volgorde bougiekabels?? c70 T5 Tips??

Voor kenners: de "Roffel"
Plaats reactie
c70_ibo
2nd Gear member
Berichten: 193
Lid geworden op: 13.08.2013 - 16:35

Beste medeforumleden,


Sinds mijn aanschaf van c70 t5 uit 1998, heb ik last van bougie's die doorslaan na ongeveer 6000 a 7000 km. Auto begint dan volop te stotteren bij vol acceleratie.

Heb nu al 3 maal bougie's vervangen, eerste keer gewone van Bosch. 2de keer orgineel volvo. 3de keer iridium van denso (dit omdat iridium beter tegen hogere temperaturen kan)

Vandaag heb ik de bougie's weer uitgehaald ze hebben allemaal een roetaanslag en bovenste ijzeren gedeelte is wit. Bij de 3de cilinder leek de bougie het meest versleten.

Nu ben ik van plan om meteen de gehele onsteking te vernieuwen. Rotor, verdeelkap, bougiekabels en bougie's (bobine werkt goed)

Alleen hoe zit het met de volgorde? Ik heb de stekkers al uitgetrokken om de verdeelkap te kunnen demonteren.

En hebben jullie tips waar ik op moet letten?

De rotor had scherpe ruwe kant, verdeelkap was evenal ruw van binnen (niet meer glad) en heel zwart. Bougiekabels zijn volgens mij nog uit '98. Zou ik hiermee de probleem verhelpen? door dit allemaal te vernieuwen?

Alvast bedankt voor de tips en meedenken


Met vriendelijke groeten
C70 T5 1998, 19t turbo groene injectoren, 3inch downpipe, aluminium Intercooler, aluminium radiateur, verstevigd buizenset, Brc g3 installatie

S60 D3 2014 obbetuning
c70_ibo
2nd Gear member
Berichten: 193
Lid geworden op: 13.08.2013 - 16:35

nobody???
C70 T5 1998, 19t turbo groene injectoren, 3inch downpipe, aluminium Intercooler, aluminium radiateur, verstevigd buizenset, Brc g3 installatie

S60 D3 2014 obbetuning
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16549
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

Ik zou zeggen: Stuur MarioC70 even een PM, die heeft zeker een antwoord voor je.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Gebruikersavatar
cees klumper
4th Gear member
Berichten: 535
Lid geworden op: 17.10.2006 - 23:29
Locatie: San Diego, California

Ik ben zeker geen expert zoals MarioC70 dus ik hoop dat je van hem of andere echte kenners reacties krijgt maar ... het lijkt me dat het aan iets anders dan het ontstekingscircuit ligt. Kan het zijn dat er olie aanslag op de bougies komt, door overmatige slijtage in de motor (zuigers, zuigerveren, cylinderwanden, kleppen die niet meer goed afdichten)?
Laatst gewijzigd door cees klumper op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
In Frankrijk:
2001 C70 T5 262.000 km 1 op 12,0
2003 S80 T6 242.000 km 1 op 12,5
Gebruikersavatar
The Volvoboy
7th Gear member
Berichten: 5716
Lid geworden op: 06.09.2008 - 09:33
Locatie: Sassenheim

Als je bougiekabels nog van '98 zijn, kan het zijn dat je probleem daar ligt. Mijn 10V begon als 'ie goed warm was ook te stotteren en te bokken bij acceleratie. Na vervangen van de kabels was het over. Volgorde weet ik niet uit m'n hoofd, ik heb ze 1 voor 1 losgetrokken op de verdeelkap. Overigens, originele Volvo bougies doen het het beste.
Koen

'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red Metallic - 17'' Comets - 560.000km - Afbeelding
'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 332.000km
'97 - Volvo V70 2.3 T5 aut. - Nautic Blue Pearl - 16" Perfo - 325.000km
'98 - Volvo V70 2.5T aut. - Black Stone solid - 16'' Perfo - 291.000 km

'97 - Volvo V70 2.5 10V - LPi - Midnight Blue - 16'' Perfo - 272.000 km
'11 - Kia Picanto 1.0 - Blue Metallic - 32.000 km
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

Nummers staan op de plastic zwarte afdek kap.
1-2-4-5-3 is de volgorde en de rotor draait als je ervoor staat linksom.
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
c70_ibo
2nd Gear member
Berichten: 193
Lid geworden op: 13.08.2013 - 16:35

iedereen bedankt voor de reactie's ik ga het eens uitproberen
C70 T5 1998, 19t turbo groene injectoren, 3inch downpipe, aluminium Intercooler, aluminium radiateur, verstevigd buizenset, Brc g3 installatie

S60 D3 2014 obbetuning
c70_ibo
2nd Gear member
Berichten: 193
Lid geworden op: 13.08.2013 - 16:35

MarioC70 schreef: Nummers staan op de plastic zwarte afdek kap.
1-2-4-5-3 is de volgorde en de rotor draait als je ervoor staat linksom.
Bedankt voor je reactie Mario, uhmm moet er iets aan de rotor gebeuren? (draaien bijvoorbeeld) of kan ik gewoon de oude losdraaien en de nieuwe erop zetten?
C70 T5 1998, 19t turbo groene injectoren, 3inch downpipe, aluminium Intercooler, aluminium radiateur, verstevigd buizenset, Brc g3 installatie

S60 D3 2014 obbetuning
Plaats reactie

Terug naar “De 850 - S70 - C70 - V70 en V70XC Classic”