Ik maak me al een tijdje druk om mijn veiligheid wanneer ik ooit een keer van de zijkant wordt aangeraden en dat hoeft niet eens met hoge snelheid te zijn.
Omdat ik 1.98m groot ben kom ik met mijn hoofd ter hoogste van het handvat dat boven het raam gemonteerd is. Ik vraag me af of de gordijnairbag in de auto bij een zij-impact over dit handvat heenkomt of dat ik in mijn geval dan met hoofd vol tegen dit handvat aankom?
Ik kan je uit ervaring vertellen dat het handvat keihard is en wanneer je bij een gemiddeld ongeluk hier met je hoofd tegenaan komt je het waarschijnlijk niet meer kunt navertellen wegens hoofdletsel. Dit handvat verhaal heeft me aan het denken gezet toen ik bij mijn vader in de S60 als pasagier in de auto zat en hij plots moest uitwijken voor een kat op een 80 km/h weg waardoor ik dus vol met mijn hoofd tegen het kunststof handvat aankwam met een gigantische bult als gevolg.
Als de gordijnairbag niet over het handvat gaat bij een zij-impact ben ik voornemens om het handvat uit de auto te halen om mijn eigen veiligheid beter te garanderen.
Weet iemand hoe dit systeem functioneert of heeft iemand al een soortgelijke situatie meegemaakt?
Veiligheid van grote mensen bij zij-impact S60/V70/S80
- RoyvW
- 3rd Gear member
- Berichten: 330
- Lid geworden op: 15.07.2011 - 14:01
- Locatie: Brunssum
Laatst gewijzigd door RoyvW op 01.01.1970 - 01:00, 3 keer totaal gewijzigd.
Volvo XC90 T8 AWD Inscription PE LV MY2016
Volvo EX30 Core Vapour Grey 2024
Volvo XC90 2.5T Ocean Race 2005
Volvo V70 XC 2.5T AUT 1998
Volvo V40 2.0T AUT 2002
Volvo V70 2.5D AUT 2000
Volvo S60 2.4i 140PK LPG 2001
Volvo EX30 Core Vapour Grey 2024
Volvo XC90 2.5T Ocean Race 2005
Volvo V70 XC 2.5T AUT 1998
Volvo V40 2.0T AUT 2002
Volvo V70 2.5D AUT 2000
Volvo S60 2.4i 140PK LPG 2001
- JeroenSpock
- 7th Gear member
- Berichten: 9335
- Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
- Locatie: Veendam
- Contacteer:
Ben net op 2 slopers geweest, S60/V70 wat daar staat met airbags er uit hangen niet voor de handgrepen langs maar dat zijn lege plofzakken. Misschien dat ze bij het opblazen wel er voor langs komen, dat kon ik niet zien.
Ik ben 1m88 en zit met de stoel op de laagste stand. Kom met mijn schouder net boven de raamstijl uit, gewoon omdat dat beschermd en alles wat daar boven zit niet meer. Met mijn hoofd kom ik dan echt niet in de buurt van die handgreep. Dan raak ik eerder de B-stijl.
Hoe heb je je stoel staan dan?
Ik ben 1m88 en zit met de stoel op de laagste stand. Kom met mijn schouder net boven de raamstijl uit, gewoon omdat dat beschermd en alles wat daar boven zit niet meer. Met mijn hoofd kom ik dan echt niet in de buurt van die handgreep. Dan raak ik eerder de B-stijl.
Hoe heb je je stoel staan dan?
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi

Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
- RoyvW
- 3rd Gear member
- Berichten: 330
- Lid geworden op: 15.07.2011 - 14:01
- Locatie: Brunssum
De stoel staat bij mij ook op de laagste stand, niet helemaal naar achteren, een klik of twee naar voren en doordat ik een tijd een dubbele hernia heb gehad ben ik ervan geneven om de rugleuning te ver achterover te stellen, mijn rugleuning staat dan ook vrij recht. Dit zit perfect voor mijn lengte en zo kan ik kilometers achter elkaar rijden en fris uitstappen. De handgreep zit echter dan precies naast mijn hoofd op een 10 cm afstand boven mijn slaap. Ik ben totaal niet iemand die zich normaal gesproken erg drukt maakt over veiligheid, maar doordat ik alleen al bij een uitwijkmaneuvre zo hard mijn heeft tegen dat handvat heb gestopen waardoor ik bijna even van de wereld was ben ik er wel over gaan nadenken. Voor mij zou dit bij een lichte aanrijding de kans op hoofdletsel al erg groot maken terwijl anderen gewoon uitstappen om de verzekeringspapieren in te vullen, wat dat betreft vind ik het dan ook totaal niet overtrokken. Voor mij is dat handvat op het moment van een aanrading een hamer die ik niet kan ontwijken. Waarschijnlijk is het dan ook gewoon beter om het handvat eruit te halen uit voorzorg.JeroenSpock schreef: Ben net op 2 slopers geweest, S60/V70 wat daar staat met airbags er uit hangen niet voor de handgrepen langs maar dat zijn lege plofzakken. Misschien dat ze bij het opblazen wel er voor langs komen, dat kon ik niet zien.
