Airco steeds aan/uit, wordt niet koud, magneetkoppeling al vervangen

Voor kenners: de "Roffel"
Plaats reactie
glenfiddich1983
2nd Gear member
Berichten: 181
Lid geworden op: 23.04.2013 - 11:13
Locatie: Noord - Nederland

Het wordt weer mooi weer, kortom tijd voor de problemen met de airco...

Vorig jaar is de magneetkoppeling vervangen ivm te veel speling. Systeem is schoongemaakt, nieuw filterdroger, gevuld.

Nu eigenlijk weer hetzelfde probleem als waarmee ik mij vorig jaar meldde bij de garage.

Airco schakelt elke tien seconden in en meteen weer uit, en wordt niet koud. Hoor steeds; klik, fft, klik.... en dat dus elke tien seconden.

Airco wordt naar mijn mening niet goed koud. Ik weet niet hoe koud hij precies hoort te worden, maar bij een mooie dag als vandaag, warm maar ook niet snikheet, moet er toch gewoon erg koude lucht uit kunnen komen? Nu lijkt de lucht, met hercirculatie aan, amper kouder dan wanneer ik de airco uit zet en gewoon de blower op de koudste stand zet!

In de auto lijkt de klik uit de unit te komen, al weer ik dat niet zeker (relais waarmee airco in en uitgeschakeld wordt?). Buiten de auto hoor ik duidelijk de magneetkoppeling klikken. Het ECC lampje blijft wel continu branden als de airco is ingeschakeld (en ook tijdens het geklik).

Waar moet ik het zoeken?

- Magneetkoppeling lijkt me niet, is nieuw.
- Lek?
- ECC unit?
- iets anders aan de airco kapot?
Volvo S70 2.5T (1998, LPi, 284.000 km)
Volvo 850 2.5 10V (1996, LPi, 402.000 km)
Volvo 940 2.3 Turbo Estate (B230FT, 1991)
Gebruikersavatar
MartenS40
4th Gear member
Berichten: 655
Lid geworden op: 01.06.2010 - 15:16

Controleer eerst even of je koelventilator wel draait als de airco aan staat. Zie http://volvoforum.nl/topic.php?t=37062& ... ight=airco

P.S. een airco wordt koud genoeg als de lucht in de ventilatieopeningen tenminste 10 graden kouder is als de buitentemperatuur.
Laatst gewijzigd door MartenS40 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Mijn Volvo's
05-2021 MY15 Volvo V60 T3 R-design, Crystal White Pearl Foto's en ervaringen
01-2014 MY08 Volvo V50 2.0 Edition 2, Titanium Grey Foto's en Ervaringen
05-2011 MY07 Volvo V50 2.0D Edition 2, Black Sapphire Foto's
02-2009 MY04 Volvo S40 2.0D Elan, Silver Metalic
glenfiddich1983
2nd Gear member
Berichten: 181
Lid geworden op: 23.04.2013 - 11:13
Locatie: Noord - Nederland

De 'Grote Ventilator' hoor ik van tijd tot tijd wel aangaan.

Ik denk (vrees) dat ik inmiddels een stap verder ben richting de oplossing.

Een paar dagen geleden viel me een olieachtig plekje op onder de auto. Mijn auto staat in een garagebox en rij hem altijd met de wielen tegen een balkje aan dat ik op de grond heb geschroefd, dus auto staat altijd exact hetzelfde. Ik dacht dat het een drupje van de turbo was gelet op de plek waar de olie lag. Geen echte aandacht aan geschonken direct. Heb in het licht van mijn airco probleem een bakje neergezet en de auto er overheen gereden om de olie op te vangen en te kunnen bekijken.

Het resultaat: lichtgele olie. En motorolie is niet lichtgeel...

Heb een uv lampje er boven gehouden en... het is fluorescerend. Contrastvloeistof dus.

Kortom airco olie?

De locatie is ongeveer ter hoogte van het dashboard, aan de passagierskant. Beetje rechts van het midden dus.

verdamper lek of iets dergelijks?
Volvo S70 2.5T (1998, LPi, 284.000 km)
Volvo 850 2.5 10V (1996, LPi, 402.000 km)
Volvo 940 2.3 Turbo Estate (B230FT, 1991)
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 21445
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Een lekje in je koelmiddelsysteem.

Die olie is om de compressor te smeren en zo te lezen heb je dus een lekje.

Wat de auto trouwens doet is aan- en uitschakelen op druk. DOordat er nu te weinig koelmiddel in zit en de pomp springt aan, koelt het middel sterk af en verlaagt de druk in het systeem. Een te lage druk zou de compressor beschadigen dus er zit een te-lage-druk-schakelaar in het compressorcircuit. En dat is dat aan- en uitschakelen waar je het over hebt.
Mark


Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Verdamper lek! Hele dashboard eruit (laten) halen en nieuwe plaatsen. Daarna uiteraard ook weer laten afvullen. Is een probleem waar werkelijk íedere classic last van heeft/krijgt/heeft gehad.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29578
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Ik vrees het ook, dat is een behoorlijke klus met het dashboard eruit halen.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

Dat valt wel mee,zo spannend is dat niet een verdamper vervangen..
Het dashboard is er met drie kwartier uit.
Laatst gewijzigd door MarioC70 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
glenfiddich1983
2nd Gear member
Berichten: 181
Lid geworden op: 23.04.2013 - 11:13
Locatie: Noord - Nederland

MarioC70 schreef: Dat valt wel mee,zo spannend is dat niet een verdamper vervangen..
Het dashboard is er met drie kwartier uit.
Als dat meevalt dan wil ik het best zelf proberen... mijn ouders gaan binnenkort met vakantie dus gebruik ik hun schuur, heb ik alle ruimte. Beter dan mijn eigen garagebox.

Maar hoor ook wel verhalen dat de klus een volle dag kost, zelfs voor een ervaren monteur?

Hoe ingewikkeld is het met alle bedrading etc, is dat voor een 'gevorderde beginner' als ik een beetje te doen of maak je snel een fout? Zit dat allemaal gewoon met een paar stekkerblokken vast?

Ik heb wel een keer het dashboardkastje los gemaakt om de kachelmotor te demonteren, maar een heel dashboard is natuurlijk wel andere koek!
Volvo S70 2.5T (1998, LPi, 284.000 km)
Volvo 850 2.5 10V (1996, LPi, 402.000 km)
Volvo 940 2.3 Turbo Estate (B230FT, 1991)
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

Het zijn allemaal stekkers,stuur eraf,dus oppassen met de airbag en de airbag schakelaar,die is namelijk zo stuk.
Bouten aan de zijkant los ,middenconsole weghalen.
Er zal wel ergens een beschrijving op het forum staan,waar weet ik zo snel niet..
Als je het nooit gedaan hebt ben je wel een dagje bezig of iets langer.
Met ervaring en je weet hoe alles zit,een uur of 4.5..
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
Plaats reactie

Terug naar “De 850 - S70 - C70 - V70 en V70XC Classic”