accu vervangen

Geleverd vanaf 2003
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mveijck
2nd Gear member
Berichten: 164
Lid geworden op: 21.01.2011 - 21:30
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Hallo allemaal,

misschien een wat onnozel vraagje voor sommige maar ik wil het toch even voor de zekerheid checken maar zijn er dingen waar ik moet opletten als ik zelf mn accu vervang van mn V50 2,4 geartronic uit 2004? Iets met alarm misschien?

Bedankt vast!

Maarten
Life is a gift, that's why they call it the present :)


V50 2,4 Elite, geartronic
440 DL Automaat (R.I.P.)
...

Massa eerst en dan de +. Dit om kortsluiting te voorkomen. Beste ook om geisoleerde steek- of ringsleutel te gebruiken (zelf te isoleren met isolatietape).
hendrik jan de volvoman
2nd Gear member
Berichten: 52
Lid geworden op: 27.01.2014 - 11:41

Ik vind het zeker geen onnozele vraag.

Is het niet beter om een 12V bronnetje op de klemmen te houden, zodat er niks gereset wordt?
Gebruikersavatar
wim de jong
5th Gear member
Berichten: 2199
Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
Locatie: Leusden
Contacteer:

Dal lijkt me nu ook overdereven, het enige dat gereset wordt is de klok, en de zender-preset van je radio.

Maar eerst de massa, dan de plus los, oude accu eruit.
Nieuwe accu erin, contact op standje II, en dan plus aansluiten, dan massa.
Dan kan er niets fout gaan.
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20


C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
Gebruikersavatar
Mveijck
2nd Gear member
Berichten: 164
Lid geworden op: 21.01.2011 - 21:30
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Bedankt allemaal!
Fijn om even alles zeker te weten nu :)
Life is a gift, that's why they call it the present :)


V50 2,4 Elite, geartronic
440 DL Automaat (R.I.P.)
Gebruikersavatar
Kurt1975
4th Gear member
Berichten: 906
Lid geworden op: 10.07.2013 - 17:00
Locatie: Hasselt

Let wel op, de elektronica is gevoelig tegenwoordig.
Toen mijn accu van de V50 vervangen werd (bij auto 5), hebben ze de auto laten draaien.
Achteraf gemerkt dat er dingen niet pluis waren, zoals automatisch ramen sluiten, moest gereset worden.
Maar erger nog, de centrale stuureenheid van de airbags was naar de haaien (melding op dashbord, niet uitgetest 8-) ).
Kostelijk onderdeel!
Now:
2022 BMW 320e Touring M Sport Alpinweiss
Fiat 500S Sport

Before:
MY'19 XC40 T4 Inscription, Pine Grey/Amber leder, Pano roof, Harman Kardon, 20" R-design weels, Business Luxury Line, …
MY'14 V40 D3 Summum, Vibrant Copper, http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=61689
MY'14 V60 D4 Summum, Ember Black, http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=57558
MY'08 V50 2.0D Cameleon Blue
MY'07 S40 2.0D Blackcurrent Pearl
MY'99 S40 1.9d
FvT
2nd Gear member
Berichten: 51
Lid geworden op: 01.02.2014 - 23:07
Locatie: Best

wim de jong schreef: Dal lijkt me nu ook overdereven, het enige dat gereset wordt is de klok, en de zender-preset van je radio.

Maar eerst de massa, dan de plus los, oude accu eruit.
Nieuwe accu erin, contact op standje II, en dan plus aansluiten, dan massa.
Dan kan er niets fout gaan.

???
Waarom het contact inschakelen voordat de accu wordt aangesloten?

groeten,
Frank
Volvo V50, 2.0D edition II, 2009, zwart metallic
Gebruikersavatar
Mveijck
2nd Gear member
Berichten: 164
Lid geworden op: 21.01.2011 - 21:30
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

FvT schreef:
wim de jong schreef: Dal lijkt me nu ook overdereven, het enige dat gereset wordt is de klok, en de zender-preset van je radio.

Maar eerst de massa, dan de plus los, oude accu eruit.
Nieuwe accu erin, contact op standje II, en dan plus aansluiten, dan massa.
Dan kan er niets fout gaan.