Ik ben 1m88 en zit met de stoel op de laagste stand. Kom met mijn schouder net boven de raamstijl uit, gewoon omdat dat beschermd en alles wat daar boven zit niet meer. Met mijn hoofd kom ik dan echt niet in de buurt van die handgreep. Dan raak ik eerder de B-stijl.
Hoe heb je je stoel staan dan?
Volvo XC90 T8 AWD Inscription PE LV MY2016
Volvo EX30 Core Vapour Grey 2024
Volvo XC90 2.5T Ocean Race 2005
Volvo V70 XC 2.5T AUT 1998
Volvo V40 2.0T AUT 2002
Volvo V70 2.5D AUT 2000
Volvo S60 2.4i 140PK LPG 2001
Volvo EX30 Core Vapour Grey 2024
Volvo XC90 2.5T Ocean Race 2005
Volvo V70 XC 2.5T AUT 1998
Volvo V40 2.0T AUT 2002
Volvo V70 2.5D AUT 2000
Volvo S60 2.4i 140PK LPG 2001
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 110
- Lid geworden op: 24.07.2007 - 18:53
- Locatie: Heerlen, Zuid Limburg
Demonteren dat ding zou ik zeggen, tenminste, ik denk persoonlijk niet dat die airbags er overheen komen.
De airbag aan de zijkant is volgens mij alleen om je van het raam af te schermen.
De airbag aan de zijkant is volgens mij alleen om je van het raam af te schermen.
Volvo 340
Volvo 960 2.5 24v 1995 LP-NX-77 289.000 - 336.000 RIP
Volvo 960 2.5 24v 1994 JP-RV-09 286.000 - 293.000 RIP
Volvo S60 2.4 D5 2002 30-JF-VL 287.000 - 291.000 SOLD
Volvo V40 1.9 T4 1999 08-HH-TJ 328.000 - 329.000 SOLD
Volvo S70 2.5T 1997 RD-TX-74 187.000 - 189.000 SOLD
Volvo V70 2.5 TDI 1998 TN-TZ-21 529.000 - 575.000 RIP
Volvo 940 2.3 IC 1997 RH-TX-11 531423 -
Volvo 960 2.5 24v 1995 LP-NX-77 289.000 - 336.000 RIP
Volvo 960 2.5 24v 1994 JP-RV-09 286.000 - 293.000 RIP
Volvo S60 2.4 D5 2002 30-JF-VL 287.000 - 291.000 SOLD
Volvo V40 1.9 T4 1999 08-HH-TJ 328.000 - 329.000 SOLD
Volvo S70 2.5T 1997 RD-TX-74 187.000 - 189.000 SOLD
Volvo V70 2.5 TDI 1998 TN-TZ-21 529.000 - 575.000 RIP
Volvo 940 2.3 IC 1997 RH-TX-11 531423 -
- MartenS40
- 4th Gear member
- Berichten: 655
- Lid geworden op: 01.06.2010 - 15:16
Het gordijn beschermt je inderdaad niet tegen het handvat, deze gaat erachter langs.
Hoewel het mogelijk is, is het niet aanemelijk dat je hem raakt. Je lichaam klapt redelijk dubbel door de klap, waardoor je hoofd zich niet bij het dak bevind. Daarbij schiet het dak ook iets omhoog.
zie:
Hoewel het mogelijk is, is het niet aanemelijk dat je hem raakt. Je lichaam klapt redelijk dubbel door de klap, waardoor je hoofd zich niet bij het dak bevind. Daarbij schiet het dak ook iets omhoog.
