Na de onfortuinlijke rekening van onze V50, waarbij een verstuiver vervangen is en de zitting van de afgebroken verstuiver opnieuw gefreesd is, is er nu een nieuw probleem: noodloop. Op de terugweg van een woon/werk rit schoot de Volvo in noodloop. Hier is circa 10-15km mee gereden, alvorens de auto op de vluchtstrook herstart te hebben. Na de herstart is het probleem niet teruggekomen.
Hier thuis heb ik er de dag erna even naar gekeken: het viel mij op dat de motor onrustig loopt (hevig bokken/trillen, ook voor een 4-pitter diesel), en het viel me op dat er veel olie rond de turbo en de tweede verstuiver ligt. Nu was het bekend dat de turbo olie lekte, maar nog niet hoeveel. Wat wel onverwacht was, was de olie rond de verstuiver. Ik vermoed nu dat de zitting niet goed gefreesd is (recent, < 3 weken terug, is de tweede verstuiver vervangen omdat deze afbrak bij het vervangen van de pakkingen).
De motor lijkt wat te bonken, maar ik vermoed dat dat komt door een niet meewerkende cilinder (compressieverlies, kapotte verstuiver?). Ook is de turbo denk ik niet goed meer.
Echter, vanwege deze bevindingen wil ik eigenlijk niet met de auto rijden, voordat deze is uitgelezen of even snel gecontroleerd door iemand met iets meer Volvo-ervaring dan ik. Dit vooral om verdere schade te voorkomen (krukas, evt. verstuivers en/of turbo/inlaattraject). Het vervangen van delen (turbo, verstuivers, pakkingen) komt wel goed, maar de diagnose kan ik niet zelf. Lukraak vervangen vind ik hiermee te duur (al is een revisieturbootje maar een honderdje of 3-5; de verstuivers zijn >250/stuk), dus ik wil graag een diagnose.
Is er iemand in de buurt van Alphen aand en Rijn die, eventueel tegen vergoeding, de Volvo kan en wil uitlezen, om zo te proberen te acherhalen waar het probleem misschien in zit?
Noodloop V50 1.6D 2006 80kW/106pk
-
- 6th Gear member
Denk dat je eerst moet zorgen dat er geen lekkages zijn,als er een injector naar buiten toe lekt,kun je er beter niet meer mee rijden,je hebt zo een gat in de kop of hij wordt onherstelbaar beschadigd.
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
- Bastet
- 2nd Gear member
Die vrees is dus inderdaad de reden waarom ik het liefst heb dat iemand langs kan komen om 'm uit te lezen. Als dat voor Volvo überhaupt bestaat (zoals VAGCOM en later VCDS voor VAG bestaat; software + USB OBD2/2+ lezer).MarioC70 schreef: Denk dat je eerst moet zorgen dat er geen lekkages zijn,als er een injector naar buiten toe lekt,kun je er beter niet meer mee rijden,je hebt zo een gat in de kop of hij wordt onherstelbaar beschadigd.
-
- 6th Gear member
Bel volvo assistance zou ik zeggen 
En als je het zelf wil uitlezen bestaat er zo iets als VIDA (dice), google maar eens dan vindt je er vanzelf wat over. Persoonlijk zou ik hem even bij een garage laten nakijken als er zoveel mis is.

En als je het zelf wil uitlezen bestaat er zo iets als VIDA (dice), google maar eens dan vindt je er vanzelf wat over. Persoonlijk zou ik hem even bij een garage laten nakijken als er zoveel mis is.
-
- 6th Gear member
Er heeft vast wel iemand een laptop met Vida die dat voor je kan doen op het forum?
Ik weet niet waar je woont,want die heb ik natuurlijk ook.
Voor VAG heb ik trouwens ook,leuk om te weten.
Voor VAG heb ik trouwens ook,leuk om te weten.

