Het lijkt erop dat ik met de aankoop van mijn eerste volvo een kat in de zak te pakken heb.
ik kocht vorige week een volvo v70 summum uit 2005 met 180.000km op de teller. het is een 2.4d
Voor de zekerheid liet ik bij de volvodealer een aankoopkeuring doen. De punten die hieruit naar voren kwamen zijn keurig opgelost door de verkoper.
Nu blijkt dat ondanks de keuring een aantal zaken kapot zijn:
- bij hogere snelheden in lange bochten zit er een trilling in het stuur: stuurhuis vermoedelijk kaduuk. Dit werd bevestigd door de plaatselijke monteur.
- Startmotor klinkt belabberd, moet ook vervangen worden
- Harde resonantie in het dashboard op de snelweg bij 120km/uur, lijkt in de ventilatie te zitten.
Ik hoop dat ik ondanks dat ik geen garantie heb toch nog een beroep kan doen op de verkoper. Wordt vervolgd.
v70 kat in de zak?
-
- 6th Gear member
- Berichten: 4809
- Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
- Locatie: Utrecht
Gezien de km stand zijn het vreemde euvels.
Trillen in het stuur in lange bochten zou aan het stuurhuis liggen?,Ik geloof daar niet in.
Rammel in het dashboard kan van alles zijn,dat komt wel vaker voor en de startmotor?
Wat voor geluid maakt hij dan?Die gaan doorgaans zeer lang mee..
En als dat alles is,dan valt die kat in de zak wel mee..
Een kat in de zak is als er 180000km op de teller staat en het blijkt 280000km te moeten zijn,dan ben je verder van huis.
Trillen in het stuur in lange bochten zou aan het stuurhuis liggen?,Ik geloof daar niet in.
Rammel in het dashboard kan van alles zijn,dat komt wel vaker voor en de startmotor?
Wat voor geluid maakt hij dan?Die gaan doorgaans zeer lang mee..
En als dat alles is,dan valt die kat in de zak wel mee..
Een kat in de zak is als er 180000km op de teller staat en het blijkt 280000km te moeten zijn,dan ben je verder van huis.
Laatst gewijzigd door MarioC70 op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 16
- Lid geworden op: 01.03.2014 - 18:54
Kijk, wat relativering is nooit weg. Ik hoop dat je gelijk hebt tav het stuurhuis. Daar maak ik me best zorgen om. Waar het uiteindelijk om gaat is dat je bij je vers gekochte volvo de eerste tijd geen problemen verwacht.
Die startmotor daar kom ik nog wel overheen als die echt kapot is. het is (overigens niet altijd) een scherp hard geluid van metaal op metaal.
O ja, de wielen lopen bij maximale uitslag aan op de wielkast.
Die startmotor daar kom ik nog wel overheen als die echt kapot is. het is (overigens niet altijd) een scherp hard geluid van metaal op metaal.
O ja, de wielen lopen bij maximale uitslag aan op de wielkast.
v70 2.4d geartronic summum 2005
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Aangaande het aanlopen even nieuwe stuuruitslagbegrenzers monteren. Tientjes werk.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- Rippie V70
- 5th Gear member
- Berichten: 1376
- Lid geworden op: 26.08.2009 - 19:17
- Locatie: Oost Nederland
Dat stuurhuis geloof ik wel. Mijn had het ook bij aanschaf 160k. Voelt als licht tegensturen. beetje onrustig. Komt door interne lekkage.
Systeem gespoeld en nieuwe olie erin en het was een lange tijd weg.
Nu inmiddels 325K erop, en hij doet het weer in lange bochten. Opnieuw spoelen en lekker laten zitten.
Ventilatormotor kan ook. Auto is al 9 jaar oud. Nieuwe erin. Zit bij de voeten van de bijrijder en dat is best zelf te doen.
Resonanties even uitzoeken. Geen idee waar dat vandaan komt. hitteschildje los misschien. Lastig te bepalen vanaf hier.
Stuuruitslag begrenzers zijn per wielmaat anders. Als er 15" begrenzers onder zitten en 17" velgen, dan loopt het inderdaad aan. Kosten maar een paar euro.
Verder veel plezier met je 2.4D Fijne auto!!
Systeem gespoeld en nieuwe olie erin en het was een lange tijd weg.
Nu inmiddels 325K erop, en hij doet het weer in lange bochten. Opnieuw spoelen en lekker laten zitten.
