Trillen van de auto bij accelereren boven 80 km/h

Gebruikersavatar
cees klumper
4th Gear member
Berichten: 534
Lid geworden op: 17.10.2006 - 23:29
Locatie: San Diego, California

Gisteren het Haynes Manual voor de S80 ontvangen. Na de instructie voor vervanging/reparatie van de aandrijfassen/CV joints (homokineten) te hebben gelezen, en een Youtube filmpje over hetzelfde te hebben bekeken, lijkt het me prima te doen. Nou lijkt het erop dat compleet nieuwe aandrijfassen+CV joints in de VS voor $110 over de toonbank gaan. Plus verzendkosten zit je dan onder de 300 euri voor twee complete assen. In Europa kom ik op ca 1,000 euri uit, plus verzendkosten; dat wordt dus een simpele beslississing. Ik denk dat ik ze dit voorjaar ga vervangen, de oude later reviseer waar nodig zodat ik 'voor later' twee reserve heb, dat kost dan misschien nog 100 euri extra.
Heeft iemand hier ervaring met assen uit de VS (kwaliteit etc)?
Laatst gewijzigd door cees klumper op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
In Frankrijk:
2001 C70 T5 262.000 km 1 op 12,0
2003 S80 T6 242.000 km 1 op 12,5
Gebruikersavatar
Arjan67
2nd Gear member
Berichten: 67
Lid geworden op: 16.09.2010 - 09:47
Locatie: Margraten

Klinkt wel bekend, de trilling begon bij mij echter bij een snelheid van ca. 100 km/hr. Na enkele weken kwam het bij meerdere snelheden voor.

Ik heb de aandrijfassen vervangen, eerst de linker zonder resultaat. Na het vervangen van de rechter aandrijfas was het opgelost.

Succes
Gebruikersavatar
cees klumper
4th Gear member
Berichten: 534
Lid geworden op: 17.10.2006 - 23:29
Locatie: San Diego, California

Update: vanmiddag de aandrijfas aan de rechterkant uitgebouwd. Was nog wel een klusje, kostte me bijna 4 uur. Het probleem bleek het lager te zijn (een soort 'driepoot') aan de binnenkant, dus niet de CV joint/homokineet aan de buitenkant. Dat lager was totaal versleten, er zat een paar mm speling op. Zonet een nieuwe besteld bij Skandix in Duitsland: incl verzendkosten €64. Zodra eea is genonteerd meld ik me weer. Maar dit is 95% zeker de oorzaak van de trilling.
Laatst gewijzigd door cees klumper op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
In Frankrijk:
2001 C70 T5 262.000 km 1 op 12,0
2003 S80 T6 242.000 km 1 op 12,5
Gebruikersavatar
David Oudshoorn
1st Gear member
Berichten: 19
Lid geworden op: 29.10.2013 - 21:28
Locatie: Montfoort
Contacteer:

Even motorsteunen controleren op haarscheuren of verdroging.
Andere optie is dat de L-up van de automaat versleten of op is waardoor er trillingen naar voren komen dan zou er diagnose moeten komen door een versnellingsbak specialist
Gebruikersavatar
cees klumper
4th Gear member
Berichten: 534
Lid geworden op: 17.10.2006 - 23:29
Locatie: San Diego, California

@ David: denk je dat de slijtage aan dat lager op de aandrijfas is veroorzaakt door een defect aan de automaat bak of motorsteunen? De bak schakelt super-soepel. De bovenste motorsteun was versleten, maar dat komt volgens mij door de trilling die is veroorzaakt door het versleten lager in de aandrijfas, niet andersom. Affijn, zodra het nieuwe lager erin zit verwacht ik dat de trilling helemaal weg is, maar dat merken we vanzelf. De bovenste motorsteun heb ik inmiddels vervangen.
Laatst gewijzigd door cees klumper op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
In Frankrijk:
2001 C70 T5 262.000 km 1 op 12,0
2003 S80 T6 242.000 km 1 op 12,5
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

cees klumper schreef: Update: vanmiddag de aandrijfas aan de rechterkant uitgebouwd. Was nog wel een klusje, kostte me bijna 4 uur. Het probleem bleek het lager te zijn (een soort 'driepoot') aan de binnenkant, dus niet de CV joint/homokineet aan de buitenkant. Dat lager was totaal versleten, er zat een paar mm speling op. Zonet een nieuwe besteld bij Skandix in Duitsland: incl verzendkosten €64. Zodra eea is genonteerd meld ik me weer. Maar dit is 95% zeker de oorzaak van de trilling.

Hoezo 4 uur om de as te demonteren,zat het vast of anderszins?
Het is normaal gesproken een klusje van een half uur..
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
Gebruikersavatar
cees klumper
4th Gear member
Berichten: 534
Lid geworden op: 17.10.2006 - 23:29
Locatie: San Diego, California

De steun voor het kleine lager, onmiddelijk na de versnellingsbak, moest gedemonteerd worden want er zit ern grote ronde cylinder tussen dat lager en de bak, waardoor de as niet langs de steun te krijgen was. Andere modellen S80 hebben deze cylinder niet op de aandrijfas en ik dacht dat alleen 4WD modellen deze hadden, maar blijkbaar niet. Die steun heeft 4 bouten die behoorlijk lastig te bereiken zijn, dus vandaar de 4 uur. Dat, en het was voor mij de eerste keer dat ik zoiets aan de Volvo doe, ik denk dat ik het de tweede keer, cq het terug inbouwen, in ongeveer de helft van de tijd zal kunnen. Een half uur zal mij wel nooit lukken, maar ik heb dan ook geen garage apparatuur zoals een brug, gereedschap op perslucht enz tot mijn beschikking.
In Frankrijk:
2001 C70 T5 262.000 km 1 op 12,0
2003 S80 T6 242.000 km 1 op 12,5
Gebruikersavatar
syswichers
1st Gear member
Berichten: 17
Lid geworden op: 21.01.2014 - 19:38

