Ik ben benieuwd welk verschil jullie hebben tussen het verbruik volgens de boordcomputer en het werkelijk verbruik.
Het verbruik op de computer wordt standaard naar beneden afgerond (2,69 liter wordt dus 2,6).
Verder ga ik ervan uit dat er diesel voor de standkachel wordt verbruikt om de motor op temperatuur te houden (klopt dat?) en voor preconditioning.
Zelf zit ik op dit moment op een verschil van bijna 0,8 liter per 100 kilometer.
De auto geeft een verbruik aan van 2,6 liter, op basis van werkelijk getankte liters is dit bij mij nu 3,37 liter.
Afwijking verbruik
- Autowina
- 3rd Gear member
- Berichten: 336
- Lid geworden op: 08.07.2013 - 08:51
- Locatie: Groningen
2013: V60 Pih Ember Black, Beechwood sportst., Conn. Touch, Prem. audio, Winter Line, Hybr. Techn. Line, Snelh. afh. stuurbekr., Sadia &
2019: XC60 T8 R-design Bursting Blue, Audio line, Business Pack Connect
2020: Polestar 2 Midnight Blue
2019: XC60 T8 R-design Bursting Blue, Audio line, Business Pack Connect
2020: Polestar 2 Midnight Blue
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 78
- Lid geworden op: 10.05.2013 - 09:56
- Locatie: Groningen
Klopt, dat heb ik ook geconstateerd, volgens de BC zit ik op 1,62, maar aan de pomp blijkt dat 2,21 te zijn. Ik denk dat de standkachel dat verschil inderdaad veroorzaakt.
V60 Plugin Hybrid Flamenco Red, Hybrid Technology Line
- Poni
- 3rd Gear member
- Berichten: 336
- Lid geworden op: 06.11.2013 - 00:31
Als ik de periode neem van 1 januari tot mijn laatste tankbeurt, geeft de rittenadministratie aan 55 km/l. Op basis van de brandstofrekening is het 37 km/l.
De boordcomputer geeft iets er tussen in aan, 47km/l.
Bovendien merk ik dat als ik toevallig een paar dagen op de diesel rij, het gemmiddelde van de boordcomputer veel sterker terugloopt dan obv de kilometers zou kunnen.
Die lijkt meer gericht op de laatste paar honderd km dan op de totale afstand.
De boordcomputer geeft iets er tussen in aan, 47km/l.
Bovendien merk ik dat als ik toevallig een paar dagen op de diesel rij, het gemmiddelde van de boordcomputer veel sterker terugloopt dan obv de kilometers zou kunnen.
Die lijkt meer gericht op de laatste paar honderd km dan op de totale afstand.
Poni
2013 Volvo V60 PIH MY14 Seashell Grey, Beachwood leder
2008 Volvo S40 2.0 Summum
2006 Volvo S80 V8 Summum - 2005 Volvo S80 T6 Summum - 1999 Volvo S80 T6 - 1997 Volvo V40 1.8 Europa
1992 Volvo 780 V6 Bertone - 1988 Volvo 760 GLE - 1990 Volvo 780 Bertone
1981 Volvo 262C Bertone - 1972 Volvo 1800ES - 1966 Volvo 121S
2013 Volvo V60 PIH MY14 Seashell Grey, Beachwood leder
2008 Volvo S40 2.0 Summum
2006 Volvo S80 V8 Summum - 2005 Volvo S80 T6 Summum - 1999 Volvo S80 T6 - 1997 Volvo V40 1.8 Europa
1992 Volvo 780 V6 Bertone - 1988 Volvo 760 GLE - 1990 Volvo 780 Bertone
1981 Volvo 262C Bertone - 1972 Volvo 1800ES - 1966 Volvo 121S
- jrkalf
- 3rd Gear member
- Berichten: 471
- Lid geworden op: 18.01.2014 - 16:29
- Locatie: Nederland
- Contacteer:
Bij mij een exponentiële toename die op basis van de gereden kilometers niet geheel terug te halen was.
Ik heb een ritje van 220km met een zware caravan gedaan. Spontaan ging mijn gemiddeld verbruik van 4.9l/100km op naar 5.6l/100km. Toch een forse toename die mij niet lijkt te kloppen op een gemiddeld verbruik van 4400km a 4.9l/100km.
Ik heb een ritje van 220km met een zware caravan gedaan. Spontaan ging mijn gemiddeld verbruik van 4.9l/100km op naar 5.6l/100km. Toch een forse toename die mij niet lijkt te kloppen op een gemiddeld verbruik van 4400km a 4.9l/100km.