Ventilatormotor kan ook. Auto is al 9 jaar oud. Nieuwe erin. Zit bij de voeten van de bijrijder en dat is best zelf te doen.
Resonanties even uitzoeken. Geen idee waar dat vandaan komt. hitteschildje los misschien. Lastig te bepalen vanaf hier.
Stuuruitslag begrenzers zijn per wielmaat anders. Als er 15" begrenzers onder zitten en 17" velgen, dan loopt het inderdaad aan. Kosten maar een paar euro.
Verder veel plezier met je 2.4D Fijne auto!!
Laatst gewijzigd door Rippie V70 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
V70 D3 Kinetic MY2013 = 484 seashell metallic = 17" Pandora
V70 2.4D Kinetic MY2005 = Cedar Green pearl =Musca+winter =Sirius+Zomer= park assist =
V70 2.4D Kinetic MY2005 = Cedar Green pearl =Musca+winter =Sirius+Zomer= park assist =
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 397
- Lid geworden op: 17.06.2007 - 00:05
- Locatie: Noord Nederland
Ik begin nu wel te twijfelen over het nut van een aankoopkeuring door de dealer. Het kan inderdaad best zijn dat de problemen die je hebt makkelijk (en goedkoop) op te lossen zijn.
Maar dit zij toch zaken die er bij een aankoopkeuring uit horen te komen?
Wel rare problemen die je nu hebt. Heb je geen proefrit gemaakt of zijn alle bijgeluiden pas na die tijd gekomen?
Maar dit zij toch zaken die er bij een aankoopkeuring uit horen te komen?
Wel rare problemen die je nu hebt. Heb je geen proefrit gemaakt of zijn alle bijgeluiden pas na die tijd gekomen?
Volvo XC60 My17
-
- 6th Gear member
- Berichten: 4809
- Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
- Locatie: Utrecht
Diesel70 schreef: Ik begin nu wel te twijfelen over het nut van een aankoopkeuring door de dealer. Het kan inderdaad best zijn dat de problemen die je hebt makkelijk (en goedkoop) op te lossen zijn.
Maar dit zij toch zaken die er bij een aankoopkeuring uit horen te komen?
Wel rare problemen die je nu hebt. Heb je geen proefrit gemaakt of zijn alle bijgeluiden pas na die tijd gekomen?
Dit gebeurd helaas bij elke keuring die je laat doen,als je je auto door drie verschillende instanties apk laat keuren ,krijg je drie verschillende uitkomsten.
Het is ook maar een moment opname,wat er een dag of een week later gebeurd kan niemand voorzien,zelfs de beste monteur niet,tenzij je Jomanda heet.
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 397
- Lid geworden op: 17.06.2007 - 00:05
- Locatie: Noord Nederland
Mario, daar heb je natuurlijk gelijk in. Ik vindt het alleen vreemd dat er binnen 1 week een aantal problemen te voorschijn komen die er waarschijnlijk al langer waren.
TS zelf had blijkbaar ook niets voor die tijd gemerkt. Ik ga er toch vanuit dat er een proefrit is gemaakt.
Het zou me trouwens niets verbazen dat er iets gerepareerd is wat uit de aankoopkeuring kwam, en dat ze toen vergeten zijn iets anders goed vast te zetten....
TS zelf had blijkbaar ook niets voor die tijd gemerkt. Ik ga er toch vanuit dat er een proefrit is gemaakt.
Het zou me trouwens niets verbazen dat er iets gerepareerd is wat uit de aankoopkeuring kwam, en dat ze toen vergeten zijn iets anders goed vast te zetten....
Volvo XC60 My17
-
- 6th Gear member
- Berichten: 4809
- Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
- Locatie: Utrecht
Diesel70 schreef: Mario, daar heb je natuurlijk gelijk in. Ik vindt het alleen vreemd dat er binnen 1 week een aantal problemen te voorschijn komen die er waarschijnlijk al langer waren.
TS zelf had blijkbaar ook niets voor die tijd gemerkt. Ik ga er toch vanuit dat er een proefrit is gemaakt.
Het zou me trouwens niets verbazen dat er iets gerepareerd is wat uit de aankoopkeuring kwam, en dat ze toen vergeten zijn iets anders goed vast te zetten....
Ik zou terug gaan naar degeen die de aankoopkeuring gedaan heeft en om uitleg vragen,dat lijkt me de simpelste oplossing.
