Verbruik in Euro per km?

Het board om te praten over zaken die exclusief voor de Plug In Hybrid Volvo's van toepassing zijn
Plaats reactie
Gebruikersavatar
hans98
4th Gear member
Berichten: 924
Lid geworden op: 19.12.2007 - 14:44
Locatie: Leiderdorp

Ik ben benieuwd naar de kosten van het energieverbruik van de V60PIH. Ik besef me dat dit niet erg eenvoudig te berekenen is en afhankelijk is van héél veel factoren. Maar toch ga ik het proberen.

Ik rij 80% snelweg, woon-werk is 35KM. In principe gebruik ik op die dagen bijna geen brandstof omdat ik beide ritten voor het grootste deel op accu rij.
Ik ben 1 dag per 2 weken een dag op klantbezoek en dat rij ik plm. 200 km. Ga thuis en op werk laden.
Rijstijl is normaal. Niet extra zuinig maar ik rij ook niet constant op de linkerbaan. Dat deed ik wel toen ik een V50 T5 had maar ben wat rustiger geworden denk ik :-)

Mijn huidige kosten: met mijn X3 2.0D rij ik nu 1 op 14 (en dat is best netjes voor een AWD van 1700 kilo). De kosten per maand zijn bij 2250KM/maand = 160 liter diesel = 240 euro. Ik betaal volgens mij 21 cent per kWh.

Wat zullen de kosten zijn van diesel + stroom in een V60 PIH uitgaande van bovenstaande parameters? Of: hoe kan je dat het beste berekenen om enigszins in de buurt van de waarheid te komen?
Laatst gewijzigd door hans98 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Ooit: 340D, V50 2.4, V50 T5, S40 1.8, V70 2.5T, V60 PIH, XC90 T8

Nu Privé: MY17 V40 T2 Geartronic Nordic+ Luxury, Denim Blue, blond leder. Zakelijk: Tesla Model S75D
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5300
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

Die BMW 2.0 D is erg zuinig en in de basis zuiniger dan de 2.4 5 cil. D5 De nieuwe VEA D4 zal naar mijn inschatting wel met de BMW 2.0 D kunnen concurreren op verbruik.

Heen en terug naar kantoor zou je (net) 100% electrisch moeten kunnen halen maar dan moet je wel rustig aan doen aangezien het veel snelweg is begrijp ik. Dat betekent dat je zo'n 1400 km per maand huis <-> kantoor rijdt. Dat kost je ca 10 kWh * 20 * 2 *0,21 = 84 euro in de maand. Interessant hierbij is oerigens dat je door deze woon werk km's het huidige gebruik van je BWM opdrijven aangezien het een koude motor is.

Wanneer je voor de overige 850 km/mnd uitgaat van 1 : 15 op diesel kom je op 850 / 15 * 1,50 = 85 euro diesel /mnd totaal ca 170 euro in de maand aan brandstof.

Als ik jou was zou ik er een mooie cabrio naast nemen om toch weer een beetje in de buurt van de oude brandstof kosten te kunnen komen !
Gebruikersavatar
hans98
4th Gear member
Berichten: 924
Lid geworden op: 19.12.2007 - 14:44
Locatie: Leiderdorp

Dank Niels! Vooral de tip aangaande de cabrio spreekt me erg aan!
Ooit: 340D, V50 2.4, V50 T5, S40 1.8, V70 2.5T, V60 PIH, XC90 T8

Nu Privé: MY17 V40 T2 Geartronic Nordic+ Luxury, Denim Blue, blond leder. Zakelijk: Tesla Model S75D
Gebruikersavatar
Tukker999
4th Gear member
Berichten: 787
Lid geworden op: 26.02.2014 - 18:48

Berekenen brandstofkosten doe je met spritmonitor.de

De zuinigsten die ik kan vinden:
https://www.spritmonitor.de/de/detailan ... 93285.html rijdt voor € 4,30 per 100km
https://www.spritmonitor.de/de/detailan ... 80687.html
https://www.spritmonitor.de/de/detailan ... 54076.html rijdt voor € 6,22 per 100 km
Volvo XC40 Recharge Extended Range Plus Afbeelding
Volvo V60 PIH 2013: Afbeelding
Honda Civic Hybride 2010: Afbeelding
Gebruikersavatar
hans98
4th Gear member
Berichten: 924
Lid geworden op: 19.12.2007 - 14:44
Locatie: Leiderdorp

Die 10kWh die Niels noemt, is dat een complete acculading?
Ooit: 340D, V50 2.4, V50 T5, S40 1.8, V70 2.5T, V60 PIH, XC90 T8