Laatst gewijzigd door MarioC70 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
- Bastet
- 2nd Gear member
Kijk, dat soort dingen (Volvo Assistance) ken ik dus niet - thanks voor de tip! Bij Audi hoef je daar niet mee aan te komenV50 R schreef: Bel volvo assistance zou ik zeggen

Daar hoop ik inderdaad ook een beetje op. Het is niet zo dat ik er niet voor wil betalen (reiskosten + bijdrage/vergoeding), dus wellicht bel ik Volvo wel even op. 't Is alleen ook jammer dat ik door de week niet meer thuis ben, en op zaterdagen vaak ook niet, dus kantoortijden zitten er niet in.MarioC70 schreef: Er heeft vast wel iemand een laptop met Vida die dat voor je kan doen op het forum?
Voor VAG heb ik trouwens ook,leuk om te weten.![]()
Ik woon in Alphen a/d Rijn, 30-40 minuten van Utrecht.
- Bastet
- 2nd Gear member
Mij ook, alleen niet met een Volvo waarvan ik niet weet of de turbo en/of verstuivers elk moment catastrofaal kunnen falen, en waarbij het onderbuik gevoel vertelt dat-ie op 3 pitten looptMarioC70 schreef: Keer naar Utrecht rijden lijkt me een optie.

Ik haal je graag eens op in de A4, en breng je dan ook weer thuis, maar de Volvo gaat niet 40 minuten rijden voorlopig

Thanks voor 't aanbod tho!

