noodloop en egr

Technische onderwerpen die niet specifiek op een model betrekking hebben vindt je in dit hoofdstuk
Plaats reactie
John van Veen
Starter

Nieuw op het forum, dus eerst even een korte intro.
Na ruim 16 jaar Subaru in jl. juni overgestapt op een Volvo. Een V70 D5 (185 pk) Summum van mei 2008. Een mooie combinatie van parelmoerblauwe lak en beige interieur. Levert me alom complimenten op!
Na een grote beurt met waterpomp, distrubutieriem en vier nieuwe banden direct op vakantie heen en weer naar Sicilië. Veel mooie, ontspannen en probleemloze kilometers.
Maar dan nu toch het probleem. Ik heb het internet, inclusief uiteraard dit forum, al afgestroopt en kom wel tot een herkenning van dit probleem, maar nog niet tot de oplossing die ik nodig heb. Vandaar toch dit nieuwe topic.
Een week of zes geleden schoot de auto, rijdend over de snelweg (100 km/h), in de noodloop. Geen melding op het display en nadat de auto even had uitgestaan was alles weer normaal, maar vervolgens op de terugweg hetzelfde.
Uitgelezen bij de garage: egr-klep.
Achtereenvolgens:
- egr klep gereinigd
- weer in de noodloop; egr klep vervangen (origineel Volvo)
- weer in de noodloop; software egr klep gereset
- weer in de noodloop; sensor schoongemaakt/gangbaar gemaakt
- weer in de noodloop; sensor vervangen (bij wijze van proef met een exemplaar uit een andere Volvo)
- weer in de noodloop; WAT NU????
En telkens met dezelfde melding in de boordcomputer: egr klep.
De auto schiet op geheel willekeurige momenten in de noodloop. Bij constant rijden, afremmend, na 15 km, na 120 km, met cc uit of aan, geen pijl op te trekken. Ik ga vervolgens over op handschakeling waardoor ie net even wat vlotter trekt. De auto stottert niet, rijd (uiteindelijk) gewoon keurige snelwegwaarden, het duurt alleen lang voordat je er bent... En nadat ie dus even heeft uitgestaan is alles weer normaal.
Weet iemand hier de oorzaak/oplossing van/voor aan te wijzen? Ik ben inmiddels al een flink stuk armer en het eind lijkt maar niet in zicht...
NJ8
4th Gear member

Welkom op het forum. De meningen lopen uiteen maar als ik in je schoenen zou staan zou ik regelrecht naar rica rijden en mijn EGR softwarematig dichtzetten. Daarna inlaat zelf schoonmaken en je D5 rijdt zuiniger, soepeler als nooit te voren.
mjeuring
3rd Gear member

Is hij uitgelezen bij een universele garage, of bij de Volvo garage? De laatste kan over het algemeen iets meer uitlezen.

Verder kan ik mij wel in de opmerking van NJ8 vinden. Gauw dicht, dat smeerding!
XC70 D5 MY2009 Afbeelding
V70 D5 MY2004 Afbeelding
Volvo Amazon P220 1967
John van Veen
Starter

Bedankt voor jullie reacties.
Deze optie is al eerder besproken en vormt het sluitstuk nu we het hele egr-circuit eigenlijk hebben gehad. De garagist zal nog een paar techneuten in den lande raadplegen en afhankelijk daarvan hak ik de knoop wellicht door.
Ik hou jullie op de hoogte van de afloop.
John van Veen
Starter

Even een update.
Eind januari is er onder garantie van Volvo weer een nieuwe egr-klep geplaatst.
Maar helaas.......... ook nu weer niet opgelost.
Morgen wordt de luchtmassameter even omgewisseld. Zaterdag op een langere rit maar weer testen.
Wordt vervolgd.
MarioC70
6th Gear member

Denk ook dat daar het probleem zit,in de luchtmassameter..
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
David4volvo
Starter

als je luchtmassa meter defect was zou ie een heleboel meer meldingen geven dan juist EGR. die luchtmassa meters van de D5 zijn naar mijn weten ook zelden stuk te krijgen.

De sensor die reeds vervangen is, was dit de 'verschildruksensor'? hoeveel kilometers heeft ie? hoe je jouw probleem uitlegt klinkt het meer naar een electrisch probleem met de aansturing van je EGR. vooral als je zegt dat ie het weer doet als je herstart.

Als je al 5 keer naar je dealer bent geweest zou ik toch wel wat eisen beginnen stellen.
John van Veen
Starter

Het is de lmm ook inderdaad niet. Op een rit van 130 km schoot ie na 40 km al weer in de nood-/veilige loop.
Op de terugweg echter ging het merkwaardig genoeg helemaal goed. Voor het eerst in maanden dat ik zo'n lange rit zonder probleem afsloot....

De auto heeft nu 208.000 km gelopen.
Ik vraag nog even na welke sensor dat precies is geweest.
De meest concrete melding is overigens dat de klep niet goed beweegt (opent en/of sluit). Handmatig gaat dit echter zonder problemen; en inmiddels zit er de derde klep in, dus aan de klep zelf zal het toch niet liggen.

Als het een elektrisch probleem is, waar moet ik dan qua oplossing naar gaan kijken? Toch maar softwarematig laten afsluiten?
MarioC70
6th Gear member

Keer goed uit laten lezen tijdens het rijden,dan zul je zien dat de LMM een verkeerde waarde opgeeft als hij in noodloop gaat.
Wel uitlezen met Vida.
De LMM is gerelateerd aan de EGR klep,zit er in die connectie een storing dan is of de EGR stuk, maar die is al paar keer vervangen,
of de LMM.
Probeer een andere zou ik zeggen.
John van Veen
Starter

De oorzaak is niet gevonden, dus uiteindelijk de egr softwarematig af laten sluiten. Meteen ook de roetfilter laten verwijderen en de auto laten tunen (+33pk). Tot nu toe geen problemen meer en een stukje sneller en zuiniger.
MarioC70
6th Gear member

Nu de APK nog....
Rippie V70
5th Gear member

Meteen ook de roetfilter laten verwijderen
Zoals in " eronderuit gehaald en een demper geplaatst" ? Of inwendig leeggehaald...
V70 D3 Kinetic MY2013 = 484 seashell metallic = 17" Pandora
V70 2.4D Kinetic MY2005 = Cedar Green pearl =Musca+winter =Sirius+Zomer= park assist =
MarioC70
6th Gear member

John van Veen schreef: De oorzaak is niet gevonden, dus uiteindelijk de egr softwarematig af laten sluiten. Meteen ook de roetfilter laten verwijderen en de auto laten tunen (+33pk). Tot nu toe geen problemen meer en een stukje sneller en zuiniger.
Dan zat het probleem toch in de EGR of LMM..
Het probleem is immers nu over zeg je?dus de EGR klep zal niet goed meer functioneren.
Plaats reactie

Terug naar “Techniek niet modelgebonden”