velgen en banden vraag

Voor kenners: de "Roffel"
Plaats reactie
kazV70tdi
2nd Gear member

Hoi hoi,

dubbele vraag:

Is het een probleem om op v70 2.5D voor en achter verschillende banden te hebben? ik heb achter 205-60-15 en die zijn nog goed. kan ik dan voorop 195-65-15 (origineel) leggen?

Verders heb ik de originele 5-spaaks velgen van de wagen gehaald en de banden zijn er vanaf. Veel losse lak in de velgen, dus ik ga ze 'kaal' maken en vervolgens wil ik ze spuiten. Nu eerst met staalbortsel-kop op een boormachine die kapotte laklaag eruit halen en dan met scotch-pads aan de gangn... wordt een tijdrovend klusje ;-)

Hoe kan ik de schroefgaten het best beschermen tegen zooi en lak? Op de velgen zitten nog een paar loodjes (geklemd en geplakt) kan ik die met een tang verwijderen?
Waarmee kan ik het best de velgen 'vetvrij' maken? is dat met thinner? terpentine? of juist niet?

Nog iemand specifieke tips/trucs?

Alvast bedankt!
lint
Geartronic member

Een auto rijdt het fijnst op identieke banden voor en achter.
Voor het opknappen van je velgen zijn er ook speciale bedrijven die dat keurig netjes doen voor een redelijk prijs. Als je het zelf doet niet te grof gaan schuren met staalborstels op de boormachine maar rustig met de hand schuren, dan gronden, kleurlak en blanke lak aanbrengen. De loodjes kan je voorzichtig met een tang weghalen of afsteken.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Cyclofrene
1st Gear member

Ik heb vaak zat velgen zelf gespoten, is alleen veel werk als je het netjes wilt doen.
Laten doen hoeft vaak niet de wereld te kosten en het gebeurt netjes.
Wat je ook kunt overwegen, en dit is zeker een betere methode, is dat je ze laat zandstralen en vervolgens laat poedercoaten.
Met poedercoaten word er echt een kunststoflaag op gebakken, en dit is flink wat harder dan lak, en beter bestand tegen steenslag en dergelijke.
ik zou zowieso even de tijd nemen om e.e.a. uit te zoeken.

en nog een tip:
BLIJF MET DIE STAALBORSTEL UIT DE BUURT VAN DIE VELGEN!
1999 V70 AWD R (532.000km)
Gerald de Groot
4th Gear member
Contacteer:

Verschillende maten banden voor/achter zijn wettelijk wel toegestaan. Ik verwacht niet dat je verschil zult merken van die ene centimeter.
V70 T5 2001 geartronic - mistral green
OkkieC70
1st Gear member

Zolang je banden op de aandrijflijn maar gelijk zijn.
Bij 2 wiel aandrijving dus 195 voor en 205 kan prima achter. Kijk maar naar een gemiddelde amerikaan die rijden de fabriek uit met verschillende maten velgen voor en achter.

Velgen spuiten is een hels karwij vind ik, omdat je het nooit meer zo strak krijgt en vooral zo hard als origineel.
Raad je aan naar de velgen dokter of iets dergelijks te gaan!
Laatst gewijzigd door OkkieC70 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Griffin
2nd Gear member

Plastidip is geen optie? Goedkoop en makkelijk...
kazV70tdi
2nd Gear member

Bedankt voor de tips!

Die staalborstel-kop heb ik gebruikt om de grove lakresten uit de binnenkant van de velgen te halen (was zwaar gebladderd). Nu dus verder met scotchpads. die heb ik al liggen. Denk niet dat ik al echt schade heb kunnen aanrichten, ben 5 minuten bezig geweest op 4 velgen in totaal...

Wat die banden betreft; duidelijk verhaal.

Nu zaak om te schuren met scotchpads en dan ontvetten.

Andere opties dan spuiten zijn er voor mij niet, ik heb er een maand of 2 de tijd voor (ivm wintersport pas deze week de winterbanden erop en nieuwe zomerbanden kan ook wel in mei....

Is het handig om iets IN de schroefgaten te stoppen? Of volstaat afplakken?

Keep u posted! en Tnx!
Casper
OkkieC70
1st Gear member

Als je voor een korte tijd even iets netter wilt kan je stoppen bij de gaten. Heb alleen het vermoede dat je dan een zwakke plek houd.
mad
6th Gear member

kazV70tdi schreef: Bedankt voor de tips!

Die staalborstel-kop heb ik gebruikt om de grove lakresten uit de binnenkant van de velgen te halen (was zwaar gebladderd). Nu dus verder met scotchpads. die heb ik al liggen. Denk niet dat ik al echt schade heb kunnen aanrichten, ben 5 minuten bezig geweest op 4 velgen in totaal...

Wat die banden betreft; duidelijk verhaal.

Nu zaak om te schuren met scotchpads en dan ontvetten.

Andere opties dan spuiten zijn er voor mij niet, ik heb er een maand of 2 de tijd voor (ivm wintersport pas deze week de winterbanden erop en nieuwe zomerbanden kan ook wel in mei....

Is het handig om iets IN de schroefgaten te stoppen? Of volstaat afplakken?

Keep u posted! en Tnx!
Casper
Draai de schroeven er achterstevoren in tot aan het begin van de buitenkant. Is het schroefdraad beschermd en wat op de kopse kant zit deert niemand.
XC70 D5 2009 Ocean Race
edraket
7th Gear member

ALs je het echt goed wilt doen zou ik een paar busjes Spraymax 2K blanke lak bussen bestellen. Dat wordt net zo hard al een professionele spuitlak. Ik raad wel aan bij wat hogere temperaturen te spuiten, de spraymax vloeit niet goed bij lagere temperaturen.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
kazV70tdi
2nd Gear member

Bedankt voor de tips mensen,

Nu begonnen met scotch de losse lakresten te verwijderen en dus de komende weken bezig met het schuurwerk. daarna ontvetten, grondlaagje en dan spuiten.

nu eerst een hoop handwerk ;-)

laters, Casper
Plaats reactie

Terug naar “De 850 - S70 - C70 - V70 en V70XC Classic”