Superfunky's PIH

Het board om te praten over zaken die exclusief voor de Plug In Hybrid Volvo's van toepassing zijn
Gebruikersavatar
jp-v60
4th Gear member
Berichten: 664
Lid geworden op: 22.06.2013 - 12:10

RoaldH schreef:
RichieB schreef: Laat je 'm wel eerst goed voorgloeien? ;-)
Je zou haast zeggen van wel...



Stukje van deze review:
Ces accus, rechargeables en 8H sur une prise 220V, portent l'autonomie à 900 km grâce à l'association du moteur électrique de 70 ch et du 5 cylindres diesel de 215 ch. Trois modes de conduite dont proposés : L'un 100% électrique, le second, combine les deux motorisations, et un 3e est axé sur la performance tirant le meilleur des deux blocs. Si la conduite du break se révèle douce et agréable, on regrette qu'après les agréables phases sans bruit, le moteur diesel claque comme un camion ! Cette V60 plug-in Hybrid profite de 4 roues motrices lorsque ses moteurs fonctionnent de concert.
en nou in het nederlands :-/
Gebruikersavatar
Superfunky
5th Gear member
Berichten: 1231
Lid geworden op: 26.02.2013 - 00:24

Ik verbaas echt mezelf vrienden, vanochtend 1:100 (!!) en ik heb er niet eens moeite voor gedaan!

Wel de tip overgenomen om bij constante snelheid boven de 90 km/h de pook naar links te gooien. Dat helpt om de afstand te halen en rijdt een stuk rustiger.

Tjonge, wat een heerlijk gevoel krijg je als je je gewoon niet schuldig hoeft te voelen omdat je afgelopen weekend 1:5 hebt geklokt in de Power modus! :) :)
Marianne en Femke zullen echt trots op me zijn!
Gebruikersavatar
Walter
Geartronic member
Berichten: 24660
Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
Locatie: Randstad
Contacteer:

Misschien dat Femke je hoogstpersoonlijk een kusje wil komen geven
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
Jan Hagel
2nd Gear member
Berichten: 107
Lid geworden op: 05.02.2013 - 18:43
Locatie: A6

Superfunky schreef:
RichieB schreef:
Ik dacht even dat je een vervelend gevoel kreeg van het rijden op diesel in een gesubsidieerde PIH. 8-) Maar je vindt het vervelend voor de motor.. mijn wereld is weer rond. =)

Gelukkig! Zou het niet op m'n geweten willen hebben!
Maar ik heb de oplossing al. Ik rijd alleen nog in de file en de stad Pure en verder Power, kan ik vast aan wennen denk ik!
Ja, dat vind ik ook de enige fijne combi. Heerlijk stil door de stad glijden in "pure", en daarbuiten altijd lekker veel power! De hybrid-mode is op papier leuk, maar geeft mij, zeker bij koude motor, een onprettig gevoel. Het klopt gewoon niet dat een (koude) motor steeds weer een paar tellen aan is en dan weer uit....
Moet ook eerlijk bekennen dat ik wel graag aan het gas "hang" en de hybrid-mode daarom per definitie niet geschikt is...
V70 2.5t momentum 2008
V60 d5 summum 2011 (polestar)
V60 d6
Op komst: xc90t8
Gebruikersavatar
jrkalf
3rd Gear member
Berichten: 471
Lid geworden op: 18.01.2014 - 16:29
Locatie: Nederland
Contacteer:

Superfunky schreef: Ik blijf daar een heel vervelend gevoel bij hebben. Is toch een soort helemaal los gaan zonder voorspel! Dat voelt ook niet echt prettig! :) :)
Vind ik hierbij dan ook echt de beste omschrijving en ik mag hem graag gebruiken als ik mijn gelijkende gevoel beschrijf bij anderen.
Ik probeer daarom 's ochtends toch echt op de motor die 1.1 km af te leggen richting de snelweg. Zowel op 30 km/u als 50 km/u. Niet omdat ik het prettig ervaar de woonwijk uit te rijden met een ronkende pijp, maar puur omdat ik de motor wil sparen.
Weten is leuk, controleren is beter.