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
- Little feat
- 2nd Gear member
- Berichten: 94
- Lid geworden op: 30.10.2010 - 22:38
HOY HOY
terug naar voldodealer die aankoop keuring deed lijkt me idd wel verstandig. Van de 'eng' technische zaken heb ik nada verstand, maar aanlopende banden moet je er bij een visuele inspectie toch wel kunnen zien, laat staan herrie van de startmotor tenzij deze dat natuurlijk niet iedere keer doet
.
Weet niet of je bij de verkopende partij nog kan aankloppen gezien geen garantie maar proberen kan natuurlijk altijd
. Mijn ervaring is dat wanneer je niet met het mes op tafel hebt onderhandeld er nog wel degelijk bereidheid is om mee te doen richting oplossing van E.E.a., zeker als dit weer garant staat voor goede PR
In ieder geval heel veel suc6 met afhandeling!!
GRTZ LF
terug naar voldodealer die aankoop keuring deed lijkt me idd wel verstandig. Van de 'eng' technische zaken heb ik nada verstand, maar aanlopende banden moet je er bij een visuele inspectie toch wel kunnen zien, laat staan herrie van de startmotor tenzij deze dat natuurlijk niet iedere keer doet

Weet niet of je bij de verkopende partij nog kan aankloppen gezien geen garantie maar proberen kan natuurlijk altijd


In ieder geval heel veel suc6 met afhandeling!!
GRTZ LF
Happy driver of XC 70 Summum GT 2007, D5, 185 PK, 410K & increasing steadily
855 1995 , 170 pk, 365K & sold
V70 2002, D5, Comfortline, 163 PK, 475K & sold
855 1995 , 170 pk, 365K & sold
V70 2002, D5, Comfortline, 163 PK, 475K & sold
- Hans oet Twent
- 8th Gear member
- Berichten: 10630
- Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
- Locatie: Twente
Ik kan niet anders zeggen dat het een prima auto zou moeten zijn. Heb exact dezelfde gehad. Stuurhuis kan kloppen. Is bekend probleem. Anderzijds heb ik het preventief laten flushen en probleem was weg.
resonantie... leg de wielen eens om. voor naar achter en vice versa. Of anders ergens een ander setje vandaan toveren en rijden. Indien het probleem nog voordoet dan is het iets anders dan de banden en/of kromme velgen. Check ook de stuurkogels, ook een bekend probleempje, en de fusee kogels even checken. Wellicht wordt de resonantie ook veroorzaakt door een versleten motorsteun.
Succes....
resonantie... leg de wielen eens om. voor naar achter en vice versa. Of anders ergens een ander setje vandaan toveren en rijden. Indien het probleem nog voordoet dan is het iets anders dan de banden en/of kromme velgen. Check ook de stuurkogels, ook een bekend probleempje, en de fusee kogels even checken. Wellicht wordt de resonantie ook veroorzaakt door een versleten motorsteun.
Succes....
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969 > FOR SALE!!!!!!
Er is "Iets moois" onderweg, duurt helaas nog wel even voordat het hier op het landgoed staat.
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969 > FOR SALE!!!!!!
Er is "Iets moois" onderweg, duurt helaas nog wel even voordat het hier op het landgoed staat.
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge
-
- 1st Gear member
- Berichten: 16
- Lid geworden op: 01.03.2014 - 18:54
he hallo,
Dank voor jullie reacties!
Natuurlijk heb ik een uitgebreide proefrit gemaakt, ook nog eens met de monteur van de volvo garage toen de aankoopkeuring werd uitgevoerd. De resonantie was vandaag niet aanwezig. ik heb het gisteren wel gefilmd, weet alleen niet hoe ik een filmpje hier moet plaatsen.
De startmotor maakt vaker wel dan niet het harde geluid, maar dus niet altijd. Als flushen van het stuurhuis het probleem kan verhelpen dan zou dat natuurlijk geweldig zijn.
Overigens ga ik nu nog niet terug naar de volvodealer. Ik wil eerst de verkopende partij de ruimte geven om het euvel op te lossen. Hij heeft mij geadviseerd om bij een garage in Nijmegen er naar te laten kijken. Daarna ga ik met hem overleggen hoe het verholpen wordt waarbij ik er vanuit ga dat de verkopende partij dit voor zijn rekening neemt. Ondanks het feit dat ik geen garantie heb is mijn ervaring dat de verkoper een fatsoenlijke partij is die bereid is om een oplossing te zoeken. Ik snap van zijn kant dat hij daarbij naar een acceptabele oplossing zoekt en niet een perfecte. Als flushen het euvel kan verhelpen dan ben ik al dik tevreden.
