1.9D Geen power, zwarte rook.

Geproduceerd bij NedCar in Born
Plaats reactie
Axemen
2nd Gear member
Berichten: 104
Lid geworden op: 16.07.2006 - 13:36

Hallo beste mensen,

Ben gisteren bijna bij huis, ga een bocht om, geef weer gas en m'n V40 is niet meer vooruit te branden. Moe van het werk, geparkeerd, eten, slapen, etc.
Ik heb het 3 en 2 en 1 jaar geleden ook wel eens gehad en dan deed tie het de volgende dag 'gewoon' weer. Dan zei ik tegen mezelf dat er een vuiltje in de brandstofleiding zat.

Vandaag niet. Als ik wegrijdt zit er totaal geen power in de auto. Uiteindelijk, na honderden meters, kom ik in z'n drie op de 70 km/u. In z'n vier gaat tie niet harder (als ik het gaspedaal intrap gebeurd er niets) en in z'n vijf gaat tie alleen maar langzamer rijden, valt tie terug.

Daarbij komt er zwarte rook uit de uitlaat.

Ik heb hier gezocht en diverse dingen gevonden (even voor de duidelijkheid, ik ben handig maar zeker niet auto-technisch dus van de meest hieronder opgesomde dingen heb ik geen idee):

1. Klepspeling te strak.
2. Kapotte dieselinspuiting.
3. Scheurtje in een turboslang.
4. Probleem met EGR klep.
5. Probleem met luchtmassameter.
6. Lekke koppakking.

Er staat nu 310.000km op de teller, het is een ex-lease auto die ik met onderhoudsboekje en NAP-pas kocht op 160.000km.

Mijn onderhoud heeft bestaan uit nieuwe banden, remmen, waterpomp, distriebutieriem, multiriem en filters, nooit grote problemen mee gehad (I Love Volvo).

Dat ik naar de garage moet lijkt me duidelijk, maar ...

- Heeft iemand nog een suggestie wat ik zelf eerst kan doen ?
- Kan ik nog veilig naar de garage rijden zonder de motor total loss te rijden (het is 25km) ?

Alle suggesties welkom.
Groet Peter.
Volvo V40 1.9D Europa Elegance 2003
Volvo V40 1.9TD Europa Elegance 2004
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

Denk een inlaatslang gescheurd,meestal is het de onderste van de twee die als je er voor staat rechts naast de kop zitten.
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
Bart Giesen
5th Gear member
Berichten: 1868
Lid geworden op: 15.05.2007 - 07:26

Ja maar dat hoor je echtwel als die gescheurd is...
Axemen
2nd Gear member
Berichten: 104
Lid geworden op: 16.07.2006 - 13:36

Het was de turboklepregelaar, 45 euro voor een nieuwe, met diagnostiek erbij 137.

Goed weekend.
Volvo V40 1.9D Europa Elegance 2003
Volvo V40 1.9TD Europa Elegance 2004
game0ver
2nd Gear member
Berichten: 53
Lid geworden op: 31.08.2010 - 20:53

Deze turbodrukregelaar, zit deze tegen het schutbord gemonteerd?
En heb je hier een onderdeelnummer van?
Axemen
2nd Gear member
Berichten: 104
Lid geworden op: 16.07.2006 - 13:36

Beetje erg late reactie, wellicht dat iemand er in de toekomst nog wat aan heeft ...

De turbodrukregelaar zit inderdaad tegen het schutbord gemonteerd, ik heb geen onderdeelnummer.
Volvo V40 1.9D Europa Elegance 2003
Volvo V40 1.9TD Europa Elegance 2004
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V40 Classic”