Heden:
2024- : Volvo XC70 2.5T AWD Ocean Race
2019- : VW Caravelle, TDI 204pk

Verleden:
2019-2023: Stofzuiger Model 3
2017-2019: Volvo v90 T5 Inscription Onyx Black Afbeelding
2014-2017: Volvo v60 D6
2010-2014: Volvo 850 T-5R
2008-2010: Volvo 854 2.5_20v
Gebruikersavatar
RichieB
6th Gear member
Berichten: 2784
Lid geworden op: 13.05.2008 - 17:46
Locatie: Goeree-Overflakkee

Tsja, de subsidie is binnen, dus het enige wat nu nog telt is de inruilwaarde. Jammer van de extra uitstoot in je eigen woonwijk, maar je moet keuzes maken.. o.O
Tesla Model S 75D, 2018 AWD Enhanced Autopilot 2.5 Sunroof
Tesla Model S 70, 2016 base + black headliner
V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Xenium Security Advanced Safety Family Premium Sound DAB+
V70 MY2012 T4 Powershift LE Luxery Line Driver Support Line Family Line
V70 MY2004 Geartronic 185pk
Pil
2nd Gear member
Berichten: 109
Lid geworden op: 27.06.2013 - 00:01
Locatie: Eerbeek

Mijn manier om de motor in zo'n situatie op te warmen is elektrisch in dorp (stad) en optrekken naar 80 op de provinciale weg. Op een stukje waar het vlak is cq helling af de motor erbij via AWD. Dan belast je de motor niet of nauwelijks, zit hij niet hoog in de toeren en kan rustig warm lopen. Zelfde geintje evt bij oprit snelweg. Na paar km constante snelheid op snelweg is hij vast wel warm en mag-ie meer.
2013: Volvo V60 PIH Christal White MY 2014
2009 Volvo XC60 D5 Summum Electric Silver MY 2009
2000 Volvo V40 T4 Silver
Gebruikersavatar
Poni
3rd Gear member
Berichten: 336
Lid geworden op: 06.11.2013 - 00:31

Ik heb het er wel eens met de chefmonteur van mijn garage over gehad. Hij vertelde dat de D5 is aangepast om dit gebruik aan te kunnen. Zwaardere lagers ed.
Ik kan me eerlijk gezegd van Volvo ook niet voorstellen dat ze een auto op de markt brengen, waarbij ze willens en wetens techniek inbouwen die de levensduur van de motor in ernstige mate zou verkorten.
Volvo is toch bij uitstek het merk van de lange levensduur.
Ik heb in ieder geval besloten om gewoon zoveel mogelijk elektrisch te rijden en de auto het lekker zelf uit te laten zoeken.
Als je niet al teveel gas geeft als de diesel bijschakelt, doet hij dat heel beheerst met een betrekkelijk laag toerental.
Dat vraagt wel om wat rustig te rijden, maar dat vind ik niet erg.
Het snellere, ruigere werk heb ik met mijn vorige auto achter me gelaten en eerlijk gezegd bevalt het me wel.
Poni

2013 Volvo V60 PIH MY14 Seashell Grey, Beachwood leder
2008 Volvo S40 2.0 Summum
2006 Volvo S80 V8 Summum - 2005 Volvo S80 T6 Summum - 1999 Volvo S80 T6 - 1997 Volvo V40 1.8 Europa
1992 Volvo 780 V6 Bertone - 1988 Volvo 760 GLE - 1990 Volvo 780 Bertone
1981 Volvo 262C Bertone - 1972 Volvo 1800ES - 1966 Volvo 121S
Gebruikersavatar
Superfunky
5th Gear member
Berichten: 1231
Lid geworden op: 26.02.2013 - 00:24

Poni schreef:
Ik kan me eerlijk gezegd van Volvo ook niet voorstellen dat ze een auto op de markt brengen, waarbij ze willens en wetens techniek inbouwen die de levensduur van de motor in ernstige mate zou verkorten.
Dat geloof ik ook wel. Immers van de 200.000 km die ik met deze auto zal afleggen, is maximaal de helft met de D5, dus logisch dat Volvo dan gemakkelijk (ook zonder zwaardere lagers) zal kunnen beweren dat de levensduur tenminste even lang is. Maar toch laat het onverlet dat het gewoon niet lekker kan zijn voor het blok om eigenlijk bij iedere rit onder de 80-90km niet op temperatuur te komen.

Als ik alleen al denk aan het roetfilter en die hele handel eromheen krijg ik al jeuk. Paar maanden geleden heb ik roetfilter en alle andere troep uit de A6 laten halen. Gevolg: 10% lager verbruik, veel beter lopende motor en (nog) meer power. Ze hebben me laten zien hoe een dichtgeslibd DPF eruit ziet, daar word je niet blij van. reden: door die korte stukjes die je NL rijdt, wordt je DPF zelden goed gereinigd. Daarnaast ontstaat er overal afzetting omdat de motor te weinig op temperatuur komt. Gevolg is dat alles dicht komt te zitten.
Dus ja, ben met je eens dat Volvo er vast goed over nagedacht heeft, maar aan de andere kant is en blijft het techniek en die kan kapot. Blijft een lastige vraag en reden te meer waarom er eigenlijk een temperatuur meter in zou moeten.

