Onze Volvo 2.4D My 2006 staat op km stand 137.000. Ik wil de distributieriem, spanrollen, waterpomp e.d. vervangen. Moet bij 150.000 km of 8 jaar.
Motortype volgens mij D5244T4.
Wie kan mij helpen aan een beschijving en is er speciaal gereedschap nodig?
Alvast bedankt.
Werkwijze distributieriem vervangen
- Volvovirus
- 2nd Gear member
- Berichten: 111
- Lid geworden op: 06.02.2009 - 18:20
- Locatie: Beemte Broekland
S40, 1.8 1998; S70, 2.5 1998; S60, 2.4 2003; BMW 325Xi touring 2003; S60, 2.4D 2006; BMW 318d touring 2009; AUDI A3 2.0 TDI Sport Back 2012; Volvo V60 D3 Momentum 2014; V60 B3 Inscription 2022, XC40 Hybride T5 2023
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 231
- Lid geworden op: 23.06.2009 - 23:05
Geen speciaal gereedschap nodig, enkel een zwaardere slagmoersleutel om de centrale moer van de krukaspoelie los te krijgen en weer vast te zetten (360nM dacht ik), en een vrij grote torx om de spanrol van de multiriem te lossen.
Voor de rest staat hier op het forum een verslag met foto's en zo er bij.
Ik heb dezelfde klus vorig jaar gedaan en vond het goed doenbaar. Het was dan wel mijn eerste riem niet die ik stak (wel bij dit type motor).
Voor de rest staat hier op het forum een verslag met foto's en zo er bij.
Ik heb dezelfde klus vorig jaar gedaan en vond het goed doenbaar. Het was dan wel mijn eerste riem niet die ik stak (wel bij dit type motor).
-
- 6th Gear member
- Berichten: 4809
- Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
- Locatie: Utrecht
Vastzetten met een grote slagmoersleutel zou ik niet aanraden..staaf schreef: Geen speciaal gereedschap nodig, enkel een zwaardere slagmoersleutel om de centrale moer van de krukaspoelie los te krijgen en weer vast te zetten (360nM dacht ik), en een vrij grote torx om de spanrol van de multiriem te lossen.
Voor de rest staat hier op het forum een verslag met foto's en zo er bij.
Ik heb dezelfde klus vorig jaar gedaan en vond het goed doenbaar. Het was dan wel mijn eerste riem niet die ik stak (wel bij dit type motor).
Daar is gereedschap voor,speciaal er voor gemaakt,een tegenhouder en een moment sleutel.
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
-
- 4th Gear member
- Berichten: 927
- Lid geworden op: 15.03.2008 - 19:49
- Locatie: Eindhoven
Voor het vervangen van de distributieriem hoeft de krukaspoely er helemaal niet vanaf! Aan de onderkant zit een klein plaatje dat eraf kan, en dan kan de nieuwe riem er mooi tussendoor! Ik zie nu trouwens dat het om een diesel gaat, in mijn geval was het een 140 pk benzine.
In ieder geval de moeite waard om te bekijken of het zo ook bij een diesel kan.
In ieder geval de moeite waard om te bekijken of het zo ook bij een diesel kan.
- Volvovirus
- 2nd Gear member
- Berichten: 111
- Lid geworden op: 06.02.2009 - 18:20
- Locatie: Beemte Broekland
Hartelijk dank voor de info.
Heb gezocht naar de link op het forum en de foto's, maar kan deze niet vinden.
Heb gezocht naar de link op het forum en de foto's, maar kan deze niet vinden.
S40, 1.8 1998; S70, 2.5 1998; S60, 2.4 2003; BMW 325Xi touring 2003; S60, 2.4D 2006; BMW 318d touring 2009; AUDI A3 2.0 TDI Sport Back 2012; Volvo V60 D3 Momentum 2014; V60 B3 Inscription 2022, XC40 Hybride T5 2023
-
- 6th Gear member
- Berichten: 4809
- Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
- Locatie: Utrecht
Die oudere 5 cil diesels zijn allemaal eender..Freek63 schreef: Er zijn nogal wat verschillende distributie-systemen, waardoor er snel verwarring kan ontstaan. Stuur een mailtje naar parts4swedes en vraag of ze een handleiding kunnen toezenden.
De beschrijving staat ergens op het forum,gebruik de zoekfunctie even.
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.