@Cees
De cylinder waar jij het over hebt is een viscosekoppeling en dient volgens mij als een soort trillingsdemper. Zie de 'koekjestrommel' links op foto.
Afbeelding

De cylinder kun je zo van de as af schuiven. In mijn geval werd de nieuwe as namelijk geleverd zonder deze cylinder. Tevens is rechts naast de cylinder het lager te zien, waarmee de as extra wordt ondersteund. Een nieuwe as wordt geleverd inclusief een nieuw lager (reeds gemonteerd).
Laatst gewijzigd door syswichers op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
V40 2.0
S70 2.5 Tdi
S80 T6 Geartronic
V50 T5 AWD Geartronic (Summum)
XC90 D5 AWD Geartronic (Momentum)
Gebruikersavatar
cees klumper
4th Gear member
Berichten: 534
Lid geworden op: 17.10.2006 - 23:29
Locatie: San Diego, California

Bedankt syswichers, ik heb geprobeerd de viscosekoppeling te verwijderen maar dat lukte niet onder de auto, zat te vast. Het lager dat bij mij versleten is zit onder de linker balg, op de foto bijna precies halverwege de as. Als het goed is komt vandaag het nieuwe lager en kan ik de zaak weer in elkaar schroeven. De homokineet is nog in prima staat.
In Frankrijk:
2001 C70 T5 262.000 km 1 op 12,0
2003 S80 T6 242.000 km 1 op 12,5
Gebruikersavatar
cees klumper
4th Gear member
Berichten: 534
Lid geworden op: 17.10.2006 - 23:29
Locatie: San Diego, California

Vanavond het nieuwe lager gemonteerd, en de hele zaak weer in elkaar geschroefd. Trilling is volledig weg.

Hier een foto van het oude lager, althans de 'nokken' waar de eigenlijke lagers op draaien. Goed te zien is dat deze nokken, die mooi rond horen te zijn, behoorlijk zijn afgesleten, gepolijst zelfs. Er zat ca een mm speling op elke nok. Geen wonder dat de zaak begon te trillen bij extra belasting rond de 90 a 100 km/u. Kan niet goed zijn geweest voor de versnellingsbak en de motorsteunen. En zodra er speling is, zal het snel erger worden lijkt me:

Afbeelding

Affijn, de auto rijdt weer heel soepel, hopelijk kan het zo weer een ton of wat mee.
In Frankrijk:
2001 C70 T5 262.000 km 1 op 12,0
2003 S80 T6 242.000 km 1 op 12,5
Gebruikersavatar
cees klumper
4th Gear member
Berichten: 534
Lid geworden op: 17.10.2006 - 23:29
Locatie: San Diego, California

Update, en hopelijk de laatste, bijna half jaar na de vorige update: er kwam weer een heel subtiele trilling terug, bij accellereren boven de 100 km/u. Gisteren de onderste motor (eigenlijk automaat) steun vervangen en nu is het weer helemaal trillingsvrij. De oude steun had een speling op het voorste rubber van ca 5 mm, de nieuwe 0, dus dat was wel weer duidelijk.

De samenvatting van mijn deel van deze thread (nb: de hieronder genoemde kosten zijn de vervangingsdelen, niet de uren die ik er, als amateur-sleutelhobbyist, aan heb besteed; belangrijk om te vermelden is dat dit werk goed te doen was, met een Haynes manual en diverse webfora/youtube filmpjes als leidraad):

- ik had een trilling bij accellereren boven de ca. 100 km/u
- dit is (volgens mij, gegeven de hele geschiedenis) veroorzaakt door een slecht ('driepoot') lager op de aandrijfas aan de passagierskant. Kosten vervangen: €60
- de trilling die werd veroorzaakt door het slechte lager heeft tot versnelde slijtage van de bovenste motorsteun en de automaatbak steun geleid
- dit betekent dan weer dat vervanging van het slechte lager, waardoor de oorzaak van de trilling is weggenomen, niet betekent dat er geen trilling meer kan voorkomen; daarvoor moeten de inmiddels versleten motor- en baksteunen ook vervangen worden; kosten: €100

Ik vermoed dat bij dergelijke klachten in veel gevallen de dealer/een garage zal kiezen voor het vervangen van de hele aandrijfas, of zelfs beide assen, en de motor- en baksteunen. Daarvoor ben je dan aan onderdelen al snel €1.100 kwijt en, hier in Geneve tenminste, al snel hetzelfde bedrag aan uurloon. Nu ben ik dus klaar voor €160. Ik ga er even van uit dat ik weer 100.000 km trillingsvrij vooruit kan; is dat niet het geval dan meld ik me wel weer. Voorlopig een tevreden gevoel!
In Frankrijk:
2001 C70 T5 262.000 km 1 op 12,0
2003 S80 T6 242.000 km 1 op 12,5
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29543
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Mooi dat het probleem nu hopelijk definitief is opgelost voor relatief weinig geld.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Plaats reactie

Terug naar “S80”