Nu Privé: MY17 V40 T2 Geartronic Nordic+ Luxury, Denim Blue, blond leder. Zakelijk: Tesla Model S75D
Gebruikersavatar
RichieB
6th Gear member
Berichten: 2784
Lid geworden op: 13.05.2008 - 17:46
Locatie: Goeree-Overflakkee

Inderdaad.
Tesla Model S 75D, 2018 AWD Enhanced Autopilot 2.5 Sunroof
Tesla Model S 70, 2016 base + black headliner
V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Xenium Security Advanced Safety Family Premium Sound DAB+
V70 MY2012 T4 Powershift LE Luxery Line Driver Support Line Family Line
V70 MY2004 Geartronic 185pk
vaudi
5th Gear member
Berichten: 1032
Lid geworden op: 26.12.2013 - 20:33

Dus reken maar met 10kw voor 40 km. Rij je rustig dan is momenteel (ronde de 20gr) ook wel 45 km mogelijk. Mijn max ligt op 48 km. Maar dat is uitzonderlijk bij onze auto.
42 km is voor mij makkelijk haalbaar, moet ik me wel een beetje inhouden in de stad. Dat doe ik toch al, want anders trap je te ver zodat de diesel inkomt. En dat is bij elektrisch rijden juist de kunst om dat
te voorkomen.
Gebruikersavatar
hans98
4th Gear member
Berichten: 924
Lid geworden op: 19.12.2007 - 14:44
Locatie: Leiderdorp

Mooi he, de garage lokt je met 50km op een lading <_< Mijn woon-werk is 37 km waarvan 33 snelweg en nooit file (in de randstad!) dus zou ik als ik op werk en thuis oplaad die ritten volledig elektrisch kunnen doen.
Ooit: 340D, V50 2.4, V50 T5, S40 1.8, V70 2.5T, V60 PIH, XC90 T8

Nu Privé: MY17 V40 T2 Geartronic Nordic+ Luxury, Denim Blue, blond leder. Zakelijk: Tesla Model S75D
vaudi
5th Gear member
Berichten: 1032
Lid geworden op: 26.12.2013 - 20:33

Dat moet kunnen Hans ! Moet je niet teveel gassen uiteraard.
Het huidige weer is echt ideaal.
Met koude, wind en regen kan die 37 km lastig worden.
Gebruikersavatar
jp-v60
4th Gear member
Berichten: 664
Lid geworden op: 22.06.2013 - 12:10

ik rij veel elektrisch in amsterdam en het elektra verbruik is dan ca 2,7 kw voor 10 km, dus omgerekend kom ik er dan iets meer dan 30 km ver mee
Gebruikersavatar
Poni
3rd Gear member
Berichten: 336
Lid geworden op: 06.11.2013 - 00:31

Mijn woon/werk afstand is ook 37 km. Ongeveer 20km snelweg, 5 km bebouwde kom rest 80km weg.
Ik haal het makkelijk op de accu. Nu het wat warmer is springt de actieradius net van 10km naar 5 als ik de straat waar ik woon inrij.
Poni

2013 Volvo V60 PIH MY14 Seashell Grey, Beachwood leder
2008 Volvo S40 2.0 Summum
2006 Volvo S80 V8 Summum - 2005 Volvo S80 T6 Summum - 1999 Volvo S80 T6 - 1997 Volvo V40 1.8 Europa
1992 Volvo 780 V6 Bertone - 1988 Volvo 760 GLE - 1990 Volvo 780 Bertone
1981 Volvo 262C Bertone - 1972 Volvo 1800ES - 1966 Volvo 121S
Gebruikersavatar
jrkalf
3rd Gear member
Berichten: 471
Lid geworden op: 18.01.2014 - 16:29
Locatie: Nederland
Contacteer:

jp-v60 schreef: ik rij veel elektrisch in amsterdam en het elektra verbruik is dan ca 2,7 kw voor 10 km, dus omgerekend kom ik er dan iets meer dan 30 km ver mee
JP,

heb je daar veel last van veel remmen en optrekken? De massa in beweging krijgen kost vrij veel energie. Mogelijk dat als je 10km rijdt op een steady snelheid van 50km/u dat je veel meer rendement behaald?
Weten is leuk, controleren is beter.

Heden:
2024- : Volvo XC70 2.5T AWD Ocean Race
2019- : VW Caravelle, TDI 204pk

Verleden:
2019-2023: Stofzuiger Model 3
2017-2019: Volvo v90 T5 Inscription Onyx Black Afbeelding
2014-2017: Volvo v60 D6
2010-2014: Volvo 850 T-5R
2008-2010: Volvo 854 2.5_20v
Plaats reactie

Terug naar “Plug In Hybrid Volvo's”