Kleppen stellen 940?

De laatste serie achterwielaangedreven Volvo's
Plaats reactie
CarloVolvo940
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 22.03.2014 - 09:55

Hallo allen,

heb sinds kort een 940 op LPG uit 96. Nu loopt de motor niet helemaal lekker, hij hikt bij lage toeren.

Ik begrijp dat er meerdere oorzaken mogelijk zijn, dus ga ik een lijstje af.

Nu zie ik bepaalde waarden onder de motorkap geschreven.

1
U 4,10
I 3,65

2
U 4,00
I 3,60

3
U 4,00
I 3,60

4
U 4,00
I 4,15

Zie ook de foto.

Ik ben een leek, dus... zijn deze waardes goed?

Alvast ontzettend bedankt!
Carlo
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

Die waardes zijn de diktes van de klepstelplaatjes die er in zitten,dit zegt dus niets over de huidige speling,hij is in ieder geval nog niet uitgesteld.Dus verstandig is de klepspeling te controleren zo af en toe,vooral bij LPG gebruik.
Plaatjes heb ik eventueel wel..
Laatst gewijzigd door MarioC70 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
CarloVolvo940
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 22.03.2014 - 09:55

Dank je wel!!!

In begin eerst maar eens met het gasklephuis en
bougies en kabels.

Heeft iemand nog meer tips trouwens?

Het toerental bij stationair wiebelt tussen 700
en 1000 en het blok wiebelt daarbij aardig mee.

Thanx!

Mvg,
Carlo
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

Zit denk ik toch in te strakke kleppen,dat is het eerste waar je mee zou moeten beginnen de klepspeling controle..
Dat is een klein uurtje werk..
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
CarloVolvo940
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 22.03.2014 - 09:55

Bedankt voor de tip Mario.

Dat ga ik dan maar eerst laten doen. Durf het zelf nog niet aan. Ik kijk de 1e keer wel even mee :)
Gebruikersavatar
wim de jong
5th Gear member
Berichten: 2199
Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
Locatie: Leusden
Contacteer:

Ikzelf heb het ook zelf gedaan, is niet heel moeilijk.
Je kan plaatjes hergebruiken, maar dat weet je pas als alles open ligt. Dus dan een nadeel dat je op je fietsje naar de volvo moet om plaatjes te kopen.

Wat ik gedaan heb:
Kleppendeksel loshalen, en van alle kleppen de speling met een voelmaatje opmeten. Opschrijven.
Dan de plaatjes er tussenuit, en de dikte staat erop, anders nameten met een schuifmaat. Ook opschrijven.
Dan weet je of je te kort komt, of te veel.
Het verschil trek je af van het plaatje wat eronder zit.

VB: je meet 0,9 mm.....specs 0,7, dus 0,2 verschil
dikte huidig plaatje is 3,2 mm, dan heb je nu een plaatje nodig van 3,5 mm.

Soms heb je geluk, en is de dikte gelijk aan een plaatje van een andere klep, maar soms heb je die niet, en moet je nieuwe kopen.

Volvo kijkt niet eens, en pleurt er alle nieuwe plaatjes onder.
Zo'n plaatje kost je ook de kop niet, maar toch.

Vergeet niet een nieuwe kleppendekselpakking te gebruiken, en maak de randen goed schoon, geen resten oude pakkeing achterblijven.
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20


C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

[quote="CarloVolvo940"]
Bedankt voor de tip Mario.

Dat ga ik dan maar eerst laten doen. Durf het zelf nog niet aan. Ik kijk de 1e keer wel even mee :)
[/quo

Goed plan..

Die plaatjes dingen heb ik genoeg als je ze nodig hebt en het gereedschap ook..
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
CarloVolvo940
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 22.03.2014 - 09:55

Bedankt Mario! Ga mijn best doen en laat het weten. Zal wel pas over een paar weken zijn, ben ik bang.
Plaats reactie

Terug naar “De 740 - 760 - 780 / 940-960 en S/V90”