Ritje in een D4

Plaats reactie
Gebruikersavatar
BartS
4th Gear member
Berichten: 627
Lid geworden op: 06.04.2008 - 10:42

Ik kreeg in de namiddag een telefoontje van de dealer. Of ik zin had in een proefrit in de nieuwe D4. Er stond er een van de importeur met handbak en daar kon ik begin van de avond even in rijden. Ik heb dankbaar gebruik gemaakt van het aanbod.
Ik ben erg onder de indruk van het blok. Wat kun je je qua motorblok reëel gezien nog meer wensen? Het blok is erg krachtig en mooi stil. Je moet echt op snelheidsmeter letten om niet op hoogst illegale snelheden te kruisen. Afstemming van onderstel en de afwezigheid van afrolgeluiden versterken dat alleen maar. Aangezien mijn werkgever (nog) niet aan de plug-in-hybrids wil, is dit toch wel de voornaamste kandidaat om in november mijn huidige lease-auto op te volgen. Ik zou dan wel de achttraps-automaat kiezen. De rest van de configuratie heb ik ook wel in mijn hoofd zitten. Nog enkele maanden om het te laten bezinken en tot bestelling over te gaan. :-)
Laatst gewijzigd door BartS op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo V70 T5 Geartronic full options (2000)
XC70 D5 Geartronic Momentum (2005)
V70 2.5T Geartronic Momentum, Winter Line, Mobility Line, Security Line, Active Driving Line, Four-C, Canicula velgen, Rica-update (2007, MY 2008)
XC70 2.5T Geartronic Summum, o.a. Mobility Line (MY 2005)

V50 2.0 Edition I, Mobility Line (MY 2009)
V60 T4F Powershift Kinetic, o.a. Business Pack Pro, schuif-/kanteldak, stoelverwarming (MY 2012)
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5246
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

BartS schreef: Ik kreeg in de namiddag een telefoontje van de dealer. Of ik zin had in een proefrit in de nieuwe D4. Er stond er een van de importeur met handbak en daar kon ik begin van de avond even in rijden. Ik heb dankbaar gebruik gemaakt van het aanbod.
Ik ben erg onder de indruk van het blok. Wat kun je je qua motorblok reëel gezien nog meer wensen? Het blok is erg krachtig en mooi stil. Je moet echt op snelheidsmeter letten om niet op hoogst illegale snelheden te kruisen. Afstemming van onderstel en de afwezigheid van afrolgeluiden versterken dat alleen maar. Aangezien mijn werkgever (nog) niet aan de plug-in-hybrids wil, is dit toch wel de voornaamste kandidaat om in november mijn huidige lease-auto op te volgen. Ik zou dan wel de achttraps-automaat kiezen. De rest van de configuratie heb ik ook wel in mijn hoofd zitten. Nog enkele maanden om het te laten bezinken en tot bestelling over te gaan. :-)
Wat voor een corrosserie zat er om de D4 ?
MichelR
6th Gear member
Berichten: 3297
Lid geworden op: 16.08.2005 - 12:57
Locatie: Haarlem

Ik vermoed de nieuwe V40 D4..
Autoloos. Ridder te voet
C30 1.6D DrivE Sport MY2009 Black Saphire
V40 D4 R-Design Rebel Blue
V40 D2 Summum MY13
Volvo C30 1.6 R-Edition MY11
Volvo C30 1.6 Kinetic MY07
Volvo V40 Europa/Sport edition bj 1999
Volvo 440 GLT
Volvo 343
Gebruikersavatar
Walter
Geartronic member
Berichten: 24566
Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
Locatie: Randstad
Contacteer:

nee, zal een S60 of V60 geweest zijn. V40 D4 is nog niet beschikbaar
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
Gebruikersavatar
BartS
4th Gear member
Berichten: 627
Lid geworden op: 06.04.2008 - 10:42

Sorry, voor de verwarring. Het gaat om de V60 D4 (staat wel in de goede rubriek dacht ik :-) ).
Volvo V70 T5 Geartronic full options (2000)
XC70 D5 Geartronic Momentum (2005)
V70 2.5T Geartronic Momentum, Winter Line, Mobility Line, Security Line, Active Driving Line, Four-C, Canicula velgen, Rica-update (2007, MY 2008)
XC70 2.5T Geartronic Summum, o.a. Mobility Line (MY 2005)