???
Waarom het contact inschakelen voordat de accu wordt aangesloten?

groeten,
Frank
Goede vraag trouwens....ik heb toch maar even voor de zekerheid mijn eigen Volvo garage gemaild en die vertelden mij het volgende:
Sleutel altijd uit contact, accu vervangen, en dan pas weer op contact. Klokje en radio zenders afstemmen. Indien gewenst later even hier naartoe komen om de foutcodes uit het geheugen te wissen.

Denk dat ik het toch maar op deze aanwijzingen ga doen :)

Groeten weer!
Life is a gift, that's why they call it the present :)


V50 2,4 Elite, geartronic
440 DL Automaat (R.I.P.)
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

Mveijck schreef:
FvT schreef:
wim de jong schreef: Dal lijkt me nu ook overdereven, het enige dat gereset wordt is de klok, en de zender-preset van je radio.

Maar eerst de massa, dan de plus los, oude accu eruit.
Nieuwe accu erin, contact op standje II, en dan plus aansluiten, dan massa.
Dan kan er niets fout gaan.

???
Waarom het contact inschakelen voordat de accu wordt aangesloten?

groeten,
Frank
Goede vraag trouwens....ik heb toch maar even voor de zekerheid mijn eigen Volvo garage gemaild en die vertelden mij het volgende:
Sleutel altijd uit contact, accu vervangen, en dan pas weer op contact. Klokje en radio zenders afstemmen. Indien gewenst later even hier naartoe komen om de foutcodes uit het geheugen te wissen.

Denk dat ik het toch maar op deze aanwijzingen ga doen :)

Groeten weer!
Inderdaad,zo moet het dus,altijd de sleutel eruit,ivm het risico dat de auto op slot springt.
Laat je de sleutel er wel in,zorg dan dat er een raam open staat.
Contact op stand twee is mij ook onduidelijk,wat is daar de uitleg van?
Ik kan het in de documentatie nergens terug vinden.
Laatst gewijzigd door MarioC70 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
Gebruikersavatar
snorremans
5th Gear member
Berichten: 2297
Lid geworden op: 07.03.2005 - 20:34
Locatie: Zeist

MarioC70 schreef:
Mveijck schreef:
FvT schreef:
???
Waarom het contact inschakelen voordat de accu wordt aangesloten?

groeten,
Frank
Goede vraag trouwens....ik heb toch maar even voor de zekerheid mijn eigen Volvo garage gemaild en die vertelden mij het volgende:
Sleutel altijd uit contact, accu vervangen, en dan pas weer op contact. Klokje en radio zenders afstemmen. Indien gewenst later even hier naartoe komen om de foutcodes uit het geheugen te wissen.

Denk dat ik het toch maar op deze aanwijzingen ga doen :)

Groeten weer!
Inderdaad,zo moet het dus,altijd de sleutel eruit,ivm het risico dat de auto op slot springt.
Laat je de sleutel er wel in,zorg dan dat er een raam open staat.
Contact op stand twee is mij ook onduidelijk,wat is daar de uitleg van?
Ik kan het in de documentatie nergens terug vinden.
Ik heb onlangs mijn stuur vervangen door een sportstuur ( orgineel Volvo ) en in de handleiding staat ook als de accu is los geweest, contact sleutel op stand II en dan pas de accu weer aansluiten.

Op moment dat de accuklem de accupool raakt krijg je een behoorlijk vonkvorming, radio ,licht, enz gaan allemaal direct aan, ik vind het ook niet logisch deze procedure.
Ik ben nog bij de dealer wezen vragen wat hier de reden voor is , maar ze konden het mij ook niet verklaren, zelf doen ze een stuur wissel zonder de accupool los te halen.
V50 Momentum 2.4 140 PK , 170 PK by Rica, Flint Grey Pearl:2004
Mobility,Winter,Estate,Audioline High Performance, Pioneer TS-WX 610A
Tethys 17 inch,
Spacers 10 mm ( tussen lager en naaf )
Xenon,
Dubbele uitlaat,
Dakspoiler,
Body pakket,
Roofrails zilver,
Sunblinds,
Elektrischverstelb. en verw. lederen stoelen,
Trekhaak,
ECU spacer 14 mm,
Darkwood interieur, stuur en pook knop

