De ouderwetse Volvo kwaliteit

Gebruikersavatar
mehrzahl
3rd Gear member
Berichten: 313
Lid geworden op: 04.03.2006 - 12:29
Locatie: Etten-Leur

Ik ben dus de gelukkige eigenaar van een relatief nieuwe en zeer luxe V70NN D3. De roze wolk is inmiddels wel een beetje aan het oplossen, gezien de kleinigheden die ik ermee meemaak. Niets waardoor ik aan de kant van de weg ben komen te staan, maar voor zo'n dure (het woord "premium" zal ik maar niet gebruiken - andere discussie) mobiel valt hij een beetje tegen. Wat is er aan de hand:

- Dual mass vliegwiel en koppelingsset vervangen wegens slippende koppeling (100 dkm!); garantie gelukkig.
- krakende interieurdelen (middenconsole, deuren) bij torsen van de carrosserie (oprit afrijden), maar ook bij optrekken/remmen. Geen rammels maar gewoon even een tok waarmee de plastic delen zich zetten.
- Bi-xenon lampen die niet meedraaien (zelf in het donker vastgesteld);
- Een bijgeluid bij het starten (klinkt hydraulisch, alsof er een kat miauwt - verdwijnt na 1 sec)
- Het vaker beschreven 'tegensturen' in lange (linker) snelwegbochten (erger bij koud weer);
En nu - bij toeval ontdekt - een soort holle toon/resonantie bij 2500-2700 toeren (waar je normaal niet komt bij deze motor omdat hij zo ontzettend lange versnellingen heeft). Ik hoop niet dat de turbo aan de beurt is.

De laatste 4 punten heb ik nog niet aangemeld bij de verkoper als garantieclaim (zullen ze blij mee zijn na de koppeling claim), volgende week eens naar de dealer om een diagnose te stellen.

Ik rijd sinds 2005 Volvo (eerst een S60 D5 van 185 dkm naar 370 dkm, daarna een V70 2.4D van 97 dkm naar 167 dkm), waarbij mijn goede ervaringen de basis waren voor de aanschaf van deze V70. Op dit forum en elders op het net heb ik ook weinig slechte ervaringen met deze auto gevonden. Bovendien had deze een makkelijk leven gehad (100 dkm in 2.5 jaar = veel snelweg).

Ik heb gelukkig nog tot juni garantie, maar het geeft geen prettig gevoel voor de toekomst. Heb ik gewoon pech of is dat de stand der techniek anno 2014?
Volvo 66 - Renault 18- Renault Fuego - Citroën AX - Audi 90 - Chrysler PT Cruiser - Seat Toledo
Volvo S60 D5 - 2002
Volvo V70 2.4D Edition Sport 2007
Volvo V70 D3 Limited Edition 2011

https://www.spritmonitor.de/de/detailan ... 20129.html
Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 40448
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

Lijkt me niet de stand der techniek anno 2014 gezien jouw auto van 2011 is ;-)
maar gewoon pech. Mooi dat je nog een paar maanden hebt om alles op te laten lossen.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Gebruikersavatar
MU
5th Gear member
Berichten: 1032
Lid geworden op: 25.11.2012 - 23:06
Locatie: Zuid-Holland

Misschien is het in dit geval een overmaat aan pech, maar door de toenemende complexiteit zijn er meer storingen in auto's van merken die vroeger uberbetrouwbaar waren (Volvo, Toyota, etc). Dat er steeds minder tijd beschikbaar is voor ontwikkeling voordat iets op de markt moet komen helpt daarbij zeker niet.
Volvo V70 2.5T Momentum 2008 Afbeelding
Volvo 940 Estate 2.3 LPT 1997
prwi
3rd Gear member
Berichten: 298
Lid geworden op: 27.05.2013 - 14:40

