(pagina 2 voor de oplossing)
Voor dat ik van wal steek , zal ik mijzelf even kort introduceren. (kon zo geen plek vinden waar dit kon)
Mijn naam is Ronald, woonachtig in het noorden van het land. En sinds kort eigenaar geworden van mijn tweede Volvo.
De buitensporige bijtelling van mijn Saab SportEstate heeft me ertoe gezet om over te stappen op een youngtimer. Wat een geweldige V70 is geworden met een 2.5T 193pk, waarbij menig petje eerder de achterkant van de auto mag bewonderen dan de voorkant.
Maar nu komt ie...
Sinds het begin heeft de auto last van trillingen in het stuur. Inmiddels zijn de fuseekogels vernieuwd en ook de stabilisator stangen zijn vervangen omdat deze lichte speling vertoonde. De rubbers van de wielophanging lijken verder goed. Banden zijn goed gebalanceerd en het gedrag vertoond de auto op zowel zomer- als winterbanden.
Nu vraag ik mij af of er bekende punten zijn bij dit type model, die trillingen kunnen veroorzaken?
Trillingen
- koen.s
- 4th Gear member
Vanaf welke snelheid heb je trillingen?
Het kan zoveel zijn, hier wat voorbeelden.
-Hoogte slag in de banden.
-De naaf en de binnenkant van de velg, zijn deze schoon?
-Een motorophangrubber wat kapot is.
-Aandrijfas die speling heeft.
-Als je een stuk gereden heb voel eens aan je velg of deze warm is
er kan een remklauw vast zitten.
Het kan zoveel zijn, hier wat voorbeelden.
-Hoogte slag in de banden.
-De naaf en de binnenkant van de velg, zijn deze schoon?
-Een motorophangrubber wat kapot is.
-Aandrijfas die speling heeft.
-Als je een stuk gereden heb voel eens aan je velg of deze warm is
er kan een remklauw vast zitten.
-
- Starter
Dank voor reacties, de motorsteun is nog niet goed bekeken. Aandrijfas lijkt goed, geen noemenswaardig verschil bij gas geven. Laat je het gas los is de trilling er ook nog.
De trilling is duidelijk aanwezig boven de 120 km/p/u. Hoe harder je rijdt hoe harder die trilt. Is het wegdek mooi glad, is er bijna niets te vernemen.
Banden en schijven kunnen we uitsluiten, deze zijn beide net nieuw. Banden en velgen zijn ook al extra gecontroleerd. Ook al eens gewisseld van voor en achter.
We gaan vandaag eens nader onderzoek of er nog ergens speling opzit.
Zijn er meer tips, hoor ik het graag.
De trilling is duidelijk aanwezig boven de 120 km/p/u. Hoe harder je rijdt hoe harder die trilt. Is het wegdek mooi glad, is er bijna niets te vernemen.
Banden en schijven kunnen we uitsluiten, deze zijn beide net nieuw. Banden en velgen zijn ook al extra gecontroleerd. Ook al eens gewisseld van voor en achter.
We gaan vandaag eens nader onderzoek of er nog ergens speling opzit.
Zijn er meer tips, hoor ik het graag.
Volvo XC90 3.2 Sport
Volvo 850 Estate 2.5 10V
Volvo V70 2.5T '98
Volvo Amazon 121 '67
Saab Cabrio Aero
Volvo 850 Estate 2.5 10V
Volvo V70 2.5T '98
Volvo Amazon 121 '67
Saab Cabrio Aero
-
- Starter
Een update,
Helaas ben ik nog niet van de trillingen af. De auto is zo'n beetje helemaal uit elkaar geweest, alles opnieuw nagelopen, de motorsteunen geven geen speling. De naaf, schijven en remmen los gehad en gecontroleerd. Ziet er allemaal netjes uit.
Inmiddels is stuurstang links vervangen, speling op de binnenste stuurkogel links. Ook zijn er nieuwe achter schokdempers en verzwaarde veren geplaatst, dit ivm de lpgtank.
De banden heb ik opnieuw laten balanceren, inmiddels bij verschillende bedrijven.
Alles hierboven heeft helaas nog niet het gewenste resultaat.
Het enige wat ik volgens mij nog kan proberen zijn de schokdempers voor en het laten balanceren van de auto met de wielen erop. Ook bestaat er nog het vermoeden dat het uit het subframe komt?
