Volvo 265 GL, wegligging verbeteren

De auto's met kleurrijke bijnamen als the brick, de baksteen.
Plaats reactie
MJN
1st Gear member

Goedemiddag,

Het is vandaag weer eens een mooie dag om rond te rijden in mijn Volvo 265 gl aut.
Het bouwjaar is 06/79.

De wagen is 15 jaar geleden gerestaureerd door garage Smeekens in Ulvenhout. De afgelopen jaren heb ik diverse zaken verbeterd, bijvoorbeeld nieuwe leren bekleding van de stoelen, een gereviseerd stuurhuis etc.

Wat ik voor dit jaar in de planning heb staan is het verbeteren van de wegligging
Ik wil het overhellen en het zwabberige gevoel van de wagen aanpakken, ook staat naar mijn gevoel de neus van de wagen wat teveel omhoog.
Momenteel staat de wagen op lichtmetalen corona velgen met Vredestein Sprint 185 R 14 banden.

De vraag die ik heb is hoe pak ik een en ander aan, en wat zijn de voor/nadelen. De wagen moet door het verstijven absoluut geen stuiterbal worden. Daarnaast in welke volgorde ga je aanpassingen doen om het gewenste effect te bereiken.

Banden
De huidige voorbanden hebben nog 3mm profiel, dus vervangen kan geen kwaad.
- Welk merk band, naast Vredestein, is aan te bevelen, uitgaande van de huidige bandenmaat
- kan ik op de corona velgen ook een andere bandenmaat zetten, zo ja welke maat en merk is aan te bevelen

Stabilisatorstangen
- vervangen door dikkere stangen? zo ja welke maat?
- voor en/of achter
- nieuw of gebruikt
- welk merk, waar te koop

Schokbrekers/Vering
De schokbrekers zitten er sinds 1998 onder en hebben 40.000km gewerkt. Volgens de laatste apk keuring (07/13) is de werking goed in orde.
- los je met nieuwe en/of extra veren iets op
- zo ja eerst achter of juist eerst voor, of beiden aanpakken
- welk type en merk

Veerpootbrug
Op mijn C 70 2.4t aut. (bjr 10/99) heb ik een veerpootbrug laten zetten. Het stuurt nu allemaal wat scherper.
- heeft iemand dezelfde ervaring met een 265

Velg
Een van mijn corona velgen (links voor) is niet helemaal recht, je voelt ook een lichte trilling tijdens het rijden.
- is het verstandig om de velg te laten richten
- of op zoek naar een nieuw/gebruikt exemplaar
- ik wil de 2 voorvelgen opnieuw laten stralen en coaten. Ik heb vorig jaar per ongeluk insectenspray op de velg gespoten in plaats van velgenreiniger. Het is nu allemaal wat vlekkerig. Welk bedrijf verdient een aanbeveling om deze klus te klaren.

Een heleboel vragen.........., bijvoorbaat mijn dank voor de antwoorden/suggesties/tips.

Groet,
Marcel
lint
Geartronic member

Allereerst moet je bedenken dat een auto uit 1979 heel anders rijdt dan een moderne auto, De 200 serie is altijd een comfortabele auto geweest en geen bochtenridder.
Als de gehele wielophanging, banden en velgen in goede staat zijn heb je een goed rijdende auto, dus eerst die zaken nalopen en waar nodig repareren of vervangen.
In bestelling: XC60 T6 PIH Ultra Thema dark
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
MJN
1st Gear member

Dat is uiteraard ook zo.
Ik stuur ook nog met enige regelmaat rond in een fiat 600 uit '72 en heb leren autorijden in een vw kever 1302 uit 1970 en een fiat 128 uit 1975. Kortom ik snap het.
Daarna ben ik wel verwend met nieuwe auto' s uit de showroom, maar ik stap nog altijd met een grote grijns in de 265 en "rol" rond.

En.... ik wil ook geen 265 met de rijeigenschappen van de auto 's van de huidige tijd, maar verbetering van de 265 is voortschrijdend......
jos245
3rd Gear member

Dikkere stabilisatorstangen geven zeker een verbetering zonder dat de auto stuiterig wordt. Althans als je niet de hele dikke after-market exemplaren neemt want die zijn meer bedoeld voor sportieve rijders/racerij.
Vooral van achter is winst te behalen omdat de stationmodellen vaak geen of een vrij dunne stabilisator hebben van achteren.

Voor de banden kun je evt. een maatje breder gaan naar 195/70 14 .

Een veerpootbrug, eventueel i.c.m. strutbars , is ook een verbetering.

Het te hoog op de veren staan aan de voorzijde is typisch iets voor de 6 cilinder modellen. Mijn 262 heeft dat ook.
Hoe dat op te lossen daar peins ikzelf ook nog over. Verlagingsveren zou kunnen maar ik ben daar zelf niet van gecharmeerd omdat je er duidelijk rijcomfort mee inlevert.

Een kromme Corona velg zou ik vervangen voor een rechte tweedehandse. Als ze nieuw al te verkrijgen zijn dan zal het voor exorbitante prijzen zijn vrees ik.
Laatst gewijzigd door jos245 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
whitehorsekart
5th Gear member

Dat de dempers goed zijn bevonden bij een keuring wil nog niet zeggen dat ze ook goed zijn: ze lekken in ieder geval niet....ik zou eerst eens nieuwe goede dempers monteren, bijvoorbeeld Koni of Bilstein. Windgevoeligheid en overhellen zit meestal in de demping. Ook banden zijn er met slappe zijwanden en stijve. Ik kocht vroeger op mijn 245's altijd "re-inforced" uitvoeringen maar weet niet of die er nog zijn.

Een stabilisator zit meestal al voor en wordt niet slechter, hooguit de rubbers of de aanhechtingen, die kun je nakijken. Als je achter een stabi toevoegt wordt de auto ook gevoeliger voor overstuur. Niet erg bij race-gebruik, maar op de openbare weg...je kunt uiteindelijk wel kiezen voor een dikkere aan de voorkant, bijvoorbeeld van IPD.
1967-122S Combi B18D....1972-144deLuxe B20A overdrive LPG....1988 244DL .....1986-780 Bertone B280E....1987-780 Bertone B280E....1997-940 2,3 LPT Estate Sports Edition.....MY 2016-XC60 AWD D4 XENIUM......................en een 1986 Land Rover Series III 110

BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
jos245
3rd Gear member

Marcel, ik heb je een privebericht gestuurd.
abbabak1
4th Gear member

De 265 scheelt in opbouw wegligging weinig van de andere 240, ik had er 1 uit 0.

Allereerst zijn de rubbers oud, deze heb ik vervangen in PU. Vervolgens de Volvo achter op Monroe ride leverlers met compressor gezet en de voorpoten uitgerust met Koni sport en Lesjofors veren.

Samen met 15"Velgen en goede banden heb ik zelden zoń scherp sturende auto gereden...dit heeft dus niets te maken met oldtimer.

Moderne nieuwe SUV's en alle wagens met indirecte besturing zwabberen....de 240 niet !
soon: Scheafler Bio Hybrid
KTM Macina Sport 9
Smart cabrio 451 ed, 2012 battery owned
V60 d6, 2015, summum, glasdak, trekhaak
BMW F800GS te koop
https://photos.app.goo.gl/KWgEiAxusqSjd3zG9
Plaats reactie

Terug naar “De 140 - 240 - 160 - 260 series”