V50 2.0d schudt af en toe bij stationair

Geleverd vanaf 2003
Plaats reactie
Mototinus
1st Gear member

Hallo,

Ben sinds een maand in het bezit van een V50 2.0d uit 2004. Auto heeft nu ruim 300000km op de klok staan.
Sinds de aanschaf valt mij op dat de auto af en toe (soms niet, soms af en toe wel) wat lijkt te ´schudden´bij stationair.
Ik heb al even op het forum gekeken en wel niet direct iets vergelijkbaars gevonden in het V50 deel.

De auto is pas voorzien van een nieuwe koppeling, drukgroep, vliegwiel etc. en het schudden was voor die tijd ook al.
Geen storingsmeldingen in het display.
Toerentellernaald blijft mooi stabiel.
Koude of warme motor maakt niets uit.
Geen hoog brandstof gebruik.
Geen overmatige rook bij optrekken.
Motor trekt goed door (geen hikken of inhouden)
Geen lekkage rond verstuivers

Ik las wat over motorsteunen?? welke zouden dat zijn dan want er zitten er verschillende in?
EGR klep die niet goed sluit?
Verstuiver? al zou ik dan foutmelding, hikken en het altijd verwachten en niet af en toe??

Iemand een id?
Migaddo
2nd Gear member

Hi, schudt hij ook wanneer je de airco uitzet wanneer hij stationair draait? Volgens mij is het normaal dat je iets merkt wanneer je airco aan staat, bij mij doet hij dat ook. 2004 2.0D
Mototinus
1st Gear member

Dank voor de reactie, het maakt niets uit of de airco aan of uit staat.

Het lijkt alsof de motor wat onrustig stationair loopt af en toe, maar de toerentellernaald blijft keurig staan en die zie je ook niet bewegen als de het schudden
voorkomt. Ook als je naar de motor kijkt zie je deze niet ongewoon bewegen. Er zit ook geen patroon in, soms is het weg en dan kan het plotseling weer optreden (kan het het beste omschrijven als een soort hikje).
FvT
2nd Gear member

Misschien aan het regenereren?
Volvo V50, 2.0D edition II, 2009, zwart metallic
Migaddo
2nd Gear member

2.0D uit 2004 heeft geen roetfilter maar een retrofit. Deze regenereert niet. Ik denk dat jouw probleem iets anders is dan wat ik ervaar.
Mototinus
1st Gear member

Zou een niet goed sluitende EGR klep de oorzaak kunnen zijn? (met name omdat het probleem zich niet altijd voor doet)
muaythai
Starter

ik heb eigenlijk hetzelfde probleem met een 2.0D S40 editie2.
6 weken geleden al een keer gehad en toen was het ook weer net zo snel weg als dat het gebeurde, dacht toen ook aan regenereren.
gisteren had ik het dus weer schudden/trillen terwijl de toerenteller netjes op 750 toeren bleef staan.
heb hem even geparkeerd en het gaspedaal naar 4500 toeren gejaagd en het was weer weg.
ben ook heel benieuwd wat dit zou kunnen zijn.
Mototinus
1st Gear member

Zal het ook eens proberen door bij het schokken het gas eens flink in te trappen, en kijken of het schokken dan weg is?
Overigens begrijp ik dat je zelf het maar heel af en toe ervaart?? Ik kan soms wel dagelijks hebben, er is geen pijl op te trekken.
Soms is het meteen na het starten, soms na een tijdje snelweg gereden te hebben.
muaythai
Starter

klopt ik heb het nu 2 keer gehad maar het kan een begin stadium zijn van wat jij ervaart.
ben benieuwd of bij jou ook na het gas diep intrappen het probleem weer weg is, hou me/ons op de hoogte
muaythai
Starter

vandaag wederom het verschijnsel, gas weer flink ingetrapt en het was weer weg.
wie o wie weet wat dit kan zijn
MarioC70
6th Gear member

EGR klep zit vast of werkt niet goed..
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
Mototinus
1st Gear member

Dat vermoeden had ik ook al, maar wilde de bevestiging hebben of dat schokken kan veroorzaken?

Even een vraag over het loshalen van de EGR klep, zag dat de buis naar het inlaatspruitstuk los moet (das eenvoudig)
En de EGR zelf is ook nog wel los te halen, maar nou zit er ook nog een pijpje met slangen (vermoed dat daar koelvloeistof doorheen loopt) aan de EGR zitten, maar die is aan de EGR zijde niet zo los te halen omdat er een bout aan de onderzijde zit.
Moeten dan de slangen ook los??

En is een EGR als deze los is van de aansluitingen (met aangesloten stekker en draaiende motor) te testen op werking?
muaythai
Starter

thanks gaan we daar eens naar laten kijken
Mototinus
1st Gear member

Heb gisteren de EGR afgedopt (plaatje naar de inlaat er tussen gezet) en de stekker van de EGR los gehaald.
Motor loopt nu naar mijn gevoel wat rustiger, al voel ik af en toe nog wel een schokje.
Heb wel het id dat nu het vermogen wat geleidelijker verloopt, voorheen kreeg je echt een schopje (door de turbo)
en dat verloopt nu wat minder brusk.
Zal dit even aankijken of het probleem nu minder wordt of weg blijft.
muaythai
Starter

ben bij de garage geweest vandaag en het zou volgens hun aan het vliegwiel kunnen liggen.
volgende week ga ik hem laten tunen en het roetfilter laten verwijderen en als het goed is word ook de EGR uitgeschakeld.
kijk eerst even aan hoe dat verloopt.
S40 Momentum
3rd Gear member

Ben benieuwd!
Volvo V50 2.0D Edition II 2008
Audi A3 1.9 TDI Attraction 2009
Seat Ibiza ST 1.2 TDI Copa Plus 2011
Volvo S40 2.0D Momentum 2005
Volkswagen Polo 1.4 TDI Turijn 2005
Volkswagen Golf 1.6 Comfortline 1998
Volkswagen Golf 1.4 Trendline 1998
muaythai
Starter

woensdag bij Obbe van volvotuning geweest en me roetfilter door rene laten verwijderen.
het verschijnsel is niet meer opgetreden tot nu toe.
erg fijn die extra pk's en het verbruik is van 1 op 16 naar 1 op 20 gegaan, scheelt dus een goeie 200 km per tank.
het probleem van het schudden ook aan rene voorgelegd en hij kon er ook niet echt een antwoord op geven maar zijn gedachten gingen ook uit naar het vliegwiel.
erg leuke mensen met veel liefde voor de Volvo en een heldere uitleg over alles wat gedaan is
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”