Accu op 13,2 volt na een halve dag laden zegt niet zoveel. Wat is de laadstroom, en wellicht is de lader afgeslagen en houdt de spanning op een float spanning van 13,2 volt. Een accu is pas vol bij een laadspanning van 14,4 volt. Als je dynamo dat niet haalt wordt de accu ook altijd maar half vol geladen. En een half volle accu heeft een obelaste klemspanning van ong 12,3v. Een nagenoeg lege accu 12 volt. let op, een accu die voor meer dan 50% leeg wordt getrokken gaat rap achteruit. Probeer dat te vermijden.
Wat een goede test is de accu vol laden met een goede accu lader, en een laadstroom van ong 1/10 van de capaciteit. Dus 60Ah accu = 6 ampere laden. Als de accu vol is een voltmeter met geheugen aan de accu hangen. Dan de motor starten en zien wat de laagste spanning is geweest. Als deze beneden de 10 volt zakt is de accu stuk.
Zoals Mario al aangeeft gaan accu's soms gewoon zomaar stuk. Ik heb er laatst ook weer een geclaimd. Die heeft het nog geen jaar vol gehouden. Alles werkte wel, maar gewoon geen goede capaciteit meer.