Hoi,
Net een week in het bezit van mijn nieuwe v50 uit 2006.
Het is een 1.6 diesel met 207k km.
Afgelopen week uit nieuwsgierigheid de zwarte deksel verwijderd van de motor en zag ik wat zwarte olie bovenop de motor liggen.
Ik dacht misschien oude olie of niet goed gemikt met bijvullen.
Nu een week later weer even gekeken en weer allemaal zwarte olie bovenop het blok.
Oliepeil wel iets boven max., dus zal er als eerste stap iets uithalen, zodat het onder max zit. Slordig van de Volvo dealer die de afleverbeurt heeft verzorgd!
Zou er nog iets anders mis kunnen zijn dat olie kan geven op de motor?
V50 1.6D olie bovenop motorbloki
- MartenS40
- 4th Gear member
- Berichten: 655
- Lid geworden op: 01.06.2010 - 15:16
Lekkende verstuiver?
Ziet het er ongeveer zo uit?
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php ... verstuiver
Ziet het er ongeveer zo uit?
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php ... verstuiver
Mijn Volvo's
05-2021 MY15 Volvo V60 T3 R-design, Crystal White Pearl Foto's en ervaringen
01-2014 MY08 Volvo V50 2.0 Edition 2, Titanium Grey Foto's en Ervaringen
05-2011 MY07 Volvo V50 2.0D Edition 2, Black Sapphire Foto's
02-2009 MY04 Volvo S40 2.0D Elan, Silver Metalic
05-2021 MY15 Volvo V60 T3 R-design, Crystal White Pearl Foto's en ervaringen
01-2014 MY08 Volvo V50 2.0 Edition 2, Titanium Grey Foto's en Ervaringen
05-2011 MY07 Volvo V50 2.0D Edition 2, Black Sapphire Foto's
02-2009 MY04 Volvo S40 2.0D Elan, Silver Metalic
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 290
- Lid geworden op: 02.09.2010 - 20:36
Is bij mij ook. Ik verwijder de olie elke week met doek. Heel bekend voor auto's met dit type motor. Dieselspecialist zegt verder niks aan doen. Het blijkt boven uit de kop, aansluiting met de schacht te komen.
Volvo 164E schreef: Hoi,
Net een week in het bezit van mijn nieuwe v50 uit 2006.
Het is een 1.6 diesel met 207k km.
Afgelopen week uit nieuwsgierigheid de zwarte deksel verwijderd van de motor en zag ik wat zwarte olie bovenop de motor liggen.
Ik dacht misschien oude olie of niet goed gemikt met bijvullen.
Nu een week later weer even gekeken en weer allemaal zwarte olie bovenop het blok.
Oliepeil wel iets boven max., dus zal er als eerste stap iets uithalen, zodat het onder max zit. Slordig van de Volvo dealer die de afleverbeurt heeft verzorgd!
Zou er nog iets anders mis kunnen zijn dat olie kan geven op de motor?
-
- 1st Gear member
- Berichten: 36
- Lid geworden op: 28.08.2008 - 10:43
Bedankt voor het plaatje van de verstuiver. Bij mij zien die helemaal schoon het is echt zwarte motorolie dat er ligt.
Net zelf wat olie eruit gepompt, totdat het pijl weer net even onder max staat. Er zat 0.7 liter teveel in!
Dit zal wel meehelpen, in ieder geval nu minder druk in de motor.
Bijzonder dat ze standaard olie schijnen te lekken, is er dan geen pakking te vervangen?
Net zelf wat olie eruit gepompt, totdat het pijl weer net even onder max staat. Er zat 0.7 liter teveel in!
Dit zal wel meehelpen, in ieder geval nu minder druk in de motor.
Bijzonder dat ze standaard olie schijnen te lekken, is er dan geen pakking te vervangen?
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 290
- Lid geworden op: 02.09.2010 - 20:36
zal er zo uitzien net als bij mij op fotoVolvo 164E schreef: Bedankt voor het plaatje van de verstuiver. Bij mij zien die helemaal schoon het is echt zwarte motorolie dat er ligt.
Net zelf wat olie eruit gepompt, totdat het pijl weer net even onder max staat. Er zat 0.7 liter teveel in!