- Bastet
- 2nd Gear member
Update: de V50 is opgehaald door de garage, waar bleek dat de EGR kapot was. Deze is vervangen (€360 incl montage), sindsdien werkt de auto weer. Wel nog altijd olielekkage, dus er komt af en toe een mooie witte walm onder de motorkap vandaan na een tijdje filerijden. Geen fijn gevoel, maar daar is in elk geval vast een reden voor.
Dan - na een uurtje op 150km/u gereden te hebben (haast...) bij de bestemming aangekomen. De laatste 10km uiteraard rustig gereden, en daarna in de stad ook rustig. 3 uurtjes later wegrijden > bam! Noodloop.
De volgende ochtend (ik was in Groningen, 230km van huis) maar langs de Volvo dealer gereden (Broekhuis). Kon gelukkig direct even uitgelezen worden (en voor een schamele €36; bij Audi is dat 3x zo veel!):
BCM-101: Communicatie tussen regeleenheden Communicatieproblemen met motorregeleenheid
CEM-DE58: Communicatie met de SRS-regeleenheid Signaal ontbreekt
ECM-1600: Laaddruksensor - Signaal buiten toegestane bereik
Nu kwam de ECM-1600 melding direct weer terug bij het op contact zetten, dus dan zegt mijn logisch redenerende verstand dat dit niet aan een onder- of bovengrens bij drukvraag vanaf de turbo kan liggen. Bij stationair is er nog geen sprake van enige druk boven atmosferisch - het kan dus haast niet anders of dit is een sensor. Op de rit van de dealer terug naar de boerderij (14km) bleef het lampje branden, maar toen we vanaf de boerderij naar huis vertrokken (230km) werkte de auto weer prima. Tot zo'n 18km van huis - daarbij kwam de 'Anti Skid' + 'Minder motovermogen' melding weer terug; deze keer was uit- en aanzetten voldoende.
Sindsdien is het niet meer teruggekomen. Ik reken er dus op dat de sensor niet goed meer is, of dat er ergens een ander draadbreukje oid zit. Zou eventueel deze sensor de goede zijn, mocht ik 'm eens willen gaan vervangen?
http://www.mijnautoonderdelen.nl/auto-o ... ps/1993034
Dan over de SRS unit: ik lees online veel over de CEM, DIM etc, maar zelden iets over de SRS controller. Ook is deze foutmelding redelijk vaag - ik meen me van de lokale garage te herinneren dat de fout veroorzaakt werd door een gordelspanner, maar dat is dus niet te zien op de uitdraai die ik van de dealer kreeg. CME/DIM zal het niet zijn - ramen, vergrendeling (*) en verbruikweergave etc. werken perfect.
Vragen:
1. Kan iemand de auto uitlezen voor mij, eventueel tegen betaling, in de hoop dat ik verder kan graven naar wát de reden is voor de SRS melding? Ik ben evt. donderdagochtend in Utrecht (de A4 ophalen na 3 weken garagebezoek).
2. Heeft iemand een onderdeelnummer / kostenindicatie van de SRS/Airbag controller?
(*) De auto gaat automatisch op slot bij >5km/u. Ideaal - anti-carjack. Maar, kan de Volvo ook automatisch VAN het slot als de sleutel uit het contact gaat? Nu gaat alles op slot (dat is in te stellen via het car menu), en dat wil ik ook, maar ik wil eigenlijk net als bij de A4 dat de deuren ook weer open gaan als ik parkeer.
Dan - na een uurtje op 150km/u gereden te hebben (haast...) bij de bestemming aangekomen. De laatste 10km uiteraard rustig gereden, en daarna in de stad ook rustig. 3 uurtjes later wegrijden > bam! Noodloop.
De volgende ochtend (ik was in Groningen, 230km van huis) maar langs de Volvo dealer gereden (Broekhuis). Kon gelukkig direct even uitgelezen worden (en voor een schamele €36; bij Audi is dat 3x zo veel!):
BCM-101: Communicatie tussen regeleenheden Communicatieproblemen met motorregeleenheid
CEM-DE58: Communicatie met de SRS-regeleenheid Signaal ontbreekt
ECM-1600: Laaddruksensor - Signaal buiten toegestane bereik
Nu kwam de ECM-1600 melding direct weer terug bij het op contact zetten, dus dan zegt mijn logisch redenerende verstand dat dit niet aan een onder- of bovengrens bij drukvraag vanaf de turbo kan liggen. Bij stationair is er nog geen sprake van enige druk boven atmosferisch - het kan dus haast niet anders of dit is een sensor. Op de rit van de dealer terug naar de boerderij (14km) bleef het lampje branden, maar toen we vanaf de boerderij naar huis vertrokken (230km) werkte de auto weer prima. Tot zo'n 18km van huis - daarbij kwam de 'Anti Skid' + 'Minder motovermogen' melding weer terug; deze keer was uit- en aanzetten voldoende.
Sindsdien is het niet meer teruggekomen. Ik reken er dus op dat de sensor niet goed meer is, of dat er ergens een ander draadbreukje oid zit. Zou eventueel deze sensor de goede zijn, mocht ik 'm eens willen gaan vervangen?
http://www.mijnautoonderdelen.nl/auto-o ... ps/1993034
Dan over de SRS unit: ik lees online veel over de CEM, DIM etc, maar zelden iets over de SRS controller. Ook is deze foutmelding redelijk vaag - ik meen me van de lokale garage te herinneren dat de fout veroorzaakt werd door een gordelspanner, maar dat is dus niet te zien op de uitdraai die ik van de dealer kreeg. CME/DIM zal het niet zijn - ramen, vergrendeling (*) en verbruikweergave etc. werken perfect.
Vragen:
1. Kan iemand de auto uitlezen voor mij, eventueel tegen betaling, in de hoop dat ik verder kan graven naar wát de reden is voor de SRS melding? Ik ben evt. donderdagochtend in Utrecht (de A4 ophalen na 3 weken garagebezoek).
2. Heeft iemand een onderdeelnummer / kostenindicatie van de SRS/Airbag controller?
(*) De auto gaat automatisch op slot bij >5km/u. Ideaal - anti-carjack. Maar, kan de Volvo ook automatisch VAN het slot als de sleutel uit het contact gaat? Nu gaat alles op slot (dat is in te stellen via het car menu), en dat wil ik ook, maar ik wil eigenlijk net als bij de A4 dat de deuren ook weer open gaan als ik parkeer.