Andere tips zijn van harte welkom. Misschien iets wat ik over het hoofd zie.
Helaas ben ik nog niet van de trillingen af. De auto is zo'n beetje helemaal uit elkaar geweest, alles opnieuw nagelopen, de motorsteunen geven geen speling. De naaf, schijven en remmen los gehad en gecontroleerd. Ziet er allemaal netjes uit.
Inmiddels is stuurstang links vervangen, speling op de binnenste stuurkogel links. Ook zijn er nieuwe achter schokdempers en verzwaarde veren geplaatst, dit ivm de lpgtank.
De banden heb ik opnieuw laten balanceren, inmiddels bij verschillende bedrijven.
Alles hierboven heeft helaas nog niet het gewenste resultaat.

Het enige wat ik volgens mij nog kan proberen zijn de schokdempers voor en het laten balanceren van de auto met de wielen erop. Ook bestaat er nog het vermoeden dat het uit het subframe komt?
Andere tips zijn van harte welkom. Misschien iets wat ik over het hoofd zie.
Volvo XC90 3.2 Sport
Volvo 850 Estate 2.5 10V
Volvo V70 2.5T '98
Volvo Amazon 121 '67
Saab Cabrio Aero
Volvo 850 Estate 2.5 10V
Volvo V70 2.5T '98
Volvo Amazon 121 '67
Saab Cabrio Aero
- cees klumper
- 4th Gear member
Toch maar eens de motorsteun rubbers bekijken (4 of 5 zijn het er meen ik). En de aandrijfassen (cv joints / homokineet). Daar zit volgens mij op mijn S80 ditzelfde probleem, wat telkens erger werd totdat ik de bovenste motorsteunen verving (rubber was bijna helemaal door op de middelste). Kijk maar eens op het S80 forum deel, redelijk bovenaan staat mijn verhaal samen met wat anderen, 'trilling boven 80 km/u' of zoiets. Ik denk dat de oorzaak zit in de (bij mij rechter) aandrijfas en dat kan bij jou ook wel eens de oorzaak zijn, gezien wat je allemaal al vervangen hebt. Als dan het motorsteun rubber slecht is, dan kan (zo redeneer ik tenminste) een kleine trilling, veroorzaakt door de cv joint, op snelheid flink erger worden.
Laatst gewijzigd door cees klumper op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
In Frankrijk:
2001 C70 T5 262.000 km 1 op 12,0
2003 S80 T6 242.000 km 1 op 12,5
2001 C70 T5 262.000 km 1 op 12,0
2003 S80 T6 242.000 km 1 op 12,5
-
- Starter
De oplossing!!!!!
Wil toch graag even de resultaten delen, misschien heeft iemand hier wat aan in de toekomst.
De trillingen zijn zo goed als opgelost, we klapperen gelukkig niet meer over de weg. Op beide steunlagers zat speling, ook over de werking van de schokdempers twijfelde ik dus deze ook vervangen. Het rubberen gedeelte van de steunlager direct ook vervangen.
Op de winterbanden rijden we nu tot 140/150 gelukkig trillingsvrij bij hogere snelheden helaas nog wel wat trilling, de aandrijfas wordt verdacht! Hoop dat er bij de wisseling naar de zomerbanden het resultaat het zelfde blijft, ander weten we in ieder geval dat het aan de velgen cq banden ligt.
Wil toch graag even de resultaten delen, misschien heeft iemand hier wat aan in de toekomst.
De trillingen zijn zo goed als opgelost, we klapperen gelukkig niet meer over de weg. Op beide steunlagers zat speling, ook over de werking van de schokdempers twijfelde ik dus deze ook vervangen. Het rubberen gedeelte van de steunlager direct ook vervangen.
Op de winterbanden rijden we nu tot 140/150 gelukkig trillingsvrij bij hogere snelheden helaas nog wel wat trilling, de aandrijfas wordt verdacht! Hoop dat er bij de wisseling naar de zomerbanden het resultaat het zelfde blijft, ander weten we in ieder geval dat het aan de velgen cq banden ligt.
Volvo XC90 3.2 Sport
Volvo 850 Estate 2.5 10V
Volvo V70 2.5T '98
Volvo Amazon 121 '67
Saab Cabrio Aero
Volvo 850 Estate 2.5 10V
Volvo V70 2.5T '98
Volvo Amazon 121 '67
Saab Cabrio Aero