Dit zal wel meehelpen, in ieder geval nu minder druk in de motor.
Bijzonder dat ze standaard olie schijnen te lekken, is er dan geen pakking te vervangen?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
- MartenS40
- 4th Gear member
- Berichten: 655
- Lid geworden op: 01.06.2010 - 15:16
Oi... dat is wel veel... Ruikt het ook sterk naar diesel? Ze kunnen natuurlijk teveel hebben bijgevuld, maar als je een MY07 hebt, (tweede helft van 2006 geproduceerd), dan heb je een roetfilter, en die regeneratie zorgt op termijn voor redelijk wat diesel in je olie. Dat hoort natuurlijk niet zo vreselijk hard te gaan, maar er zijn nogal wat problemen met dat filter.Volvo 164E schreef: Bedankt voor het plaatje van de verstuiver. Bij mij zien die helemaal schoon het is echt zwarte motorolie dat er ligt.
Net zelf wat olie eruit gepompt, totdat het pijl weer net even onder max staat. Er zat 0.7 liter teveel in!
Dit zal wel meehelpen, in ieder geval nu minder druk in de motor.
Bijzonder dat ze standaard olie schijnen te lekken, is er dan geen pakking te vervangen?
Mijn Volvo's
05-2021 MY15 Volvo V60 T3 R-design, Crystal White Pearl Foto's en ervaringen
01-2014 MY08 Volvo V50 2.0 Edition 2, Titanium Grey Foto's en Ervaringen
05-2011 MY07 Volvo V50 2.0D Edition 2, Black Sapphire Foto's
02-2009 MY04 Volvo S40 2.0D Elan, Silver Metalic
05-2021 MY15 Volvo V60 T3 R-design, Crystal White Pearl Foto's en ervaringen
01-2014 MY08 Volvo V50 2.0 Edition 2, Titanium Grey Foto's en Ervaringen
05-2011 MY07 Volvo V50 2.0D Edition 2, Black Sapphire Foto's
02-2009 MY04 Volvo S40 2.0D Elan, Silver Metalic
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 432
- Lid geworden op: 27.02.2008 - 20:21
- Locatie: Zwolle
MY06 1.6D had ook al roetfilter, tenminste...die van mij had dat wel.
Gert
Volkswagen Passat Variant
Voorgaand: V40 D2 MY14 Misty Blue, Momentum, Business Pack Pro | V70 D5 AWD Polestar MY08 Black Sapphire, Summum, Mobility Line, Active Driving Line | V50 2.0D MY09 Black Sapphire, Momentum, RTI | Volkswagen Passat Sportline Variant 1.9TDI MY07 | V50 1.6D MY06 Black Currant Pearl, Edition I, family line | Renault Mégane 1.5Dci Exception 2005 | Opel Corsa 1.7CDTI Comfort 2001
Volkswagen Passat Variant
Voorgaand: V40 D2 MY14 Misty Blue, Momentum, Business Pack Pro | V70 D5 AWD Polestar MY08 Black Sapphire, Summum, Mobility Line, Active Driving Line | V50 2.0D MY09 Black Sapphire, Momentum, RTI | Volkswagen Passat Sportline Variant 1.9TDI MY07 | V50 1.6D MY06 Black Currant Pearl, Edition I, family line | Renault Mégane 1.5Dci Exception 2005 | Opel Corsa 1.7CDTI Comfort 2001
- MartenS40
- 4th Gear member
- Berichten: 655
- Lid geworden op: 01.06.2010 - 15:16
Dat zou kunnen. Wat ik weet is dat het (bij de 2.0D in elk geval) vanaf MY07 standaard is. Of het daarvoor optioneel besteld kon worden is mij niet bekend. Wel had je de optie (voordat de roetfilters af fabriek geleverd werden) gesubsidieerd een open roetfilter te laten plaatsen. Die was bij lancering nog niet beschikbaar, en kon later dan alsnog geplaast worden. Deze hoeft echter niet vervangen of te regeneren, maar beperkt de uitstoot van roetdeeltjes met 30%. Op de RDW site vind je dat aangeduid met retrofit.