zie:
Laatst gewijzigd door MartenS40 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Mijn Volvo's
05-2021 MY15 Volvo V60 T3 R-design, Crystal White Pearl Foto's en ervaringen
01-2014 MY08 Volvo V50 2.0 Edition 2, Titanium Grey Foto's en Ervaringen
05-2011 MY07 Volvo V50 2.0D Edition 2, Black Sapphire Foto's
02-2009 MY04 Volvo S40 2.0D Elan, Silver Metalic
05-2021 MY15 Volvo V60 T3 R-design, Crystal White Pearl Foto's en ervaringen
01-2014 MY08 Volvo V50 2.0 Edition 2, Titanium Grey Foto's en Ervaringen
05-2011 MY07 Volvo V50 2.0D Edition 2, Black Sapphire Foto's
02-2009 MY04 Volvo S40 2.0D Elan, Silver Metalic
- LtStone
- 4th Gear member
- Berichten: 706
- Lid geworden op: 03.12.2013 - 14:16
- Locatie: Amstelveen
ik ga je twee antwoorden geven:
het korte antwoord: haal dat ding weg als je je er niet lekker bijvoelt, mits je een (in)valide rede hebt om hem te laten, denk dan aan het toedekken met rubber of stuurlint (kurk) of zo zal schelen.
het lange antwoord:
De wetten van de mechanica dicteren dat je lichaam de "richting" van de klap gaat volgen, en dan wellicht wat terugveerd - maar de ergste g-krachten zijn er dan al uit door het bereiken van een dodepunt tov de eerste beweging, maw rijd jij frontaal tegen iets op dan klapt je lichaam naar voren, vanaf de zijkant die kant uit enfin je snapt waar dat naar toe gaat.
Theortetisch is het alleen mogelijk bij een calamiteit van de (zij)kanten dat je richting dat ding zal gaan. De gedachte is echter dat door de ligging van het bovenste deel van je driepuntsgordel, en gordelspanners, je ingesloten gaat raken doordat je middenrif ook vastzit. En zal je op zijn best een zij-neerwaarts scharende beweging maken. Ga in de auto zitten doe je riem om, trek de speling zachtjes weg van je benen - niet knellen, gewoon aansluiten en altijd doen overigens - en check of je hoofd dat ding gaat raken door dit na te bootsen. Hierbij/waarbij je wel ietwat uit je stoel mag komen voor een "veilige marge".
Raakt je hoofd dat ding, zie boven
Succes!
het korte antwoord: haal dat ding weg als je je er niet lekker bijvoelt, mits je een (in)valide rede hebt om hem te laten, denk dan aan het toedekken met rubber of stuurlint (kurk) of zo zal schelen.
het lange antwoord:
De wetten van de mechanica dicteren dat je lichaam de "richting" van de klap gaat volgen, en dan wellicht wat terugveerd - maar de ergste g-krachten zijn er dan al uit door het bereiken van een dodepunt tov de eerste beweging, maw rijd jij frontaal tegen iets op dan klapt je lichaam naar voren, vanaf de zijkant die kant uit enfin je snapt waar dat naar toe gaat.
Theortetisch is het alleen mogelijk bij een calamiteit van de (zij)kanten dat je richting dat ding zal gaan. De gedachte is echter dat door de ligging van het bovenste deel van je driepuntsgordel, en gordelspanners, je ingesloten gaat raken doordat je middenrif ook vastzit. En zal je op zijn best een zij-neerwaarts scharende beweging maken. Ga in de auto zitten doe je riem om, trek de speling zachtjes weg van je benen - niet knellen, gewoon aansluiten en altijd doen overigens - en check of je hoofd dat ding gaat raken door dit na te bootsen. Hierbij/waarbij je wel ietwat uit je stoel mag komen voor een "veilige marge".
Raakt je hoofd dat ding, zie boven

Succes!
V40 T4 2001 zwart
S60 T5 2003 zwart
S60 T5 2003 zwart
- Ben
- Executive Member
- Berichten: 41175
- Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
- Locatie: Even ten noorden van de Paltz
- Contacteer:
Vanaf 1:30
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
- RoyvW
- 3rd Gear member
- Berichten: 330
- Lid geworden op: 15.07.2011 - 14:01
- Locatie: Brunssum
Dat is een goed voorbeeld Ben, je ziet vanaf 1:40 dat de dummy (gemiddelde grote) onder het handvat zit. In mijn geval zou ik hoger zitten en het handvat raken, dit hard kunstoffen handvat wat schuin naar binnen bevestigd is zou mij een deuk in het hoofd bezorgen en dan hoeft de aanrijding nog niet eens zo hard te zijn als de aanrijding in het filmpje.Ben schreef:
Vanaf 1:30
Laatst gewijzigd door RoyvW op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Volvo XC90 T8 AWD Inscription PE LV MY2016
Volvo EX30 Core Vapour Grey 2024
Volvo XC90 2.5T Ocean Race 2005
Volvo V70 XC 2.5T AUT 1998
Volvo V40 2.0T AUT 2002
Volvo V70 2.5D AUT 2000
Volvo S60 2.4i 140PK LPG 2001
Volvo EX30 Core Vapour Grey 2024
Volvo XC90 2.5T Ocean Race 2005
Volvo V70 XC 2.5T AUT 1998
Volvo V40 2.0T AUT 2002
Volvo V70 2.5D AUT 2000
Volvo S60 2.4i 140PK LPG 2001
- MartenS40
- 4th Gear member
- Berichten: 655
- Lid geworden op: 01.06.2010 - 15:16
Dit is alleen niet jou auto, dit is de nieuwe S60. Bij jou S60 is de afstand tussen het hoofd van de dummy en het handvat groter lijkt het. Nogmaals het zou me verbazen als de dummy hem zou raken. Kijk eens naar de afstand die ontstaat bij de crashtest van jou S60...RoyvW schreef:Dat is een goed voorbeeld Ben, je ziet vanaf 1:40 dat de dummy (gemiddelde grote) onder het handvat zit. In mijn geval zou ik hoger zitten en het handvat raken, dit hard kunstoffen handvat wat schuin naar binnen bevestigd is zou mij een deuk in het hoofd bezorgen en dan hoeft de aanrijding nog niet eens zo hard te zijn als de aanrijding in het filmpje.Ben schreef:
Vanaf 1:30
MartenS40 schreef: Het gordijn beschermt je inderdaad niet tegen het handvat, deze gaat erachter langs.
