Volvo Cars neemt deel aan een onderzoek naar bestuurderssensoren om auto`s hun bestuurder te leren kennen én herkennen. Door middel van een analyse maakt de auto een inschatting van de gemoedstoestand van de bestuurder.
Dankzij systemen die kunnen herkennen en onderscheiden of de bestuurder moe of inalert is, worden auto`s in de toekomst nóg veiliger. Men kan daarbij denken aan een technologie welke detecteert of de ogen gesloten zijn en waar de bestuurder precies naar kijkt.
Een sensor op het dashboard monitort aspecten als in welke richting de bestuurder kijkt, in hoeverre de ogen geopend zijn en in welke houding de bestuurder het hoofd houdt. Met deze kennis kunnen we precieze veiligheidssystemen ontwikkelen die de staat van de bestuurder waarneemt en de auto daarop aanpast. Dit betekent ook dat de auto niet buiten de rijbaan komt of te dicht op de voorligger rijdt wanneer de bestuurder niet oplet, maar ook de bestuurder kan wakker maken als deze in slaap valt.
“Dit staat bestuurders toe om op hun auto te vertrouwen en dat de auto daadwerkelijk helpt wanneer dat nodig is,” verklaart Per Landfors, ingenieur bij Volvo Cars en projectleider voor Driver Support Systems.
“De auto is in staat om te detecteren of de bestuurder oplet of niet, veiligheidssystemen kunnen hier effectief op worden aangepast. De supportsystemen kunnen bijvoorbeeld later bijspringen als de bestuurder gefocust is, en eerder bijspringen als de gedachte van de bestuurder elders zijn,” legt Per Landfors uit.
Lane Keeping Aid, Collision warning met full auto brake en Adaptieve Cruise Controle met Queue Assist zijn enkele van de systemen die de bestuurder kunnen helpen wanneer deze is afgeleid.
De technologie is gebaseerd op een sensor die op het dashboard voor de bestuurder is geplaatst. Kleine LED`s verlichten de bestuurder met infrarood licht, dit wordt vervolgens gemonitord door de sensor. Infrarood licht is niet zichtbaar voor het menselijk oog, wat betekent dat de persoon achter het stuur het licht niet opmerkt.
Met bestuurderssensoren zijn de mogelijkheden eindeloos. Door de bewegingen van de ogen te volgen, kan de auto bijvoorbeeld de in- en exterieurverlichting aanpassen aan waar de bestuurder naar kijkt. Ook kan de auto bijvoorbeeld de stoelhouding aanpassen, simpelweg door de persoon achter het stuur te herkennen.
“Dit is mogelijk door de sensor verschillende punten op het gezicht van de bestuurder te laten identificeren. Daarbij is het belangrijk om te vermelden dat de auto geen beelden opslaat en geen toezichtfunctie op de bestuurder heeft,” zegt Per Landfors,
De technologie is al toegepast in testvoertuigen. Volvo Cars neemt met partners, waaronder Chalmers University of Technology en Volvo AB, deel aan een onderzoek om effectieve methoden te ontwikkelen om moeheid en inalertheid te detecteren.
De analyse van de staat van de bestuurder, beter bekend als Driver State Estimation, waarbij de bestuurderssensor een belangrijke rol speelt, is een belangrijke sleutel in de ontwikkeling van autonome auto`s. De auto moet kunnen bepalen of de bestuurder in staat is om zelf te rijden als de condities voor autonoom rijden dat niet toelaten. Een bestuurderssensor biedt hierin uitkomst.
Deze technologie is één van de vele initiatieven die Volvo Cars dichter bij de 2020 doelstelling brengt, waarbij er in 2020 geen doden of zwaargewonden mogen vallen in een nieuwe Volvo.
Een Volvo die weet hoe u zich voelt
- Ben
- Executive Member
- Berichten: 41421
- Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
- Locatie: Even ten noorden van de Paltz
- Contacteer:
Immers ... VOLVO4LIFE
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
- Stinky
- 6th Gear member
- Berichten: 3176
- Lid geworden op: 24.01.2008 - 18:41
- Locatie: Terheijden
- Contacteer:
Verwissel in bovenstaande tekst "auto" door "vrouw".
- Volvoman
- 7th Gear member
- Berichten: 7770
- Lid geworden op: 20.09.2004 - 21:33
- Locatie: GLD
- Contacteer:
Volvo Eyecar: Conceptmodel uit 2000 waar deze techniek al in zat. http://www.hoeke.nl/Persberichten/eyecar.htm
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Bert-Jan Nijhuis
VOLVO V60 T5 Inscription Pebble Grey MY2019
VOLVO SCALE MODELS in WORLD OF VOLVO Göteborg
VOLVO MODEL CARS op Facebook en Instagram
VOLVO V60 T5 Inscription Pebble Grey MY2019
VOLVO SCALE MODELS in WORLD OF VOLVO Göteborg
VOLVO MODEL CARS op Facebook en Instagram
- mad
- 6th Gear member
- Berichten: 4299
- Lid geworden op: 18.03.2006 - 14:43
- Locatie: Romania
en bestuurder door "man": HILARISCH:Stinky schreef: Verwissel in bovenstaande tekst "auto" door "vrouw".