Heden Mercedes B 220 ( 2020 ) 194 PK.
FvT
2nd Gear member
Berichten: 51
Lid geworden op: 01.02.2014 - 23:07
Locatie: Best

Als het ooit nodig laat ik de accu wel bij de dealer vervangen.
Gaat het dan mis dan kunnen zij het ook oplossen.

groeten,
Frank
Volvo V50, 2.0D edition II, 2009, zwart metallic
Gebruikersavatar
Fons099
3rd Gear member
Berichten: 352
Lid geworden op: 19.10.2012 - 16:42
Locatie: Venray

FvT schreef: Als het ooit nodig laat ik de accu wel bij de dealer vervangen.
Gaat het dan mis dan kunnen zij het ook oplossen.

groeten,
Frank
Betaal je wel meteen de hoofdprijs voor een nieuwe accu.
1993 Volvo 940 2.3 GLE, Bruin leer van binnen, ruim 360.000 op de klok, hobby auto
2005 V50 2.4 automaat. Mooi licht leer maar helaas zonder stoelverwarming...
1983 340 dl met jarretelaandrijving
1981 245 station (was op Curacao)
2003 V40 1.8 prestige volleder (in het mooie terra grey metallic)
2000 V70 2.4 aut.5 volleder
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 28891
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Fons099 schreef:
FvT schreef: Als het ooit nodig laat ik de accu wel bij de dealer vervangen.
Gaat het dan mis dan kunnen zij het ook oplossen.

groeten,
Frank
Betaal je wel meteen de hoofdprijs voor een nieuwe accu.
Dat kan meevallen, ook de Volvo dealer heeft soms relatief scherpe accu aanbiedingen.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
Mveijck
2nd Gear member
Berichten: 164
Lid geworden op: 21.01.2011 - 21:30
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

lint schreef:
Fons099 schreef:
FvT schreef: Als het ooit nodig laat ik de accu wel bij de dealer vervangen.
Gaat het dan mis dan kunnen zij het ook oplossen.

groeten,
Frank
Betaal je wel meteen de hoofdprijs voor een nieuwe accu.
Dat kan meevallen, ook de Volvo dealer heeft soms relatief scherpe accu aanbiedingen.
Kan misschien wel zijn maar mij scheelt het zo toch 60 euro met mijn garage terwijl ik geen goedkoop merk accu heb gekocht...vind ik toch genoeg verschil. Vind trouwens ook dat iets als een accu vervangen toch goed zelf te doen moet zijn nietwaar?
Life is a gift, that's why they call it the present :)


V50 2,4 Elite, geartronic
440 DL Automaat (R.I.P.)
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 28891
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Mveijck schreef:
lint schreef:
Fons099 schreef: Betaal je wel meteen de hoofdprijs voor een nieuwe accu.
Dat kan meevallen, ook de Volvo dealer heeft soms relatief scherpe accu aanbiedingen.
Kan misschien wel zijn maar mij scheelt het zo toch 60 euro met mijn garage terwijl ik geen goedkoop merk accu heb gekocht...vind ik toch genoeg verschil. Vind trouwens ook dat iets als een accu vervangen toch goed zelf te doen moet zijn nietwaar?
Dat laatste vind ik ook, het vervangen van een accu is goed zelf te doen.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
Fons099
3rd Gear member
Berichten: 352
Lid geworden op: 19.10.2012 - 16:42
Locatie: Venray

Kan er geen rem op het maximaal aantal citaten gezet worden?
Het ziet er erg chaotisch uit.
1993 Volvo 940 2.3 GLE, Bruin leer van binnen, ruim 360.000 op de klok, hobby auto
2005 V50 2.4 automaat. Mooi licht leer maar helaas zonder stoelverwarming...
1983 340 dl met jarretelaandrijving
1981 245 station (was op Curacao)
2003 V40 1.8 prestige volleder (in het mooie terra grey metallic)
2000 V70 2.4 aut.5 volleder
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”