Vloeken in de volvo-kerk "Mehrzahl". Pas maar op :) Dat je nog "een paar maanden hebt om de problemen op te lossen" slaat als een tang op een varken. Voor een auto in deze prijsklasse en deze km-stand hoort dit gewoon niet.
Volvo 940 GLE Polar 2.0 '93
VW ID4 '23
Mazda MX5 ND '17
Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 40448
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

prwi schreef: Dat je nog "een paar maanden hebt om de problemen op te lossen" slaat als een tang op een varken. Voor een auto in deze prijsklasse en deze km-stand hoort dit gewoon niet.
Vreemde reactie. Ik zeg nergens dat de dingen die hij tegen komt normaal zijn.
Je moet de verkoper de kans geven om e.e.a. op te lossen. daar heb je aankoopgarantie voor.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Gebruikersavatar
mehrzahl
3rd Gear member
Berichten: 313
Lid geworden op: 04.03.2006 - 12:29
Locatie: Etten-Leur

Eens. Alleen blijft het knagende gevoel van de algehele (bouw)kwaliteit...

Waar ik vooral van baal is dat ik m.i. mijn huiswerk goed gedaan heb, een auto aangeschaft heb die - naar alle waarschijnlijkheid - een makkelijk leventje heeft gehad, en dan toch met allerlei rare defecten geconfronteerd word. Terwijl de meeste NN rijders erg tevreden over hun auto zijn...of mis ik iets?

Ik heb overigens weinig keus, inruilen zou een grote verliespost zijn, en de uitvoering van de auto bevalt me wel heel erg dus ik ga hem naar de 3+ ton rijden. Even doorbijten.
Volvo 66 - Renault 18- Renault Fuego - Citroën AX - Audi 90 - Chrysler PT Cruiser - Seat Toledo
Volvo S60 D5 - 2002
Volvo V70 2.4D Edition Sport 2007
Volvo V70 D3 Limited Edition 2011

https://www.spritmonitor.de/de/detailan ... 20129.html
Thom
5th Gear member
Berichten: 1861
Lid geworden op: 07.06.2005 - 20:16

Het kraken/resoneren van interieurdelen is bekend. Dat doen de nieuwste Volvo's ook. Hieraan merk je gewoon dat men dat in Zweden geen topprioriteit geeft. Het is beter dan Frans, minder dan Duits. Een Audi of BMW doet dat idd niet, maar let's be honest: die zijn ook een pak duurder.

De meedraaiende verlichting kan ook te maken hebben met de instelling van je lichtschakelaar; deze dient op 'auto' te staan.
Gebruikersavatar
Paul
Geartronic member
Berichten: 33097
Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38

Vervelend zeg! Dat knakken heb ik soms ook met de C30, maar alleen als het heel warm is!
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
prwi
3rd Gear member
Berichten: 298
Lid geworden op: 27.05.2013 - 14:40

Nee, je wuift het weg met het argument dat TS nog een paar maanden heeft om de problemen op te lossen. Dat is pas een vreemde reactie. Kraken, slippende koppeling, stuurhuis. Dat is allemaal niet erg "premium".
Volvo 940 GLE Polar 2.0 '93
VW ID4 '23
Mazda MX5 ND '17
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

prwi schreef: Nee, je wuift het weg met het argument dat TS nog een paar maanden heeft om de problemen op te lossen. Dat is pas een vreemde reactie. Kraken, slippende koppeling, stuurhuis. Dat is allemaal niet erg "premium".

En dat is allemaal afhankelijk van hoe de auto door de vorige eigenaar behandeld is,we komen lease Volvo,s tegen die met 60000km half afgetrapt zijn,heeft dus weinig met de kwaliteit van Volvo van doen.
En bij Audi En VW komen kraakjes piepjes,defecte distributiekettingen enz ook regelmatig voor.
Hoe ik dat weet?
Ook met die merken hebben we veel ervaring.
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 40448
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

prwi schreef: Nee, je wuift het weg met het argument dat TS nog een paar maanden heeft om de problemen op te lossen. Dat is pas een vreemde reactie. Kraken, slippende koppeling, stuurhuis. Dat is allemaal niet erg "premium".