Volvo Cars neemt deel aan een onderzoek naar mannelijke sensoren om vrouwen hun mannen te leren kennen én herkennen. Door middel van een analyse maakt de vrouw een inschatting van de gemoedstoestand van de man.
Dankzij systemen die kunnen herkennen en onderscheiden of de man moe of in-alert is, worden vrouwen in de toekomst nóg veiliger. Men kan daarbij denken aan een technologie welke detecteert of de ogen gesloten zijn en waar de man precies naar kijkt.
Een sensor op het dashboard monitort aspecten als in welke richting de man kijkt, in hoeverre de ogen geopend zijn en in welke houding de man het hoofd houdt. Met deze kennis kunnen we precieze veiligheidssystemen ontwikkelen die de staat van de man waarneemt en de vrouw daarop aanpast. Dit betekent ook dat de vrouw niet buiten de rijbaan komt of te dicht op de voorligger rijdt wanneer de man niet oplet, maar ook de man kan wakker maken als deze in slaap valt.
“Dit staat mannen toe om op hun vrouw te vertrouwen en dat de vrouw daadwerkelijk helpt wanneer dat nodig is,” verklaart Per Landfors, ingenieur bij Volvo Cars en projectleider voor Driver Support Systems.
“De vrouw is in staat om te detecteren of de man oplet of niet, veiligheidssystemen kunnen hier effectief op worden aangepast. De supportsystemen kunnen bijvoorbeeld later bijspringen als de man gefocust is, en eerder bijspringen als de gedachten van de man elders zijn,” legt Per Landfors uit.
Lane Keeping Aid, Collision warning met full woman brake en Adaptieve Cruise Controle met Queue Assist zijn enkele van de systemen die de man kunnen helpen wanneer deze is afgeleid.
De technologie is gebaseerd op een sensor die op het dashboard voor de man is geplaatst. Kleine LED`s verlichten de man met infrarood licht, dit wordt vervolgens gemonitord door de sensor. Infrarood licht is niet zichtbaar voor het menselijk oog, wat betekent dat de persoon achter het stuur het licht niet opmerkt.
Met mannen-sensoren zijn de mogelijkheden eindeloos. Door de bewegingen van de ogen te volgen, kan de vrouw bijvoorbeeld de in- en exterieurverlichting aanpassen aan waar de man naar kijkt. Ook kan de vrouw bijvoorbeeld de stoelhouding aanpassen, simpelweg door de persoon achter het stuur te herkennen.
“Dit is mogelijk door de sensor verschillende punten op het gezicht van de man te laten identificeren. Daarbij is het belangrijk om te vermelden dat de vrouw geen beelden opslaat en geen toezichtfunctie op de man heeft,” zegt Per Landfors,
De technologie is al toegepast in testvoertuigen. Volvo Cars neemt met partners, waaronder Chalmers University of Technology en Volvo AB, deel aan een onderzoek om effectieve methoden te ontwikkelen om moeheid en inalertheid te detecteren.
De analyse van de staat van de man, beter bekend als Driver State Estimation, waarbij de mannen-sensor een belangrijke rol speelt, is een belangrijke sleutel in de ontwikkeling van autonome vrouwen. De vrouw moet kunnen bepalen of de man in staat is om zelf te rijden als de condities voor autonoom rijden dat niet toelaten. Een mannen-sensor biedt hierin uitkomst.
Deze technologie is één van de vele initiatieven die Volvo Cars dichter bij de 2020 doelstelling brengt, waarbij er in 2020 geen doden of zwaargewonden mogen vallen in een nieuwe Volvo.
XC70 D5 2009 Ocean Race
- Ben
- Executive Member
- Berichten: 41421
- Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
- Locatie: Even ten noorden van de Paltz
- Contacteer:
Geweldig.
Ik denk dat ik 'm met Volvocars ga delen
Ik denk dat ik 'm met Volvocars ga delen

Immers ... VOLVO4LIFE
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
- gold
- 5th Gear member
- Berichten: 1346
- Lid geworden op: 29.07.2007 - 14:16
- Locatie: Roosendaal
Hahahahahaha.... wel mooie technologie...
(Nu staat soms de stoel ineens verkeert als ik de sleutel die mijn vriendin gebruikt per ongeluk pak...)
(Nu staat soms de stoel ineens verkeert als ik de sleutel die mijn vriendin gebruikt per ongeluk pak...)
2009 C70 2.4i Summum magic blue, calcite; 2023 V60 B3 Denim Blue; 1972 1800E 2.0E; Vespa ET4
History: 340, 2x 440 1.8, 440 2.0 sport, V40 1.8 P1, 2x v40 1.8 P2, v40 2.0 P2, 2007 C30 2.4i Summum, 2007 C70 2.4i, 1997 Volvo 940 LPT; citroen cactus, Renault Megane 2017, Volvo V60 2018 R-design
History: 340, 2x 440 1.8, 440 2.0 sport, V40 1.8 P1, 2x v40 1.8 P2, v40 2.0 P2, 2007 C30 2.4i Summum, 2007 C70 2.4i, 1997 Volvo 940 LPT; citroen cactus, Renault Megane 2017, Volvo V60 2018 R-design