Is het overigens lastig om een startmotor te vervangen?
Dank voor jullie reacties!
Natuurlijk heb ik een uitgebreide proefrit gemaakt, ook nog eens met de monteur van de volvo garage toen de aankoopkeuring werd uitgevoerd. De resonantie was vandaag niet aanwezig. ik heb het gisteren wel gefilmd, weet alleen niet hoe ik een filmpje hier moet plaatsen.
De startmotor maakt vaker wel dan niet het harde geluid, maar dus niet altijd. Als flushen van het stuurhuis het probleem kan verhelpen dan zou dat natuurlijk geweldig zijn.
Overigens ga ik nu nog niet terug naar de volvodealer. Ik wil eerst de verkopende partij de ruimte geven om het euvel op te lossen. Hij heeft mij geadviseerd om bij een garage in Nijmegen er naar te laten kijken. Daarna ga ik met hem overleggen hoe het verholpen wordt waarbij ik er vanuit ga dat de verkopende partij dit voor zijn rekening neemt. Ondanks het feit dat ik geen garantie heb is mijn ervaring dat de verkoper een fatsoenlijke partij is die bereid is om een oplossing te zoeken. Ik snap van zijn kant dat hij daarbij naar een acceptabele oplossing zoekt en niet een perfecte. Als flushen het euvel kan verhelpen dan ben ik al dik tevreden.
Is het overigens lastig om een startmotor te vervangen?
v70 2.4d geartronic summum 2005
- Rippie V70
- 5th Gear member
- Berichten: 1376
- Lid geworden op: 26.08.2009 - 19:17
- Locatie: Oost Nederland
Allebei? 2 aan het subframe en 1 boven, en ook nog een baksteun aan de voorzijde zijn er meer dan 2....Ten aanzien van de motorsteunen: deze zijn net allebei vervangen. Zowel onder aan het subframe als aan de bovenzijde.
En VWB je startmotor, zit die niet gewoon los....(zoals in "niet vastgedraaid")
Laatst gewijzigd door Rippie V70 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
V70 D3 Kinetic MY2013 = 484 seashell metallic = 17" Pandora
V70 2.4D Kinetic MY2005 = Cedar Green pearl =Musca+winter =Sirius+Zomer= park assist =
V70 2.4D Kinetic MY2005 = Cedar Green pearl =Musca+winter =Sirius+Zomer= park assist =
-
- 1st Gear member
- Berichten: 16
- Lid geworden op: 01.03.2014 - 18:54
Misschien had ik van te voren moeten melden dat ik (nog) maar weinig verstand heb van mijn nieuwe auto. uit de aankoopkeuring kwam naar voren dat deze twee steunen vervangen moesten worden. Ik ben in ieder geval geen monteur...Allebei? 2 aan het subframe en 1 boven, en ook nog een baksteun aan de voorzijde zijn er meer dan 2....
En VWB je startmotor, zit die niet gewoon los....(zoals in "niet vastgedraaid")
Ik ga morgen ochtend even naar de startmotor laten kijken bij de plaatselijke garage.
Later meer
v70 2.4d geartronic summum 2005
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1861
- Lid geworden op: 07.06.2005 - 20:16
U geeft zelf al aan dat de problemen zich wisselend voordoen, ik zou daarom terughoudend zijn met verwijten aan het adres van een derde partij die weinig tot geen belangen heeft om bewust zaken te verzwijgen.
Tenslotte heeft de verkoper u een wagen met gebreken verkocht, niet de bewuste dealer. Als ik het relaas verder zo lees lijkt me dat er in alle redelijkheid een oplossing gaat komen.
Tenslotte heeft de verkoper u een wagen met gebreken verkocht, niet de bewuste dealer. Als ik het relaas verder zo lees lijkt me dat er in alle redelijkheid een oplossing gaat komen.
Laatst gewijzigd door Thom op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 16
- Lid geworden op: 01.03.2014 - 18:54
ik maak helemaal geen verwijten, ik doe slechts een constatering. Van te voren had ik een verwachting bij de aankoopkeuring en die is niet uitgekomen. Bovendien heb ik geen namen genoemd toch? ik heb betaald voor een aankoopkeuring, vertrouwende op de expertise van een gespecialiseerd bedrijf, en binnen een week zijn een aantal elementaire zaken kaduuk. dan is het volgens mij niet vreemd dat ik teleurgesteld ben.
v70 2.4d geartronic summum 2005