Zucht.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

Denk dat sommigen het niet helemaal begrijpen,een auto wordt samengesteld uit onderdelen van veel toeleverings bedrijven die ook door zeer veel andere merken worden gebruikt.
Het wel en wee van een auto is echt afhankelijk van de berijder en de zorg hem goed te onderhouden.
De een is wat duurder dan de ander,het verschil wat Volvo maakt is,dat het top auto,s zijn,veilige auto,s,die technies goed in elkaar steken en goed rijden.
Als je drie Volvo,s naast elkaar zet uit hezelfde bouwjaar,zijn ze alle drie verschillend,ik ken Volvo,s van meer dan 10 jaar oud en die nog rijden als nieuw er er ook als nieuw uitzien.
En je komt ze tegen die totaal afgeragd zijn met vaak lage km standen,als je zo,n auto treft,heb je dus een hoop gezeur.
Dus laat een auto voor aankoop altijd keuren door wat voor instantie dan ook.
Dus niet eerst kopen en dan achteraf gaan lopen mekkeren.
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
Gebruikersavatar
BlackcurrantV70
7th Gear member
Berichten: 8446
Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
Locatie: Tussen EBBR en EBAW

Elke auto heeft wel iets, ik heb een 240 estate gereden van 1991 tot 2000 en daar had ik problemen mee als ik het deurpaneel tegen mijn been stootte, dan brak het plastic van het opbergvakje in de deur.

Een tik on de B-stijl had ik in mijn V70N MY06 ook en nu ook in de XC70 MY12, dat meld ik wel bij mijn volgend onderhoud in augustus, maar om nu te zeggen dat de kwaliteit minder geworden is, vind ik overdreven.

Onze C70 is nieuw gekocht en daar is na 1 jaar ook een deurvanger vervangen, alles kan stuk gaan.

Een lease auto met 100d km kan ook gedurende 100d km afgetrapt zijn of net rustig bereden, een kmstand zegt niet alles over een autoverleden...

Succes met het oplossen.
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
Gebruikersavatar
mehrzahl
3rd Gear member
Berichten: 313
Lid geworden op: 04.03.2006 - 12:29
Locatie: Etten-Leur

@ Mario: " En je komt ze tegen die totaal afgeragd zijn met vaak lage km standen,als je zo,n auto treft,heb je dus een hoop gezeur.
Dus laat een auto voor aankoop altijd keuren door wat voor instantie dan ook.
Dus niet eerst kopen en dan achteraf gaan lopen mekkeren."


Deze auto ziet eruit als nieuw, zowel interieur als exterieur. Volledige servicehistorie bekend, én een half jaar merkgarantie. Plus door een Volvodealer nagelopen, en goed bevonden.
Dan zou ik hem ook nog eens moeten laten keuren?

En achteraf lopen mekkeren: het gaat er hier om dat een auto van een bepaalde prijsklasse een bepaald verwachtingspatroon t.a.v. de kwaliteit met zich meebrengt. Dat mijn oersolide beeld van Volvo (9 jaar zelf + tig jaar in de familie, van 66/164/244/440/460/850/940/S60/V70 tot S80) hier een stevige deuk van oploopt, laat zich raden. Kennelijk is het beeld bij alle autofabrikanten, met Mercedes, BMW, Audi en VW voorop, dat de toeleveranciers uitgeperst worden ten koste van de kwaliteit. Kwaliteit betekent tegenwoordig 'beleving' (lees: zacht dashboard en mooie stiknaadjes), vroeger betekende het duurzaamheid.
Volvo 66 - Renault 18- Renault Fuego - Citroën AX - Audi 90 - Chrysler PT Cruiser - Seat Toledo
Volvo S60 D5 - 2002
Volvo V70 2.4D Edition Sport 2007
Volvo V70 D3 Limited Edition 2011

https://www.spritmonitor.de/de/detailan ... 20129.html
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

mehrzahl schreef: @ Mario: " En je komt ze tegen die totaal afgeragd zijn met vaak lage km standen,als je zo,n auto treft,heb je dus een hoop gezeur.
Dus laat een auto voor aankoop altijd keuren door wat voor instantie dan ook.
Dus niet eerst kopen en dan achteraf gaan lopen mekkeren."