Mijn Volvo's
05-2021 MY15 Volvo V60 T3 R-design, Crystal White Pearl Foto's en ervaringen
01-2014 MY08 Volvo V50 2.0 Edition 2, Titanium Grey Foto's en Ervaringen
05-2011 MY07 Volvo V50 2.0D Edition 2, Black Sapphire Foto's
02-2009 MY04 Volvo S40 2.0D Elan, Silver Metalic
05-2021 MY15 Volvo V60 T3 R-design, Crystal White Pearl Foto's en ervaringen
01-2014 MY08 Volvo V50 2.0 Edition 2, Titanium Grey Foto's en Ervaringen
05-2011 MY07 Volvo V50 2.0D Edition 2, Black Sapphire Foto's
02-2009 MY04 Volvo S40 2.0D Elan, Silver Metalic
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 290
- Lid geworden op: 02.09.2010 - 20:36
Heel goed MartensS40. Voor degene die het precies willen weten:MartenS40 schreef: Dat zou kunnen. Wat ik weet is dat het (bij de 2.0D in elk geval) vanaf MY07 standaard is. Of het daarvoor optioneel besteld kon worden is mij niet bekend. Wel had je de optie (voordat de roetfilters af fabriek geleverd werden) gesubsidieerd een open roetfilter te laten plaatsen. Die was bij lancering nog niet beschikbaar, en kon later dan alsnog geplaast worden. Deze hoeft echter niet vervangen of te regeneren, maar beperkt de uitstoot van roetdeeltjes met 30%. Op de RDW site vind je dat aangeduid met retrofit.
Je kunt aan de hand van het chassisnummer zien of de auto een roetfilter heeft. Begint met YV als positie 8 een3 is heeft de auto geen roetfilter. Als positie 8 een 5 is heeft de auto wel een roetfilter.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 36
- Lid geworden op: 28.08.2008 - 10:43
Ja bij mij ziet het er net zo uit als op de foto van Jan.
Nog even gekeken op internet en gevonden dat het via de tapeinden omhoog komt en mogelijk ook via de rubbere ringen waarmee de verstuivers in het blok zitten. Alle rubbers, pakkingen etc. schijnt 120 euro te kosten. Tapeinden voorzien van wat loctite tegen lekkage via de tap.
Ik kan alleen nog geen handleiding van de 1.6 d vinden Haynes heeft er helaas geen een voor de V50 met deze motor
Nog even gekeken op internet en gevonden dat het via de tapeinden omhoog komt en mogelijk ook via de rubbere ringen waarmee de verstuivers in het blok zitten. Alle rubbers, pakkingen etc. schijnt 120 euro te kosten. Tapeinden voorzien van wat loctite tegen lekkage via de tap.
Ik kan alleen nog geen handleiding van de 1.6 d vinden Haynes heeft er helaas geen een voor de V50 met deze motor

-
- 3rd Gear member
- Berichten: 290
- Lid geworden op: 02.09.2010 - 20:36
Dat had ik enkele jaren geleden ook gevonden op internet. Ik heb de tapeinden vervangen omdat gesteld werd dat het rekbouten zijn. Heb ze ook vastgezet met loctite. Was daarna nog hetzelfde. Heb later de rubberen ringen ook vervangen, daarna nog hetzelfde. Ben bij dieselspecialist lang geweest en die hebben mij uitgelegd dat het via de schacht boven uit komt. Gewoon niks aan doen zij men, wel de olie op zijn tijd verwijderen met een doek.Volvo 164E schreef: Ja bij mij ziet het er net zo uit als op de foto van Jan.
Nog even gekeken op internet en gevonden dat het via de tapeinden omhoog komt en mogelijk ook via de rubbere ringen waarmee de verstuivers in het blok zitten. Alle rubbers, pakkingen etc. schijnt 120 euro te kosten. Tapeinden voorzien van wat loctite tegen lekkage via de tap.
