MY2016
Volvo V40 T3 Momentum - MY2014: topic
Volvo C30 1.6D Drive-E Sport - MY2009 lease
Fiat Grande Punto 1.4-16v Sport - MY2006
Mini Cooper S 1.3 Mk.VII - MY2000

Driving matters!
Exeres
6th Gear member

Normaalgezien kan je ze er gewoon uittrekken. Heb m'n audiobediening er zo ook al een paar keer uitgehad. Ik veronderstel dat het aan de cruise-kant hetzelfde is...
Maarten

Volvo V60

Volvo V50
Volvo 940
DvB69
1st Gear member

Goede tips (vooral de eerste! ::lol:)!

De installatie-instructie (handige link!) geeft aan dat eerst de airbag moet worden verwijderd - maar dat is voor het installeren van een cruise control in een auto waar dit nog niet in zat.

http://accessories.volvocars.com/Access ... 1/V50_2012

Het lijkt er idd op dat de unit er uit moet kunnen klikken zonder demontage van de airbag.

Ik ga het eens proberen, thx!
Elvis
2nd Gear member

Bij mijn Kinetic uitvoering zat geen stuurbediening voor de radio geinstaleerd.
Een unit besteld en zelf de standaard afdekkap verwijderd en de bediening geplaatst. Klusje van nog geen 5 minuten.

Je moet de oude unit rondom "los wippen" met een plat stuk gereedschap.
Hoogstwaarschijnlijk gaat hierbij je claxon een paar keer ongewild af. Mocht je dit vervelend vinden (of je buren) dan kan je eerst de zekering van je claxon verwijderen.

Zelf heb ik voor het los wippen een stuk "been" gebruikt. Een plastic stuk gereedschap dat in de Volvo werkplaatsen wordt gebruikt voor allerlei demontage klusjes.
Gratis (!!) opgehaald bij mijn plaatselijke Volvo dealer.

Ik heb er nog een foto van maar deze is te groot om als attachment te plaatsen. Zal morgen kijken of ik op mijn werk een programma heb om de foto's te verkleinen. Plaats ik hem alsnog.
Cupra Formentor VZ (11-2022) 7-Speed DSG, 310 pk, 4WD, ACC, afn. trekhaak
V40 T5 R-Design Polestar (1-2017) Winterline, 8-speed GT, ACC, BLIS, standkachel, afn. trekhaak
V40 T3 R-Design Polestar (2-2014) Winterline
V50 2.4 Kinetic (11-2004)
DvB69
1st Gear member

Yep gelukt! De cruise control unit kan er (met enige kracht) uit gewipt worden zonder de airbag te verwijderen.

Bij mij klikte eerst de unit zelf los waardoor de printplaat en de onderplaat met de nokken bleef zitten. Daarna konden die er makkelijk uit klikken en terug op elkaar worden geplaatst.

Ik heb nu dus weer een cruise control unit over met een mooie witte plek op de +.. ;)

Dank voor de tips!
Volvo V50 2.0D MY2004 handbak, High Perf, Parrot Asteroid Tablet, K&N filter, 17"; Zaurak
VLA
1st Gear member

Even een vraag, ik heb precies hetzelfde slijtage vertoon als de topicstarter op de knoppen van de cruisecontrol, en wil ook zo een cruisecontrol unit bestellen. Bij volvopartswebstore.com zag ik dat ze te koop zijn, maar ik krijg daar 3 opties (met verschillende prijzen) om te bestellen. Hoe weet ik welke ik moet hebben ?

Hoop dat deze link werkt :

http://www.volvopartswebstore.com/showA ... evel=11138

het gaat zo te zien om nummer 1, en daar zijn dus 3 mogelijkheden voor. Weet iemand welke ik moet hebben, en of er wellicht nog een ander adres is waar ik dit onderdeel kan aanschaffen?
Nomad
5th Gear member

Als je nu de unit rechts vervangt voor eentje met telefoonbediening in een auto zonder telefoon, werken dan de exit en enter knoppen wel als enter en exit knoppen?
- V60 Polestar Engineered MY2020
- Polestar 2 MY2023 LRSM
- V60 T8 Inscription MY2019
- V60 D5 Summum MY2011
- V50 D5 Summum MY2008
Volhelp.nl

S60, V60 en XC60 fans op Facebook
DvB69
1st Gear member

VLA schreef: ..wellicht nog een ander adres is waar ik dit onderdeel kan aanschaffen?
Ik heb een V50 stuur gekocht van Marktplaats waar de knoppen op zaten. Je komt ze al tegen voor 2 tientjes..
Volvo V50 2.0D MY2004 handbak, High Perf, Parrot Asteroid Tablet, K&N filter, 17"; Zaurak
edwinstol
Starter

Nomad schreef: Als je nu de unit rechts vervangt voor eentje met telefoonbediening in een auto zonder telefoon, werken dan de exit en enter knoppen wel als enter en exit knoppen?
Weet iemand dit?
edwinstol
Starter

edwinstol schreef:
Nomad schreef: Als je nu de unit rechts vervangt voor eentje met telefoonbediening in een auto zonder telefoon, werken dan de exit en enter knoppen wel als enter en exit knoppen?
Weet iemand dit?
Anders ga ik het zelf maar proberen :)
snorremans
5th Gear member

edwinstol schreef:
Weet iemand dit?
Die knoppen zullen alleen werken als je een telefoon module in je auto hebt, :( ( dashboard kastje ) anders staat het wel leuk die knoppen. :D
V50 Momentum 2.4 140 PK , 170 PK by Rica, Flint Grey Pearl:2004
Mobility,Winter,Estate,Audioline High Performance, Pioneer TS-WX 610A
Tethys 17 inch,
Spacers 10 mm ( tussen lager en naaf )
Xenon,
Dubbele uitlaat,
Dakspoiler,
Body pakket,
Roofrails zilver,
Sunblinds,
Elektrischverstelb. en verw. lederen stoelen,
Trekhaak,