@Richie: je hebt een punt, misschien moeten we er ons niet druk over maken. Gelukkig zijn wij niet de koper van onze gebruikte PiH denk ik dan maar ;)
Gebruikersavatar
Poni
3rd Gear member
Berichten: 336
Lid geworden op: 06.11.2013 - 00:31

Ik zou er helemaal niets aan hebben om de motor een pas km warm te rijden en dan de rest op de accus te doen.
Poni

2013 Volvo V60 PIH MY14 Seashell Grey, Beachwood leder
2008 Volvo S40 2.0 Summum
2006 Volvo S80 V8 Summum - 2005 Volvo S80 T6 Summum - 1999 Volvo S80 T6 - 1997 Volvo V40 1.8 Europa
1992 Volvo 780 V6 Bertone - 1988 Volvo 760 GLE - 1990 Volvo 780 Bertone
1981 Volvo 262C Bertone - 1972 Volvo 1800ES - 1966 Volvo 121S
Gebruikersavatar
Superfunky
5th Gear member
Berichten: 1231
Lid geworden op: 26.02.2013 - 00:24

Poni schreef: Ik zou er helemaal niets aan hebben om de motor een pas km warm te rijden en dan de rest op de accus te doen.
Eens, ik ook niet. Moet maar 40 km, dus zelfs de Audi krijg ik meestal maar net warm.
Na een paar dagen proberen denk ik dat mijn dagelijks ritme is: in de ochtend als het knetter druk is alles Pure m.u.v. snelweg boven de 90 bij, dan pook naar links en rustig met verkeer mee. Dan draait tie rustig een paar minuten 2000 toeren of minder en mag 'tie weer verder slapen.
In de avond ben ik meestal achter het verkeer aan: Pure van en naar snelweg en verder Power of AWD al naargelang m'n mood (zal wel meestal eerste zijn, zie ik m'n dochtertje nog ff :), veel belangrijker dan al dat milieu geleuter! ;)
Gebruikersavatar
IkeV70
5th Gear member
Berichten: 2136
Lid geworden op: 27.01.2006 - 22:18
Locatie: Heerhugowaard

Poni schreef: Ik kan me eerlijk gezegd van Volvo ook niet voorstellen dat ze een auto op de markt brengen, waarbij ze willens en wetens techniek inbouwen die de levensduur van de motor in ernstige mate zou verkorten.
Volvo is toch bij uitstek het merk van de lange levensduur.
Natuurlijk hebben ze er over nagedacht, en vast en zeker aanpassingen gedaan waar mogelijk en haalbaar, maar hou er maar rekening mee dat er compromissen gesloten zijn. Het is dus ook echt afwachten of de levensduur van deze D6 diesels op hetzelfde niveau zal blijken te liggen als andere versies. Zeker als je relatief veel electrisch rijdt.
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
vaudi
5th Gear member
Berichten: 1032
Lid geworden op: 26.12.2013 - 20:33

Het gaat niet alleen om de lagers.
Een automotor hoort langzaam op temperatuur te komen. Dit ivm uitzetten van allerlei soorten metalen die allemaal anders uitzetten en krimpen bij koud worden.
Dat koud worden is het probleem niet, dat geschiedt langzaam.

Warm worden is uiterst belangrijk bij een diesel. Je wilt ook geen gescheurde kop. (zal zeer waarschijnlijk niet verzwaard zijn tov een D5)

Je merkt ook dat een warmgedraaide diesel veel zuiniger is dan een koude. Je kunt je voorstellen dat dan pas de smeer kwaliteit, de motorafstelling en de samenwerking van onderdelen optimaal is en de slijtage minimaal.
Laatst gewijzigd door vaudi op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
jp-v60
4th Gear member
Berichten: 664
Lid geworden op: 22.06.2013 - 12:10

ik maak me ook niet zozeer druk om de lagers en smering en dergelijke, gaat mij idd om het uitzetten van het blok en dan voornamelijk om de koppakking en kop
Gebruikersavatar
Superfunky
5th Gear member
Berichten: 1231
Lid geworden op: 26.02.2013 - 00:24

Mannen, ben ik de enige met geregeld wegvallende internetverbinding en belabberde snelheid in z'n 2014.5??

Provider Vodafone, snelste abo dat je kunt hebben en mijn overige apparaten in de auto halen moeiteloos de 5 à 10 voudige snelheid van het ingebouwd modem.
Gebruikersavatar
jrkalf
3rd Gear member
Berichten: 471
Lid geworden op: 18.01.2014 - 16:29
Locatie: Nederland
Contacteer:

Het ingebouwde modem is slechts 3G, niet 4G. Houdt hier rekening mee.
Ik heb nog nooit goede snelheden op 3G gehaald. Met 4G (ook vodafone) haal ik geregeld 25 a 30mbit.
Weten is leuk, controleren is beter.