V50 2.0 Edition I, Mobility Line (MY 2009)
V60 T4F Powershift Kinetic, o.a. Business Pack Pro, schuif-/kanteldak, stoelverwarming (MY 2012)
Thom
5th Gear member
Berichten: 1861
Lid geworden op: 07.06.2005 - 20:16

Wat een pro-actieve dealer!
Gebruikersavatar
remmm
5th Gear member
Berichten: 1374
Lid geworden op: 26.04.2009 - 22:20

Ha BartS,

Ik heb ook proefgereden met de D4 echter met automaat en ik onderstreep je constatering, heerlijk soepele stille motor... Daarna plaatsgenomen in een D2 en wat een rauwe diesel is dat tov de D4 zeg pff... Ik ben zelf alleen absoluut geen fan van automaten maar als ik jou was dan zou ik het wel weten.... Ik heb nog 2 jaar te gaan, maar ben ook nog dolgelukkig met mijn v60 dus dat is geen probleem :)
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5246
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

Afgelopen maandag heb ik ook een stuk gereden in een nwe V60 D4 R design. erg sopel blok auto is zeer snel en de boardcomputer doet vermoeden dat het allemaal duidelijk zuiniger is als wat we gewend zijn bij Volvo. R design was mij iets te stuiterig maar op (ook op zeer hoge snelheid) wel makkelijker te besturen dan een zware PIH
Gebruikersavatar
Fulaks
6th Gear member
Berichten: 4264
Lid geworden op: 31.07.2007 - 15:46
Locatie: Antwerpen

Lekker hé, zo'n D4. Ik zit er al een week in te glunderen want ik kan er nu elke dag in rijden. De automaat is voor mij een heerlijke rustbrenger, ik rij er meer ontspannen door, daarom niet trager. Heb woensdag eens doorgetrokken op de autostrade naar 180 km/h en versnellen van pakweg 140 naar 180, dat gaat goed, maar wellicht iets langzamer dan met mijn vorige getunede vijfcilinder diesel, daar moest je zelfs niet terugschakelen. Dat moet nu wel, want die 8ste is een erg lange verhouding. Maar geen nood, de bak schakelt toch vanzelf terug hé. Ik vind de nieuwe 8-traps geartronic echt heel fijn rijden.
V90 D4 Inscription (2019); Mini Cooper (2012); V70 D4 (2014); V70 2.4D (2008); V70 2.4D (2002); Talbot-Toyota-Mitsubishi-Renault
Gebruikersavatar
BartS
4th Gear member
Berichten: 627
Lid geworden op: 06.04.2008 - 10:42

Ik was zelf ook altijd van mening dat automaten, zoals de vorige generatie geartronic, altijd wel de nodige onhebbelijkheden hadden. Maar de nieuwe generatie automaten, zoals de ZF-bak in bijvoorbeeld BMW's, is zo goed dat er nauwelijks argumenten zijn om niet voor het comfort van een automaat te kiezen. In geval van bijvoorbeeld de BMW 320d EDE brengt het de hele aandrijflijn echt op een hoger plan. Ik lees her en der dat de nieuwe automaat in Volvo tegen het niveau van de ZF-bak aan schurkt en twijfel er dan ook niet aan om voor de automaat te gaan. Overigens vond ik de handbak i.c.m. de D4 ook prima.
Volvo V70 T5 Geartronic full options (2000)
XC70 D5 Geartronic Momentum (2005)
V70 2.5T Geartronic Momentum, Winter Line, Mobility Line, Security Line, Active Driving Line, Four-C, Canicula velgen, Rica-update (2007, MY 2008)
XC70 2.5T Geartronic Summum, o.a. Mobility Line (MY 2005)

V50 2.0 Edition I, Mobility Line (MY 2009)
V60 T4F Powershift Kinetic, o.a. Business Pack Pro, schuif-/kanteldak, stoelverwarming (MY 2012)
Gebruikersavatar
BartS
4th Gear member
Berichten: 627
Lid geworden op: 06.04.2008 - 10:42

NielsPHEV schreef: Afgelopen maandag heb ik ook een stuk gereden in een nwe V60 D4 R design. erg sopel blok auto is zeer snel en de boardcomputer doet vermoeden dat het allemaal duidelijk zuiniger is als wat we gewend zijn bij Volvo. R design was mij iets te stuiterig maar op (ook op zeer hoge snelheid) wel makkelijker te besturen dan een zware PIH
Ik vond het standaard dynamic-onderstel (i.c.m. 17 inch) ook meer dan voldoende sportief en tevens comfortabel.
Volvo V70 T5 Geartronic full options (2000)
XC70 D5 Geartronic Momentum (2005)
V70 2.5T Geartronic Momentum, Winter Line, Mobility Line, Security Line, Active Driving Line, Four-C, Canicula velgen, Rica-update (2007, MY 2008)
XC70 2.5T Geartronic Summum, o.a. Mobility Line (MY 2005)

