Autopech Duitsland

Voor kenners: de "Roffel"
Plaats reactie
steven3o2
1st Gear member

Beste iedereen,

Afgelopen week heb ik samen met mijn vriendin genoten van een overheerlijke wintersport in Sölden. Voor de heenreis heb ik nog een kleine beurt laten doen voor mijn C70, en tijdens de heenreis vlekkeloos naar Oostenrijk gereden.
Voor de terugreis gisterochtend 22-3-2014 nog een korte olie- en koelvloeistofcheck gedaan en met goede moed weer richting Nederland vertrokken. Eenmaal klimmende in de bergen hoorde ik een vreemd bijgeluid bij het gas geven wat even later weer weg was. In eerste instantie leek het een bijgeluid van de uitlaat te zijn. We kwamen de Duitse grens over en de 120km/u ging over in Autobahn. Rustig hebben we opgetrokken naar de 160km/u en toen hoorde we weer het geluid waarna de auto ineens niet meer wilde accelereren. We hoorden geen klap of knal, geen harde tik of iets dergelijks. Met gas geven zagen we de toerentellen oplopen alleen de snelheid zakte rustig alsof we aan het uitrollen waren. Met de alarmlichten aan hebben we hem op de vluchtstrook uit laten rollen tot we een breed stuk hadden gevonden om hem tot stilstand te remmen.
Helaas hebben we beide gedacht aan ANWB europa service, maar niet gedaan.. (Dit was achteraf een dure gok).
Nadat we de motor even af hebben laten koelen hebben we nogmaals een poging gedaan om de auto in beweging te krijgen. Zowel in de D als in de R (en 3 en L) alleen toeren, geen beweging.
We hebben de ANWB gebeld, deze konden ons helaas niet helpen omdat we de europaservice niet hadden. Wel kregen we het nummer van de ADAC en deze kwam de auto ophalen en we werden voor 285 euro naar de dichtstbijzijnde stad met garage gebracht op een sleepwagen. De man van de ADAC kreeg de auto heel lichtjes aan het rollen met spelen met de automaat-pook, maar zei al snel dat er geen leven meer in zat.
Nadat we aankwamen in het stadje Kempten en afgerekend te hebben wilde de ADAC man de auto van die wagen afkrijgen, alleen was er werkelijk geen beweging te krijgen bij de voorwielen. Nadat er sleetjes onder de banden waren geslagen kon de auto van de sleepwagen af worden gehaald.
De monteurs van de garage aldaar gingen (na 2 uur te hebben gewacht. :() met mijn wagen aan de slag. Ook zij kregen hem aan het rollen (vooruit) en bij het insteken van de garage ingang kregen zij ook het probleem met achteruit rijden. Werkelijk waar geen beweging in te krijgen. Met een grote krik onder de voorkant is de auto weer recht geduwd en op een brug gezet. Hier was te zien dat de voorwielen alleen tegelijkertijd voorwaarts konden draaien, het ene wiel voorwaarts en andere wiel achterwaarts, maar absoluut niet beide achterwaarts. De vaklui aldaar zeiden dat ze dit niet konden maken, dit was een probleem met de Getriebe en ik moest maar naar de volvo dealer gesleept worden.
Op dat moment was het inmiddels al 13:30 terwijl de pech om 09:15 ontstaan was op zaterdagochtend/middag.
Na vele telefoontjes heb ik besloten om mijn auto bij dat garagebedrijf te laten staan en mijn auto niet naar de volvo dealer daar te brengen. Ik heb via een kennis een autoservice persoon gevonden die komende dinsdag mijn auto op gaat halen met een sleepwagen met lier en deze is woensdagmiddag dan weer in Rotterdam bij mijn garage (bekende van de familie). Dit grapje kost mij 1000euro, alleen heb ik er dan geen omkijken meer naar behoudens de reparatie in Nederland.
Mijn garage mannetje zei dat de dealer makkelijk 1000 euro meer kan vragen voor een versnellingsbak reparatie en om deze reden heb ik voor deze oplossing gekozen. Daarnaast hoef ik niet terug naar de volvo dealer in Kempten om hem weer op te halen als hij klaar is. Als hij dan klaar zou zijn moest een van ons tweeën naar Munchen vliegen, 2 uur treinen en bij de volvo dealer de auto weer ophalen en 800km terug rijden. Hier zagen we beide erg tegenop omdat we beide drukke banen hebben en dit makkelijk een hele intensieve dag kost.
Wij zijn gisteren, nadat we dit geregeld hadden met het ophalen en dergelijke, met de trein naar München airport gegaan (2 uur) en aldaar hebben we (vriendin is piloot) goedkope tickets terug naar Amsterdam kunnen boeken. Om 22:00 zaten we weer thuis aan de koffie na een behoorlijk intensieve dag.

Naast dat ik dit verhaal met jullie wil delen zou ik graag jullie ervaringen horen met versnellingsbak problemen of problemen in het buitenland en oplossingen. Ook hoor ik graag wat jullie van mijn beslissing vinden want aan het einde van de middag konden we beide niet helder meer nadenken.

Gr. Steven
Volvo 440 1.8i Sports-Line, 1995 KM: 146.000
Volvo 440 1.8i DL Fleet, 1996 KM: 125.000
Volvo C70 2.3 T5 Sport-Line, 1999 KM: 181.140
lint
Geartronic member

Dat is behoorlijke pech met de C70, klinkt inderdaad als een probleem met de aandrijving of de bak.
Als jij het gevoel hebt dat de reparatie beter in Nederland kan worden uitgevoerd heb je de goede keus gemaakt. Dit soort zaken gaat je altijd geld kosten en dan is het belangrijk de kosten zo laag mogelijk te houden.
Sterkte met het vervolg.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
steven3o2
1st Gear member

Dankjewel!
robert31
2nd Gear member

Flink balen, maar is er geen reisverzekering die dit dekt?
steven3o2
1st Gear member

Voor zover ik weet niet. Ik ben WA+ verzekerd voor mijn auto, heb een reisverzekering maar ik weet niet of ik hierop iets kan declareren.
Helaas had ik voor de ANWB dus alleen nederland dekking met woonplaatsservice. Mocht iemand suggesties hebben, kom maar op! Elke cent die ik kan besparen is er een. Dankjewel.
Plaats reactie

Terug naar “De 850 - S70 - C70 - V70 en V70XC Classic”