Deze auto ziet eruit als nieuw, zowel interieur als exterieur. Volledige servicehistorie bekend, én een half jaar merkgarantie. Plus door een Volvodealer nagelopen, en goed bevonden.
Dan zou ik hem ook nog eens moeten laten keuren?

En achteraf lopen mekkeren: het gaat er hier om dat een auto van een bepaalde prijsklasse een bepaald verwachtingspatroon t.a.v. de kwaliteit met zich meebrengt. Dat mijn oersolide beeld van Volvo (9 jaar zelf + tig jaar in de familie, van 66/164/244/440/460/850/940/S60/V70 tot S80) hier een stevige deuk van oploopt, laat zich raden. Kennelijk is het beeld bij alle autofabrikanten, met Mercedes, BMW, Audi en VW voorop, dat de toeleveranciers uitgeperst worden ten koste van de kwaliteit. Kwaliteit betekent tegenwoordig 'beleving' (lees: zacht dashboard en mooie stiknaadjes), vroeger betekende het duurzaamheid.
Als hij door een dealer is goedbevonden dan heb jij je best gedaan,dat begrijp ik, of de dealer heeft hem verkeerd beoordeeld of het is domme pech en dan is het te hopen dat de dealer of verkoper het netjes allemaal op lost,maar daar ga ik wel van uit.
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 28535
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Deze problemen kunnen voorkomen bij een auto van een paar jaar oud en 100k km op de teller, gelukkig heb je garantie en kan je zo alle problemen laten verhelpen.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 40448
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

Vroeger moest je je zakenauto bij het bereiken van de magische 100.000 km inruilen.
Tegenwoordig begint daar het leven van een Volvo pas :D
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Gebruikersavatar
mehrzahl
3rd Gear member
Berichten: 313
Lid geworden op: 04.03.2006 - 12:29
Locatie: Etten-Leur

Vroeger moest je je zakenauto bij het bereiken van de magische 100.000 km inruilen.
Tegenwoordig begint daar het leven van een Volvo pas
En dat is precies zoals het hier gaat: dit is een ex-leaser, die bij 100dkm (vroegtijdig) is ingeruild. En betekent "het leven begint dan pas" dat dan de garagerekeningen pas echt loskomen? :-)
Mijn intentie is nog steeds om minimaal 3 ton te halen met deze. Moet kunnen lijkt me (en liefst zonder faillissement mijnerzijds).
Volvo 66 - Renault 18- Renault Fuego - Citroën AX - Audi 90 - Chrysler PT Cruiser - Seat Toledo
Volvo S60 D5 - 2002
Volvo V70 2.4D Edition Sport 2007
Volvo V70 D3 Limited Edition 2011

https://www.spritmonitor.de/de/detailan ... 20129.html
Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 40448
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

Ik weet niet welke dealer je hebt maar hij zal vast goed voor jou en jouw Volvo zorgen.
En doe hem de hartelijke groeten van Volvo-forum.nl :D
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8632
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

De koplampen even checken op schakelaars enzo. Ik heb een keer gehad met het groot licht dat deze niet aan bleef staan. Werkt dus alleen maar als de schakelaar op dimlicht staat. Meedraaien wordt aangestuurd door de stuurhoek sensor. Deze zit in het stuur en willen wel eens problemen geven. Dan wordt de meedraai functie uitgeschakeld.

Je hebt inderdaad wel overmatig veel problemen. Ik heb de mijne nu ruim 2 jaar. Gekocht met 100.000 km, en nu 160.000 km. Nog geen enkel probleem behalve de subframe rubbers die een knak veroorzaakten. Probeer het allemaal zsm op te lossen om te gaan genieten van je auto.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Plaats reactie

Terug naar “V70/XC70 vanaf MY2008”