V50 2.0 Edition I, Mobility Line (MY 2009)
V60 T4F Powershift Kinetic, o.a. Business Pack Pro, schuif-/kanteldak, stoelverwarming (MY 2012)
Gebruikersavatar
BlackcurrantV70
7th Gear member
Berichten: 8445
Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
Locatie: Tussen EBBR en EBAW

Wij hebben nu de laatste jaren 4 Volvo's gehad met de 6 traps GT, een V70N, een XC60, een C70 D3 en nu een XC70 D3 AWD en ik snap niet waar die commentaren als "onhebbelijkheden" vandaan blijven komen, al onze GTs (wel de 6 traps) schakelden boterzacht en hadden nooit problemen.

De oudere 5 traps was een ander verhaal, maar over de 6 traps hebben wij nog niks te klagen gehad.

Misschien heeft het met de kmstanden te maken, de V70 is (ongewild) weg gegaan met 120.000km op de teller, de XC60 had 75000 gelopen, de C70 zit nu aan 36000 en de XC70 bijna aan 70.000.
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
Gebruikersavatar
BartS
4th Gear member
Berichten: 627
Lid geworden op: 06.04.2008 - 10:42

BlackcurrantV70 schreef: Wij hebben nu de laatste jaren 4 Volvo's gehad met de 6 traps GT, een V70N, een XC60, een C70 D3 en nu een XC70 D3 AWD en ik snap niet waar die commentaren als "onhebbelijkheden" vandaan blijven komen, al onze GTs (wel de 6 traps) schakelden boterzacht en hadden nooit problemen.

De oudere 5 traps was een ander verhaal, maar over de 6 traps hebben wij nog niks te klagen gehad.

Misschien heeft het met de kmstanden te maken, de V70 is (ongewild) weg gegaan met 120.000km op de teller, de XC60 had 75000 gelopen, de C70 zit nu aan 36000 en de XC70 bijna aan 70.000.
Het zachte schakelen was bij de vijf- en zestrapsversies niet zozeer het probleem (wij hebben ze beide gereden in XC70 en V70). Ik vond de bak soms rare keuzes maken en de reacties waren soms traag. Er zijn/waren andere bakken op dat vlak gewoon beter, wat niet wil zeggen dat de oude geartronics overall slechte bakken waren. Vandaar de uitdrukking "onhebbelijkheden".
Laatst gewijzigd door BartS op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo V70 T5 Geartronic full options (2000)
XC70 D5 Geartronic Momentum (2005)
V70 2.5T Geartronic Momentum, Winter Line, Mobility Line, Security Line, Active Driving Line, Four-C, Canicula velgen, Rica-update (2007, MY 2008)
XC70 2.5T Geartronic Summum, o.a. Mobility Line (MY 2005)

V50 2.0 Edition I, Mobility Line (MY 2009)
V60 T4F Powershift Kinetic, o.a. Business Pack Pro, schuif-/kanteldak, stoelverwarming (MY 2012)
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5246
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

De (Aisin) Geartronic heb ik ook nooit een echt prettige bak gevonden de ZF zoals BMW die toepast rijdt is veel alerter. De GT is over de jaren wel een stuk beter geworden maar ik ga er vanuit dat de nieuwe 8 traps (sommigen zeggen ook ZF) een forse verbetering gaat zijn. De GT is prima bij een rustige rijstijl wil je vlotter rijden dan doet soms net de dingen die je niet wilt. In de PIH is de GT bak overigens redelijk te pruimen, de electromotor lost de meeste nadelen van de GT op. In het geval dat het een automaat zou moeten zijn zo ik toch zeker voor de T5 of 2.5T GT automaat gaan een prachtige motor met een automaat die met een rustige rijstijl voldoet en naar ik begrijp met een beetje tuning van de 5 cilinder en eventueel een powerflush ook bij vlotter rijden beter presteerd. De 2.0 T is in de praktijk niet of nauwelijks zuiniger en de powershift dat zou zeker niet mijn keuze zijn.
Plaats reactie

Terug naar “S60 / V60 vanaf MY2010 t/m MY2018”