Ik kan alleen nog geen handleiding van de 1.6 d vinden Haynes heeft er helaas geen een voor de V50 met deze motor![]()
Dat doe ik nu al jaren zo en verder geen probleem. De Volvo van mij is een 1.6D van 2005 met 360.000 km.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 22
- Lid geworden op: 02.02.2014 - 18:18
Goedenavond,
Ik heb eenzelfde olielekkage gehad bij onze (ex)V50 1.6d hierbij was na lang zoeken de afdichting tussen de verstuiverschacht en het kleppendeksel de boosdoener, hier zit een rubber keerring tussen. Heb hier wel 2 maanden naar gezocht aantal keren de verstuivers eruit alle ringen vervangen (behalve de keering om de schacht) zittingen netjes opgefreesd en toch nog lekkage, er lag na 2000km weer een beetje olie. Uiteindelijk de keerringen vervangen en de lekkage heeft zich niet meer voorgedaan.
Gr. Dennis
Ik heb eenzelfde olielekkage gehad bij onze (ex)V50 1.6d hierbij was na lang zoeken de afdichting tussen de verstuiverschacht en het kleppendeksel de boosdoener, hier zit een rubber keerring tussen. Heb hier wel 2 maanden naar gezocht aantal keren de verstuivers eruit alle ringen vervangen (behalve de keering om de schacht) zittingen netjes opgefreesd en toch nog lekkage, er lag na 2000km weer een beetje olie. Uiteindelijk de keerringen vervangen en de lekkage heeft zich niet meer voorgedaan.
Gr. Dennis
Laatst gewijzigd door Dennismaurice op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 36
- Lid geworden op: 28.08.2008 - 10:43
Mooi dat het geen probleem is. Was net nog aan het zoeken naar de benodigde pakkingen en ringen, maar kan het niet makkelijk vinden.
Wel de Haynes manual besteld met de 1.6d erin. Dus dat is mooi! Dit is het boek van de nieuwere V50 2007-2013, maar zal qua motor en mechaniek nog wel precies hetzelfde zijn.
Weten jullie een goed site voor het bestellen van onderdelen?
Wel de Haynes manual besteld met de 1.6d erin. Dus dat is mooi! Dit is het boek van de nieuwere V50 2007-2013, maar zal qua motor en mechaniek nog wel precies hetzelfde zijn.
Weten jullie een goed site voor het bestellen van onderdelen?
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 290
- Lid geworden op: 02.09.2010 - 20:36
Ik bestel altijd bij Bogijn. De brandplaatjes kun je hier zeker bestellen. Ik dacht €0,79/stukVolvo 164E schreef: Mooi dat het geen probleem is. Was net nog aan het zoeken naar de benodigde pakkingen en ringen, maar kan het niet makkelijk vinden.
Wel de Haynes manual besteld met de 1.6d erin. Dus dat is mooi! Dit is het boek van de nieuwere V50 2007-2013, maar zal qua motor en mechaniek nog wel precies hetzelfde zijn.
Weten jullie een goed site voor het bestellen van onderdelen?
De keerringen kun je bij de dealer halen of dieselspecialist.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 22
- Lid geworden op: 02.02.2014 - 18:18
Mocht u wel de keerringen om de verstuiverschacht meevervangen, om de keering te monteren heb ik dop 18 of 19 gebruikt.
De keerring moet om het uitstekende halsje van de verstuiverschacht worden gemonteerd hiervoor hebben de dealers die de 1.6 PSA diesel gebruiken speciaal gereedschap echter werkt de dop ook prima deze heeft dezelfde buitendiameter als de verstuiverschacht.
Ik heb eerst de oude keering verwijdert middels een klein schroevendraaiertje en de nieuwe keerring met een beetje motorolie eerst om de dop heen gedrukt en de dop bovenop de schacht gezet en de keerring voorzichting naar beneden gedrukt.
Gr. Dennis
De keerring moet om het uitstekende halsje van de verstuiverschacht worden gemonteerd hiervoor hebben de dealers die de 1.6 PSA diesel gebruiken speciaal gereedschap echter werkt de dop ook prima deze heeft dezelfde buitendiameter als de verstuiverschacht.
Ik heb eerst de oude keering verwijdert middels een klein schroevendraaiertje en de nieuwe keerring met een beetje motorolie eerst om de dop heen gedrukt en de dop bovenop de schacht gezet en de keerring voorzichting naar beneden gedrukt.
Gr. Dennis