Hoewel het mogelijk is, is het niet aanemelijk dat je hem raakt. Je lichaam klapt redelijk dubbel door de klap, waardoor je hoofd zich niet bij het dak bevind. Daarbij schiet het dak ook iets omhoog.
zie:
Mijn Volvo's
05-2021 MY15 Volvo V60 T3 R-design, Crystal White Pearl Foto's en ervaringen
01-2014 MY08 Volvo V50 2.0 Edition 2, Titanium Grey Foto's en Ervaringen
05-2011 MY07 Volvo V50 2.0D Edition 2, Black Sapphire Foto's
02-2009 MY04 Volvo S40 2.0D Elan, Silver Metalic
05-2021 MY15 Volvo V60 T3 R-design, Crystal White Pearl Foto's en ervaringen
01-2014 MY08 Volvo V50 2.0 Edition 2, Titanium Grey Foto's en Ervaringen
05-2011 MY07 Volvo V50 2.0D Edition 2, Black Sapphire Foto's
02-2009 MY04 Volvo S40 2.0D Elan, Silver Metalic
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 162
- Lid geworden op: 09.04.2007 - 20:21
In het 2012 crash filmpje van de huidige S60 is volgens mij toch echt te zien dat de bovenzijde van het dummy-hoofd de dakrand raakt. Vreemd ontwerp, dat krijg je met die lage daken van Volvo.
Overigens herken ik me helemaal in de vraagstelling van TS. Ook ik (lengte slechts 187cm, stoel niet op laagste stand) zit luttele cm's met het hoofd van de harde handgreep af.
Naar mijn mening bouwt Volvo tegenwoordig (m.i.v. ongeveer de V70-II) auto's met een te laag dak. Is ook qua zitcomfort niet erg prettig, persoonlijk heb ik graag de ruimte.
Nu is het zo dat bij een pure zijdelingse aanrijding van links eerst het lichaam een 'zet' krijgt naar rechts waarbij het hoofd een knik-beweging maakt naar links, en zo aanraking met de dakrand voorkomt. (hopelijk)
Zie ook de diverse EuroNCAp filmpjes.
Maar ongelukken zijn zelden hetzelfde als de 'studio'-opzet van de crashtechnici. Niet zelden is er bijvoorbeeld sprake van een koprol, waarbij je wel degelijk het dak onzacht gaat raken, al was het maar doordat het dak naar binnen zal bewegen. Ook bij een Volvo…
Overigens herken ik me helemaal in de vraagstelling van TS. Ook ik (lengte slechts 187cm, stoel niet op laagste stand) zit luttele cm's met het hoofd van de harde handgreep af.
Naar mijn mening bouwt Volvo tegenwoordig (m.i.v. ongeveer de V70-II) auto's met een te laag dak. Is ook qua zitcomfort niet erg prettig, persoonlijk heb ik graag de ruimte.
Nu is het zo dat bij een pure zijdelingse aanrijding van links eerst het lichaam een 'zet' krijgt naar rechts waarbij het hoofd een knik-beweging maakt naar links, en zo aanraking met de dakrand voorkomt. (hopelijk)
Zie ook de diverse EuroNCAp filmpjes.
Maar ongelukken zijn zelden hetzelfde als de 'studio'-opzet van de crashtechnici. Niet zelden is er bijvoorbeeld sprake van een koprol, waarbij je wel degelijk het dak onzacht gaat raken, al was het maar doordat het dak naar binnen zal bewegen. Ook bij een Volvo…