Heden:
2024- : Volvo XC70 2.5T AWD Ocean Race
2019- : VW Caravelle, TDI 204pk

Verleden:
2019-2023: Stofzuiger Model 3
2017-2019: Volvo v90 T5 Inscription Onyx Black Afbeelding
2014-2017: Volvo v60 D6
2010-2014: Volvo 850 T-5R
2008-2010: Volvo 854 2.5_20v
Gebruikersavatar
DJL
1st Gear member
Berichten: 46
Lid geworden op: 26.06.2013 - 22:56

Vandaag bij de dealer geweest voor onderstaande 3 problemen van gisteren:
Na ritje van 50Km in AWD, en kort stop (2 min), niet meer willen rijden in AWD of pure, terwijl er nog 30KM elektra in zat.
(melding: AWD tijdelijke niet beschikb. door tijdsbeperkingen)

Daarna in de middag bij starten werkten alles weer, maar wel melding dat de preconditioning was onderbroken door voedingswijziging, terwijl hij niet aan de stroom lag. (dus niks gewijzigd kon zijn aan de voeding)

Daarnaast had ik gisteren zowel in de ochtend als de middag op bijna alle wegen een versperring staan volgens TMC. Dus wilde hij continue omrijden. Dit was vanochtend weer verdwenen.

Nu dus bij de dealer geweest, en ze hebben een fout in het hybride systeem gevonden en er mag niet meer in de auto gereden worden, totdat dit is opgelost. (ze hopen het morgen hersteld te hebben.)

Zo niet kan ik morgen niet met mijn PIH'tje komen, maar met verv. verv. van de dealer. S60-D3 :-( :-(
Laatst gewijzigd door DJL op 01.01.1970 - 01:00, 3 keer totaal gewijzigd.
Volvo V60 PIH MY2014, Geleverd 28-12-2013 :-)
Gebruikersavatar
jrkalf
3rd Gear member
Berichten: 471
Lid geworden op: 18.01.2014 - 16:29
Locatie: Nederland
Contacteer:

DJL schreef: Zo niet kan ik morgen niet met mijn PIH'tje komen, maar met verv. vervv. van de dealer. :-( :-(
Geen vervangende PiH gekregen van de dealer?
Dan mag ik hopen dat je een S60 Polestar hebt ;)
Weten is leuk, controleren is beter.

Heden:
2024- : Volvo XC70 2.5T AWD Ocean Race
2019- : VW Caravelle, TDI 204pk

Verleden:
2019-2023: Stofzuiger Model 3
2017-2019: Volvo v90 T5 Inscription Onyx Black Afbeelding
2014-2017: Volvo v60 D6
2010-2014: Volvo 850 T-5R
2008-2010: Volvo 854 2.5_20v
Gebruikersavatar
Superfunky
5th Gear member
Berichten: 1231
Lid geworden op: 26.02.2013 - 00:24

DJL schreef:
Zo niet kan ik morgen niet met mijn PIH'tje komen, maar met verv. verv. van de dealer. S60-D3 :-( :-(
Oh, maar die kunnen we dan mooi gebruiken als vergelijkingsauto. Kijken welke eerder de bocht uitgaat:
De S60 zonder Heico onderstel of de mijne met. Ik weet wie er wint en welke tegen de vangrail gaat!

(Ik probeer er maar een positieve draai aan te geven! Ik zeg: pushen die gasten, anders mogen ze het dinertje sponsoren!)
Gebruikersavatar
DJL
1st Gear member
Berichten: 46
Lid geworden op: 26.06.2013 - 22:56

Superfunky schreef:
Oh, maar die kunnen we dan mooi gebruiken als vergelijkingsauto. Kijken welke eerder de bocht uitgaat:
De S60 zonder Heico onderstel of de mijne met. Ik weet wie er wint en welke tegen de vangrail gaat!

(Ik probeer er maar een positieve draai aan te geven! Ik zeg: pushen die gasten, anders mogen ze het dinertje sponsoren!)
Ja klinkt aardig maar toch.
Mag ik straks kwijlen bij de 20 andere gepoetste PIH'tjes, terwijl die van mij er niet tussen staat voor de leuke plaatjes. Mogelijk later dan maar is wat foto shoppen en mijn PIH'tje later over de S60 heen plakken. (is wel een leuke uitdaging)

Maar ja ga morgen de Dealer nog is contacten of ze licht zien in het hybride spectrum.
Of anders vragen of de verv. PIH al beschikbaar is.

OH, ik zie trouwens dat ik op het verkeerde Topic zit. Of toch niet en is het SF-diner eigenlijk een sub-topic van deze, want alleen de diner gasten gaan de SF-PIH met Heico e.d. zien. :-)
Volvo V60 PIH MY2014, Geleverd 28-12-2013 :-)
Plaats reactie

Terug naar “Plug In Hybrid Volvo's”